Forskjell på Multivan med Westfalia og California

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Forskjell på Multivan med Westfalia og California

Post by Drittsekken »

Det kom opp spørsmål om hva som er forskjellen på en Multivan med Westfalia og en California, og hva som kalles "camper" og hva som kalles en "lett camper" o.s.v. I fare for å kapre for mye av den opprinnelige tråden starter jeg en ny.

Opprinnelig tråd: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=42860
--------------

OK, skal gå med på at en Multivan ikke er en fullblods camper.

Det jeg forsøker å finne ut av er hva som er ekstra/forskjell mellom en Multivan (m/Westfalia, inkl. skap/vask) og en California.

Det jeg har fått med meg er:
- California har benk/skap langs hele venstresiden av bilen, dette vil si mer skapplass. Her er det integrert vask, og hvis jeg forstår rett også kokeaparat (mulig jeg tar feil om kokeapparatet).
- Bakerst i bilen er det en luftvarmer (diesel???) som kan brukes for å holde temperaturen oppe i bilen hvis man camper i kaldt klima. Er dette med på alle Californiaer, eller var det ekstrautstyr?
- Oppe ved taket bak er det en hylle/kasse hvor det er montert radio og høyttalere.
- California fåes kun som 4 seter. Kan monteres inn ekstra seter, men blir visst nok fryktelig trangt.

En Multivan er veldig mye mer praktisk til å kjøre i det daglige, og den har camping muligheter i tillegg. En California er mindre praktisk til det daglige, men jeg har personlig litt problemer med å se hva som gjør den så veldig mye mer en camper enn Multivanen. Varmeren, kokemuligheter og mer skapplass er de eneste plussene jeg ser.

Hjelp meg gjerne å forstå dette bedre. Jeg følte jeg var litt i villrede når jeg skulle finne bil sist, men kravet om minimum 6 seter ekskluderte Californiaen. Mulig jeg skal bytte bil om noen år og da er det ikke sikkert at alle tenåringene er så interesserte i å henge med foreldrene lenger.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Forskjell på Multivan med Westfalia og California

Post by Der Postmeister »

Multivan er personbil. De nyere T4 Multivan ble kun utstyrt med Westfalia hevetak og norskproduserte skap fra Trufa som igjen bruker detaljer og plater fra Reimo. Reimo er på lik linje med Westfalia, produsent av campere, men mest kjent for innredninger du sjøl kan montere. Også tak. Likhetstrekk med Westfalia er mange, men det er kun Westfalia som er "hoffleverandør" av VW Campere. Litt mer usikker på Karmann, men jeg regner de som god nr to av samme.
Hevetaket ble kun montert for å unngå 100% personbilavgift. De fikk isteden 13% først og så ble vel hevet til 20% og nå er jeg usikker på dagens avgift. Det spiller ingen rolle da de ikke lenger tilfredstiller dagens krav. Som ant kom av denne bilen dessverre.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
erlingjo
-
-
Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
Phone: 950 59597

Post by erlingjo »

California camper ble levert både med gass og rødsprit brenner. I benken er det også kjøleskap som også kan brukes som frys.

Dieselvameren henger midt under bilen. Varmen kommer opp bak mellom setene. Og den tar luft gjennom en ventil på venstre side nede ved gulvet.

Der er en kasse bak i bilen med to høytalere. Er koblet slik at du kan bruke fader på bilradioen. Er helt rævva lyd i de orginale høytalerne...

erlingjo
Schlemmi

Post by Schlemmi »

I california (camper) finns også en ekstra akkumulator (batteri) som er kombinert med innebygget 230V til 12V lader / strømforsyning , 12V – 12V lader (kobbelet til dynamoen) og et liten kombiinstrument som vise begge innetemperatur og ladestatus fra tilleggsakkumulatoren.
Flyveren
-
-
Car: T4 Multivan 03
Phone: nienåtte08290

Post by Flyveren »

For MEG har jeg ikke hatt en bedre bil noensinne enn en min nå vrakede Multivan.
Men vi er alle forskjellige og har forskjellige behov.
California'n var alt for dyr for å bruke som bil nr 1.
Derimot var Multivan et meget godt alternativ. Den var billigere i innkjøp og hadde bedre plass som en hverdagsbil.
Dessuten mye billigere å forsikre enn en Caravelle.
Samt bedre bakseter enn en kombi Caravelle.
Det nevnes forøvrig i en annen tråd at det er for langt bak til baksetene i Multivan for å kunne konversere.
Ikke helt feil, men der sitter i alle fall folk godt.
I en kombinert bil er det ofte så smale sitteputer at du akkurat får skinka på innsiden. :mrgreen:

Så for meg var min Multivan en vanlig bil MED campingmuligheter. Og hatt masse gleder av det.
California'n er litt mer campingbil med sin kjøl/fryser, men ikke mye.
Begge bilene er egentlig kun for 2 personer på tur.
4 i California'n og 5 i Multivan er tullete...
Men igjen, vi er alle forskjellige.

