Optimal service, T5 - 2.5 TDI

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Optimal service, T5 - 2.5 TDI

Post by Neergård »

Når motoren din klakker så mye så har den fått en eller annen form for juling. Noe som andre biler som følger ordinært serviceregime ikke gjør.
Eksempler finnes i alle mulige varianter. Sålenge det finnes utallige eksempler på at longlife ikke er problematisk, så er de enkelte tilfellene du har like gjerne forårsaket av andre ting kanskje. Rått turtall på kald motor f.eks.
Det er uansett ikke lenger noe å strekke oljeintervallet på. Når bilen melder service så må oljen skiftes, ikke vente bare en måned til. Det var av mindre betydning før!

Men, Kall'n, du bruker de fleste anledninger her inne til å klage og jamre på alt som har med Møller og/eller longlife å gjøre, så jeg taler vel uansett for døve ører nå igjen...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Neergård wrote:Når motoren din klakker så mye så har den fått en eller annen form for juling. Noe som andre biler som følger ordinært serviceregime ikke gjør.
Eksempler finnes i alle mulige varianter. Sålenge det finnes utallige eksempler på at longlife ikke er problematisk, så er de enkelte tilfellene du har like gjerne forårsaket av andre ting kanskje. Rått turtall på kald motor f.eks.
Det er uansett ikke lenger noe å strekke oljeintervallet på. Når bilen melder service så må oljen skiftes, ikke vente bare en måned til. Det var av mindre betydning før!

Men, Kall'n, du bruker de fleste anledninger her inne til å klage og jamre på alt som har med Møller og/eller longlife å gjøre, så jeg taler vel uansett for døve ører nå igjen...

Hehe.. Ja Møller har jeg ikke noe godt forhold til etter at de kondemnerte bilen min fordi de ikke fant ut at jeg hadde tett katalysator/partikkelfilter.
Longlife-oljen bruker jeg også, MEN ikke på den intervallen Møller har! Når det gjelder motorgangen er det ikke bare jeg med Transporter som merker dette her.. Bilen min kan jeg garantere ikke har levd hardt liv. Begge eierne før meg har holdt bilen usedvanlig vedlike. Vasket minst en gang pr uke, noe jeg også har gjort. Alle servicer var tatt hos Møller da jeg kjøpte den. Da var den gått 85.000.
Flere mekanikere jeg kjenner har åpnet flere av disse motorene med longlife olje, og skiftintervall derretter, og det har jaggu vært mye rart å se! Samtlige har anbefalt meg å bytte oljen oftere.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg bytter hver 30000km. Litt avh av når den varsler men aldri før. Jeg kjører ca 90000km i året med mine biler. T4 har gått ca 165000 siden des 2012 og T5 ca 105000 siden des 2013.

Skulle jeg bytta olje så ofte som kalln gjør hadde jeg hatt en bil inne på service til enhver tid og strengt tatt blakka meg totalt. Så jeg følger i intervalla og bruker som sagt kun Castrol.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

"Min" T5 arbeidsbil gikk longlife, og pga mye jobb og lite tid ble intervallen strukket noen 1000 over det displayet sa. (Var jo ikke min bil, så jeg gjorde det jeg fikk beskjed om fra sjefen)
De siste par tusen km begynte jeg å høre noen klakkelyder, men det var altså ved, og over det skiftintervallet bilen ga beskjed om. Det bedret seg etter service.
Om bilen din er slik etter 12-15k så vil jeg tro det er noe galt, enten med bilen eller kjørestilen.
Evt så tror jeg mange hører "fantomlyder" i bilene sine, fordi de vet at det nermer seg tid for service.

Sendt fra min Lenovo P780
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Der Postmeister wrote:Jeg bytter hver 30000km. Litt avh av når den varsler men aldri før. Jeg kjører ca 90000km i året med mine biler. T4 har gått ca 165000 siden des 2012 og T5 ca 105000 siden des 2013.

Skulle jeg bytta olje så ofte som kalln gjør hadde jeg hatt en bil inne på service til enhver tid og strengt tatt blakka meg totalt. Så jeg følger i intervalla og bruker som sagt kun Castrol.
Oljen er billig hos http://www.billigbilpleje.dk. Omtrent 1/3 av Møller. Jeg bytter olje og filter selv, og får ordnet med service selv. Ser ikke noen grunn til å levere den på Møller for å bytte noen få filtre f.eks og olje, og bli ruinert..
Der Postmeister
-
-

Nei, i motsetning til deg så er jeg avhengig av en bil som til enhver tid går. Og jeg vil ha garanti på utført arbeid, lett tilgang på hjelp hvis noe er galt med en av bilene, folk som stiller opp nesten på sparket hver gang det faktisk er aktuellt samt minst mulig trøbbel generelt.

