Peilet olje idag å så at oljen var over maxnivået på peilepinnen.
Luktet diesel av oljen..
Luktet eksos faktisk også av peilepinnen. Når jeg tok av oljepåfyllingslokket, Luktet det eksos.
Har lagt merke til på tomgang.. Bilen bakker. Så kommer det veldig mye blå eksos lukter surt.. Kansje ubrent diesel.
Noen som vet hva dette kan være?
Ei pumpedyse som er gåen og lekker?
Var innom VW verksted idag. Dem hadde tappet av hele 2 liter olje. Dem sa at det luktet diesel. Oljen var litt tynn og litt sort.
Dem hadde sjekket motor og tatt noen tester. Dem kunne konkludere at motoren min virket ikke slitt selv med min km stand. Motoren hadde fin gange og oppførte seg bra.
Forøvrig har olje og filter blitt byttet i midten av november og Har kjørt sirka 2000 km.
Diesel i olja kunne være lekkasje fra pumpedyse eller o ring til dysa,eller diesel rør. Kan også være sprekk i topp eller topppakning.
Nå har jeg fått i oppdrag fra VW om å kjøre i 3 dager, for å så komme innom for å peile olja pånytt for å sjekke om det er mye lekkasje. For å så stake ut veien videre.
Er det flere en jeg som synes dette med å kjøre videre på dette for å så konstatere om det er diesel lekkasje eller ikke?Jeg har jo gitt beskjed at det er lekkasje, men hvor?
Et annet spørsmål relatert til min bil er glødeplugger. Kan verksted måle glødepluggene via utstyr dem har uten mye demontering?
Glødepluggene kan man se om funker med en enkel prøvelampe, så ja det kan de. Men man må demontere innsug for å komme til pluggene. Så er litt jobb.
Hvis du er like skeptisk til alt og alle hele tiden hva gjelder den bilen så hadde jeg solgt den og kjøpt meg en sykkel. Det er tydelig at de vil hjelpe da de har sjekka endel. Så gjør som de sier så finner de nok utav det.
mbruer wrote:Glødepluggene kan man se om funker med en enkel prøvelampe, så ja det kan de. Men man må demontere innsug for å komme til pluggene. Så er litt jobb.
Hvis du er like skeptisk til alt og alle hele tiden hva gjelder den bilen så hadde jeg solgt den og kjøpt meg en sykkel. Det er tydelig at de vil hjelpe da de har sjekka endel. Så gjør som de sier så finner de nok utav det.
Ok.. Men hvis dem skal gjøre den jobben Med å ta av innsug, da kan dem jo likeså sjekke glødeplugg og evt bytte da også! Mistenker 2 som er gåen.
Er ikke skeptisk. Men skjønner ikke logikken om å kjøre mere med diesel i olja når jeg har selv har konstatert det?
Var 2 liter for mye. Oljen var litt tynn. Jeg ville ha tatt av toppdekslet for å trykkteste dysene og sjekka diesel rør fra dysa til matepumpa for lekkasje.
Man må jo av med vippearmene for å kommen til dysene. Synes det var litt rart at man skulle kjøre mere med dette..
Kall'n wrote:Jeg ville ALDRI kjørt bilen min med 2 liter diesel i oljen ihvertfall! Da har du mistet smøreegenskapene helt!
Akkurat det jeg også tenker!
mbruer wrote:Sånn btw så er det mange som heller diesel i olja og varmekjører motorer for å rense.. Itno problem.
Ble forøvrig fortalt dette av vw tekniker å at dem bruker eller har brukt å kjøre litt diesel i Motorola og kjøre den driftsvarm for å så skylle ut med anna olje..
Vurderer å skifte til tykkere ikje? Er det innafor å bruke 505.01 type 5-40?
Kjører nå på 506.01 og 0-30. Tenker å bytte olje pga kmstand at litt tykkere olje vil gjøre godt for motor da den har noen km stand bak seg.
Jeg kjenner en som fyller 4l ren diesel på motoren og kjører den 5-10 min mellom oljeskift.
Har du noengang sølt diesel på bakken, eller tråkka i en dieseldam noen andre har etterlatt seg? Har du da konkludert med at diesel har noen av de samme egenskapene som olje?
Forøvrig tror jeg du har mere problemer med denne bilen din enn jeg har med min 82mod, skikkelig mandagsbil?
Hadde masse problemer med min også. Fikk olje i vannet, stygg klakkelyd, oljekjøler sprakk, løftere ble byttet, utslitt kam, vannpumpe.. Ja.
Alt dette på under 100000km.
Ikke er disse t5'ene kjent for holdbarhet og kvalitet heller, så er nok flere sånne biler enn du tror.
mbruer wrote:Hadde masse problemer med min også. Fikk olje i vannet, stygg klakkelyd, oljekjøler sprakk, løftere ble byttet, utslitt kam, vannpumpe.. Ja.
Ikke er disse t5'ene kjent for holdbarhet og kvalitet heller, så er nok flere sånne biler enn du tror.
Hvordan Går det ant å få olje i vannet?
Du mener vell vann i olja?
Eller? Alt det der under 100.000 km? Oj.
Men kjenner en kar som har en T5 06/07 mod med
Renax wrote:Jeg kjenner en som fyller 4l ren diesel på motoren og kjører den 5-10 min mellom oljeskift.
Har du noengang sølt diesel på bakken, eller tråkka i en dieseldam noen andre har etterlatt seg? Har du da konkludert med at diesel har noen av de samme egenskapene som olje?