Egentlig er ingen av de fullverdigr campere da en da bør ha toalett ombord.
Og selv om en vurderer en Portapotti er det egentlig ikke plass til den noe sted.
I alle fall ikke med 2 eller flere i bilen.
Som 1 person går det bedre, men da faktisk best plass i en Multivan....

Varme.
Multivan kan bruke Eber'n som kilde. Men etter ca 10 timer er batteriet tomt.
Hvor lenge California'n kan bruke sin varmekilde vet jeg ikke.
Tror den har 2 batterier, men det kan man også installere i Multivan!

Smaken er som baken - delt!
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Ser at jeg glemte dette med kjøleskap, er jo en vesentlig ting.
Tror varmen er det jeg savner mest i Multivanen min.

Jeg har forresten 2 batteri og inverter med 230V i min. Så det er ikke et savn.

Blir nok ikke så mye oppdatering fra denne fronten i helga da jeg er på sauesanking, og camper i Multivanen min. Og her har teknologien endelig kommet så vi har Edge tilgang her.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Multivan er en personbil om første eier ville ha den som det, med hardtop. Dersom første eier bare ville ha den inn som varebil kom den med en form for varebilvegg til Norge.

Som Rune nevner drev Truls Farner og monterte inn skap etter datidens krav på de Multis som i Norge ble kallt Multivan Intro slik at man fikk utslagsvask i det lille skapet i skyvedørsåpningen og et langskap hvor man kan henge fra seg dressen før man kjører ivei.

Multivan HT kom med enten fem eller syv seter, dersom denna rock n´roll-benken var montert bak, og Multivan med Westfaliataket (Intro) kan finnes med setene nummer seks og syv ved at disse er montert på skinnene i gulvet. Setene der har da trepunktssæler.

Dette gjelder i prinsippet T4b. For T4a finnes det flere Multivans, f.eks Multivan Allstar som er Multivan II men også andre modeller basert på multivanplatformen. Det finnes også andre Multivans på T4b-platformen som Multivan Europa etc. men disse finner man gjerne utenlands.

California T4a hadde spritkoker mens California T4b har propanbrenner (to bluss for begge modellers komfyr). Luftvarmeren bak, og om jeg ikke tar feil klossen ved skyvedøra for å gi varme bak må jagu ha vært tilvalgspunkt i bestillingslista for det finnes California (T4b) uten begge disse to. Dersom det ikke finnes varme bak, eller evt bare den ved skyvedøra/bak passasjersetet, kan det dreie seg om importbil siden få tyskere bestillte luft-Eberspächer til campingdelen i bilen.

Snurreunderstell foran. Oppbevaringsrom under toseteren bak. Ordentlig høyde under sengplata bakom baksetebenken der Multivan har det ganske lavt under tilsvaende sengeplate.

Betjeningspanel for "alt" bak fra førerposisjon over sladrespeilet i taket. Takskap bak for oppbevaring av lette ting, de fleste takskap med to høytalere av enkel modell (papphøytalere ? Skal jaggu se etter for så å bytte ut med plast/kompositthøytalere jeg har liggende om så er).

California har en annen fordel Multivans flest ikke har. Påkobling for 230V slik at man slipper dra fra batteri. Og California med vippetak kom med fritidsateri bak i skapseksjonen som andre nevner her, mens det måtte graves dypt i viljen/lomma for Multivaneier nr. 1 før de bestillte fritidsbatteri i Multivanen sin. En velutstyrt California (Coach eller Exclusive) har gjerne sidelommer montert på diverse skapflater som jo ellers ikke brukes til noe som helst - baksia av takskapet og ned langs baksia av skapseksjonen som man da når fra bakluka (få Californias med bakdør), man har siden under takskapet der skapseksjonen går ned ved siden av bakseteryggen det kan være lommer montert, forsiden av skapseksjonen ved B-stolpen bak førersetet er også en god plass å ha tjafs stappa ned i lommer (står på ønskelista mi, gitt).

