Sikring nr. 15 (var tomgangsproblem)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Des

Sikring nr. 15 (var tomgangsproblem)

Post by Des »

Har nå sett over alle relèer og sikringer. Oppdaget at nr. 15 (blå 15 amp) var røket, sikringen til motorstyringen. Ofret nr. 7 (baklys som også er 15 amp), men den røk etter 2-3 sekunder. Men motoren gikk fint på tomgang i de 3 sek. Så tomgangsproblemet er altså lokalisert til en sikring som ryker, hvorfor den ryker vet jeg ikke. Noen som har en idé hva jeg bør sjekke?

Evnt. sette inn en 20 amp ? :D :shock: :? :D

'93 2.5i
--
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det blir å søke langs ledningsnette og se om det er noe som kortslutter da/ligger til jord. Tingtartid-jobb. :wink: Eller legge ny ledning parallellt. Tar litt kortere tid. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Des

Post by Des »

Eyh, fant ut hva det var som var årsaken, men har ikke anelse hva den er til.

Kjøpte 20 stk sikringer og begynte prøv/feil. Inn med ny sikring, koble av en kontakt som så ut til å ha med tenningen å gjøre, starter bilen og sikringen ryker. Inn med ny sikring koble av en annen kontakt .. osv osv.

Kravlet under bilen etter å ha prøvd 10-12 kontakter i motorommet. Litt på høyre side over "forstillingen" kommer det ned en gul kabel (vel flere kabler i en gul strømpe). Denne splitter seg i to, der den ene delen går til en kontakt/føler på eksosanlegget og den andre delen inn på en ukjent kontakt. Ved å koble av den ukjente kontakten så ryker ikke sikringen og alt virker som normalt. Hva denne kontakten er til har jeg ingen anelse om, noen som vet? Finner igjenn den gule strømpen oppe i motorrommet, der går den over i en tykkere svart strømpe for så å gå "igjennom" manifoilen/toppen fra høyre side av bilen til venstre. Like ved "batteriveggen"/ under ekspansjonstanken forsvinner den nedover og ut av syne. :shock: Må event. ta av baljen under for å finne ut hvor det blir av den.

Men kanskje noen kloke hoder her inne faktisk vet hva det er ??

:D :D
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Den på exosen er nok Lambdasonda di. Den andre, tja hva kan det være tro? Ikke mest erfaring med T4 bensin er jeg redd. :oops:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Peder

Post by Peder »

Jeg sliter med samme problem på en 94 Caravelle 2,5. Ingen tomgang grunnet en sikring som ryker... (spennende å kjøre uten tute og tomgang forresten ;))

Har du funnet ut av hva du kobler ut? Hadde vært deilig å få tilbake tomgangen.
Peder

Post by Peder »

Da har jeg koblet ut den "ukjente" og det ble en suksess. Nå funker alt som det skal igjen. Eller ikke alt. Den "ukjente" kabelen går nemlig til kullfilteret på tanken så den bør byttes. Er en lei surkling fra tanken når man fyller bensin fordi det ikke slippes ut noe luft.
Des

Post by Des »

Heh, kjekkt å vite. Har kjørt med den frakoblet en stund nå. :D :shock: :D Fortell gjerne om hvordan den byttes og dele nr.
'93 2.5i
kjesk

Post by kjesk »

Det kullfilteret som er nevnt ,har det ein forbindelse med at det er håpløst å fylle tanken full uten å få dynka hånda i bensin ??.
Peder

Post by Peder »

Hehe. Har kjørt en stund uten kullfilteret nå, har ikke vært noe problem. Fyllte full tank(dyrt!) og det var ikke noe problem bortsett fra at det surkler litt fra tanken, men tok for sikkerhets skyld ett par pauser når jeg fyllte(selv om det neppe var nødvendig) Aner ikke noe om delenummer, dessverre.

Er mer tull med det elektriske anlegget her tydligvis, siden tuten ikke fungerer, men det tror jeg burde være en smal sak å ordne...
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Peder wrote:Er mer tull med det elektriske anlegget her tydligvis, siden tuten ikke fungerer, men det tror jeg burde være en smal sak å ordne...
Horn er visst forbruksvare på T4 dessverre... :cry:
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Er vel bare ledningen som irrer, også knekker av. Jeg må iallefall sette på nye kabelsko innimellom.. :wink:
Post Reply