Jeg ser på helheten. Du ser på oljelokket ditt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Der Postmeister wrote:Nei, i motsetning til deg så er jeg avhengig av en bil som til enhver tid går. Og jeg vil ha garanti på utført arbeid, lett tilgang på hjelp hvis noe er galt med en av bilene, folk som stiller opp nesten på sparket hver gang det faktisk er aktuellt samt minst mulig trøbbel generelt.

Jeg er også avhengig av bilen for å komme meg på jobb. Hver dag kl 06.30. Kjører cirka 30-35.000 i året med den.
Jeg har også kompiser som er mekanikere som stiller opp med en gang det skulle være noe, så for min del er ikke det et problem. Og at jeg ser på oljelokket stemmer ikke.. Jeg er vant til å skru bil. For ikke lenge siden måte hjullageret bak på venstre side byttes. Da fikk jeg en kompis som jobber på Haakonsvern til å lage et verktøy vi konstruerte som Møller bruker, og i løpet av dagen var lageret skiftet :)
mbruer
-
-
Car: 06 T5 4motion
Phone: 47053045

Post by mbruer »

Long life service er oppskrift på ødelagt motor. Det finnes utallige eksempler på det.
Min motor har gått 25000 nå og får ny olje og filter utelukkende hver 10000km.. Det er en så mikroskopisk del av resten av bilholdet så det bryr meg ingenting.
2006 VW Transporter TDI 4motion
Der Postmeister
-
-

Kall'n wrote:
Der Postmeister wrote:Nei, i motsetning til deg så er jeg avhengig av en bil som til enhver tid går. Og jeg vil ha garanti på utført arbeid, lett tilgang på hjelp hvis noe er galt med en av bilene, folk som stiller opp nesten på sparket hver gang det faktisk er aktuellt samt minst mulig trøbbel generelt.

Jeg er også avhengig av bilen for å komme meg på jobb. Hver dag kl 06.30. Kjører cirka 30-35.000 i året med den.
Jeg har også kompiser som er mekanikere som stiller opp med en gang det skulle være noe, så for min del er ikke det et problem. Og at jeg ser på oljelokket stemmer ikke.. Jeg er vant til å skru bil. For ikke lenge siden måte hjullageret bak på venstre side byttes. Da fikk jeg en kompis som jobber på Haakonsvern til å lage et verktøy vi konstruerte som Møller bruker, og i løpet av dagen var lageret skiftet :)
Javel. Jeg bruker bilene i varetransport. Ikke bare frem og tilbake til jobb. Så sorry, mitt krav til bil er høyere enn ditt og dermed mer avhengig av ovennevnte ting og kvalitet på oljer. Hobbysjåfører kan godt skifte olje hver 10000 for min del, det er ikke noe gæli i det, men det er altså ikke nødvendig før bilen varsler om det. Og DET er faktisk DET føleren i bunnpanna avgjør til enhver tid: Lese av oljekvalitet.
Nok sagt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Renax
-
-

Post by Renax »

mbruer wrote:Long life service er oppskrift på ødelagt motor. Det finnes utallige eksempler på det.
Min motor har gått 25000 nå og får ny olje og filter utelukkende hver 10000km.. Det er en så mikroskopisk del av resten av bilholdet så det bryr meg ingenting.
Helt seriøst, du mener at å bytte olje og filter 8-10 ganger i året vil bety "nesten ingenting"

For noen som kjører 10000km i året blir det lite, si ca 1000,- for olje og filter, 1000,- for bytte av disse, og 1000,- i tapt arbeidstid. 3000,- klarer de fleste en gang i året, eller to om du kjører det dobbelte.
Men om postmannen skal bruke 30000,- i året bare på olje, da lønner det seg fort å heller ha lengre skiftintervall og heller bytte bil litt oftere. (Noe jeg gjetter de fleste med T5 gjør uansett)

En annenting er at en bil som kjøres i "langtransport" som kjøres fint til den er varm, og så holdes i gang hele dagen, vil holde på lengre skiftintervall enn en som kaldstartes 5-6 ganger daglig, (det gjorde min til tider når jeg jobbet som murer.)

mbruer
-
-

Post by mbruer »

Er så mye drev og metall som gpr mot hverandre inni disse at korte intervaller er best uansett
Jeg hadde ikke kjørt mer en 15 uansett
Tor_m
Phone: 93468766

Post by Tor_m »