Ladekretsen som er nevnt op og ned i mente på forumet gjør mer enn bare være batterilader, den er også trafo for å gi de forskjellige elektriske punktene i bilens bodel som 12V-uttak (California Coachen min har bare ett 12V-uttak ved B-stolpen og ett 230V-uttak (150W, visstnok) mens T4a California Coach/tilsv har to 230V-uttak der)(Multivans har "drøssevis" av 12V-uttak rund baut, er det fem eller seks tro ?). Den skal drifte taklampene som i både Multivan Intro og California Coach er lysrørtype (som på sin tid skulle dra mye mindre strøm enn glødepærer men som i disse dager er emne for utskiftning til lysdioder som knappast bruker strøm i det store og hele).

Ut over det må en vel bare finne brosjyrer og bla for å se hva sm for hver nasjon gikk an. Husk at alt går an (alltid) så om noe ikke står i den norske tilvalgslisen kan det i teorien finnes en kunde med innsikt som har avkrevd å få med noe som ikke kom i de norske bilene, det er jo kunden som skal ha bilen og ikke selger :wink:

I tillegg til det som i tråden her kalles "Westfalia", så kom Westfalia med høyttak-biler som ofte, men ikke bestandig, ble kallt California Exclusive. Jeg vet av minst 1 høyttak-California Coach som da bryter regelen om at alle CC har høyttak og at ingen CE har vippetak. I tillegg til CE så finnes det andre versjoner enn CC med høyttak fra Westfalia uten at jeg verken husker eller gidder nevne dem fordi jeg mistenker dem for ikke å ha ankommet Norge som bil for norsk eier.
Westfalias vippetak er som regel bakhengslet med sakseledd montert på hver side av sengeplassen "på loftet" enten det er California eller multivan med vippetak. Men igjen, alt går an og jeg vet det ble solgt en framhengsla modell via Finn.no i.l.a de siste to år uten at jeg lagret bilder av den bilen.

Om man ellers skal snakke om fellesnevnere når det kommer til statens regelverk for typegodkjenninger av biler, så er første regel idag at man ikke får registrert disse som campingbil fordi det kom en kravendring fordi De Missunnelige mente folk sneik seg unna både avgifter og bompengeostnader - akkurat som Caravelle/tilsv som minibuss gjorde det i kollektivfeltet - fysjom, her må vi hente mer penger av den skurkeaktige befolkningen vår! Og dermed forsvant de mulighetene.
Den andre viktige saken for regelverk er at "alt" må være i ved kontroll langsetter veien eller EU-kontroll inntil bilene ble ti år gamle, for at de skulle være registrert som campere. Mangla du ett eller begge skap i Multivanen kunne man motta giro med avgiftskrav fra Statens vegvesen en tid etterpå (har hørt om to som da monterte skapene og dro på visning for å slippe kravet igjen).

Det produseres igjen, etter opphold, Californias i Tyskland men ikke lengre hos Westfalia. Disse vil kunne tas in til Norge men da bare innenfor avgiftsklassen "personbil" og ikke lengre campingbil som følge av overnevnte regelendring for typegodkjenninger. Det er godt vi har et prinsipp som forsøker å skåne oss mot tilbakevirkende kraft, ellers ville mange av oss slitt med campingregistrerte biler.

Siste blir en ren digresjon - da jeg skulle registrere Kakemonsteret og snakka med forsikringsselskapet må jeg ha snakket med en særdeles umotivert kar hos Gjensidige. Istedetfor å få bilen forsikret som campingbil, ble den forsikret som "varebil" og jeg betalte endel mer enn høyst nødvendig - ved påtale, refunderte de for mye innbetalte forsikringspenger og endret forsikringen til å da dekke bilen som (eh, presto!) campingbil 8)

Carl Otto har hatt T4b (early model) Multivan Allstar, har idag Multivan Intro med syncro i T4b-versjon.
Martin Sjef hadde vel en T4b Multivan varebil (2seters med varebilvegg).
Peter har "forrige" inventarpakke til California Coach i sin ´98modell, jeg har sisteutgaven til T4bs California Coach og i skrivende stund er det vel bare 1 på forumet med T4b California Exclusive (høyttak) her (?) og skulle det da være noe modellspesifikt som da lures på er det sikkert bare å spørre.

