What to do.. T4 med rust i kanal 2`r feil eu kontroll.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
jokke

What to do.. T4 med rust i kanal 2`r feil eu kontroll.

Post by jokke »

Heisann. Har fått mangel lapp på eu kontroll på min 97 mod t4 kombi 2.5 tdi.

Lastavhenging ventil sitter fast.
Parkbrems for dårlig bremsevirkning venste side
Stor slitasje i indre endeledd venstre side.
Og så den store stygge ulven. Farlig rust i kanaler venstre side.

Og kanalen er virkelig dårlig. Nesten helt borte faktiskt. Så verkstedet foreslå å levere bilen på høggern. Da får en vel igjen halve års avgiften også. Å sveise rust på ett verksted anslå de til å koste mellom 10-15 tusen. Og da var de redd de ville finne mer også, så de annbefalte da å skrote bilen. På høyre side fikk jeg ingen mangel lapp og det er rust der også.. Så jeg synes 15000 + for å få bilen eu godkjent i 2 år til ble litt mye. På den annen side er motor bra og ellers er jo bilen helt grei. Den har abs og styring av varmer, el vindu og en slags antispinn. Km stand ca 285 000

Har jeg noen andre alternativer enn høggern?.

Er det noe håp om å finne en "rustfri" t4 og flytte over motoren min feks. Går den rett nedi en 2.4 feks? Eller må det være full klaff med års modell og alt på donor bilen? Er det noen som tør tippe pris på å flytte over motor?

Hva kan jeg evnt forlange for bilen slik den er nå? Kan jo muligens fungere som delebil for noen. Ikke lenge siden det er skiftet dynamo og starter. Varmeren er også skiftet for tre år siden. Men, selges den mister jeg jo den halve års avgiften så da bør jeg vel få over fem i allefall.

Eller vil det lønne seg å skru ut motor osv å satse på å selge deler utenom? Det må jeg da evnt ha noen til å gjøre for meg og da vil jo det koste litt også.

Håper dere kloke hoder har noen innspill til meg.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: What to do.. T4 med rust i kanal 2`r feil eu kontroll.

Post by Der Postmeister »

Tja...et vanlig verditap på normal bil ligger vel på 25-35000 i året, så om du investerer 30k og så kaster den om to år har du strengt tatt spart noen kroner. ;)
(30000/2år=15000 pr år). Årsavgift og forsikring må du uansett betale, på denna eller ny bil.

Lastavh ventil og endeledd fikser du sjøl greit. Bremsen kan du og ant ordne sjøl. Jeg aner ikke hva du er kapabel til, men det er relativt enkle saker.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Spør litt rundt omkring om sveising av kanal og vurder gjerne polske som kan dette, venstre side er lettere å fikse enn høyre så dette burde ikke koste all verden, har selv gjort dette på min m flere biler og har fått en blikkenslager til å lage inner/ytter kanal i 0.9 mm galv stål(500kr)og sveiset selv
jokke

Post by jokke »

Tusen takk for svar. Ja, det er den rusta som er hoved problemet. Her på Hamar kanten hvor jeg bor vet jeg dessverre ikke om noen polske sveisere... Så hvis noen kan komme med noen tips om sveiser/blikkenslager her på hedmarken så tar jeg gjerne i mot tips om det altså.

Jeg må medgi att jeg ikke har hatt sånne store verditap på caravellen som 30000,- og jeg synes det blir litt voldsomt å koste på så mye.. Da er jeg heller villig til å selge/skrote denne og prøve å finne en fornuftig priset Multivan som er drømme bilen. Men, har dessverre ikke så veldig god råd akkurat nå så jeg er virkelig i tvil om hva jeg skal gjøre altså.
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Har litt lyst til å nevne at min (forrige) Caravelle var helt gjennomrustet i kanalen på begge sider. Ved dørterskel kunne man se ned gjennom et hull i øvre kant og ut gjennom et hull på undersiden.
Orginaljekken kunne jeg bare glemme å bruke for da ga kanelen etter mens bilen sto i ro.

Jeg fikk aldri noen merknader på dette på EU kontroll, og tenkte at dette henger sammen med at på disse bilene er det ikke kanalen som holder bilen sammen, altså at det ikke er kanalen som er bærende konstruksjon.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Det er mye som kan gjøres med Glassfiber og polyester. :)
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

bjørn53 wrote:Det er mye som kan gjøres med Glassfiber og polyester. :)
MÅ isåfall opplyses om ved evt videresalg!
Der Postmeister
-
-

I en perfekt verden så. ;) Ellers er det fanken så mye slik snusk ute og går du ikke får opplyst. Heldigvis har eu kontroll luka ut flere rustholker enn det ble gjort før. Litt og PGA moderne folks inkompetanse med slike tjuvtriks som "alle" før kunne.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
jokke

Post by jokke »

Takk for alle kreative forslag. Tror dog jeg har bestemt meg for å prøve å selge den fort og gæli. Eller levere på huggeren før 1 juli for å prøve å skru ut de nyeste delene. Er 10000,- en grei sum å legge den ut som delebil for synes dere?

Skal dra og se på en t4 mulitvan i helgen og er bilen sånn nogenlunde slik selger har beskrevet håper jeg det blir handel.
Der Postmeister
-
-

Delebil til 10laken er heftig. Delebil er vrakpant. Kan strekke meg til Ca 5000,- . Mer enn det snakker vi bedre bruktbil. Det er min mening.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
T4 Ulrik
Car: T4 1994 2,4D, T4 1998 2,4D
Phone: 95722471

Post by T4 Ulrik »

Jeg kunne være interessert i deler fra biln.
Turbo
Innsug/eksos manifold
intercooler m/slanger
tur/retur slanger(rør) olje (fra turbo)
Peilepinnen

vil det være interessant for deg å selge dette, og i såfall til hvilken pris?
jokke

Post by jokke »

Jeg har bestemt meg for å levere på huggeren og selge deler. Får nok igjen mest på den måten. Huggeren kjører kampanje frem til 3006 med 3700 i vrakpant. Det og tilbake betaling av årsavgiften utgjør jo over 5000,- kr bare det.

Har vært interesse for både gir kasse og motor, starter og eber med tids ur. Så nå gjelder det få tid til å få skru.
Post Reply