Bytte av hjullager

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Nasse
Car: Caravelle T4 2,5 GL
Phone: 98633999

Bytte av hjullager

Post by Nasse »

Hei folkens :)

Min T4 2,5GL lager en skrapelyd hver gang jeg svinger krapt til venstre. En kompis som er Mercedesmekaniker mente at det var kulelager på høyre bakhjul som måtte byttes.
Jeg er også lite gira på å få et verksted til å gjøre det, da jeg klarer å skru selv.

Jeg har ingen presse og søkte på det vide internett for løsninger og løsninger fant jeg.
Banke ut det gamle lageret for så å varme trommelen for å få inn det nye lageret.
Eneste utfordringen jeg har er at på youtubevideoen jeg har sett så sveiser de på innsiden av lageret for å ha noe å banke på. Jeg har verken sveiseapparat eller kan sveise.

Spørsmålet er om noen av dere har fått ut lageret uten å sveise på innsiden?

Her er videoen jeg har sett :)
https://www.youtube.com/watch?v=FBImZeqlCi4
Caravelle T4 2.5 bensin
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Bytte av hjullager

Post by Der Postmeister »

Jada. Med rett verktøy til å dra det ut og presse inn. Slik jallaopplegg du hr beskrevet har jeg aldri prøvd. Og kan det sveises på denne typen stål uten spesialsveis?

Jeg vil anbefale sjøl om du kan skru sjøl å sette dette bort. Jeg kan dette, men siden jeg ikke lenger jobber på VW setter jeg bilen inn og lar andre gjøre det. Fort gjort og ødelegge lageret ved innpress og da er det jo veldig greit å la andre betale det. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Det er et helt annet lager på T4 en på clio....

Korriger meg dere som har trommel bak men mener å huske at navet og lageret er identisk satt sammen enten en har trommel eller skive, så denne videoen gir deg et overblikk.

https://www.youtube.com/watch?v=Sd_xeW-fPBw
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Du trenger et avtrekkersett som dette, eller tilsvarende http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000030149/ . Improviserte løsninger er som nevnt risikable med tanke på å ødelegge det nye lageret.
Inkludert innkjøp av verktøy sparer du derfor ikke så mye første gangen, men hvis du skrur selv så kommer det vel flere hjullagerskift.

Ved innpressing av det nye lageret i navhuset er det viktig å bare presse på ytre lagerskålen. Da kan man bruke det gamle lageret som mellomlegg hvis man ikke har en hylse som passer eksakt. Når navplata skal presses inn på lageret må det holdes i mot på baksiden, med press bare på den indre lagerskålen. Aldri press på en slik måte at kraften overføres fra indre til ytre lagerskål eller omvendt. Da kan det bli skader på lagerbanen eller kulene, eller den indre lagerskålen deler seg.

Det nye lageret kan oppbevares i fryseren før det skal brukes. Navhuset kan varmes opp med brenner, men vær forsiktig med evt. abs-føler. Men det skal også gå uten oppvarming hvis du har riktig verktøy.

Men du er sikker på diagnosen da?
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Post Reply