Hei alle.
Som rykende færsk T5 Multivan eier vil jeg gjerne ha tips fra dere om hva jeg bør sjekke og enventuellt erfaringer med disse bilene.
Jeg ser jo at mange av dem går utrolig langt og jeg håper at jeg kan ha min bil i mange år fremover (håper ikke dette jinkser det)
Bilen er en 2004 modell automat som har gått ca 200'. Ser ikke ut som de har gjort mye med bilen, jeg kan legge ut noen bilder når jeg får den hjem.
Ingenting avslørt på tilstandsrapport, men jeg føler kanskje at disse blir noget kjapt utført, siden jeg som lekman fant ut endel om bilen som ikke var nevnt i denne.
Hører gjerne fra dere om hva jeg bør prioritere og hva dere ville gjort. Rustbehandling, vedlikehold ol.
Vedlikehold og nyttig å vite om T5
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Vedlikehold og nyttig å vite om T5
Kikker du i forumet her sef du fort feila.
Automatkassetrøbbel ofte rundt 250000km på mange. Skiftintervall av olje uspesifisert av Møller, men svenskene har visst.
Fjørbeinslager.
Vannpunpe.
Servopumpe.
Hjullager.
Håndbrekk. Denne har vel trommelhåndbrekk kronisk for å stille seg slakk. Må justeres bak! Ikke foran.
Gummipucker mellom servopumoe og slikt.
Skiltlys. Mest pga trøbbel med spyler som lekker.. Og håndtak i samma slengen. Mest på de med delt bakdør.
Vifte foran.
Feil påsatt deksel for pollenfilter.
Webasto.
Intern lekkasje i oljekjøler. Gjelder vel stort sett 2008.
Sikkert mer jeg ikke husker i farta.
Automatkassetrøbbel ofte rundt 250000km på mange. Skiftintervall av olje uspesifisert av Møller, men svenskene har visst.
Fjørbeinslager.
Vannpunpe.
Servopumpe.
Hjullager.
Håndbrekk. Denne har vel trommelhåndbrekk kronisk for å stille seg slakk. Må justeres bak! Ikke foran.
Gummipucker mellom servopumoe og slikt.
Skiltlys. Mest pga trøbbel med spyler som lekker.. Og håndtak i samma slengen. Mest på de med delt bakdør.
Vifte foran.
Feil påsatt deksel for pollenfilter.
Webasto.
Intern lekkasje i oljekjøler. Gjelder vel stort sett 2008.
Sikkert mer jeg ikke husker i farta.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Vedrørende rustbehandling/understellsbehandling så kan de selvfølgelig være lurt. I tillegg til regelmessig vask osv, særlig om vinteren.
Tectyl, Mercasol og lignende tenker jeg er mer aktuelt for helt nye biler. Jeg har valgt olje (Lanolinolje) hos Funderud Antirust, hyggelig folk ute i hyggelig miljø langt fra stressen i Oslo og Lørenskog hvor jeg bor...Finns mange andre steder som også er bra, det viktige er at man gjør noe tenker jeg. Spør fagfolk som tilbyr flere ulike understellsbehandlinger om hva de anbefaler til din bil.
Sen har jeg også mulighet til å parkere i varmgarasje hvilket selvfølgelig sparer bilen enn mer.
Tectyl, Mercasol og lignende tenker jeg er mer aktuelt for helt nye biler. Jeg har valgt olje (Lanolinolje) hos Funderud Antirust, hyggelig folk ute i hyggelig miljø langt fra stressen i Oslo og Lørenskog hvor jeg bor...Finns mange andre steder som også er bra, det viktige er at man gjør noe tenker jeg. Spør fagfolk som tilbyr flere ulike understellsbehandlinger om hva de anbefaler til din bil.
Sen har jeg også mulighet til å parkere i varmgarasje hvilket selvfølgelig sparer bilen enn mer.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Hva slags motor har du...!?
Som alle biler er det veldig viktig å utføre den service som står i service-boken i riktig tid.
Skift motorolje minst hver 15.000 km (hvis du ikke kjører kun lange turer...da kan longlife-regime være ok).
