Byttet topp-pakning og bilen starter ikke
Byttet topp-pakning og bilen starter ikke
Trenger litt info om hvor feilsøkinga skal begynne.
Vil nok se over instillingen på dieselpumpa igjen.
Det er også luft i dieselen etter alt har blitt demontert og satt sammen igjen.
Er det noen måte det skal luftes på? Trodde det ordnet seg selv..
Fikk også avdekket en mistanke om at batteriet begynner å bli dårlig. Var ikke strøm der til mer en 3-4 normale startforsøk.. (dvs ikke la startmotoren svive lenger en normalt).
Vil nok se over instillingen på dieselpumpa igjen.
Det er også luft i dieselen etter alt har blitt demontert og satt sammen igjen.
Er det noen måte det skal luftes på? Trodde det ordnet seg selv..
Fikk også avdekket en mistanke om at batteriet begynner å bli dårlig. Var ikke strøm der til mer en 3-4 normale startforsøk.. (dvs ikke la startmotoren svive lenger en normalt).
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Re: Byttet topp-pakning og bilen starter ikke
Vil nok ikke starte med svakt batteri. Få fart på batteriet først
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
Håper det er så enkelt.
Det tar tid før alt er fylt med diesel igjen. Hva slags motor du har har også noe å si. Samt hva slags verktøy du har satt opp register/pumpe med.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Wiggo Jensen
- -

- Car: T4 2,5tdi 2000 mod
- Phone: 905 77 005
Skader ikke å åpne på dyserørene oppe på dysene på et par sylindre. Åsså er det pumpeinnstillingen og kamakselinnstillingen og rette merket nede på startkransen.
Da starter bilen, men det kommer svart eksos og bilen vil ikke gå på tomgang. Det er også en klakkelyd fra motor. Er det bare å stille stille inn diselpumpa på ny?
Prøvte å stille inn på ny og da gikk det nesten, men har problem med at det blir litt feil når jeg skal stramme boltene. Samtidig begynte dieselpumpa å lekke som ei sil. Er den lekasjen pga feil timing? Eller trenger jeg et service-kit til dieselpumpa?
Prøvte å stille inn på ny og da gikk det nesten, men har problem med at det blir litt feil når jeg skal stramme boltene. Samtidig begynte dieselpumpa å lekke som ei sil. Er den lekasjen pga feil timing? Eller trenger jeg et service-kit til dieselpumpa?
Dieselpumpa lekker ikke pga feil timing. Timingen blir feil pga dieselpumpa lekker...
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Klakkelyd fra motor kan bety at den er ødelagt, men det kan hende du har vært heldig også. Har du satt opp registersiden ved hjelp av linjal? hvis det hjulet som står på registersiden gir seg når du strammer bolten så er det veldig dumt å prøve å starte.
Før du i det hele tatt starter motoren så må du være sikker på at alt er på stell og at ingen ting har flyttet på seg når bolter er strammet. Hvor på pumpa lekker det diesel? det er mange koblinger som kan lekke.
Før du i det hele tatt starter motoren så må du være sikker på at alt er på stell og at ingen ting har flyttet på seg når bolter er strammet. Hvor på pumpa lekker det diesel? det er mange koblinger som kan lekke.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Motoren fungerer fint og regesterreima er riktig. Det var diselpumpa som var feil instillt som førte til at ventilene gikk litt feil og det lak litt fra diselpumpa. Etter å ha stilt inn pumpa på ny forsvant klakkelyden, men diselpumpa lak mye fra toppen. Enten den store pakningen rundt lokket eller fra gasstilkoblingen. Pakningsett er bestillt.
Motoren går om jeg gir gass, men ikke på tomgang. Dette er nok fordi disel-lekasjen er ganske stor nå..
Motoren går om jeg gir gass, men ikke på tomgang. Dette er nok fordi disel-lekasjen er ganske stor nå..
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Ventilene vil aldri gå feil pga feil innstilt pumpe. De styres av kammen som drives av den andre reima. Er dette en 2.4D så må du være nøye på justeringa av pumpa, med ur.
Uten det, blir alt bare tull, og den da her ikke vil gå på tomgang siden du her får feil med innsprøytningstidspunkt.
Du skal/bør og være bombesikker på at hovedreima og er korrekt.
Uten det, blir alt bare tull, og den da her ikke vil gå på tomgang siden du her får feil med innsprøytningstidspunkt.
Du skal/bør og være bombesikker på at hovedreima og er korrekt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Vet ventilene styres av kamen, men med feil innsprøyting kan det jo bli litt feil ekslodering inni sylinderen. Lydene forsvant etter at pumpa ble innstillt på ny.
Har snurret mye på motoren for å få til pumpa. og hver gang jeg har testet når timingmarket i girkassen er riktig passer låseverktøyet i kammen.
Venter på pakninger til pumpa før jeg prøver igjen. Men det blir fort litt feil når bolten skal strammes til 100Nm.
Har snurret mye på motoren for å få til pumpa. og hver gang jeg har testet når timingmarket i girkassen er riktig passer låseverktøyet i kammen.
Venter på pakninger til pumpa før jeg prøver igjen. Men det blir fort litt feil når bolten skal strammes til 100Nm.
-
Der Postmeister
- -

