Porsche/Subaru motorbytte på T3 Doka 2,1 Rwd

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Haavva
Car: T3 89' Doka

Porsche/Subaru motorbytte på T3 Doka 2,1 Rwd

Post by Haavva »

Hei! Er ganske ny på forumet her :lol: Har en 1989 T3 doka 2,1 som jeg går med planer om motorbytte til Subaru EZ30 eller Porsche 986 motor :) Har lest endel om det på nett å vet det finnes adapterplater til original girkasse, motorfester å bremser bla.. Har vært en god del av disse bilene i familien og har hørt det er mye jobb å få til med kjøling å elektronikk å godkjenning osv, lurer bare på hvor mye som egentlig trengs å gjøres :? Om noen her på forumet har gjort det før å fått det godkjent, hvor mange timer det tar eller noen tips i det hele tatt mottaes med takk :D
OddN
-
-

Re: Porsche/Subaru motorbytte på T3 Doka 2,1 Rwd

Post by OddN »

Velkommen. Det er nok mange her som drømmer om Porschemotor i T3, og en vannkjølt Porschesekser hadde jo vært det ultimate. Subarusekser er noe enklere og ikke minst billigere.

Det går noen ganske få luftkjølte Porscheseksere her i landet, Vet om noen som har Subaru SVX-motorer stående, men har til gode å se en ferdig bil her i landet med dette. Og så har vi jo oettinger WBX-6 eren som har lang fartstid her på forumet.

Men på the Samba er det mange tråder om sekser i T3, både Subaru og Porsche.
OddN
-
-

Post by OddN »

Siden ingen andre har lagt inn noe her, tenkte jeg å dele noen av mine tanker omkring dette med flatsekser i T3. Og da begynner jeg litt generelt...

Det er mange muligheter, og mange feller å gå i. Men for å vurdere hva som er mulig, praktisk og i det hele tatt gjennomførbart, er det greit å vite litt om hva som faktisk ble gjort av de store ombyggerne den gang da.

Regner med de fleste har hørt om både Oettinger WBX6, Claer CTC og kanskje til og med Porsche B32.

Oettinger overtok planene om en flatsekser basert på en og en halv firesylindret vannboxer fra VW, og produserte både 3,2 og 3,7 WBX6. Når det gjelder 3,2 fantes denne i 140 og 165 hesters utgaver (hhv med og uten kat) og 3,7 literen hadde 180 hester. Begge 3,2 litersvariantene ble levert både på syncro og 2wd, med standard bremser, og på alle girkassevariantene. 3,7 literen ble kun levert på automatgiret 2wd, da med forsterket automatkasse, og ombygde bremser. (du kunne riktignok også få den med manuellkasse, da med Porsche G50 kasse) Så etter Oettingers syn var altså manuellkassene for svake for 180 hestersmotorene. Verd å tenke på før man starter en ombygging.

Claer har montert mange ulike Porschemotorer i T3'er opp igjennom årene, felles for disse er at de har Porsche girkasse (for det meste G50) og oppgraderte bremser, også fra Porsche.

Porsche bygde en liten serie med B32 tidlig på 80 tallet med 3,2 liters luftkjølt Porschemotor. De hadde 231 hester, Porsche girkasse og ventilerte skiver foran fra Porsche. Trommelbremser bak.

Sånn. Det var hva som har vært, og som (i allefall til en viss grad) er dokumenterbart nå i ettertid. Så med rette papirene, og rette delene bør en B32-replika være mulig å bygge. Hvorvidt en EZ30 eller en 986 motor er innenfor må nok vurderes av trafikkstasjonen, men om vi forutsetter at vekt, hester og moment er innenfor det B32'ene hadde, burde det gå an. Her er kommunikasjonen i forkant, selve søknaden og ikke minst dokumentasjonen viktig. Et alternativ er selvsagt å la Claer ta hele jobben, inkludert TÜV-godkjenning. Så vidt jeg vet påtar de seg fremdeles dette, men vær forberedt på at det koster flere hundre tusen...

