Hjelp med å identifisere bakfjærer?
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Hjelp med å identifisere bakfjærer?
Noen med tilgang til VAG eller Møller sine systemer her, som kan hjelpe meg med dette?
Har gjort et antall forsøk hos Møller på å finne ut hvilke fjærer jeg skal ha bak, men svaret er stort sett at de ikke er helt sikre på hva det skal være. Jeg vil anta at det finnes opplistet hva bilen ble levert med, så det burde jo være enkelt å finne ut av, men tydeligvis ikke. Og det blir visst veeeeldig vanskelig når jeg forklarer at jeg kanskje(?) burde ha noen litt strammere, da den gynger litt med hester i hengern.
Har forsøkt med regnr fra forrige bil også, ettersom denne var tight og fin med hestehenger, men får ikke noe klart svar på denne heller? Hva kommer dette av?
Er det noen her som kan gjøre et forsøk for meg, ta gjerne kontakt via PM!
Har gjort et antall forsøk hos Møller på å finne ut hvilke fjærer jeg skal ha bak, men svaret er stort sett at de ikke er helt sikre på hva det skal være. Jeg vil anta at det finnes opplistet hva bilen ble levert med, så det burde jo være enkelt å finne ut av, men tydeligvis ikke. Og det blir visst veeeeldig vanskelig når jeg forklarer at jeg kanskje(?) burde ha noen litt strammere, da den gynger litt med hester i hengern.
Har forsøkt med regnr fra forrige bil også, ettersom denne var tight og fin med hestehenger, men får ikke noe klart svar på denne heller? Hva kommer dette av?
Er det noen her som kan gjøre et forsøk for meg, ta gjerne kontakt via PM!
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
07 Mazda 5
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Re: Hjelp med å identifisere bakfjærer?
Vet ikke om det er til mye hjelp, men jeg fant denne: http://www.nettet.be/vw/files/Allocatio ... Spring.pdf
Ser ut som at det er en opplisting av fjærer og hvilke typer biler de er levert til. Det er også beskrevet at man må bytte noe med last-bremse-ventilen (kom ikke på det norske navnet nå) når man bytter fjærene.
Ser ut som at det er en opplisting av fjærer og hvilke typer biler de er levert til. Det er også beskrevet at man må bytte noe med last-bremse-ventilen (kom ikke på det norske navnet nå) når man bytter fjærene.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
-
Theodor
- -

Takk skal du ha, den har jeg sett før engang, for lenge siden. Lagrer den...
Den er jo nyttig i seg, men det er jo klin umulig å gjette seg til hvilket setup man har (eller skulle hatt) uten byggeordren fra VW. Og fargene på fjærene er jo borteborte deluxe...
Finnes jo også en liste med farger og nummer og vekter på t4-wiki.de. Uten at jeg treffer no bedre med den heller...
Har forøvrig syncro, så har ikke lastavhengig ventil (om jeg har forstått riktig)
Den er jo nyttig i seg, men det er jo klin umulig å gjette seg til hvilket setup man har (eller skulle hatt) uten byggeordren fra VW. Og fargene på fjærene er jo borteborte deluxe...
Finnes jo også en liste med farger og nummer og vekter på t4-wiki.de. Uten at jeg treffer no bedre med den heller...
Har forøvrig syncro, så har ikke lastavhengig ventil (om jeg har forstått riktig)
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Det kan jo forklare hvorfor jeg aldri så den på min Syncro. Ikke at jeg lette etter den, men kunne ikke huske å ha sett den.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Erfaringsmessig så bestiller du den med rosa merking for 99% av bilene. Finnes vel ett kraftigere alternativ om jeg husker korrekt.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Theodor
- -

Oookai, så enkelt som det, altså. Jeg registrerer at Møller vil ha dobbel pris av "de andre". Har noen lyst til å overbevise meg om at det er hensikt i å handle nye (og relativt dyre) originalfjærer til en bil som har gått 330kkm? Eller er "de andres" gode nok for etpar hundretusen km til?
Oog et oppfølgningsspørsmål, hva er forskjellen på denne: hd-vw-transp-11-90-b-fj
Og denne:http://www.torshovbil.no/bildeler/slite ... jaer-vw-t4
Begge disse oppgis være erstatningsvare for 701 511 105 M (rosa fjær), men de er ikke like. Den førstnevnte har konstant tråddiameter, den andre ikke. Hvem vil gi seg på den?
Oog et oppfølgningsspørsmål, hva er forskjellen på denne: hd-vw-transp-11-90-b-fj
Og denne:http://www.torshovbil.no/bildeler/slite ... jaer-vw-t4
Begge disse oppgis være erstatningsvare for 701 511 105 M (rosa fjær), men de er ikke like. Den førstnevnte har konstant tråddiameter, den andre ikke. Hvem vil gi seg på den?
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Med VACN-moderasjon inne i bildet og påminnelse om hvem det er som betaler smøret på frokostbordet om søndagsmårran også ?
-
Theodor
- -