Når du gjør det riktig, skal du stramme til bolten samtidig som du leser avkorrekt verdi på pumpa med uret, uten å vri på noe anna.
Og DET er korrekt måte å gjøre det på. Dor og linjal er kun ca mot pumpa. Uret er eneste korrekt. Alt anna gjør at du havner på utur. Den vil kanskje gå, men du vil miste mye effekt. Og hvis du har en 2.4D, som du ennå ikke har bekrefta, så vil lite feil gjøre store utslag i effekten og akselerasjon og hastighet vil være markert mindre.
Og DET er korrekt måte å gjøre det på. Dor og linjal er kun ca mot pumpa. Uret er eneste korrekt. Alt anna gjør at du havner på utur. Den vil kanskje gå, men du vil miste mye effekt. Og hvis du har en 2.4D, som du ennå ikke har bekrefta, så vil lite feil gjøre store utslag i effekten og akselerasjon og hastighet vil være markert mindre.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ja er en 2.4d. Er nok bare å prøve igjen.. Får nok til pumpa etter et eller flere forsøk.
-
Der Postmeister
- -

Det er en kunst. Jeg skal ikke påstå anna enn at jeg har strammet og løsnet et utall ganger før jeg klarte finne teknikken. 
Man mangler den tredje armen...
Man mangler den tredje armen...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Høres ut som du egentlig har god peiling, men jeg poster disse uansett da det er en del bilder. Dette er fra når jeg byttet en 2,4D motor og måtte også sette på ny regreim og justere pumpa. Bare bla litt nedover så finner du justeringen av pumpa.
http://www.nettet.be/vw/enginechange/vwenginechange.php
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=37839
http://www.nettet.be/vw/enginechange/vwenginechange.php
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=37839
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Venter pakningsett til diselpumpa og må gå gjennom denne: http://gnarlodious.com/Vanagon/Bosch_Pump/-Rebuild
Deretter kjøpe verktøy for å holde kamakselhjullet mens jeg strammer. Det som kom sammen med "innstillingsklokka" er en vits som er ca 10 cm langt. Går nesten, men sparer nok litt frustrasjon med et lengre.. Ser biltema har et ok.
Deretter kjøpe verktøy for å holde kamakselhjullet mens jeg strammer. Det som kom sammen med "innstillingsklokka" er en vits som er ca 10 cm langt. Går nesten, men sparer nok litt frustrasjon med et lengre.. Ser biltema har et ok.
Har fikset pumpa og satt alt p[ plass, og prøvt å starte flere ganger uten hell. Er det problem å starte bilen dersom insprøytingspumpa er tom for diesel?
Har fikset pumpa og satt alt p[ plass, og prøvt å starte flere ganger uten hell. Er det problem å starte bilen dersom insprøytingspumpa er tom for diesel?
Ja, du bør fylle pumpa med diesel før startforsøk. Jeg pleier å gjøre det med en slik håndpumpe mange bruker på båtmotorer...
Etter en tur på apoteket for å kjøpe den største sprøyta di hadde fikk jeg presset diesel inn i pumpa. Etterpå starter bilen som normal, men eksosen er svart som fy og turtallet bare stiger og stiger selv etter at jeg slår bilen av. Tar choken inn og ut og trør på bremsen så stoper bilen hvertfall. Går ut fra at det er timingen på dieselpumpa som er feil?
Var egentlig klar for at bilen skulle gå som normal igjen nå og fint når den starta for så panikk når den ikke stoppet.
Hvor får instrumentbordet turtallet fra? det viste nemlig ingen rpm?
Var egentlig klar for at bilen skulle gå som normal igjen nå og fint når den starta for så panikk når den ikke stoppet.
Hvor får instrumentbordet turtallet fra? det viste nemlig ingen rpm?
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Høres nesten ut som om motoren går på smøreolje (motorolje)...
Turteller får signal fra generator.
Sent fra min S50 via Tapatalk
Turteller får signal fra generator.
Sent fra min S50 via Tapatalk
Hvis den fortsetter å gå etter at stoppsolenoiden er strømløs betyr enten at solenoiden henger, at den går på smøreolja (sk. runaway) eller at pumpa er feil satt sammen.
Regulatoren skal gi mer diesel hvis den synes turtallet er for lavt, har du nævla med innmaten i pumpa?
Regulatoren skal gi mer diesel hvis den synes turtallet er for lavt, har du nævla med innmaten i pumpa?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Jeg har demontert hele pumpa og byttet pakninger inni den. Følgte beskrivelse i en link jeg har postet litt lengre opp.
Er det i det tatt mulig å sette den sammen feil? alle delene passet bare i en posisjon.
Har nå sjekket pumpa og den var feil instillt var 1.5mm. Stilte inn på ny på 1mm testet etterpå med å snurre motor 2 omdreininger for så å sjekke TDC og at det var 1mm på pumpa. Gjorde det 3 ganger og hver gang var det veldig nær 1mm, men da jeg startet opp var det samme problem. Motoren ga gass..
Er det i det tatt mulig å sette den sammen feil? alle delene passet bare i en posisjon.
Har nå sjekket pumpa og den var feil instillt var 1.5mm. Stilte inn på ny på 1mm testet etterpå med å snurre motor 2 omdreininger for så å sjekke TDC og at det var 1mm på pumpa. Gjorde det 3 ganger og hver gang var det veldig nær 1mm, men da jeg startet opp var det samme problem. Motoren ga gass..
Forspenning av fjærer og slikt har alt å si for hvordan den oppfører seg. Små partikler på feil sted kan også gi morsomheter siden det er så fantastisk små klaringer på enkelte deler. Har ikke lest linken enda, men det er SVJV mye som kan gjøre galt inni der. Et dieselverksted kjører vel pumpa i testbenken før de monterer den på motor, slik at alt er stilt inn riktig.
Joachim
Det er nok enklest å skru ut pumpa ut av bilen og levere den inn til service. Etterpå er det hvertfall en feilkilde mindre.
Hvordan kan jeg finne ut om motoren går på smøreolje om problemet skulle fortsette?
Hvordan kan jeg finne ut om motoren går på smøreolje om problemet skulle fortsette?