Fjerne mellomaksling på syncro

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Helgeo
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000

Fjerne mellomaksling på syncro

Post by Helgeo »

Har lenge vært plaget med en ulyd fra mellomaksel/bakaksel. Sikkert et lager som er gåent. Møller sa for et par år siden at det ville bli veldig dyrt å feilsøke og at jeg bare burde la det være slik det er .

Nå må jeg skifte varmeveksleren bak, og for å få den ut må mellomakslingen bort.
Så er spørsmålet, kan jeg trygt kjøre uten mellomakslingen? Og blir bilen EU-godkjent når den ikke lenger har 4-hjulsdrift?

I løpet av de 10 årene jeg har hatt bilen så har jeg behøvd 4-hjulsdriften max 5 ganger, så det blir neppe et stort savn.

Tenkte i første omgang å bare prøve dette for å se om lyden blir borte.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Fjerne mellomaksling på syncro

Post by Needforspace »

Mellomaksel er to-delt, støttelager står på den ene, muligens ett på hver. Skiftet ett sånt for noen år siden, kurant jobb.
Du har nok hatt bruk/nytte av firehjulstrekket flere ganger enn du tror siden det er automatisk og knapt merkbart når det kobler inn.
Jeg tror du fint kan kjøre uten, men jeg vil anbefale å reparere først som sist.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Helgeo

Post by Helgeo »

På min har jeg en spak jeg må dra ut for å koble inn bakhjulene. Og den har ikke vært mye brukt.
Tror jeg prøver å fjerne akslingen først, om lyden forsvinner da så er det jo mye mulig at det bare er å skifte opphengslager.
Det er 2 oppheng, muligens fordi jeg har lang utgave?
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Det er for å koble inn sperre, drift er der automatisk.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Går helt greit å kjøre uten mellomaksling, men når den først skal ned så er det vel grei skuring å få på nytt lager? Man merker ikke firehjulsdriften før alle fire hjul spinner og rævva kommer først rundt svingen...

Sent from my Lenovo P780
Helgeo

Post by Helgeo »

Needforspace wrote:Det er for å koble inn sperre, drift er der automatisk.
Aha, der lærte jeg noe nytt :)
Da har jeg nok brukt den mye mer enn jeg har trodd. Forklarer hvorfor bilen er så god på vinterføre.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Absolutt.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Renax wrote:Går helt greit å kjøre uten mellomaksling, men når den først skal ned så er det vel grei skuring å få på nytt lager? Man merker ikke firehjulsdriften før alle fire hjul spinner og rævva kommer først rundt svingen...

Sent from my Lenovo P780
-På en T4 med elektronisk inn- og utkobling av drift på bakakslingen ? Sperra på dashen er for å overstyre elektronikken når du trenger tvungen drift bak :wink:
Helgeo

Post by Helgeo »

Er ganske sikker på et det er snakk om en vakuumstyrt sperre på min, har lest meg litt opp på dette nå ;)

Har en spak som man drar ut, den åpner for vakuum som kobler inn sperra, så snart den er innkoblet bekreftes dette med et gult lys på bildet av bilen. Skyver man inn spaken så er det en annen vakuum ledning som kobles inn for å frakoble. Det kan av og til ta lang tid før lyset slukker, tipper dette kan skje om man svinger litt mens man kobler ut. Har også en diger "klump" på mellomakslingen, det er viskosekoblingen.

Nyere T4 med 4-motion har et annet elektronisk styrt system, kanskje dette du sikter til Rudeboy?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du har en "nyere T4" :wink:

Ikke mange T4 som ble levert med 4motion a.k.a Haldex i denna verden.

Jeg mente å si at ved å dra ut spaken overstyres den elektronisk styrte muligheten til å få koblet ut bakhjulsdrivt. At inn- og utkobling av syncroen er vakumstyrt er det ingen tvil om men dette igjen styres av dataen, gitt.

Men bevarest, jeg kan jo ta feil. Hør med VW-verksted om de kan gi deg spec på bakakslingen din så vet du, om ikke annet, hva som styrer hva baki der.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Hvor finner du info om årsmodell Rudeboy?

