Er en 2004 modell vw Multivan. Importert fra Tyskland i 2010, da gått 130.000.
Når skaden skjedde var den gått 163.000
Det startet med tungstartet bil (drivstoffet "rant tilbake" og jeg måtte kinne i 20 sekunder før den hostet seg igang.
Diagnosen etter besøk hos Møller var defekt topp.
Bestemte fort at bilen måtte utenlands.
Se mer her: viewtopic.php?f=6&t=34611&start=25
Siden turboen røk igår, kom jeg på denne saken fra ifjor, og tenkte jeg kunne oppsummere litt.
Glad jeg ikke gikk for denne "o-ring snarveien" forresten
Når de først hadde motoren demontert så fant de selvsagt ut at 2 av stemplene var sprukket, manifold sprukket, og vannpumpe så å si kaputt.
Motoren har garantert hatt problemer med smøring (vann i oljen sikkert) og varmeutvikling.
Den hadde en slik effektboks montert (var faktisk ikke klar over det), den ble fjernet i samme operasjon for å si det slik
Alle 5 stempler måtte skiftes, da de ikke kunne skifte kun 2 av de.
Når alt var på plass så ville ikke motoren starte, dette skyldest at for dette produksjonsåret var det ikke mulig å skifte kun stempel/topp, også dysene måtte skiftes.
Jeg fikk også skiftet clutch og svinghjul der nede.
Kostet mye dette her, men billig ift å få det gjort i Norge, ikke visste vi at så mye ble avdekket heller....Men nå var det altså turboen sin tur.
Midt i en lang oppoverbakke kuttet motoren all drakraft. Bilen kunne kjøres, men var helt uten krefter.
Ingen varsellamper, ingen unormale temperaturer, ingen misfarget røyk. Men en "raslelyd" istedenfor den vanlige turboplystringen ved gasspådrag.....
Bilen har nå gått 179.000 km og hadde nettopp service.
Her er noen bilder fra Tyskland (ifjor)
sprukket stempel:
Vannpumpe:
Ny og gammel "zylinderkopf" (topplokk)
Erfaringen blir vel at jeg kan skrive under på at longlife er noe tull og vannpumpe må holdes under oppsyn:-)