Når/før jeg kjøpte min bil begynte jeg med å gå igjennom serviceboken nøye for å få oversikt og se hva slags service som er utført og som skal gjøres videre.
Jeg fikk også stor hjelp i dette forum med å danne meg et godt bilde over godt vedlikhold, service og evt problem som kan oppstå. Gå igjennom hele T5 forum-delen
Se følgende tråd om "Optimal service". Min seriveplan som jeg nå følger slavisk er det innlegg datert 18 april 2015 17:52 "Revidert service-plan"
viewtopic.php?f=6&t=41740&start=25
Som alle biler er det veldig viktig å utføre den service som står i service-boken i riktig tid.
Skift motorolje minst hver 15.000 km (hvis du ikke kjører kun lange turer...da kan longlife-regime være ok).
Når/før jeg kjøpte min bil begynte jeg med å gå igjennom serviceboken nøye for å få oversikt og se hva slags service som er utført og som skal gjøres videre.
Jeg fikk også stor hjelp i dette forum med å danne meg et godt bilde over godt vedlikhold, service og evt problem som kan oppstå. Gå igjennom hele T5 forum-delen
Se følgende tråd om "Optimal service". Min seriveplan som jeg nå følger slavisk er det innlegg datert 18 april 2015 17:52 "Revidert service-plan"
viewtopic.php?f=6&t=41740&start=25
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Takk for gode svar, vedlikeholdet på denne har vært strukket noget langt rundt longlife. Bilen har nådde 200' på tur hjem.
OBS:
Jeg vil ikke anbefale Sandven Ørsta aka Autoservice Ørsta, for å ta en bruktbilsjekk, de hadde riktig nok noen ting jeg neppe ville sett selv men fikk en for lang liste av ting de ikke hadde funnet selv.
De fant: bremserør rust, stabilisatorstag foring, dårlig kjølevæske (det var bra) skiltlys og steinsprut. Feilkode webasto og kjøleanlegg bak. (ikke sjekket om det faktisk stemte)
Jeg ville anmerket følgende: Sommerdekk utslitt (midt på er de er 4mm, lite luft alle fire dekkene, merket B på skjema) Vinterdekk ca 4-50% pigg igjen, ok dybde. Alle låsebolter satt på samme dekk, som de i tillegg hjalp personen med å feste, siden felgen var helt løs!
Radio koblet ut, evnt. radio koblet inn men ingen lyd(merket B på skjema), samme gjelder ryggesensor. Det lille displayet i dasjbordet som viser div info er defekt i øvre kant, men kanskje de ikke så det for radioen var jo ikke koblet til.
Motorolje nivå feil, olje ok, men varsler for lite. Longlifeservice tatt med ikke longlifeolje (står i serviceheftet) Pollenfilter er byttet kun første gangen, og ingen har byttet tennplugger! ... (kidding)
En av solskjermene er ikke der
... Benken kan ikke flyttes, ett hjul på benken er løst/knekt.
Lys i bagasjerom virker ikke.
Kjølingen bak blåser full varme i taket når man setter på 16C
. På Lo kommer det ingenting ut av taket??
Webasto gir varme, usikker om den da varmer olje osv. også?
Litt rust rundt øvre bremselys bak.
Så om de hadde tatt den ut på veien: Ratt og "hele bilen" rister når man bremser, fikk vite at det kan være bremseskiver.
Jeg brukte ikke en time med å se gjennom disse tingene, så det kunne ha stått, mye er kanskje Småting og «normalt» at det ikke virker på en gammel bil (unntatt bremsene) men det hadde gitt litt bedre inntrykk, hvert fall testet ryggesensor og Radio!! Tok to timer inkl tlf til min bror som er noget mere begavet en meg.
Så beklager den lange posten, men var irriterende å kjøre hjem i elleve timer uten annet enn lyden av naturen ...
OBS:
Jeg vil ikke anbefale Sandven Ørsta aka Autoservice Ørsta, for å ta en bruktbilsjekk, de hadde riktig nok noen ting jeg neppe ville sett selv men fikk en for lang liste av ting de ikke hadde funnet selv.