Uansett er det vel snakk om viskosekobling? Vet at det er noe elektronikk inn i bildet på disse uansett, men ser ingen grunn til å tro det skaper problemer å fjerne mellomaksel likevel.

Andgående EU: på en Passat Syncro jeg hadde fikk jeg EU mangel på dårlig opplagring av mellomaksel, da fikk jeg mekanikeren til å skru ned mellomakselen for å få den gjennom EU. Eneste gang jeg har fått bilen "fikset" på verksted...

Sent from my Lenovo P780
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Syncro har ikke lastavhengig bremseventil til bakhjulene vel? I hvert fall har ikke mine to hatt det Hvis du tar bort mellomakselen er det vel fare for bakhjulsladd med lite last i bilen, så du kjører nok ikke helt trygt, med mindre du har ABS. Da vil den ta seg av det problemet.
Hvis du tar bort mellomakselen er den vel heller ikke i samsvar med vognkortet og da skal den i prinsippet ikke bli godkjent hvis kontrolløren er våken. Men det er jo ikke alltid.

Jeg har samme problem med ulyd, og i tillegg er klamringene rundt opphengslagrene rustne. Har kjøpt nye komplette lagre (2 stk) og ga 625,- pr stk. Møller skulle ha flere tusen pr stk, men jeg vet jo ikke om de er av bedre kvalitet. Men det er mye som kan gi ulyd i drivverket på en Syncro. Olje på fordelingskassa bak er også lurt å sjekke. Og selvfølgelig drivleddene bak, at de ikke er tørre.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Helgeo

Post by Helgeo »

Bilen er altså en 2000 modell (produsert i 1999), står i signaturen min :) Den har ABS.
Hvor kjøpte du lager StaaleB? Tror absolutt at jeg vil fikse dette.

Jeg skal muligens på en litt lengre tur nå til helgen og vil derfor ha varme bak - har ikke skillevegg så det blir kaldt fremme også uten varme bak. Derfor tenkte jeg å fjerne mellomakselen nå for å komme til å skifte varmeregisteret.

Rekker neppe å få nye lager samt skru sammen igjen før helgen, dermed blir det tur uten mellomaksel :)
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Helgeo wrote:Hvor kjøpte du lager StaaleB? Tror absolutt at jeg vil fikse dette.
Jeg kjøpet fra et firma som heter Dexx Auto. De annonserer på finn.no. De har ikke annonse for akkurat denne delen men de skaffet da jeg spurte.

Jeg har ikke montert ennå så jeg vet ingenting om kvaliteten men det ser ok og riktig ut så langt.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Angående lastavhengig bremseventil på syncro, er det ikke slik at enten har man den eller så har man ABS? Ikke noe utenom mener jeg?
Elektronikken i forbindelse med bakaksling har vel med en frihjulsfunksjon for å unngå å bremse bakhjulene via drivverket. Bremse som i aktiv ABS med pulsing i bremsene for det ville da ikke gå i hop med jobben som ABSen gjør.
Eksempel: Du låser framhjulene under nødbrems, viscosen låser pga rotasjonsforskjell og dermed stopper bakhjulene av bremsekraften framme.
Ikke ønskelig, derfor frihjul styrt av ABS?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Renax wrote:Hvor finner du info om årsmodell Rudeboy?

Uansett er det vel snakk om viskosekobling? Vet at det er noe elektronikk inn i bildet på disse uansett, men ser ingen grunn til å tro det skaper problemer å fjerne mellomaksel likevel.

Andgående EU: på en Passat Syncro jeg hadde fikk jeg EU mangel på dårlig opplagring av mellomaksel, da fikk jeg mekanikeren til å skru ned mellomakselen for å få den gjennom EU. Eneste gang jeg har fått bilen "fikset" på verksted...

Sent from my Lenovo P780
Hadde du brukt en PC eller Mac da du lurte på det ville du sett at i venstre marg på forumet står profilene til de som svarer i trådene :wink:

Han har skrevet at han kjører en '00 T4 syncro.
Post Reply