Bytter hver 10-15000km på min også, da dette er en enkelt jobb, som jeg også setter ett høyt krav til, men som jeg ikke trenger levere inn på verksted for å gjøre, da det koster arbeidpenger og jeg må levere fra meg bilen. Ikke bruker jeg lang tid på ett oljeskift, og det er umuligt å gjøre feil. Dette longlife greiene har faktisk vist seg flere ganger att det ikke er bra greier som i verste fall ender i haveri.
Og å stole på en sensor i bunnpannen klarer jeg ikke, hva skjer hvis den slutter å virker? Det er greit å holde ett øye med både oljenivå, vann nivå, og servo olje nivå synes hvertfall jeg.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Der Postmeister wrote:
Kall'n wrote:

Javel. Jeg bruker bilene i varetransport. Ikke bare frem og tilbake til jobb. Så sorry, mitt krav til bil er høyere enn ditt og dermed mer avhengig av ovennevnte ting og kvalitet på oljer. Hobbysjåfører kan godt skifte olje hver 10000 for min del, det er ikke noe gæli i det, men det er altså ikke nødvendig før bilen varsler om det. Og DET er faktisk DET føleren i bunnpanna avgjør til enhver tid: Lese av oljekvalitet.
Nok sagt.
Joda, men når motoren din er gått 150.000 km eller 200.000 km har du sannsynligvis byttet den inn, og du har nok garantert ikke lyst å se inni motoren hvordan den ser ut da med den intervallen der ;)
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

mbruer wrote:Long life service er oppskrift på ødelagt motor. Det finnes utallige eksempler på det.

Er HELT enig med deg! Longlife intervallen ødelegger motoren tilslutt, men det oppdager ikke de fleste som bruker bilene i næring siden de mest sannsynlig har kvittet seg med bilene før de har fått høy nok kilometerstand.
Renax
-
-

Post by Renax »

Kall'n wrote:
Joda, men når motoren din er gått 150.000 km eller 200.000 km har du sannsynligvis byttet den inn, og du har nok garantert ikke lyst å se inni motoren hvordan den ser ut da med den intervallen der ;)
Du liker ikke å sjekke fakta før du skriver? Gjør du vel? Postmannen har flere tråder hvor han (u)regelmessig oppdaterer med km-stand.

Og forøvrig: hvilken km-stand hadde din forrige bil når du solgte? Kommer du til å kjøre T5 over 300000km?

Si et olje med filterbytte koster 2000,- det er skralt men det går kansje om du gjør det selv.
På 300000km er differansen 40000,- får du 40000,- mer for bilen når du selger den? Er du garantert havarifri pga dette? Er alle som kjører longlife garantert havari innen 300000?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Renax wrote:Er alle som kjører longlife garantert havari innen 300000?
Det er hva han liker å skremme med, men realiteten er en annen. Av det totale antall biler som er solgt, så er ikke andelen med aktuelle problemstilling så fryktelig høy.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Renax wrote:
Kall'n wrote:
Du liker ikke å sjekke fakta før du skriver? Gjør du vel? Postmannen har flere tråder hvor han (u)regelmessig oppdaterer med km-stand.

Og forøvrig: hvilken km-stand hadde din forrige bil når du solgte? Kommer du til å kjøre T5 over 300000km?

Si et olje med filterbytte koster 2000,- det er skralt men det går kansje om du gjør det selv.
På 300000km er differansen 40000,- får du 40000,- mer for bilen når du selger den? Er du garantert havarifri pga dette? Er alle som kjører longlife garantert havari innen 300000?

Som jeg har nevnt litt tidligere i denne tråden, Møller kondemnerte bilen min fordi de ikke hadde nok kompetanse til å finne ut at katalysatoren min var tett.. Da var motor gått 200.000. Jeg kjøpte den på 125.000 km. Byttet olje og filter hver 15.000 km (nå litt oftere på den jeg har). En kompis av meg fikk tak i denne bilen når den ble lagt ut på lukket salg. Han plukket motoren fra hverandre, og den var strøken innvendig. Ingen antydninger til noen problemer. Oljen har omtrent alt å si for levetiden på motoren.

Jeg tror vi bare kan bli enige om at vi aldri blir enige om dette, vi er på to forskjellige plan når det gjelder oljeskift :)
Renax
-
-

Post by Renax »

Har enda ikke hørt noen som har plukket frahverandre en motor som har gått 200000 med longlifeoljeskift? At din var bra etter 200000 betyr vel bare at det er en bra motor?
En tidligere arbeidskollega kjører T5 som pusher 400000km på longlifeintervaller, uten noen problemer med motor:-) og da heller ingen grunn til å åpne den for å sjekke..

At møller til tider er bra inkompetente og ikke sjekker de enkleste tinga først kan du vel ikke skylde på skiftintervallene?