De fant: bremserør rust, stabilisatorstag foring, dårlig kjølevæske (det var bra) skiltlys og steinsprut. Feilkode webasto og kjøleanlegg bak. (ikke sjekket om det faktisk stemte)
Jeg ville anmerket følgende: Sommerdekk utslitt (midt på er de er 4mm, lite luft alle fire dekkene, merket B på skjema) Vinterdekk ca 4-50% pigg igjen, ok dybde. Alle låsebolter satt på samme dekk, som de i tillegg hjalp personen med å feste, siden felgen var helt løs!
Radio koblet ut, evnt. radio koblet inn men ingen lyd(merket B på skjema), samme gjelder ryggesensor. Det lille displayet i dasjbordet som viser div info er defekt i øvre kant, men kanskje de ikke så det for radioen var jo ikke koblet til.
Motorolje nivå feil, olje ok, men varsler for lite. Longlifeservice tatt med ikke longlifeolje (står i serviceheftet) Pollenfilter er byttet kun første gangen, og ingen har byttet tennplugger! ... (kidding)
En av solskjermene er ikke der
Lys i bagasjerom virker ikke.
Kjølingen bak blåser full varme i taket når man setter på 16C
Webasto gir varme, usikker om den da varmer olje osv. også?
Litt rust rundt øvre bremselys bak.
Så om de hadde tatt den ut på veien: Ratt og "hele bilen" rister når man bremser, fikk vite at det kan være bremseskiver.
Jeg brukte ikke en time med å se gjennom disse tingene, så det kunne ha stått, mye er kanskje Småting og «normalt» at det ikke virker på en gammel bil (unntatt bremsene) men det hadde gitt litt bedre inntrykk, hvert fall testet ryggesensor og Radio!! Tok to timer inkl tlf til min bror som er noget mere begavet en meg.
Så beklager den lange posten, men var irriterende å kjøre hjem i elleve timer uten annet enn lyden av naturen ...
Kjørte rett til Møller Sandnes *gjesp*, fikk Ny kunde "rabatt" og foreløpig prisantydning på full service, alle "fluids" unntatt automatkassen, alle filtre, bremser fremme (etter sjekke at det er de som gjør ristingen), bytte bremserør og bremsevæske. Stabstag foring og hundebein: 21 500,-
Fikk tilbud på dekk:
Nye piggfri vinterdekkdekk på felg 7 740
Nye VW 17"felger med sommerdekk 22 720! Kanskje 16” er ok …
Jeg kunne nok tatt litt av dette selv, men siden jeg må ha hjelp til det meste føler jeg det var greit å ta det som en pakke.
Dersom jeg finner ut av ryggesensor, stereo og ventilasjon selv blir det billigere, siden vi har lagt til litt feilsøkingstid på disse for å finne hva som er galt og evnt finne hva det vil koste å fixe ....
Så litt Google før jeg går tidlig og fornøyd! i seng.
Fikk tilbud på dekk:
Nye piggfri vinterdekkdekk på felg 7 740
Nye VW 17"felger med sommerdekk 22 720! Kanskje 16” er ok …
Jeg kunne nok tatt litt av dette selv, men siden jeg må ha hjelp til det meste føler jeg det var greit å ta det som en pakke.
Dersom jeg finner ut av ryggesensor, stereo og ventilasjon selv blir det billigere, siden vi har lagt til litt feilsøkingstid på disse for å finne hva som er galt og evnt finne hva det vil koste å fixe ....
Så litt Google før jeg går tidlig og fornøyd! i seng.
Fant feilen med stereoen, var en løs leding under passasjer setet, var mye greier der, uansett løs ledning satt i og voila lyd!
Har brukt dagen til å vaske bilen invendig. Tatt ut kapteinstolene og rengjort skinnene, og fått hjulet på benken, mangler en stoppskive, så ikke store feilen heldigvis.
Honør tidligere eier, min 2001 Skoda ser ikke helt like strøken ut inni...
Har brukt dagen til å vaske bilen invendig. Tatt ut kapteinstolene og rengjort skinnene, og fått hjulet på benken, mangler en stoppskive, så ikke store feilen heldigvis.
Honør tidligere eier, min 2001 Skoda ser ikke helt like strøken ut inni...