Caravelle 1996 modell, EU kontroll sa RUST

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Holtet
Car: Caravelle Minibuss
Phone: 22680888

Caravelle 1996 modell, EU kontroll sa RUST

Post by Holtet »

Jeg hadde min VW Caravelle minibuss 1996 modell på EU kontroll i dag og fikk mangler bl. a. pga rust på bærende elementer: kanal og innerkanal venstre side og gulv fremre og midtre del.

Jeg har lyst til å beholde bilen/bussen fordi den er veldig praktisk for meg - bl. a ved at de bakre seter kan vippes til siden slik at det kan bli et stort lasterom bak.

Er det noen som har noen erfaring med mine rustproblemer? Hva snakker vi om i pris for å sette bort hele jobben, grovt sett?
Er det deler å få kjøpt eller er dette noen som må lages/spesialtilpasses. Tips? Annet?
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Re: Caravelle 1996 modell, EU kontroll sa RUST

Post by hypomac »

I mangel av svar fra noken som har direkte erfaring med nøyaktig samme jobb så får du ta til takke med meg sålenge :)

Utfra det du beskriver så kjem det på mellom 2 og 3 tusen i karroserideler fra fks veng.no
Jobben innebærer endel demontering og montering såklart og det går fort eit par timar der =1300,- til 2000,- fks.
Endel sveising nødvendigvis, og ikkje minst rustbeskyttelse og lakkering,reknar med du ikkje planlegg heillakkering,men tusenlappane susar avgarde sjølv med eit lite område.
Eg vil tippe fra 8000-10000,- som minimum for å sette bort jobben til noken som er tillitsvekkande nok til å bruke.

Eg fikk sandblåst rusten og lakkert under knekken i karosseriplatene, altså ca.halve bilen på ein caravelle for ein haug med år sidan.
Kanskje 2009. Då varierte tilbuda mellom 15 000,- og 20 000,- uten nye deler.

Alltid vanskelig å vite på forhånd om det er verdt å koste ein slik jobb på bilen, om du går for å beholde og reparere den bilen du har.
Ein anar heller ikkje kva reperasjonar som venter i ein eventuell erstatningsbil heller sånnsett.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Holtet
Car: Caravelle Minibuss
Phone: 22680888

Post by Holtet »

Takk for svar.

Tips fra min lokale verksted som jeg bruker for rep. og EU godkjenning etter først å ha vært his NAF: Dra til et "rustverksted" å la de se på bilen/bussen. Be de gi et overslag over hva som må gjøres og hva det ca. vil koste. Deretter: vurder om det lønner seg og ta i betraktning andre mangler og.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

husk at det ofte dukker opp vesentlig mer rust enn hva som er synlig til å begynne med.
Klarer du deg med å utbedre uten å lakke, har du en stor fordel rent kostnadsmessig, og estetisk for den saks skyld om man skal spare noe på jobben.
og pengene ryr nok raskere ut enn hva Hypomac har estimert er jeg redd, men gjør som du sier i siste innlegg, det er nok det beste. Og forvent en vesentlig økning etter hvert som nye ting avsløres underveis.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply