Automat-Coachen Manfred

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: Automat-Coachen Manfred

Post by OddN »

Grumsete oppdatering... Demonterte forfilteret, og ristet ut grumset. Det viser seg å være magnetisk = rust :-(

Ok, da er det nok bare å se seg om etter ny tank, og satse på å holde det i sjakk til sommeren med hyppige filterskift.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har forresten begynt å montere kupelys på høyresiden. Det har bestandig forbauset meg at dette ikke var standard, i allefall på Coacher og GL'er.

Har jo gjort dette før, men kan ikke huske at jeg har vært så plaget med å stake ledninger som jeg ble denne gangen. Skulle nesten tro at det var noen ekstra forsterkninger inni a-stolpen som ikke har vært der før. (Men jeg har jo gjort dette på 91-syncroen og så det kan ikke være det heller)

Måtte demontere både solskjermen på høyresiden, og håndtaket på a-stolpen. Da kunne jeg trekke en enkelt kabel fra hullet til solskjermen og bak til kupelyset. Så fikk jeg staket andre enden av denne kabelen fra solskjermhullet og ned til et av hullene for håndtaket. Derfra videre ned igjennom a-stolpen til jeg kunne fiske frem kabelen i det store hullet nederst i stolpen under dashbordet. Når det var gjort, kunne jeg bruke denne kabelen til å trekke opp de tre kablene som skal gå til lyset. Brukte selvsagt kabler med rett farge: Rød, brun og brun/hvit.

Da gjenstår det å fortsette bakover til det bakerste lyset på høyre side. Minnes at det var noen hindringer der og, i forbindelse med at den kanalen også er luftekanal...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Tror det stopper når du kommer til c stolpen. ledningene ligger på utsiden av den bakover til bakluke etc.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Tror det stopper når du kommer til c stolpen. ledningene ligger på utsiden av den bakover til bakluke etc.
Ja jeg husker det var noe. Lurer på om det ikke var noe i veien i forkant av b - stolpen og? Men nå kom jeg jo på at syncroen står sånn delvis uten taktrekk, så kanskje jeg ser noe der...
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

OddN wrote:
Tur-Bo wrote:Tror det stopper når du kommer til c stolpen. ledningene ligger på utsiden av den bakover til bakluke etc.
Ja jeg husker det var noe. Lurer på om det ikke var noe i veien i forkant av b - stolpen og? Men nå kom jeg jo på at syncroen står sånn delvis uten taktrekk, så kanskje jeg ser noe der...
jo det stemmer når jeg tenker meg om, luftkanalen går jo opp i dørstolpen så B stolpen er også tett i forkant.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Måtte bestille litt mer kabel. Den tofargede brun/hvit er jo ikke noe som finnes på nærmeste biltema eller lignende. Men nå er altså den i hus, og i morgen fortsetter kupelysinnstallasjonen.

Det er også montert bryter på bakluka, ser original ut, men den trigger ikke noen av kupelysene. Lurer på om dette bare er koblet til alarmen og ikke på kupelyskretsen. Tenker jeg må undersøke det litt nærmere.

Noen Carater har ekstra bagasjeromslys, ett på hver side. Har aldri sett dette på en vanlig Carvelle, men er fristet til å gjøre noe tilsvarende. Har noen kupelys ekstra liggende...
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er et bilde av bagasjerommet i en Carat. Noen som har sett noe slikt på en vanlig Caravelle:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Fikk tak i et venstre skyvevindu, 50% åpning og grønt glass. Så da blir det skyvevindu på begge sider på denne. Men må tenke litt på hvordan jeg gjør dette. Har jo to 50% multivanvinduer (h+v) med svarte rammer, det ene er montert på venstresiden på syncroen, og det andre ligger på loftet ett sted... tro om ikke det hadde vært finest å montere de på denne, siden Coachen jo er rimelig "krom-fri" i utgangspunktet. Så får heller syncroen få blanke rammer på alle vinduene.

Egentlig hadde det vært best med 30/70 vinduer med myggnetting på begge sider på syncroen, tror jeg siden det er den som skal være "overnattingsbil", men 30/70 vindu til venstresiden med grønt glass er ikke vanlig kost. Var vel egentlig bare Jokere og Californiaer uten termoruter som hadde det originalt. Men om noen har et grønt venstre 30/70 skyvevindu, kan det være interessant å bytte (tidlig høyrevindu, er også interessant, da det kan bygges om, men de var vel sjeldent grønne).
OddN
-
-

Post by OddN »

Denne må nok også få motorvarmeropplegg. Har det meste liggende, men mangler selve varmeren. Denne er visst utgått fra Defa, men jeg har et par ledetråder for å finne brukt. Alternativt blir det slangevarmer. De er dessuten noe større, finnes i blant annet 1000, 1500 og 2000W utgaver. Tenker 1000W er mer enn nok til den relativt milde vinteren vi har her. Dette kombinert med en liten sirkulasjonspumpe og styring av bakre varmeapparat, gir behagelig kupevarme i tillegg.