Mjaa. 5k for to skrudde ståltråder... Jeg ble igrunn litt overraska over prisen, og det ble jammen herren på tråden også. Og iogmed at de ikke sikkert kunne si hva jeg skulle-burde ha, tenkte jeg prøve etpar andre options først... Bare for gøy, mener jeg...
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Bare for å slenge inn en tanke; de fleste "andre" leverer kun en type fjær til hver bilmodell og sier den er "lik" en original.
Det er jo lett å se at det ikke kan stemme når VW har flere alternativ til hver bilmodell, alt etter om det er forhøyet lasteevne eller andre forskjeller. Fjær foran på andre biler er annerledes på manuell kontra automat, enkelte har annen fjær om de har AC eller ikke.
Derfor kan det hende du får OK fjærer hos andre, men jeg går i alle fall ikke god for det før det er forsøkt. Alternativt kjøper du et senkesett istedet.
Det er jo lett å se at det ikke kan stemme når VW har flere alternativ til hver bilmodell, alt etter om det er forhøyet lasteevne eller andre forskjeller. Fjær foran på andre biler er annerledes på manuell kontra automat, enkelte har annen fjær om de har AC eller ikke.
Derfor kan det hende du får OK fjærer hos andre, men jeg går i alle fall ikke god for det før det er forsøkt. Alternativt kjøper du et senkesett istedet.
Frode Neergård
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Tja...hvis en helvetes knirking fra fjører fra uorginal leverendør kan hjelpe deg på rett vei? En dag skal de kastes langt helvete avgårde og byttes med originale eller H&R.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Bussnr.5
- Car: 2.4 1994
- Phone: Nittisjunullsju6920
Stiller meg bak neergård her. Kjøpte "orginalfjærer" hos mekonomen og det første jeg merket meg var at bussen ble lavere i rassen.I og for seg greit,men da må man vel også koste på seg en justering foran i tillegg. Har til enhver tid med komplett "verksted" bak i bilen,og da jeg fikk lastet inn dette,ja så ble den jammen lavere bak enn foran. "Verkstedet" veier 127,4 kg, og det er jo selfølgelig litt, men dette var uproblematisk med gamlefjærene. Vogna ble og veldig "gjyngete" bak, og oppleves ikke særlig behagelig og trygg.
-
california
- -

Når jeg skiftet på californiaen så var det to valg uorginalt om jeg ikke husker feil. California skulle ha de kraftigste. Så valget var enkelt og latterlig billig i forhold til Møller. og jeg er kjempefornøyd med mine Lesjøfors fjærer.
men kan love at WV ikke er værste i klassen p antall forskjellige fjærer til en modell. Måtte skifte på XC'en i vår. Der var det et hav av utgaver...... Men igjen; Lesjøfors-fjærene jeg kjøpte funker de....
men kan love at WV ikke er værste i klassen p antall forskjellige fjærer til en modell. Måtte skifte på XC'en i vår. Der var det et hav av utgaver...... Men igjen; Lesjøfors-fjærene jeg kjøpte funker de....
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
-
Theodor
- -

Jaja, da har vi alle leirene involvert. 
Har sett at det som oftest bare er en (forsterket) eller to (forsterket+ "vanlig") tilgjengelig, men Torshov har overraskende nok endel forskjellige å velge blant. De fleste har fargemerkingen på stell, men korresponderende delenummer går litt om hverandre (dvs, det påstås at flere fjærer har samme bruksområde. Og det gjør de jo, til en viss grad) .
Har fått tilbud om å kjøpe via en bekjent som får markant bedre priser enn meg, skal høre hva han får hos Møller. Mest sannsynlig er det ikke voldsomme besparelser, men vi får se...
Kost spiller en stor rolle her, denne bilen er degradert fra dagligfrakter til langdistanse/ferie- og trekkvogn, for at den skal leve den lengst mulig. Har ikke i nærheten av nok penger til å tenke på å bytte den ut de første ti åra... Så kan jeg spare totusen på fjærer, tror jeg nesten jeg er nødt til det.
Har sett at det som oftest bare er en (forsterket) eller to (forsterket+ "vanlig") tilgjengelig, men Torshov har overraskende nok endel forskjellige å velge blant. De fleste har fargemerkingen på stell, men korresponderende delenummer går litt om hverandre (dvs, det påstås at flere fjærer har samme bruksområde. Og det gjør de jo, til en viss grad) .
Har fått tilbud om å kjøpe via en bekjent som får markant bedre priser enn meg, skal høre hva han får hos Møller. Mest sannsynlig er det ikke voldsomme besparelser, men vi får se...
Kost spiller en stor rolle her, denne bilen er degradert fra dagligfrakter til langdistanse/ferie- og trekkvogn, for at den skal leve den lengst mulig. Har ikke i nærheten av nok penger til å tenke på å bytte den ut de første ti åra... Så kan jeg spare totusen på fjærer, tror jeg nesten jeg er nødt til det.
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Fælt å si det, men der ga du egentlig flere grunner til ikke å spare. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Theodor
- -

I know... But still...
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5