Byttet topp-pakning og bilen starter ikke

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: Byttet topp-pakning og bilen starter ikke

Post by subwoofer »

Hvis den går på smøreolje er det vanligvis fordi turboen lekker på innsugssiden. Innsugsmanifolden vil da være full av olje. Tror ikke jeg har hørt at noen har fått det til pga dårlige ventilstyringer.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
steini
-
-
Car: 2003T4 2.5 Tdi Syncro

Post by steini »

Da tror jeg ikke den går på motorolje. Har ikke turbo og ventilen fra topplokket på motoren til luftinntaket var heller ikke koblet på den ene gangen det sjedde.
Var en kjapp tur ute og sjekket og det er faktisk olje i luftinntaket etter flere startforsøk med alt koblet sammen.
Hvordan kommer det opp dit?
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Dieselpumpen er satt feil sammen etter pakningbytte
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

112wboxer wrote:Dieselpumpen er satt feil sammen etter pakningbytte
Det tror jeg ikke, feil justert derimot...

Ta gassarmen av, og vri akselen heelt tilbake til nullgass og litt til. Sjer fortsatt det samme da? Evt justere røykskruen litt ut...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
steini
-
-

Post by steini »

Leverte pumpa inn på dieselverksted så kan de kjøre den i testbenken og justere den riktig.
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

Tør jeg spørre om hvor ute til hvem du leverte pumpa til?
Mvh.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
steini
-
-

Post by steini »

Sandnes electro diesel (bosh car service) rett bak essoen.
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

takk, skal ringe dem og spørre om de vet om noen på østlandet.

eller vet noen her på vwbus.no om noen her på østlandet?
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
steini
-
-

Post by steini »

prøv denn http://bulder.no/verksted/finn-ditt-verksted
vet ikke om alle er dieselverksteder.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Vestfold elektrodiesel er i Stokke, men det er da Bosch-verksteder nesten overalt?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
steini
-
-

Post by steini »

Har fått pumpa og satt den i bilen fått til timingen. Bilen går sån ca på tomgang (stort sett mye hosting før den dør), men sort eksos og oljelampa lyser (men det er nok bare for all olja er i bånn av motor nå). Siden bilen ikke helt vil gå på tomgang sjekket jeg timingen på ny og den var fortsatt veldig nær 1mm aom forventet. Har sett en diesel lekasje fra dysen til sylinder 1. Skal se nærmere på den i morgen.
Kan den sorte eksosen bare være noe så enkelt som det fortsatt er noe luft i systemet?
Last edited by steini on 23 Oct 2015, 18:47, edited 1 time in total.
steini
-
-

Post by steini »

Da har jeg tatt kompresjonstest av motor og på sylinder 1-5 er det ca 30.5 bar og cylinder 5 har 31bar så dette skal være i orden. Har sjekket timingen flere ganger og det er utrolig nær 1mm på tdc (når jeg har stilt inn mikrometeret).
Det hoster og harker og motoren går når jeg gir gass og holder den over 2000rpm, med ei sky av eksos.
Men mister plutselig turtall og oljetrykk ser det ut som på innstrumentbordet.
Kan det være at det fortsatt er noe luft i diesel systemet? lufter dette seg selv? Etter litt ca 30 sek og eksos over alt er det litt varmt over innsprøytingen på alle sylindrene.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Er du HELT sikker på at kamaksling sto slik at du fikk inn linjalen før du låste dieselpumpa med bolten, satt på pumpereimhjul og pumpereim for så å måle/justere pumpeslag?

Jeg synes det høres ut som om kamaksel står 180 grader feil i forhold til pumpa, slik at diesel sprøytes inn i feil sylinder.
(Rotet meg vekk på en acv motor en gang , og den hadde samme symptomer)

Sent fra min S50 via Tapatalk
steini
-
-

Post by steini »

Den er riktig. Har forsøkt flere ganger nå, men det skjer det samme hver gang.. Hvordan fant du tilbake når du hadde rotet det til?
Er det mulig at verkstedet som kalibrerte pumpen har satt den slik at det ble forandringer på timing-markene? Når jeg fikk pumpa måtte jeg vri et steg mot venstre for at timingmarket på hjulet og pumpa skulle stemme.
Dersom børstene på dynamoen er utslitt vil den selvsakt ikke lade. Men mister jeg opså rpm signal?
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Da jeg rotet meg helt bort den gangen, var løsningen å ta av øvre reimhjul på pumpereim siden, vri veiv/kam til linjalen gikk inn, på acv er det et veldig svakt merke på den blanke delen av reimskiva.
På din 2,4d mener jeg at det er et tydelig hakk i reimhjulet på pumpa. Dette skal stå overens med merke på pumpebraketten.
Fra der må du over på måleur.
HUSK Å FORSPENNE MÅLEURET MED CA 1MM! OG DYTT INN KALDSTARTSPAKEN!

