Montering av usb-uttak

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Nilsi
Car: T4 1999, 2.5 TDI

Montering av usb-uttak

Post by Nilsi »

Kjøpte usb-uttak på biltame.
På baksiden er det bare to metall"pigger". Umiddelbart tenkte jeg å trekke de rett til batteriet; én på pluss og én på minus. Men så fikk jeg tips om at strømtilførselen blir alt for stor. Plan B er å trekke de til sigaretttenner-ledningene, med en "t". Men her også var det visst muligens for mye strøm.
Er det best å trekke de til "hjernen" et sted? Hvordan i huleste finner jeg ut hvor?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Montering av usb-uttak

Post by Neergård »

Usb skal ha 5 volt. Uansett hvor du kobler deg på i bilen er deg 12v.
Du må ha en omformer, 12v til 5v, evt usb-kontakt med omformer.
Til denne kan du dra ledning direkte fra batteri med egen sikring.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Mengde strøm er forresten irrelevant, det er spenning du er ute etter, for høy spenning tar livet av komponentene uansett.
Frode Neergård

bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Neergård wrote:Usb skal ha 5 volt. Uansett hvor du kobler deg på i bilen er deg 12v.
Du må ha en omformer, 12v til 5v, evt usb-kontakt med omformer.
Til denne kan du dra ledning direkte fra batteri med egen sikring.
Usb uttak for bil vil normalt ha en spenning / strøm begrenser. Den vil omforme spenningen til 5 volt og begrense strømmen. Se på papirene du fikk med fra biltema.

for eks denne fra biltema.

USB-uttak

Med 2 USB-uttak og beskyttelseslokk av gummi. For fast innfelt montering og tilkobling via flatstift. Perfekt for å lade mobile enheter i bil eller båt. Blå bakgrunnsbelysning. Strømtilførsel: 12/24V DC. Utgang: 5 V DC 2,1 A maks. Mål: 60 x 43 x 52,6 mm.

Tror jeg. :)
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Multivanilli
Car: Multivan 2003 mod

Post by Multivanilli »

Jeg har bare kjøpt meg slike fra Biltema som er til å sette i sigarett-tenneren (er omformer mv. innebygget), har loddet på ledninger på + og - og lagt rett opp til batteriet. Har 4 slike med dobbel USB-utgang felt inn i 'hylla' som står oppe på dashbordet + 4 stykk sigarett-tenner uttak. Det trengs med bilferie med masse telefoner, nettbrett, kjølebag mv.
Nilsi

Post by Nilsi »

bjørn53 wrote: Usb uttak for bil vil normalt ha en spenning / strøm begrenser. Den vil omforme spenningen til 5 volt og begrense strømmen. Se på papirene du fikk med fra biltema.

USB-uttak

Med 2 USB-uttak og beskyttelseslokk av gummi. For fast innfelt montering og tilkobling via flatstift. Perfekt for å lade mobile enheter i bil eller båt. Blå bakgrunnsbelysning. Strømtilførsel: 12/24V DC. Utgang: 5 V DC 2,1 A maks. Mål: 60 x 43 x 52,6 mm.

Det er denne jeg har kjøpt.
Så da kobler jeg vel usb-uttaket rett på bateriet. Er det nødvendig med sikring?
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Alltid ha sikring på absolutt alt eletrisk!

Sent from my V5 using Tapatalk
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Nilsi wrote:
bjørn53 wrote: Usb uttak for bil vil normalt ha en spenning / strøm begrenser. Den vil omforme spenningen til 5 volt og begrense strømmen. Se på papirene du fikk med fra biltema.

USB-uttak

Det er denne jeg har kjøpt.
Så da kobler jeg vel usb-uttaket rett på bateriet. Er det nødvendig med sikring?
Ja sikring på +
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Enten sikring eller en allerede ferdig sikra kurs. Ny kurs med egen sikring er mest fornuftig.
Frode Neergård

Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Antar det er denne du har kjøpt?

Image
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... tak-43221/

Den kan du koble rett på 12V, men ja, du må ha en sikring på +-kabelen. Jeg ser ikke hvorfor du ikke kan koble denne sammen med kablene fra sigarett-tenneren, den er vel avsikret med rundt 15-20A. Det er ingenting her som tilsier at det skal bli for mye strøm, det er tilkoblet forbruker som styrer effektuttaket. Og denne omformeren klarer ikke å levere mer enn 2A ved 5V uansett, så det blir fint lite strøm ved 12V. Og, om du bruker samme dim (tverrsnitt/diameter) på kablene som det allerede går på sigarett-tenneren, og ikke legger opp altfor mange meter, skal det gå fint.