Og for ordens skyld, så er jeg ikke blant de som strekker oljeskifta langt, og hadde aldri kjørt longlife selv. Men jeg kjører heller ikke 90000km i året.

VW har nok testet adskillig mer enn 1 motor til 200000km før de introduserte longlife skiftintervallene...

mbruer
-
-

Post by mbruer »

Vw hadde heller ikke oljeintervall på automatkassene sine. Evigvarende det. Selvom produsenten sa 60 000km på oljen filteret..
Titan
-
-
Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD

Post by Titan »

Dette med longlifeintervaller er jo et resultat av konkurransen mellom de forskjellige bilprodusentene for å få fenget kjøperne til å velge nybilene fra akkurat dem.

Her i Norge forventer vi en annen levetid kontra hva en tysker forventer der vi fikser og reparerer biler som forlengst hadde havnet på dynga i Tyskland, og derfor tror jeg vi bør ha en viss skepsis til sånn filosofi som f.eks longlife nettopp er.
Zipperno
Car: Vw T5

Post by Zipperno »

The EDGE 5W-30 is suitable for all Audi vehicles on both variable and fixed servicing and VW cars on variable servicing with the exception of - VW R5 and V10 TDi engines (Touareg) and VW Commercial vehicles without fitted DPF (diesel particulate filters) – these must use the 506 01 (0w-30) specification oil (SLX Longlife II) – contact your VW/Audi dealer for this product.

Gjelder ikke dette lenger??? :roll:
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

Zipperno wrote:The EDGE 5W-30 is suitable for all Audi vehicles on both variable and fixed servicing and VW cars on variable servicing with the exception of - VW R5 and V10 TDi engines (Touareg) and VW Commercial vehicles without fitted DPF (diesel particulate filters) – these must use the 506 01 (0w-30) specification oil (SLX Longlife II) – contact your VW/Audi dealer for this product.

Gjelder ikke dette lenger??? :roll:
Vedrørende:
Vehicles without fitted DPF (diesel particulate filters) – these must use the 506 01 (0w-30) specification oil (SLX Longlife II).

Dette gjelder min bil med AXE motor MY-06. Denne har ikke DPF.
Møller bil Kalbakken: Du skal ha 506.01 olje.
Møller bil Jessheim: 507.00 ved long Lie (LongLife) service-regime. 505.01/506.01 ved faste intervaller (hver 15.000 km).
Møller Ryen: 506.01 eller 507.00 spiller ingen rolle.
Andre verksteder x 3: 507.00 er en bedre olje. Men kjør du faste intervaller (hver 15.000 km) så spiller det ingen rolle om du velger 506.01 eller 507.00
Jeg kan også anbefale å lese følgende tråd. De er samme intensive debatt der :) :D :mrgreen:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=146981

Enhver får bestemme seg for hva man vil tro på (!?). Jeg kommer at bruke 507.00 i min 2.5 TDI (AXE) uten DPF…og det er også det som finns i motorn i dag.

Long Lie (Long Life) service-regime er for de som kjører mange mil om året og som kjører lange turer og begrenset antall kallstarter.
Vi andre som ikke kjører så fryktelig langt, vi bør velge faste intervaller (<15.000 km). Blir det 1-2 oljeskift i året så er det ikke mye penger!
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Optimal service (?):

Revidert service-plan som følger:

Dette gjelder altså min California -06, 2.5 TDi (174 hk/128 kw AXE) manuell. Jeg planlegger å legge minst mulig hos Møller. Har et trangt garasje, bra lys og basic verktøy. Har jeg fått med alt…?