Forøvrig tror jeg du har mere problemer med denne bilen din enn jeg har med min 82mod, skikkelig mandagsbil?
Det er vel en grunn for at bilene skal ha olje, og ikke diesel innvendig i motoren.. Og alle her maser jo om hvor viktig det er å bruke akkurat DEN spesifikke oljen på disse motoren. Og så skal du fylle diesel i oljen også? Neitakk..
Renax wrote:Jeg kjenner en som fyller 4l ren diesel på motoren og kjører den 5-10 min mellom oljeskift.
Det er vel en grunn for at bilene skal ha olje, og ikke diesel innvendig i motoren.. Og alle her maser jo om hvor viktig det er å bruke akkurat DEN spesifikke oljen på disse motoren. Og så skal du fylle diesel i oljen også? Neitakk..
Ganske stor forsjell på å kjøre 15-20000km med feil olje, og på å kjøre til og fra jobb to dager, noe som for mange ender på en 2-4 mil?
Men om man vet best selv og ikke vil høre på verkstedet så forstår jeg ikke hvorfor man reiser der i førsteomgang. verkstedet kan sikkert bytte dyse for deg uten å stille noen diagnose først, men da uten garanti på at det fikser problemet...
Ganske stor forsjell på å kjøre 15-20000km med feil olje, og på å kjøre til og fra jobb to dager, noe som for mange ender på en 2-4 mil?
Men om man vet best selv og ikke vil høre på verkstedet så forstår jeg ikke hvorfor man reiser der i førsteomgang. verkstedet kan sikkert bytte dyse for deg uten å stille noen diagnose først, men da uten garanti på at det fikser problemet...
For å si det sånn, når jeg har sett hvor inkompetente Møller sin avdeling i Bergen er, leverer jeg ihvertfall ikke noe inn der.
mbruer wrote:Hadde masse problemer med min også. Fikk olje i vannet, stygg klakkelyd, oljekjøler sprakk, løftere ble byttet, utslitt kam, vannpumpe.. Ja.
Det går fint. Om oljekjøler ryker får man det. Man kan få det fra Vannpumpa også.
Er mer trykk i olja enn vannet vettu [WINKING FACE]
Det går fint. Om oljekjøler ryker får man det. Man kan få det fra Vannpumpa også.
Er mer trykk i olja enn vannet vettu [WINKING FACE]
Er mer trykk i olja enn vannet vettu
Min er 06
Men det som er rart.. Har kjørt 20 mil med Ny olje og filter. Ikke antydning til økning på peilepinnen ?
Forøvrig oppdaget jeg lekkasje fra innsug.. Va dryppe olje ned på startmotor. Ikke den første koblingen på slangen som går inn på egr, men den andre koblingen på egr slangen/innsug?
Er det vanskelig å bytte glødeplugger selv? Eller lar dere verksted ta jobben?
kennyeh88 wrote:Men det som er rart.. Har kjørt 20 mil med Ny olje og filter. Ikke antydning til økning på peilepinnen ?
Forøvrig oppdaget jeg lekkasje fra innsug.. Va dryppe olje ned på startmotor. Ikke den første koblingen på slangen som går inn på egr, men den andre koblingen på egr slangen/innsug?
Det er egr'n som svetter tenker jeg. Hvis det kommer mye olje der ånder motoren enten veldig mye, eller så har du en turbo som bruker mye olje. Ikke uvanlig at egr svetter. Skulle ikke du fjerne den?
Det er ikke noe problem å bytte de. Men du må av med grill, fanger, løfte radiator osv fram, skru av innsug og det rundt der, også er det bare å føle seg fram. For du ser de ikke. Heh! Verksted estimerer vel en dag ca. Jeg og en kompis brukte 7-8t første gangen. Nå har jeg gjort det endel så bruker kanskje 2t...
kennyeh88 wrote:Men det som er rart.. Har kjørt 20 mil med Ny olje og filter. Ikke antydning til økning på peilepinnen ?
Det er egr'n som svetter tenker jeg. Hvis det kommer mye olje der ånder motoren enten veldig mye, eller så har du en turbo som bruker mye olje. Ikke uvanlig at egr svetter. Skulle ikke du fjerne den?
Det er ikke noe problem å bytte de. Men du må av med grill, fanger, løfte radiator osv fram, skru av innsug og det rundt der, også er det bare å føle seg fram. For du ser de ikke. Heh! Verksted estimerer vel en dag ca. Jeg og en kompis brukte 7-8t første gangen. Nå har jeg gjort det endel så bruker kanskje 2t...
Såpass! Kunne se at det var mye olje rundt koblinga nederst fra EGR.
Nei har enda EGR og den funker gull nå. Skal blende den, men har ikke kommet så Langt ..
Skal bestille samme som du har.. Det røret. Men hva gjorde du med eksos tilbakeføring som går inn på EGR?
Hvordan tar du av grillen? Samme som på T4?
Hvordan er Støtfanger festet? I hjulbuen og? Gjerne forklar hvis Du orker!
Kan du sette T5 i serviceposisjon? Er det det Du mener med ta radiator fram?
Innsug kan vell jeg sette i diesel for rengjøring?
Egr kitet har alt du trenger.
Grillen sitter med plastskruer i toppen og bare å dra løs i bunn. Fangern sitter i hjulbuene, under og bak dekslene midt på Fangern. De som går rundt hjørnet.
Ja er vel det det heter. Radiator må fram for å i det hele tatt få fingra ned der. Innsuget er det bare å rense, hvis det er mye dritt der. Mitt var helt ok.