Framhengsla, eller for den saks skyld sidehengsla vippetak er gjerne Reimo eller andre leverandørers sine tak og skjelden Westfalias tak. I tillegg finnes det f.eks Reimo sine hevetak, som løftes rett opp og stag bærer vekten av duk og tak når det er oppslått.
california
-
-

Post by california »

Det finnes da California Exlusive med toalett orginalt og...
california har både fersvannstank og spillvannstank. Aner ikke hva Multivan'en har...
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Flyveren
-
-

Post by Flyveren »

Hentet fra tråden ang verdi av Multivan.
Der Postmeister wrote:Camper er det kun på papiret, men den kan soves i. Til nød for fem. Men som sagt noen ekte camper som California eller lignende blir det aldri. Det er ekte campere. ;)
He-he... Det spørs vel hva man selv definerer som en Camper det da.. :mrgreen:
https://no.wikipedia.org/wiki/Bobil
Juridisk beskrivelse hentet derfra:
I Norge regnes bobil som motorvogn som hovedsakelig er innrettet til boformål. Bobiler avgiftsbelegges lavere enn personbiler, men for at man skal oppnå lavere avgift må en rekke krav være oppfylt: Campingrommet skal ha 130 cm eller mer i takhøyde, og skal være utstyrt med kjøkkenbenk og -skap, klesskap, liggeplasser for voksne personer og bord; antall sitteplasser skal ikke overstige 9 personer og antall registrerte sitteplasser kan ikke være flere enn antall liggeplasser.

Har hatt Multivan i mange år og den har passet meg helt perfekt til sitt bruk.

Som nevnt så kunne jeg IKKE tenkt meg en California.
Til det er de er etter min mening for dyre i forhold til "hva du får for penga".
Da kan man heller kjøpe seg en ordentlig bobil, noe jeg gjorde.

Så for meg blir det ikke en fullverdig bobil før den har eget bad med dusj og toalett.
Og god innvendig plass hvis dårlig vær.
Igjen, vi har alle forskjellige meninger, behov og lommebok. :wink:
california wrote:Det finnes da California Exlusive med toalett orginalt og...
california har både fersvannstank og spillvannstank. Aner ikke hva Multivan'en har...
De Multivans jeg snakker om har vask, vanntank og spillvannstank.
Fant bilder av en slik California Exclusive. De ser ut til å ha fast høyt tak og har et lite bad bak i v, hjørne.
https://www.google.no/search?q=vw+calif ... 7oz00fM%3A
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

California med høyttak har selvsagt dass og utslagsvask i baderommet bakerst, den har safe i langskapet bak til høyre.

Multivans er muligens tilsvarende det man i Utlandet kaller Weekender/Weekend camper hva disse bilene angår, mens da California er ment for kanskje langvarig(ere) camping/turer.
Last edited by Rudeboy on 21 Sep 2015, 08:59, edited 1 time in total.
california
-
-

Post by california »

Smaken er som baken. For meg som er godt voksen og trenger en bil med soveplass og kjøleskap/kokemuligheter er en California perfekt bil da jeg reiser litt i jobben og er mye på jakt. Samtidig er Californiaen fullt brukenes til vanlig og går i alle parkeringshus.
Når jeg en gang finner ut at jeg skal bytte ut min 96' California, blir det til en make med syncro - om det er muligå oppdrive.... hehe

men blir nok å slite den noen år. Holder en bilen vedlike synker de ikke mer i pris ser det ut som.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Der Postmeister
-
-

Nei det kommer egentlig ikke an på hva man selv definerer som camper. I tilfelle med Multivan er det faktisk triksing med bilavgifter og ikke camping som er fokuset. Før dette triksa Møller med de såkalte Multivan Allstar som ble modifisert og kalt minibuss av samme årsak. Så her er det ikke meg. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-

...og før DER...hehe... :D

Kombibilen bygd på T3!!! ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Flyveren
-
-

Post by Flyveren »

Der Postmeister wrote:Nei det kommer egentlig ikke an på hva man selv definerer som camper. I tilfelle med Multivan er det faktisk triksing med bilavgifter og ikke camping som er fokuset. ;)
Jo, "Der Postmeister, det kommer an på definisjon av camper... :mrgreen:
Jeg og andre med meg gir jo F... i om dette er et smutthull Møller fant for å kunne lage denne bilen.
Om triksingen endte i en camper som mange synes er en fantastisk Camper gjorde de allikevel noe korrekt.
Tror kanskje mer vi snakker om definisjon av egne behov?
Noen synes jo det er helt ok å sove baki en Transporter vare, andre i en Volvo stasjonsvogn.
Mao, ikke fortell oss at vi som har kjøpt oss en Multivan og bruker denne til Camping at det ikke er en camper (for oss) :P

Det jeg personlig har savnet er kjøleboks, noe som jeg løste med en løs boks.
Og jeg vil heller ha den løs slik at jeg kan ta den ut og fremdeles ha en 5 seters bil med god plass.
Og ja, kjekt med en "camper" som er en vanlig bil og som går inn på P-hus mm.

