Hei
Har 2013 t5 med 140 4wd manuell. Har aldri hatt diselbil før og lurer på om det er noen spessiellle ting man bør ta hensyn til så motor trives så bra som mulig.
Bør man følge den girindikatoren i instrumentpanelet? Ofte vil den ha meg til og gire opp, men da føler jeg at motoren går tungt. Jeg tar dette mest på følingen.
Etter mange mil og man stopper, bør man la motoren gå litt så turbo får kjølt seg ned?
I køkjøring setter jeg den mye i fri med fot på bremsen og da stopper motoren (BMT). Sliter dette mye på stateren så jeg bør slå av funksjonen?
Trenger jeg og starte webastoen noen ganger i sommerhalvåret for at den ikke skal "sette seg" eller er det bare tull?
Har grønne skilter og skillevegg. Har da kun varmeappartet i kupeen på. Trenger jeg også og sette på det baki en gang i ny og ne?
Kjøretips t5
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Kjøretips t5
Normalt kan du gjerne følge girindikator. Så lenge den har krefter igjen går den greit i et så tungt gir. Når den imidlertid ikke klarer å gi respons ved økt gasspådrag, så bør du sjalte ned ett eller to trinn.
Turbo bør alltid få roe ned. Det er tilstrekkelig om de siste kilometerne foregår med lett belastning, og så litt tomgang før stopp. Tung belastning helt inn på gårdsplassen betyr at du skal ha noen minutter med tomgangskjøring før stopp.
Starteren går selvfølgelig en del ekstra men det skal den være beregnet for.
Webasto har godt av en start pr måned eller annenhver. La den gå i minst 20 minutter når den først er i gang.
Varmeapparatet bak er helt ordinært og og trenger i utgangspunktet ikke å brukes slik som webasto bør mtp start ila sommeren.
Turbo bør alltid få roe ned. Det er tilstrekkelig om de siste kilometerne foregår med lett belastning, og så litt tomgang før stopp. Tung belastning helt inn på gårdsplassen betyr at du skal ha noen minutter med tomgangskjøring før stopp.
Starteren går selvfølgelig en del ekstra men det skal den være beregnet for.
Webasto har godt av en start pr måned eller annenhver. La den gå i minst 20 minutter når den først er i gang.
Varmeapparatet bak er helt ordinært og og trenger i utgangspunktet ikke å brukes slik som webasto bør mtp start ila sommeren.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)