I syncroen har jeg et ur av denne typen:

Image

Og det fungerer for så vidt bra, viser utetemp og ladespenning i tillegg.

Men når jeg går igjennom Defa-delene mine så finner jeg et større ur som visstnok heter Defa Futura 1300. Finner ikke noen bilder av det, men monteringsveiledningen er i allefall her: http://www.defa.com/file/530501b6870/Fu ... 0Norsk.pdf

Noe som har vært borti disse?

Etter veiledningen å dømme så kan det styre både Defaopplegget og en Eberspächer... Høres igrunn ut som noe som burde ha stått i syncroen, da den har begge deler...
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Hvis du setter på ei 12 sirkulasjonspumpe på ledningen bør du gjøre som Mercedes har på mange av sine modeller, Der starter sirkulasjonspumpa når varmekrana åpnes for fullt. På en Gelandewagen jeg hadde var det løst med en microbryter på selve krana, det gir stor forskjell i en MB, på en T3 burde det jo være standardutstyr.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Hvis du setter på ei 12 sirkulasjonspumpe på ledningen bør du gjøre som Mercedes har på mange av sine modeller, Der starter sirkulasjonspumpa når varmekrana åpnes for fullt. På en Gelandewagen jeg hadde var det løst med en microbryter på selve krana, det gir stor forskjell i en MB, på en T3 burde det jo være standardutstyr.
Hmm, ikke dumt. Og når jeg tenker meg om så finnes dette ferdig fra VW. Alle T3er med Webasto vannvarmer har en slik bryter på temphendelen foran. Du får ikke startet varmeren hvis ikke tempen er stilt på maks.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har bestemt meg for en sånn Defa slangevarmer. 1000w er kanskje i minste laget for også å kjøre kupevifta, men 1500W burde være nok til å både varme kupeen og motoren. Har sjekket under bilen og det er god plass ved siden av girkassa til å montere varmeren så lavt som mulig. Må bare bestemme meg for om jeg skal montere den i "hovedsløyfa" til varmeapparatene eller direkte på slangen til kun bakre varmeapparat. Må kanskje rett og slett testes ut.

Så lar jeg Defa-uret slå på sirkulasjonspumpe og bakre varmeapparat via rele samtidig med at det starter selve varmeren. Fant jammen et til sånnt lite Defa Futura eller hva det nå heter i samlinga.

Har igrunn tenkt på om jeg i det hele tatt trenger sirkulasjonspumpe hvis jeg får montert varmeren såpass lavt at det blir jevn stigning på det varme vannet opp til varmeapparatet. Da vil vel vanne kunne sirkulere etter termosifong-prinsippet, sånn som varmeren egentlig er tenkt...
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Jeg ville kjøpt slangevarmer med pumpe innebygd og montert den i varmeapparatkretsen. Ville kanskje valgt den for varmeapparatet fremme for å få tinet snø og is effektivt på frontruta.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Jeg ville kjøpt slangevarmer med pumpe innebygd og montert den i varmeapparatkretsen. Ville kanskje valgt den for varmeapparatet fremme for å få tinet snø og is effektivt på frontruta.
Ja, hadde jeg funnet en med brukbar kvalitet hadde jeg absolutt vurdert det. Defa har ikke, så vidt jeg kan se, men på enkelte modeller anbefaler de ekstern sirkulasjonspumpe. Og den Beloc-varmeren som det ble linket til i den andre motorvarmertråden, synes jeg virker litt "billig" og jeg har også lest litt ymse om den på andre fora. Så har vi ett kjempesteg opp til Alde sine elpatroner beregnet på blant annet gulvvarme i campingvogner/biler men da snakker vi om 5000kr++

