Dunk/Lyd ved igangsetting / Bakseter

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Kalleman
Car: T5-2.5-131

Dunk/Lyd ved igangsetting / Bakseter

Post by Kalleman »

Hei,

Har akkurat kjøpt en 2006 2.5 130.

Problem med at det "smeller" når jeg løser den? lyd/dunk kommer første gang, litt andre gang, deretter stille inntil jeg setter i revers.
Da er det samme opp igjen, til jeg skifter gir til fremover.
Samme dunking når jeg slipper/går på gassen, typisk 3. gir rundt 2000 rpm.
Oppleves som et kraftig dunk/smell, helt ulikt noe annen bil jeg har kjørt. Verksted har sjekket oppheng, drivknuter og motorfester.

Noen tips her? (bilen skal til møller for "ekspert" uttalelse snart?)

Har også litt problemer å finne ut om 3-seter helt bak kan fås med ISO-fiks? Jeg må kjøpe 3 seteraden, men ønsker helst med isofix.
Eller om noen vet om en tilsalgs? Høggerene er tom :(

Ellers noen tips om noe jeg bør sjekke før garantien går ut (ganske snart)?

Karl
*første VW*
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Dunk/Lyd ved igangsetting / Bakseter

Post by Der Postmeister »

Drivakselflens på gearkassas høyre side kan du sjekke. Kjennetegn er er ofte rødt støv.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Kalleman wrote:Har også litt problemer å finne ut om 3-seter helt bak kan fås med ISO-fiks? Jeg må kjøpe 3 seteraden, men ønsker helst med isofix.
Jeg spurte om dette hos Møller og fikk svar at det ikke finnes. Ei heller til det enkle setet på 2.rad.
3-seteren har vel enklere innfesting og rygg enn 2-seteren på 2.rad og det kan være grunnen til at de ikke ønsker legge opp for isofix da den må tåle kreftene ved en eventuell kollisjon.

Dersom du skal bruke det til en beltstol som kun har isofix for å holde stolen på plass (barnet sitter med bilens belter), typisk fremovervendt over 18 kg, så fungerer det med sin egen 'hjemmefix'. Jeg har brukt en klatreslynge som er forankret til ramma på benken, det holder stolen på plass når ungen ikke sitter oppi (og tåler vekten av stolen ved en ev. kollisjon).

Hvor bor du....? Jeg har en 3-seter hengende på veggen til bilen min som jeg kanskje kunne solgt da jeg begynner å innse at den aldri kommer til å bli montert (har bagasjehylle/seng) istedet.
Kalleman

Post by Kalleman »

hbeyrer wrote:
Kalleman wrote:Har også litt problemer å finne ut om 3-seter helt bak kan fås med ISO-fiks? Jeg må kjøpe 3 seteraden, men ønsker helst med isofix.
Jeg spurte om dette hos Møller og fikk svar at det ikke finnes. Ei heller til det enkle setet på 2.rad.
3-seteren har vel enklere innfesting og rygg enn 2-seteren på 2.rad og det kan være grunnen til at de ikke ønsker legge opp for isofix da den må tåle kreftene ved en eventuell kollisjon.

Dersom du skal bruke det til en beltstol som kun har isofix for å holde stolen på plass (barnet sitter med bilens belter), typisk fremovervendt over 18 kg, så fungerer det med sin egen 'hjemmefix'. Jeg har brukt en klatreslynge som er forankret til ramma på benken, det holder stolen på plass når ungen ikke sitter oppi (og tåler vekten av stolen ved en ev. kollisjon).

Hvor bor du....? Jeg har en 3-seter hengende på veggen til bilen min som jeg kanskje kunne solgt da jeg begynner å innse at den aldri kommer til å bli montert (har bagasjehylle/seng) istedet.

Holder til i Bergen, men transport kan jo evt ordnes. Er det sånn med hurtigfeste på midten? Evt pris du kunne tenkt deg?
hbeyrer
-
-

Post by hbeyrer »

Kalleman wrote: Holder til i Bergen, men transport kan jo evt ordnes. Er det sånn med hurtigfeste på midten? Evt pris du kunne tenkt deg?
Det skal være et med hurtigfeste på midten ja, men jeg kan dobbeltsjekke. Det har hengt på veggen i garasjen så jeg må uansett kikke over det.
Og, det er jo et dråg av et sete å få fraktet - men vet du om det kan løses så er det ok for meg.

3.000 burde vel være en ok pris?

Det er av samme type som dette:
http://no.bildelsbasen.se/?link=item&se ... d=29282848
Men bilen min er fra 2006.
Fargen er tilsvarende benken foran som jeg solgte tidligere:
viewtopic.php?f=7&t=34823&p=245656&hili ... T5#p245656
Kalleman

Post by Kalleman »

hbeyrer wrote:
Kalleman wrote: Holder til i Bergen, men transport kan jo evt ordnes. Er det sånn med hurtigfeste på midten? Evt pris du kunne tenkt deg?
Det skal være et med hurtigfeste på midten ja, men jeg kan dobbeltsjekke. Det har hengt på veggen i garasjen så jeg må uansett kikke over det.
Og, det er jo et dråg av et sete å få fraktet - men vet du om det kan løses så er det ok for meg.

3.000 burde vel være en ok pris?

Det er av samme type som dette:
http://no.bildelsbasen.se/?link=item&se ... d=29282848
Men bilen min er fra 2006.
Fargen er tilsvarende benken foran som jeg solgte tidligere:
viewtopic.php?f=7&t=34823&p=245656&hili ... T5#p245656
Det er ok pris ja. Er usikker på transport, må få sjekke pris på det først.
Vi kan ta det over påske?
Bilen er på verksted (rekalmasjon), så kommer ingen vei!

Mvh,
Karl
hbeyrer
-
-

Post by hbeyrer »

Kan fint vente til over påske ja, setet går ingen vei det.
Du får sende pm eller noe når du vet om frakt.
Post Reply