Sent fra min S50 via Tapatalk
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Jeg laget en forklaring når jeg byttet motoren i min tidligere bil, og jeg også justerte pumpa (helt nederst).
http://www.nettet.be/vw/enginechange/vwenginechange.php

Vet ikke om det er til mer hjelp, men her er det i hvertfall forklart hva som skal gjøres for å justere pumpa riktig.

Altså, det går ikke an å justere pumpa bare ved å se på merket på reimhjulet, man må inn med måleur.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

steini wrote:Den er riktig. Har forsøkt flere ganger nå, men det skjer det samme hver gang.. Hvordan fant du tilbake når du hadde rotet det til?
Er det mulig at verkstedet som kalibrerte pumpen har satt den slik at det ble forandringer på timing-markene? Når jeg fikk pumpa måtte jeg vri et steg mot venstre for at timingmarket på hjulet og pumpa skulle stemme.
Dersom børstene på dynamoen er utslitt vil den selvsakt ikke lade. Men mister jeg opså rpm signal?
RPM signalet kommer fra dynamoen, og uten at jeg er ekspert, så kan det være en sammenheng.
Når jeg kjøpte min bil virket ikke RPM, men det var bare en feilkobling på dynamoen.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
steini
-
-

Post by steini »

Drittsekken wrote:Jeg laget en forklaring når jeg byttet motoren i min tidligere bil, og jeg også justerte pumpa (helt nederst).
http://www.nettet.be/vw/enginechange/vwenginechange.php

Vet ikke om det er til mer hjelp, men her er det i hvertfall forklart hva som skal gjøres for å justere pumpa riktig.

Altså, det går ikke an å justere pumpa bare ved å se på merket på reimhjulet, man må inn med måleur.
Jeg har brukt denne beskrivelsen flere ganger uten at det ser ut til å bli riktig eller noe annet gjør at den ikke starter.
steini
-
-

Post by steini »

Drittsekken wrote:
steini wrote:Den er riktig. Har forsøkt flere ganger nå, men det skjer det samme hver gang.. Hvordan fant du tilbake når du hadde rotet det til?
RPM signalet kommer fra dynamoen, og uten at jeg er ekspert, så kan det være en sammenheng.
Når jeg kjøpte min bil virket ikke RPM, men det var bare en feilkobling på dynamoen.

Det er 2 oljetrykk i motoren lavt og høyt. Skillet på disse er 2000rpm og lurer på om det kan være årsaken til at jeg kan holde liv i motoren med rpm over 2000. Dersom det faller under 2000 har den problem og det kan være årsaken til at den ikke vil gå på tomgang?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Den skal vel gå uansett.
Men om du har justert etter merker og ikke måleur, så får du sjeldent start... Har ikke lest alt, så ha leg unnskyldt om jeg tar feil.
Jeg hadde uansett startet med å gå over montering og timing.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
steini
-
-

Post by steini »

Har justert timingen og bilen starter, men det er masse eksos fortsatt (lys grå). Har sjekket timingen igjen etter noen forsøk med å stille inn OT for å snurre litt motoren litt mot klokka til måleuret ikke beveger seg og nullstillet det. Rotert motor 2 runder og lest av 1mm (ved OT)rotert 2 nye runder lest av 1mm (ved OT)rotert mot klokka for å se at måleuret fortsatt stopper på 0mm.
Med å justere tomgangsruen som stopper gassen litt opp så holder den på tomgang.

Har kjørt motoren varm og nå ser det ikke ut som det er noe varmelekasje til kjølevann, fiskebollen holder ikke på å sprenge.

Hvor lang tid vil det ta før eventuell all luft er ute av dieselsystemet? Er det noe poeng å skru sammen alt for å kjøre en tur.

-Det ser ut som om to av diesel-injetorene lekker litt etter at motoren fikk gått en stund. De bør nok byttes/overhales.
-Ser ut som det er en oljelekasje fra oljepumpa, sikkert bare en pakning, men må av igjen med registerreim. (jippi)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bunnpanne må av. Simmering og pakning for oljepunpe byttes. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
steini
-
-

Post by steini »

Mistenker pakningen mellom motor og oljepumpa eventuelt pakningen rundt som kranken går gjennom.
Har også sett at en ledning til sensoren som er på slangen mellom lokket på motor og luftinntaket mangler. Men den sensoren har vel igenting med at bilen spyr ut eksos.
steini
-
-

Post by steini »

Jeg har lagt merke til at når kaldstaten brukes forandrer innsrøytninga seg fra 1mm til 0mm på OT. Da mener jeg at dersom dieselpumpa er stilt inn mellom 1 og 0 vil det bli minimalt med eksos selv om motoren ikke vil yte maks. Fordi før var det ikke noe særlig med eksos ved start (langt fra den mengden som er der nå). Har jeg grunn til å mistenke at veksteded som kalibrerte og byttet pakninger på pumpa har satt den sammen 180 grader feil? Vil eventuelt en grovinnstilling i "feil" possisjon gi svar på dette. Eller vil ikke motor starte om den er 180 rotert?
Post Reply