Vi skal bygge om vår 1995 Caravelle 6-seter (2+4) kort versjon til 8 eller 9 seter.
Håper jeg kan få litt tips (gjerne bilder) med fremgangsmåte, tips og triks.
Gjerne også erfaring med visning til biltilsynet.
Da regner jeg med dette har vært en kombi med hel vegg, dermed er det vel bare å kaste veggen og begynne å se seg om etter nye seter. Mulig biltilsynet sier at det som var originalfester i 95 ikke tilfredstiller kravene i 15. Mulig noen her inne har erfaring med dette. Jeg regner med at originalfester kan benyttes, men muligens med noe forsterkning under gulvet. Så er det bare å se på finn.no, både under biler selges og under deler, eller dette forumet. Finner du en hel bil så kan du jo ta ut både fester, seter og ev sikkerhetsbelter. Beltene er jeg ikke sikker på du får godkjent men alt av fester til belter kan være greit å få med.
Her er det mange muligheter. Søk på forumet og du finner det som er å finne.
Alt som var originalt på den tida skal du nok klare å få godkjent, samt litt til.
Originalseter og originalbelter er tingen for at godkjenningen skal gå smertefritt.
Såfremt bilen er en Caravelle (og ikke en Transporter) så er alle festene der de skal være.
Kort T4 fantes bare med tre seterader originalt, så om du vil ha 9 sitteplasser betyr det dobbelt passasjersete foran. Bruker så vidt jeg husker samme skruene som enkeltsetet...
Andre rad skal bestå av en toseter innerst og en enkelt stol ytterst ved skyvedøra. Har du to skyvedører kompliserer det litt da det skal være tre enkeltseter i andre rad, og disse (midtre og venstre) er litt sjeldne. Alle disse festes med små kulebolter som skrus i originale festehull i gulvet, og deretter skyves setene inn på disse kulene og låses. Enkelt å klipse ut senere om du trenger gulvplass.
Tredje rad er en hel treseters sofa. Skrus rett i gulvet, men kan vippes fremover for større bagasjerom bakerst. Kan ikke klipses ut like lett som andre rad.
Lang T4 har en ekstra rad med 2+1 i midten, men samme treseter bakerst. Toseteren her er identisk med den i kort T4, men enkeltsetet har andre fester. Kjekt å vite når du leter etter seter.
Og så finnes det ett utall av forskjellige norskproduserte seter fra minibusser. Felles for disse er at de enten ikke har belter i det hele tatt, eller at beltene ikke er godkjente. Så styr unna disse.