Argumentet for å koble den på bakre varmeapparat er at det sirkulerer inneluften og dermed varmer opp kupeen mye raskere enn fremre varmeapparat som hele tiden må varme opp ny kald friskluft. Det er for så vidt ikke noe problem å lage en veksler mellom disse heller, og det kunne kanskje vært lurt med tanke på dugg- og isfjerning.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har jeg fått den Defa-varmeren. Gleder meg til å teste dette. Har enda ikke helt bestemt meg for om den blir montert i "hele" varmeapparatkretsen eller bare i sløyfa til bakre varmeapparat. Når det gjelder kobling, så kopierer jeg den kretsen som brukes på syncroer med original vannvarmer (BBW46). Der er det ett vekslerele som styrer om +12V tilførselen til varmeapparatbryterne skal komme fra tenningspluss eller konstantpluss. og dette releet styrer jeg med defauret. Altså når uret kobler inn vannvarmeren, så starter også varmeapparatet. Samme med sirkulasjonspumpa.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har forresten mens jeg venter tatt og sjonglert litt på disse skyvevinduene. Coachen har nå fått to 50% grønne vinduer med svarte rammer. Synes det ble penere siden bilen likevel er helt kromfri. Og syncroen har nå tre skyvevinduer med blank ramme. Skulle nok hatt et fjerde der, men det blir en annen historie...
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Er redd du må til med litt bilder igjen nå snart. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Etter å ha ligget i en times tid under bilen med Defavarmeren i ene hånden og studert egnede monteringssteder, så trakk jeg meg tilbake inn i bilen og demonterte baksetet og dekselet over bakre varmeapparat. Jeg var ikke riktig fornøyd med noen monteringer under bilen, delvis på grunn av vinklene på slangene og delvis på grunn av fare for skittsprut fra dekkene. Selv om varmeren ser solid ut så har jeg ikke lyst til å utsette den for unødvendig mye. Så varmeren blir plassert ved siden av bakre varmeapparat inni bilen, og montert på inngående slange på varmeapparatet. Av støyhensyn så monterer jeg sirkulasjonspumpa utvendig. Lurer på å bruke en sånn turbodiesel-sirkulasjonspumpe, da jeg har noen sånne liggende.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

OddN wrote:... Så varmeren blir plassert ved siden av bakre varmeapparat inni bilen, og montert på inngående slange på varmeapparatet. ...
Kan du ikke bare ta bort hele varmeapparatet bak nå da? :D
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

hansstef wrote:
OddN wrote:... Så varmeren blir plassert ved siden av bakre varmeapparat inni bilen, og montert på inngående slange på varmeapparatet. ...
Kan du ikke bare ta bort hele varmeapparatet bak nå da? :D
Nei, må jo ha noe som kan spre varmen rundt i kupeen også. :wink:
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

kan jo bruke sirkulasjonspumpe fra t4, denne er nede i forkant av motor
OddN
-
-

Post by OddN »

112wboxer wrote:kan jo bruke sirkulasjonspumpe fra t4, denne er nede i forkant av motor
Det er vel samme sort som de jeg har... Eneste ulempen er at de har 20mm stusser, mens varmeren og de øvrige slangene er 16mm. Har bestilt noen overganger så dette går i orden.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN wrote:
Renax wrote:Blir en anelse grønn i ansiktet når jeg ser bilder av baksetet ditt... har du et ekstra i reserve? Forresten har jeg ikke festebrankettene som skal til heller...
Nei. dessverre. Sånne GL-bakseter vokser ikke på trær. Dette tror jeg at jeg har eid før, mener det var dette jeg hadde i Bluestarsyncroen før den ble Bluestar, men det vet kanskje Bugman...

...
Bare halvveis korrekt -Odd!

Jeg tror at ryggen på baksetet er den du hadde i den bilen Baard har nå....
Mens setebunnen definitivt var noe av det som lå i den blå Multi-saken jeg har stående...

Men det finnes (som du Odd vet!) en del forskjeller på disse baksetene. Så de som skal gjøre noe liknende - bør passe på at de får med alt om de kjøper/plukker ut slikt! :)

Og så må jeg jo få sagt at setene kledte Manfred!!!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:
OddN wrote:
Renax wrote:Blir en anelse grønn i ansiktet når jeg ser bilder av baksetet ditt... har du et ekstra i reserve? Forresten har jeg ikke festebrankettene som skal til heller...
Nei. dessverre. Sånne GL-bakseter vokser ikke på trær. Dette tror jeg at jeg har eid før, mener det var dette jeg hadde i Bluestarsyncroen før den ble Bluestar, men det vet kanskje Bugman...

...
Bare halvveis korrekt -Odd!

Jeg tror at ryggen på baksetet er den du hadde i den bilen Baard har nå....
Mens setebunnen definitivt var noe av det som lå i den blå Multi-saken jeg har stående...

Men det finnes (som du Odd vet!) en del forskjeller på disse baksetene. Så de som skal gjøre noe liknende - bør passe på at de får med alt om de kjøper/plukker ut slikt! :)

Og så må jeg jo få sagt at setene kledte Manfred!!!
Ja, sånn var det... Jeg mente at dette (i allefall noe av det) kom fra Bluestarsyncroen.

Og når det gjelder setedeler, det er jo festene til ryggen. Både de løse pinnene, og de fastsveisede brakettene i sideveggene. Så vidt jeg vet har alle Caraveller disse brakettene fra før. Så er det beltene, der har jeg bare lånt beltene fra syncroen inntil videre.

Mangler enda den plata som skal stå under seteputa. Tenker jeg lager en finerplate selv og kler med grått teppe.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og når jeg først er i interiørmodus, så må jeg vel prøve å få laget denne Carat-klossen til bordet. Savner bord baki må jeg innrømme.
Post Reply