Oljeskift + oljefilter + ny bunnplugg og riktig Nm.
Oljeskift på faste intervaller < 15.000 km (evt hver 10.000).
Jeg har valgt Castrol Edge 5w30 507.00 olje.
http://billigbilpleie.no/product/castro ... -ltr-6892/
Webasto
Min bil har to Webasto, en til kupen (Air Top 3500 ST) og en som varmer motorn (Thermo Top C). Den som varmer motorn (tilleggsvarmer) styrer jeg ikke selv per nå (starter automatiskved<5 grader). Denne planlegger jeg at oppgradere sånn at jeg selv kan slå den på/av når jeg ønsker, dvs stort sett alltid før kallstart, åretrundt. Møller ga meg i dag prisoverslag på ”WEBASTO UPGRADE KIT DIESEL, M/CLIMATRONIC” 12359 NOK. Skal søke videre etter en mer rimeligere løsning.
Vannpumpe
Hver 75.000 km (samtidig med Gates Coupling ved 150.000km).
Noen velger å byte på 60.000 km intervall, enhver velger selv. Vw / Møller har ingen intervall og sier at de bytter den ved behov (!?). Uansett må man regelmessig sjekke at den ikke bruker kjølevæske og peile oljen. Man trenger spesielt verktøy som blant annet kan bestilles på Ebay. http://www.ebay.com/itm/VOLKSWAGEN-VW-T ... 2c98b9f8c1
Olje i gir kasse og diff (manuell)
Sånn ca Hver 75.000 km.
GL4/GL5 75W-90 syntetisk girolje.
Påfyllingspluggen på kasse og differ er nivå. Krever spesiell intolv-bitspipe (16 xzn) med senter-hull, kan bestilles via Vw, andre steder eller her: http://www.ssbilbehor.se/kamasa-tools-b ... c-334.aspx
Gates Elastic Coupling/ gummi-puck/ koblingsmuffe + frihjul
Hver 150.000 km
Bilen må settes i Servicemodus (åpne fronten).
Luftfilter og Drivstoffilter
Hver 30.-60.000 km.
Kupefilter
Annenhver år. Velg kolfilter. AC-rens rett før byte av kupefilter.
Bremsevæske
Hver 2. år
Kjølevæske
Hver 4. år
Glødplugg
Ved behov. Eller i forbindelse av annen service som muliggjør simpel adgang.
Clutch og Svinghjul
Slitedelpå T5:a…Fungereribeste fall like over 200.000 km (?).
Redusere slitasje ved å unngå rpm under 2000, ekstra viktig ved motorbelastning.
(Svinghjul er problemet og da tar man gjerne clutchbytte i samme slengen).
Registerreim/kjede
2.5-dieselen har tannhjul = vedlikeholdsfritt (?).
Karosseri og understell
Hensiktsmessig regelmessig understellsbehandling med olje/Tectyl/Mercasol.
Vaske bilen regelmessig, ekstra viktig om vinteren.
Voks/lakkforsegler 1-2 ggr/år (rubbing/polering ved behov).
Parkere i garasje dersom mulig.
Reflektorer i hoved-lamper
Kanbli matte/ ødelagt.
Forebyggeved å ha riktig lysepære og bruke tåkelyset/ slå av nærlyset slik at man sparer litt på hovedlampene.
AC/Klimaanlegg service
Hver 2.-3. år.
Four-wheel alignment
Ved behov. Instilling tilpasset Norske veier.
Service Reminder Reset
Press and hold the mileage reset button and turn the ignition 2 clicks (but don´t start). Release the mileage trip button, and turn the clock button clockwise = which should reset the ”service indicator”.

Ser ut som at Haynes finnes på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/Volkswagen-Tran ... 4ae85552c4

Det på bilden betalade jeg 2350 NOK (BilligBilpleje.dk), det er nok til 3 oljeskift. Hos Møller koster et oljeskift mer enn de pengene..?
Image
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Kan det være sånn at når Vw-engineers utviklet 2.5 TDI AXE/AXD (174hp/130hp uten DPF) så eksisterte ikke 507.00 og derfor anbefales 506.01 til disse pre-2006-T5
Sen kom 2.5 TDI BPC/BNZ (174hp/130hp med DPF) og da ble også 507.00 utviklet som gir mindre aske/skitt, en forutsetning for at DPF skal virke uten å bli ødelagt.

Jeg tror det er umulig å bli enig om hvilken olje som er riktig til AXE/AXD, særlig med tanke på att hva ulike Møller verksteder oppgir også varierer.

Personlig trur jeg det er mye viktigare med riktig skifte-intervall, dvs <15.000 km, ikke Long Lie (Life)-intervall dersom man ikke kjører mest lange turer.

Her diskuteres 507.00 og 506.01:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=355016
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Zipperno
Car: Vw T5

Post by Zipperno »

Litt spesiellt at ENI/Agip har en olje med både 504/507 og 506.01....

AGIP 7008 SAE 5W-30
Fullsyntetisk lettløpsmotorolje. Spesielt fremstilt for å møte VAG gruppens nyeste krav til ekstra lange skiftintervaller VW 504.00 og 507.00. Frittflytende ved lavere temperaturer, noe som gir lettere start av motoren. Anvendes til alle biler med DPF (Diesel Particulate Filter). Godkjent til VW’s skiftintervall på 30.000 km eller 2 år på bensinmotorer, og 50.000 km eller 2 år på dieselmotorer.

Oppfyller følgende spesifikasjoner:
- VW: 504.00 + 507.00 DPF(Low Saps)
- VW: 505.00,505.01, 503.00,506.00, 506.01
Post Reply