Som nevnt i emndet, er det noen som har byttet koplingen/reimhjulet på klimakompressoren? Mye jobb? Trenger mann noe spesialverktøy?
Er en 2,5 , 174 hk om det har noe og si..
-Terje-
Noen som har byttet reimhjulet/koplingen på klimakompressor?
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Re: Noen som har byttet reimhjulet/koplingen på klimakompres
Antar at du menet "Gates elastic coupling" som skal skiftes ved 150.000km.
Finnes to, en til dynamo og en til ac-kompressor + at man skifter frihjul...
Jeg har ikke gjort dette ennå (km-stand på 120.000) men planlegger å gjøre dette selv (tror jeg...hvis man ikke må tømme ac for kuldemedium...).
Det er tydeligvis ikke noe man gjør på en time, jeg vil regne (for meg første gang) en heldag kanskje to(?). Normalt skal bilen stilles i service-posisjon, dvs front-bumper av og man "åpner fronten" for å komme till. Evt bør man også da bytte andre ting når man har mulighet. Har ikke sett på dette ennå men for meg vil det bety vannpumpe fordi jeg skifter den hver 75.000 km (man må ikke ha bilen i service-posisjon for å bytte vannpumpe). Og kanskje glødplugger (?) (her må man ha bilen i service-posisjon (?))
Skifte av Gates elastic coupling finnes beskrevet i Haynes.
Man finner også beskrivning her:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/repla ... 38613.html

Finnes to, en til dynamo og en til ac-kompressor + at man skifter frihjul...
Jeg har ikke gjort dette ennå (km-stand på 120.000) men planlegger å gjøre dette selv (tror jeg...hvis man ikke må tømme ac for kuldemedium...).
Det er tydeligvis ikke noe man gjør på en time, jeg vil regne (for meg første gang) en heldag kanskje to(?). Normalt skal bilen stilles i service-posisjon, dvs front-bumper av og man "åpner fronten" for å komme till. Evt bør man også da bytte andre ting når man har mulighet. Har ikke sett på dette ennå men for meg vil det bety vannpumpe fordi jeg skifter den hver 75.000 km (man må ikke ha bilen i service-posisjon for å bytte vannpumpe). Og kanskje glødplugger (?) (her må man ha bilen i service-posisjon (?))
Skifte av Gates elastic coupling finnes beskrevet i Haynes.
Man finner også beskrivning her:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/repla ... 38613.html

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
I tillegg til vanlig verktøy trenger du verktøy til å løsne og skru til frihjulet. Jeg har dette settet fra Biltema som virker bra.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022661/
Du kan sikkert kjøpe verktøyet løst andre steder da dette settet inneholder mye mer en du trenger for denne jobben.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022661/
Du kan sikkert kjøpe verktøyet løst andre steder da dette settet inneholder mye mer en du trenger for denne jobben.
-
Turtall
- Car: T5 2007 130hk. 4-Motion / T5 2012 180hk. 4-Motion
Gjorde dette for ca. et år siden, (da dynamoen røyk...) og bilen hadde gått ca. 145 000km.
Måtte demontere Innerskjermer foran begge sider, grillen (+2 ekstralykter m/braketter...), støtfanger, intercooler m/slanger, oljekjøler, ac-register og kjølevæskeregisteret, men ellers helt kurant. Så det tar litt tid ja...
Tips er nok å stå under et sted / i en garasje el.lign der man kan "henge opp" både ac-register og kjølevæskeregister i et par stropper oppe.
Da det bare er Intercooleren jeg "koblet i fra" med hurtigklips på begge sider.
De andre bare løsnet jeg og "vippet ut fra motoren" på høyre side (sett forfra).
Møller Romerike skulle ha over 16000,- for å bytte min dynamo, så greit å ta det selv ja
(Kjøpte en ny dynamo for under 4000,- hos bildeler.no på Lierskogen).Og noen hundre... for gummikoblingene. (Som for øvrig så meget bra ut da jeg byttet
Lykke til!
Måtte demontere Innerskjermer foran begge sider, grillen (+2 ekstralykter m/braketter...), støtfanger, intercooler m/slanger, oljekjøler, ac-register og kjølevæskeregisteret, men ellers helt kurant. Så det tar litt tid ja...
Tips er nok å stå under et sted / i en garasje el.lign der man kan "henge opp" både ac-register og kjølevæskeregister i et par stropper oppe.
Da det bare er Intercooleren jeg "koblet i fra" med hurtigklips på begge sider.
De andre bare løsnet jeg og "vippet ut fra motoren" på høyre side (sett forfra).
Møller Romerike skulle ha over 16000,- for å bytte min dynamo, så greit å ta det selv ja
Lykke til!
Last edited by Turtall on 14 Jul 2015, 19:09, edited 1 time in total.
Turtall
-2007 T5 130 hk. TDI, 4-Motion
-2012 T5 180 hk. TDI, 4-Motion DSG
-
Turtall
- Car: T5 2007 130hk. 4-Motion / T5 2012 180hk. 4-Motion
Kan jo hende du kan klare klimakompressor-hjulet fra undersiden..., men dynamoen er desverre håpløs er min erfaring...
Turtall