Det er først når man har feriert med en BOBIL man skjønner hva man tidligere har feriert med.
Men har hatt mange kanonfine turer med min MULTIVAN.
Der Postmeister
-
-

Nei, jeg prøvde bare fortelle dere litt av tankegangen bak denne og de to andre modellene jeg nevnte. Dette er Møllers ideer som kommer dere til gode, men tydeligvis er slik info ikke til glede.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Enig med Flyveren at dette går litt på egne meninger og behov. Ville egentlig bare diskutere dette slik at jeg forstod hva folk her inne mente når det ordet "Camper" nevnes. Og det har jeg vel for så vidt fått svar på, for at det skal være en "Camper" så må det være en California.

Ser også at min Multivan har litt ekstra som gjør den litt mer camper enn orginalt. Den har fått installert ekstra batteri, inverter slik at jeg har mulighet for 150W 230V fra sekundærbatteriet. Jeg har også, gjennom Defa systemet, mulighet til å koble til 230V landstrøm slik at jeg lader begge batteriene, kan slå på motorvamer og kupévarmer. Kupevarmerne er koblet via vanlige stikkontakter inne i bilen slik at om jeg er koblet til landstrøm kan jeg sette kupevarmereléet i Defaen til "Alltid på" og jeg kan bruke stikkontaktene som vanlig.
Og siden det ble nevnt, skapet som jeg har med vask har en 10l dunk for rentvann og en 10l dunk for avløpet.

Derfor føler jeg at det jeg mangler ift. California er:
- Lang benk med masse skapplass
- Kokeplass inne i bilen
- Kjøleskap
- Hylle med radio/anlegg
- Luftvarmer som kan holde varmen i bilen når man ikke er tilkoblet landstrøm

Av disse er det egentlig bare den siste jeg savner, og den kan man leve uten om man velger å bare campe i sommerhalvåret eller ha tilgang på strøm.

De andre punktene løser jeg fint:
- Jeg har selv valgt å ikke bruke det høye skapet p.g.a. av at jeg heller vil ha bedre rom-plass i bilen. Da har jeg ikke behov for enda mer skap
- Jeg har portabelt kokeapparat som jeg bruker, bakdelen er at den må brukes utendørs og er da litt væravhenging. På den andre side så slipper jeg mat os og stekesprut i bilen.
- Kjølebag er veldig praktisk da den kan flyttes etter behov og kan tas ut når den ikke behøves.
- Radio har jeg fremme i bilen, samt høyttalere bak. Trenger ikke mer enn det.

Hørte for noen år siden hva som er forskjellen i definisjonen på Campingbil og Bobil.
I en Bobil skal man ha soveplasser, matlagingsplass (muligens også kjøleskap) og toalettmulighet. En campingbil har nødvendigvis ikke alle disse fasilitetene. Forskjellen er vel i grunnen om man skal kunne BO i den, eller om den bare skal være til camping. Camping trenger nødvendigvis ikke vare i ukesvis. Husk at det kalles camping selv om man bare slår opp et tomanstelt uten vask, uten skap, uten dieselvarmer, uten kjøleskap, uten kokeapparat og uten et ekstra anlegg.

Skal være enige at Multivan kanskje ikke kjørte ut fra VW sine fabrikker med tittelen Campingbil og i den forstand kan man når man her skal definere bilen si at den ikke er laget som en campingbil. Da er det vel viktigere å spesifisere om det er en California, Multivan, Transporter eller Caravelle (og evt. tilleggsnavn).
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Der Postmeister wrote:Nei, jeg prøvde bare fortelle dere litt av tankegangen bak denne og de to andre modellene jeg nevnte. Dette er Møllers ideer som kommer dere til gode, men tydeligvis er slik info ikke til glede.
Klart det er til glede at disse bilene er billigere fordi de ble solgt nye med mindre avgifter enn en personbil. Det gjør ikke at man ikke kan bruke dem som campingbil, og kalle dem det. Det er en veldig praktisk campingbil, som gjør det mulig å bruke den kombinert som vanlig bil.

