Han ble temmelig overrasket når jeg sa at det ikke var lager på kamakslingen på eksempelvis ACV motorene. Han mente at stål (kammen) mot aluminium (toppen) aldri kunne gå bra. Og mente jeg kanskje hadde oversett lagerne, som han mente bare var metallskims som lå i bukkene for at kammen ikke skulle slite på aluminiumen. Hvis det var tilfellet, at det ikke var lager, mente han at bukkene måtte være veldig slitt, men jeg ser ikke noe særlig slitasje på de heller jeg.
Jeg måtte dobbelsjekke når jeg kom hjem at jeg ikke hadde oversett noe i den motoren jeg demonterer, men fant ingenting.
Er det noen som har noen forklaring på hvorfor dette ikke er et problem, som han mener det er?
Jeg ser jo at det er små hull i bukkene hvor det kommer olje opp for å smøre, men gjør det ikke det på andre motorer også?
Kanskje dette er en av årsakene til at disse motorene er kresne på oljetype (og mengde
Som dere vet er jeg ikke mekaniker, men liker å lære. Og jeg hater å ikke vite hvorfor ting er slik som de er. Håper jeg ikke spør dumt nå.
Jeg viste ham bildene på telefonen, men han stolte ikke på det. Selv om jeg synes det er veldig klart her at det ikke er noen lager: