Ekstra seter i caravelle

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
oddane
Car: T4

Ekstra seter i caravelle

Post by oddane »

Hei, lurer på om det er typegodkjenning på lang Caravelle med bakseter på tvers av kjøreretning her?
Ønsker å ettermontere det i min 5 seter.
Har noen erfaring med det?
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Re: Ekstra seter i caravelle

Post by Theodor »

Det fantes jo lang buss med klappseter, mener selv å ha sett dette i søken på finn engang. Men om det var mer enn single klappseter bakerst kan jeg ikke huske. Se forøvrig mer info her om de forskjellige setevariasjonene bilen ble levert med: viewtopic.php?f=49&t=33077

Har for meg dette har blitt diskutert før, og vil minnes at kunklusjonen ble at noe innstramming av regelverk senere år gjør at det stort sett er "umulig" å få lov å montere inn langsgående benker for bruk i trafikken, selv om det fantes typegodkjenning. Unntaket er vel om den spesifikke bilen tidligere har hatt dette, men jeg er jammen ikke sikker på om det er greit heller.

Kontakt møller og spør: typegodkjenning@moller.no
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Post by hypomac »

Eg veit jo ikkje grunnen til at du vil ha benkene på tvers, men eg kan jo
tippe at det har med at du vil ha mest mulig lasteplass når setene ikkje er I bruk.
I såfall så tar eg meg friheten til å tipse om at om du monterer ein t4 3 seterbenk,
så kan ryggen legges ned og heile setet vippes fram.

Om du så monterer denne I det fremste alternativet for rad 3,
så vil ikkje lasterommet være så mykje mindre en med klappseter.
Kortere såklart, men med støttevegg I framkant for avstempling av last/bagasje fks. isåfall.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
oddane

Post by oddane »

Takk for gode tips. Eg har sendt mail til Møller Bil om typegodkjenning nå.
Er det bilde av den 3 seter benken som kan vippes fram?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Seter på tvers ble vel ikke godkjent etter 1.1.2000 om jeg husker riktig. Det vil si at om din bil er registrert etter denne dato, så skal du ikke ha sjans om å få det til. Samme med sikkerhetsbelter, inntil samme dato (tror det er samme dato) kan de godkjenne utifra CE-merking og belastningstest. Etter dette MÅ beltet ha original innfesting fra fabrikk. Altså skruehull/mutter i karosseri må stå der fra fabrikk (evt anvisning for hull, forsterkninger skal være originalt uansett)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Raskt O.T:

Nergaard, betyr det at seter fra T5 ikke blir godkjent i biler fra 2000 og fremover? Jeg tenker på diskusjonene rundt å bytte til 2-seter eller 3-seter benk fra T5 med 3punkt-belter? Er det også nei i biler? For det må vel være å betrakte som en forbedring av sikkerhet...

Sorry, back to topic.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Theodor wrote:Raskt O.T:

Nergaard, betyr det at seter fra T5 ikke blir godkjent i biler fra 2000 og fremover? Jeg tenker på diskusjonene rundt å bytte til 2-seter eller 3-seter benk fra T5 med 3punkt-belter? Er det også nei i biler? For det må vel være å betrakte som en forbedring av sikkerhet...

Sorry, back to topic.
Dette vet jeg folk har fått godkjent, og jeg vil tro det er fordi setene festes tilsvarende som std t4 seter, slik at seteinnfesting er på likeverdig vis. Her festes de jo med gjennomgående bolter og løse forsterkningsplater under gulv.
Seler i disse setene er jo fabrikkoriginale og vil således være innafor.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
OddN
-
-

Post by OddN »

oddane wrote:Hei, lurer på om det er typegodkjenning på lang Caravelle med bakseter på tvers av kjøreretning her?
Ønsker å ettermontere det i min 5 seter.
Har noen erfaring med det?
Nå blir vel ikke langsmonterte seter lengre godkjent uansett. Og når det gjelder typegodkjenning var de som i sin tid hadde dette minibusser. Nå er reglene for minibusser skjerpet inn, så også det er vanskelig.

Men det er noen biler igjen som fremdeles er minibusser, og det finnes mange som er klasset ned til 9 seters personbiler etter gamle regler som har disse langsmonterte setene fremdeles.

Men å montere dette inn i for eksempel en kombinertbil i dag og få det godkjent er vanskelig (umulig?). Har du diskutert dette med trafikkstasjonen?
oddane

Post by oddane »

Trafikkstasjonen var negativ til sidemonterte seter, å henviste til Lovdata.no

6. Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent, ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes, er det ikke tillatt å montere langsgående (sidevendte) sitteinnretninger. Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser, militærtaktiske biler registrert på Forsvaret og i nødvendig utstrekning sitteinnretninger i biler som er spesielt utformet og/eller utstyrt for transport av funksjonshemmede.

0 Endret ved forskrifter 10 nov 2005 nr. 1290, 18 aug 2006 nr. 984.

Men med typegodkjenning skal det bli godkjent etter det eg leser i Lovdata.
OddN
-
-

Post by OddN »

oddane wrote:Trafikkstasjonen var negativ til sidemonterte seter, å henviste til Lovdata.no

6. Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent, ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes, er det ikke tillatt å montere langsgående (sidevendte) sitteinnretninger. Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser, militærtaktiske biler registrert på Forsvaret og i nødvendig utstrekning sitteinnretninger i biler som er spesielt utformet og/eller utstyrt for transport av funksjonshemmede.

0 Endret ved forskrifter 10 nov 2005 nr. 1290, 18 aug 2006 nr. 984.

Men med typegodkjenning skal det bli godkjent etter det eg leser i Lovdata.
Og typegodkjenningene som inneholdt slike seter gjelder som sagt minibusser. Hvis du absolutt må ha en slik innredning, er nok eneste muligheten å finne en bil som allerede har dette. Enten en som fremdeles er minibuss, eller en som er blitt lovlig nedklasset til personbil med å bare fjerne ett av setene.

Men hvorfor er slike seter viktige for deg? Det er ikke uten grunn at de nå er forbudt. Har visst vært noe stygge ulykker der folk som har sittet sideveis med bare magebelte har fått store skader.

Kan originalseter som er lette å klipse ut være et alternativ? Hvis du har en 5 seter lang kombinertbil med originale seter i andre raden, er det enkelt å fjerne veggen og sette inn en ekstra rad med 2+1 akkurat som andre raden du har nå. Den en-seteren til tredje rad har andre fester enn en-seteren i andre rad, men toseterne er identiske. Og alt festes med sånne "kulebolter" som gjør at alle setene kan vippes ut uten verktøy. Da har du 8 seter, og med dobbeltsete foran er du oppe i 9. Og som personbil kan du fritt ta ut og sette inn disse setene som du vil...
oddane

Post by oddane »

Takk for gode svar, då blir det nok seter i kjøreretning.
Post Reply