Så over til hva som er lurt å gjøre i dag. B32 var jo luftkjølt, men på en bil som allerede er vannkjølt ville jeg nok valgt å fortsette i samme stilen. EZ30 er nok en fornuftig motor å ta utgangspunkt i. De gamle SVX-motorene (EG33)begynner jo å dra på årene og det er langt mellom gode eksemplarer. Adapterplater/clutchhus og alle andre deler som trengs finnes å få kjøpt, og det er mer eller mindre en bolt on jobb å montere. Men hvis du beholder den manuelle T3-kassa, har du en svakhet, og det er bare et tidsspørsmål før den ryker. Det finnes noen saker som kan forbedre holdbarheten på girkassa, men den vil uansett være det svakeste leddet. Automatkassa kan forsterkes med Audi 200 deler (som Oettinger gjorde) men også her vil nok girkassa være i faresonen om det blir for mye inspirert kjøring.

Så Porsche: 2,5 eller 2,7 liters Boxster motorene på 204-228 hester er for så vidt greie motorer å montere, men de har sine svakheter (oljelekkasjer, lagertrøbbel og til og med sylinderforinger) og de er DYRE! Både i innkjøp, vedlikehold og å reparere/overhale. En fordel ar jo at de passer rett på en girkasse fra 911 uten adapterplate eller lignende. Girkassa er imidlertid så lang at tverrbjelken girkassefestet skal skrus fast i må bygges om. I tillegg må giroverføringen modifiseres.

Oettinger WBX-6 biler finnes knapt å få kjøpt i dag. Og de få som dukker opp er dyre. Kanskje du kan overtale VonZu her på forumet til å selge syncroen sin, men det er et stykke motorhistorie som bør forbli original. I tillegg er det ikke all verdens effekt i og med at det er en 3,2 og uten å fornærme hverken VonZu, eller Eskild som hadde bilen før, så oppnår du nok mer drag med en litt frisert Subaru 2,5 firer. En EZ30 kjører nok brutalt ifra, og det for en brøkdel av kostnaden.

For min egen del hadde jeg nok gått for Subaruombygging på forsterket automatkasse. Audidelene som skal til i automaten er fremdeles mulig å kjøpe, solide oljekjølere for automaten er også utviklet, og til og med høyere sluttutveksling finnes å få kjøpt. Hadde i mange år lyst på SVX-sekser, og var nære på et par ganger å dra over til Sverige for å kjøpe bil. Men nå er det EZ30 som er det "fornuftige" valget i mine øyne. Og de er mulig å kjøpe for en relativt overkommelig penge, i allefall fra svenske bilopphuggere. Utfordringen er kanskje å finne en så komplett bil at absolutt alle delene som trengs til konverteringen er med. Her er det jo både startsperre, variabel innsugsgeometri og sikkert andre elektroniske duppeditter som må være med.

Lykke til uansett hvilken vei du velger å gå, og lag prosjekttråd her så vi andre kan følge med...
Haavva
Car: T3 89' Doka

Post by Haavva »

Takk så mye for info OddN, nå er det litt mer system her :D Var flere ting du skrev som jeg ikke ante var tilfelle, som svakheter i girkasse, men godt å høre det kan la seg gjøre! Er enig i at EZ30 nok er det beste valget hvis de er å oppdrive. Har også i det siste lurt på 2.0 turbo fra Subaru Forester 170 HK men vet ikke om de er verre eller bedre for en ombygging :? Tenker i første omgang å få til en dialog med vegvesenet om hva de krever av bremser og slikt så det går ann å evnt få det godkjent, blir vel en papirmølle utav det værre.. Fins det noen tips til hvordan en skal gå frem ift de høyere makter? Trengs det et papir på en som har klart det tidligere..? Takker for svar!

Mvh Håvard J
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

I tillegg vil jeg nevne at det er et firma i Australia som har kit for å få subaru girkassene til å gå andre veien. Siden det også er noen som har snudd ei passat/ audi kasse på hode med tanke på diesel, så må det vel være mulig å snu ei subaru kasse på hode slik at man får en girkasse som takler kreftene til de forskjellige motorene som subaru har.
By the way så eier ikke Vonzu noe Ottinger lenger.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
OddN
-
-

Post by OddN »

jakob wrote: By the way så eier ikke Vonzu noe Ottinger lenger.
Åhh, har noen andre overtatt den stafettpinnen i all stillhet?
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Haavva wrote:Takk så mye for info OddN, nå er det litt mer system her :D Var flere ting du skrev som jeg ikke ante var tilfelle, som svakheter i girkasse, men godt å høre det kan la seg gjøre! Er enig i at EZ30 nok er det beste valget hvis de er å oppdrive. Har også i det siste lurt på 2.0 turbo fra Subaru Forester 170 HK men vet ikke om de er verre eller bedre for en ombygging :? Tenker i første omgang å få til en dialog med vegvesenet om hva de krever av bremser og slikt så det går ann å evnt få det godkjent, blir vel en papirmølle utav det værre.. Fins det noen tips til hvordan en skal gå frem ift de høyere makter? Trengs det et papir på en som har klart det tidligere..? Takker for svar!