Men, som alltid, vet du ikke hva du driver med når det gjelder el, så lar du være. Og dette gjelder også i bil, for et startbatteri klarer å levere nok strøm til at du kan starte en brann, i verste fall. Så var det sagt!
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Nilsi

Post by Nilsi »

Ja, det er denne jeg har kjøpt.
Haha, kobla den rett på batteriet, med egen sikring (10A), men usb-uttaket har innebygd blå LED-lys som gjør at den ser fryktelig stilig ut. Kult det, bare at denne lyser jo hele tiden, så kan jeg ikke ha den kobla rett på batteriet likevel. Sigarettennerledningene er veldig vanskelige å få tak i, og de har uansett strøm også når tenninga er av, så jeg får da samme prob. med LED-lyset.
Neste plan er å skjøte pluss-ledningen med egen sikring til tenningsledningen under rattet. Minus-ledningen tar jeg rett på batteriet.
Hvem skulle tro at det skulle være så prosjekt med et lite USB-uttak. Men det blir moderne og stilig i en ellers sliten t4 til slutt.
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Ikke gjør det, det er unødig og bare dumt å tukle rundt tenninga (synes iallfall jeg).

Om du bare vil ha power når tenning er på, skal du hekte spolen på et relé på ACC-ledningen bak radioen (den har spenning når nøkkel er i). Mener det er den gule, som går inn på power-stikket på radioen. Så mater du fra batteriet (via en sikring) igjennom reléet og til USB-stikket. Fant et bilde som forklarer bra. Der hvor det står "12V SWITCHED TO CARPC" hekter du på hva du vil, sålenge du har stor nok sikring, og grov nok kabel. Et vanlig bil-relé klarer fint 30A, 40A i pulser.

Image

(Dette er også praktisk å ha til siden, da du så får mulighet til å henge på annet her, eksempelvis termometer o.a. som bare skal være på når bilen er besatt).

MEN, husk at du da ikke får lada når bilen er av. Har dette på Mazdaen, det er fryktelig irriterende, å ikke få lada noe som ligger i bilen uten at nøkkel står i.
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Du blir ikke dummere av det. :) Du kan jo hente styrestrøm over et rele fra foreks parklyset eller d+ på dynamoen. Eller over et spennings styrt rele.
http://baatplassen.no/i/topic/17767-dyn ... batterier/
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Nilsi

Post by Nilsi »

Takk, Theodor. Høres rimelig enkelt ut, men hvor finner jeg dette reléet? Er fryktelig vanskelig å komme til inn-under bak radioen mener jeg.
Tenkte også på d+ Men denne er også tuklete å komme til inn bak sikringsboksen, og dessuten tror jeg man trenger en egen vw-kabelsko som jeg ikke har.
Leter bare etter den enkleste løsningen.. Nesten så jeg bare kobler rett på batteriet med en bryter. Hehe..
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Et sånt relé får du på Biltema, f.eks. 42-134. Eller 42-305 som tilogmed har innebygget sikringsholder.

Bare husk at tommelfinger-regelen sier at kabler skal avsikres max 30cm fra batteriet, og med en gang man går ned på tverrsnittet på kabelen.

Og radioen er til å ta ut, metoden og verktøyet avhenger av fabrikatet.
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om rele, styrestrøm til radion klarer fint å drive en usb-lader... evt kjøre det på parklys-kursen, så har du strøm så lenge noe lys står på...

Sent from my V5 using Tapatalk
Nilsi

Post by Nilsi »

Nå er usb-uttaket på plass. Jeg endte med å koble den på radio-strømmen. Fikk omsider ut radioen. Bak der var det en fargerik fest med ledninger. Den gule hadde konstant strøm. Den røde fikk strøm når jeg skrudde på tenningen, og den svarte er jord (-). Den røde hadde faktisk en ferdig spleisa ende som hang der ubrukt. Brukte denne, og kappa den svarte og spleisa inn minusen fra usb-en.
Tusen takk for alle innspill og hjelp. Jeg er en smule mere glad i bilen min nå!
Post Reply