Hei,
Før jeg offentliggjør mine målinger på temperaturer i automatkassa mi....
Er det noen her som vet hvilke temperaturer man max bør se i VCDS når man kobler seg til girkassa?
f.eks ved rolig kjøring i 90/100 km/t på flat motorvei.
f.eks ved bånn drag opp drøy bakke (f.eks Lierbakken på E18 like utenfor Drammen)
f.eks ved køkjøring?
Håper noen vet...
mvh.
Arild
Temperatur i automatkasse?
-
MostlyHarmless
- -

- Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Temperatur i automatkasse?
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
-
Wiggo Jensen
- -

- Car: T4 2,5tdi 2000 mod
- Phone: 905 77 005
Re: Temperatur i automatkasse?
Tror ikke det bør være mere enn 90-95 grader , det samme som kjølevannet som renner igjennom oljekjøleren.
-
MostlyHarmless
- -

Det er nok riktig at den ikke bør over 90 grader...
Men har hatt masse god hjelp fra Morten på Oslo Automatgear i år - og han tippet at T4-kassene lå på ca 110. Sammen med VWs største bløff om at man aldri skal bytte olje på kassa er dette grunnen til at disse kassene går i stykker og har så dårlig rykte.
Etter en langtur toppet jeg på 115 og med et gjennomsnitt på 103,65...
Bare å be Morten om å sette av tid til en ekstern oljekjøler i julepresang til seg selv i år. Det skulle senke temperaturen med ca 20 grader.
Mine tips til andre med T4'er med Automat er altså:
1 - monter ekstra oljekjøler
2 - skift/flush olje med jevne mellomrom (altså se på VWs påstander om at girolja er livsvarig som konsernets største bløff)
Med disse to tiltakene er faktisk ikke kassa så fæl som ryktene skal ha det til.
Vel - det gjenstår å se om noen år - med nyoverhalt dieselpumpe hos Asker Elektro Diesel og grunninnstilt girkasse hos Oslo Automatgear er kjøregleden tilbake
mvh.
Arild
Legger ved noen linker som alle med automat-kasse burde lese:
Viktig ved bytte av girkasse-computer (TCU) er å grunninnstille girkassa:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... sion_(01M)
(Jeg fikk ikke med meg dette og trodde kassa fremdeles var i stykker... gjorde underverker med kjøregleden)
Her en veldig interessant rekke med poster fra en som har skrudd litt på VWs automatkasser. Riktignok 01M, men 01P som står i T4 er så og si identisk.
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... hlight=01m
edit: oppdatert URL'er - håper de virker nå.
Men har hatt masse god hjelp fra Morten på Oslo Automatgear i år - og han tippet at T4-kassene lå på ca 110. Sammen med VWs største bløff om at man aldri skal bytte olje på kassa er dette grunnen til at disse kassene går i stykker og har så dårlig rykte.
Etter en langtur toppet jeg på 115 og med et gjennomsnitt på 103,65...
Bare å be Morten om å sette av tid til en ekstern oljekjøler i julepresang til seg selv i år. Det skulle senke temperaturen med ca 20 grader.
Mine tips til andre med T4'er med Automat er altså:
1 - monter ekstra oljekjøler
2 - skift/flush olje med jevne mellomrom (altså se på VWs påstander om at girolja er livsvarig som konsernets største bløff)
Med disse to tiltakene er faktisk ikke kassa så fæl som ryktene skal ha det til.
Vel - det gjenstår å se om noen år - med nyoverhalt dieselpumpe hos Asker Elektro Diesel og grunninnstilt girkasse hos Oslo Automatgear er kjøregleden tilbake
mvh.
Arild
Legger ved noen linker som alle med automat-kasse burde lese:
Viktig ved bytte av girkasse-computer (TCU) er å grunninnstille girkassa:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... sion_(01M)
(Jeg fikk ikke med meg dette og trodde kassa fremdeles var i stykker... gjorde underverker med kjøregleden)
Her en veldig interessant rekke med poster fra en som har skrudd litt på VWs automatkasser. Riktignok 01M, men 01P som står i T4 er så og si identisk.
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... hlight=01m
edit: oppdatert URL'er - håper de virker nå.
Last edited by MostlyHarmless on 31 Oct 2015, 01:11, edited 1 time in total.
-
Wiggo Jensen
- -

Hmmm! Kanskje dette kan rette på proglemene mine. De er at turtallet går opp til 2700-2800 omdr før den girer fra første til andre. Og når den kommer til 4 gir spinner den den bare og tar ikke tak. Så skal jeg kjøre i 70-80 km/t må jeg velge 3 på girvelgeren å kjøre i 3 gir med 2800 omdr. Jeg prøvde å bytte TCU men det ble ingen endring. Prøvde i går å bytte girolje fra Mobil til Febi Bilstein , uten at det ble noe endring. Og ikke var det nevneverdig mye gørr i bunnpanna heller. Så jeg tror ikke lamellene er defekt på 4 giret. Så mistanken går mot ventilblokka og en solinoid som ikke åpner. Hadde nettopp ventilblokka og konverteren på overhaling i Polen på anerkjente verksteder. Alle lamellene og stempler inni kassa er byttet, og kassa var på automatgirverksted i finland for justering. Til å begynne med var det slik som nu at 4 giret var ute, men etter en kompis kjørte VCDS på den kom plutselig 4 giret inn og girkassa fungerte sånn nogenlunde. Dog med tidlige giringer mellom 2 og 3 giret. Så fant jeg ut at det var feil type olje jeg brukte , som skal være G052162 A2. Etter mye leting fann jeg denne oljen fra mobil med disse verdiene. Men da datt altså 4 giret ut igjen etter å ha kjørt 15-20 mil. Skal prøve som foreskrevet på en av linkene å ta av kontakten til solinoidene fremme på girkassa å spraye WD-40 inni kontakten i tilfelle det er irr inni den. Det er synd disse VCDS kablene fra Ross Tech er så dyre, rundt 4000.-, åsså er de så å si umulig å få tak i brukt.
-
MostlyHarmless
- -