Mvh Håvard J
BT krever at alle deler som blir brukt og helst hele ombyggingen er godkjent av et " et uavhengig laberatorium" eller blir godkjent av bilprodusenten. Det siste kan du glemme med en gang. Bremser og andre deler med TUV godkjenning letter prosessen. Desverre finnes det ikke mye deler som man selv kan montere som har dette. Det er mulig å få godkjent det meste, baRe sjekk ut caravellen her på forumet med tvin turbo v8 ;-), den er kjørt til tyskland og godkjent der, før BT fikk se bilen her hjemme.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
jakob
-
-

Post by jakob »

OddN wrote:
jakob wrote: By the way så eier ikke Vonzu noe Ottinger lenger.
Åhh, har noen andre overtatt den stafettpinnen i all stillhet?
ja det har det nok, ny eier får presantere kjøpet selv når han vil det!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T4 2002 Syncro
jakob
-
-

Post by jakob »

Ang bremser så er det jo en gjeng i tyskland som bruker a8/s8 bremser som de tuvgodkjenner med tilhørende motor. Sikkert mulig å få de til å bygge kunn bremser. Snakk med Viljar, han kan ha en del kjennskap til dette!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T4 2002 Syncro
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Plukker opp en gammel tråd igjen.. Min far skal kaste sin '97 Outback 2.5, og den motoren har ikke gått mer en 100k.. Er ikke det en god kandidat til å ta over baki en T3?
Wasserboxeren gjør jo jobben, men jeg savnet litt mer moment når hengeren er tung.. (Diesel er utelukket!)

Denne er jo bare 150hk, samme som oettinger 3.2 om jeg ikke tar feil. Hvis den er godkjent med std bremser er vel godkjenning av denne motoren lett?

En bekymring jeg har er kanskje at oljepannen blir litt lav.. Noen her med subaru erfaringer?
PORSVW
-
-
Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO

Post by PORSVW »

Erfaring nr 1...dyrt, erfaring nr 2, 2.0 er en kanonmotor, men 2,5 har mer problemer enn det eg synes er verdt. Go for it, om du har 40-60" tusen til overs, godkjenning er mulig men krever litt flaks å litt førståelse hos ditt lokale biltilsyn.
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Okei, men hvor går pengene hen? 5-6 lapper for adapter kittet, hva mangler jeg da? Eksos, El og kjølesystem har jeg en plan for..
PORSVW
-
-
Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO

Post by PORSVW »

Alt koster, men det er klart det går att ordne før mye mindre. men å bytte motor er så mye mer enn å få den fysiskt på plass. Er du flink sveiser så lager du selvfølgelig motorfester, exos, oljepanne. Er du flink med elektronikk så trenger du ikke å kjøpe ledningsnett...listen blir fort lang med ting som skall ordnes.

* Servicedeler til Subaru koster en god del. Regne 10000:- i vannpumpe, reimer, hjul, pakkninger, oljefilter
* Med en subarumotor vill du ikke att den skall gå varm, da er det lurt med nye rør i rustfritt 2000:-, nye slanger er og en god
forsikring.
* Olje til servo, girkasse, kjølesystem blir fort ett par tusen. 2000:-
* Må presses/lages nye slanger til servo. 1000:-
* Går du før Rjes koster ett kit med alt du trenger ca 30000:-
* Kan vare en ide å kjøpe adapterkitet fra Canada før kjølesystemet sånn att den ikke koker når du kjører begge varmeapparater.

Alt er avhengig av hvor du selv legger listen:-)
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Takk for mye info!
Jeg vet hva som skjer når disse blir for varme, det er derfor motoren ble byttet i denne bilen..

Hvorfor ville det å kjøre flere varmeapparat være problematisk? Trykkfall?
Jeg tenkte i utgangspunktet å koble motoren inn akkurat som DJ motoren, men jeg har ikke sett så grundig på det enda.

Finnes det en god guide for denne jobben der ute et sted?
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Problem med at det ikke går varmt vann tilbake som åpner termostaten.
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Post Reply