Kombi til personbil, godkjente bilbelter bak?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Pumilio
Car: T4 1999
Phone: 90119550

Kombi til personbil, godkjente bilbelter bak?

Post by Pumilio »

Hei,

Ønsker å omregistrere caravellen fra kombi til personbil og vet at dette krever bilbelter som er e-merket.

Noen som har gjort dette før?
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Re: Kombi til personbil, godkjente bilbelter bak?

Post by Drittsekken »

Ikke helt det samme, men her har jeg beskrevet hva biltilsynet krevde av merking på beltene:
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=42575
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Post by hypomac »

Viste ein 98 mod. Lang kombi som eg hadde satt inn benk fra ein kort kombi i, var ingen spørsmål etter e-merking,mulig dei sjekka dette uten å nevne det, men fikk den registert som 6 seter personbil. Dette var på trafikkstasjonen i Haugesund for 4-5år sidan.
Må vel gå ut ifra at vegvesenet godkjenner originale belter som dei har typegodjennt nokre år i forveien?
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Har nok veldig mye med hvem man treffer. Min historie er fra samme trafikkstasjon (Haugesund) for 4 uker siden (07.08.2015). Kontrollører brydde seg ikke så mye om innfesting til setene da de åpenbart var orginale. Og selv om han ikke bestridet at beltene ikke var orginale ville han ikke godkjenne uten å ha sett merkingen på beltene, som han også tok bilder av. Vel og merke holdt det å vise merkingene på det ene av de "nye" setene.

Som sagt, her er det nok forskjell fra kontrollør til kontrollør, men jeg kan være lurt å være forberedt på worst case scenario.

[Edit]På de vanlige setene, treseteren og framsetene er denne merkingen veldig lett tilgjengelig i enden av beltet. På de setene jeg satte inn var merkingen skjult bak plast deksler slik at vi ikke så dem uten å skru av dekslene.

Videre til trådstarter så står det mye her på forumet om dette. En ting som går igjen er vel at man må montere seter med orginal innfesting. De fleste biler har dette mer eller mindre klart. Det skal være festebraketter på undersiden av gulvet som du kan se hvis du kryper under bilen. Man må som oftest borre opp hullene, da også passe på at man ikke ødelegger gjengene til mutteren på undersiden. Noen mangler også disse festebrakettene, men de er mulige å få tak i.

Søk litt på forumet her så finner du helt sikkert mer info.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Post Reply