Betegnelsen Campingbil mener jeg er litt bruksavhenging. Hvis man skal forklare hva slags modell dette er så bruker man Multivan, California, Transporter eller Caravelle med tilhørende ekstra navn (Exclusive, Coach e.l.).
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Der Postmeister
-
-

Både og. Den fungerer jo som camper og er registrert som det. Men jeg bare ville få frem poenget med den som jo var å selge flere biler strengt tatt. De fant et høl i bilvalget ingen andre kunne tilby i krysninga mellom campingbil og stor personbil. Slik sett veldig vellykka. Det ble solgt en god del og kanskje og til folk som ikke ville tenkt på noe slikt normalt.
Og banka hiace i samla slengen. ;)

Men husk nå på at å fjerne skap i denne bilen uten å omregge til personbil KAN medføre trøbbel i kontroll. Ikke på EU for de fleste der aner vel ikke minimumsreglene ang campingbiler, men biltilsynet. Og det KAN bli dyrt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Flyveren
-
-

Post by Flyveren »

Der Postmeister wrote: Men husk nå på at å fjerne skap i denne bilen uten å omregge til personbil KAN medføre trøbbel i kontroll. Ikke på EU for de fleste der aner vel ikke minimumsreglene ang campingbiler, men biltilsynet. Og det KAN bli dyrt.
T4 Multivan var vel siste i 2003. Og med 10 års regel når det gjelder avgifter så kan man vel trygt ta ut disse skapene hvis man ikke ønsker det.

Og er klar over det med smutthullet Rune. Alle vil vel selge mest mulig bil. :mrgreen:
Der Postmeister
-
-

Jeg er i tvil om det gjelder h is du ikke omregger. Sjekke det ville jeg gjort. Faens så dumt å måtte betale skjorta for ikkeno.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Flyveren
-
-

Post by Flyveren »

Når 10 år er over tror jeg de fleste etater gir beng...
Unntaket er hvis du erstatter skapene med seter slik Mulivan opprinnelig er.
DA må den vises og oppgraderes med antall seter.
Og da ingen Campingbil lenger.
Og da heller ikke så billig forsikring som faktisk Multivan har.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Fikk bare lyst til å kommentere en ting. I ca 2003 vurderte jeg en Caravelle T4 med hevetak, en smutthull bil med to relativt høye skap fremme, mener prisen var 350k ca.
Husker da at en av selgerne hos den lokale Møller forhandleren foran flere tilhørere, dette var en messetilstelning, hevdet
at straffen for å ta ut et skap ville være maks en mangellapp med påfølgende visning og at det ikke på noen måte ville bli som med en minibuss om du fjernet seter.
Har dette kun muntlig og kjøpte aldri den bilen.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Synd jeg ikke husket å spørre om dette når jeg omregistrerte min.
Uansett kostet kontrollen hos Vegvesenet ca 500,- og hos Gjensidige er bilen billigere å forsikre som personbil enn som campingbil.

Altså, ikke store kostnaden å omregistrere den.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hva mangellapp og typegodkjenning angår, så var vel detta mest for å holde avgiftee under kontroll.

Hadde du kjøpt en Multivan INTRO skulle den registreres og til en viss grad brukes som camer, ikke som person- eller varebil med mindre den da var registrert som person- eller varebil.

Dette innebar den tid de første ti år av levetiden skapene var tatt ut og man ble stoppa i kontroll.

Jeg vil tro det er forskjell på en Multivan med syv seter og en Multivan ex.INTRO med sitt vippetak fra Westfalia som da har fått de midterste setene monterte, eller for den saks skyld en syvseters Multivan med vippetak hva egenskaper angår.

Det er vel ikke til å skjule under en capingstol at jeg er en av få i Kongeriket norge som aldri tok ut verken skapet i skyvedøra eller langskaet lengre inn fordi det da kune medføre avgiftskrav. Andre har lempa dem vekk og kjørt så godt som daglig uten skapene ombord, og flere på forumet har sågar importert setene for montasje i midten for så å omregistrert bilene fra campingbil med fem seter og fem køyer til syvseters personbil.

I og for seg ikke oe problem om man bruker bilen for det den er ment for - endeløse mil langs landeveien, enten det er asfalt, beton eller grus som underlag 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

gidder ikke lese korrektur der en utslitt, utdatert og kranglete MacBöök har skyld for skrivefeil :

-skrivefeil er for dem som finner dem.
Post Reply