tja....
grunninnstille girkassa krever at man ikke har feilkoder i den.... og var det ikke du som ikke kom inn i girkassa pga en annen feil - eller husker jeg feil?
Men ja - det ble mye mer orden på giringa når ECU og TCU ble enige om hvor gasspedalen var... den lokker inn i mekaniske gir mye tidligere - og girer mykere. Om det får din til å legge inn 4M kan jeg ikke love
Jeg er mye bedre på tastaturet enn med skiftenøkkel...
Ja - VCDS kabelen er litt dyr..... men har spart meg mange penger også... Har fremdeles ikke orden på timing av insprøytningstidspunktet mitt - og det er mange verksteder som rygger unna og innrømmer inkompetanse når jeg peker på tallene i VCDS og ber dem ordne "dette tallet her" når de skjønner at de ikke kan bløffe seg til en regning de kan skrive med gaffel
Jeg kjøpte også en MPPS-kabel-klone i mai jeg ikke har fått ut fingeren å brukt før i dag... har hatt litt sperre mot å mappe motoren sterkere med en automatkasse bak.... men duverden... la inn fila fra BlackSmoke i dag og milde himmel og fin girkassa blei etterpå med litt mer propell foran. Første inntrykket er at nå låser den mye tidligere inn i de mekaniske girene og blir der lenger. Fikk ikke testet så mange bakker, men kjørte tunnelen fra sentrum og opp til Ryen (for de som er kjent i Oslo). Ingen biler bak, så jeg sakket ned farten ganske mye og ga gass - Ikke noe sluring - ganske raskt inn i 3M og så 4M så var bakken ferdig... Ikke noe fuzz fra girkassa i det hele tatt - den var på en måte ikke i veien lenger på samme måte som før - den giret rett og slett slik man ville gjort det sjæl
Tror ikke jeg får klemt inn noen langtur i helgen, men førsteinntrykket er at kassa ligger mye mindre i hydrauliske gir i småkjøring nå med mappet motor.
Men det er kanskje ikke så rart... jeg har jo merket lenge at når motoren ikke yter det den skal så er det bare rør fra automatkassa...
grunninnstille girkassa krever at man ikke har feilkoder i den.... og var det ikke du som ikke kom inn i girkassa pga en annen feil - eller husker jeg feil?
Men ja - det ble mye mer orden på giringa når ECU og TCU ble enige om hvor gasspedalen var... den lokker inn i mekaniske gir mye tidligere - og girer mykere. Om det får din til å legge inn 4M kan jeg ikke love
Ja - VCDS kabelen er litt dyr..... men har spart meg mange penger også... Har fremdeles ikke orden på timing av insprøytningstidspunktet mitt - og det er mange verksteder som rygger unna og innrømmer inkompetanse når jeg peker på tallene i VCDS og ber dem ordne "dette tallet her" når de skjønner at de ikke kan bløffe seg til en regning de kan skrive med gaffel
Jeg kjøpte også en MPPS-kabel-klone i mai jeg ikke har fått ut fingeren å brukt før i dag... har hatt litt sperre mot å mappe motoren sterkere med en automatkasse bak.... men duverden... la inn fila fra BlackSmoke i dag og milde himmel og fin girkassa blei etterpå med litt mer propell foran. Første inntrykket er at nå låser den mye tidligere inn i de mekaniske girene og blir der lenger. Fikk ikke testet så mange bakker, men kjørte tunnelen fra sentrum og opp til Ryen (for de som er kjent i Oslo). Ingen biler bak, så jeg sakket ned farten ganske mye og ga gass - Ikke noe sluring - ganske raskt inn i 3M og så 4M så var bakken ferdig... Ikke noe fuzz fra girkassa i det hele tatt - den var på en måte ikke i veien lenger på samme måte som før - den giret rett og slett slik man ville gjort det sjæl
Tror ikke jeg får klemt inn noen langtur i helgen, men førsteinntrykket er at kassa ligger mye mindre i hydrauliske gir i småkjøring nå med mappet motor.
Men det er kanskje ikke så rart... jeg har jo merket lenge at når motoren ikke yter det den skal så er det bare rør fra automatkassa...
-
Wiggo Jensen
- -

Etter det jeg finner ut er det ikke feilkoder på girkassa. Men det er feilkode på ECU, 18062 check TDC instrument chlust (eller noe i den duren). Jeg er i tenkeboksen på om jeg skal kjøpe meg Ross Tech kabel eller ikke..?!
-
MostlyHarmless
- -

anbefales - jeg har hatt veldig glede av min VCDS. både til nytte og nysgjerrighet