Motortemperatur i instrumenthus

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Eivind S
Car: Transporter T4 2002 modell

Motortemperatur i instrumenthus

Post by Eivind S »

Hei.

Min nyervervede T4 2,5 tdi har tidvis ikke lyst eller lyst til å vise hva motortemperaturen er.
Feilkilde er i mine øyne på ett av tre steder.
1. I selve instrumenthuset
2. Dårlig kontakt i/på selve sensor
3. Dårlig kontakt/vakkelfeil i ledningsnett.

Jeg er ikke så godt bevandret i VAG-verden ennå, så jeg lurer på hva som er mest sannsynlige årsak (gjengangerfeil på modellen med andre ord). Er ikke lysten på å skifte deler på måfå for å finne ut at feilen lå et annet sted.

Noen som vet hva måleverdier skal være på selve sensoren ved ulike temperaturer? (Ohmske verdier)
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Re: Motortemperatur i instrumenthus

Post by MostlyHarmless »

Jeg tipper lokalt i instrumentclusteret.

Instrumentclusteret er koblet til ECU'en (motor-datamaskinen) og vha VCDS eller annen diagnose-dings kan instrumentene vise hva som helst - så det er bare et display for å vise hva ECU'en vet. En vakledning ville mest sannsynlig satt hele instrumentcluseteret ut - med mindre det er brudd i sensoren.

En VCDS-kabel ville gitt deg svaret på om det var sensoren eller ikke mye lettere enn å ohm'e kontakten.

Kan ikke se hvor i landet du holder til i profilen din - men er du i nærheten av Max i bunnen av Lierbakken annenhver mandag (se egen tråd i møter og treff) er jeg der så ofte jeg kan - og da pleier VCDS'en å ligge i bilen. Eller vi kan avtales på PM. Førstkommende mandag kommer jeg hvis Oslo Automatgear klarer å montere oljekjøleren på girkassa i løpet av dagen. Han kunne ikke love det - så avtalen er at han skal få det til i løpet av uken (trenger ikke bil på ukedager).

mvh.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Eivind S

Post by Eivind S »

Takker for svar.

Bor i Kongsvinger. Har bekjentskap hos Møller lokalt, så skal høre med han om han kan låne med seg maskina en dag. Ellers vurderer jeg og en kompis (med T4 caravelle 2,5 tdi) å investere de få hundrelappene det er i diagnoseverktøy for VAG. Har Star (Strengt tatt Xentry/DAS) til Mercedes-Benz, og det er gull verdt hver gang noe skal gjøres på privatbilen.
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Er du Brumunddal noen gang kan du kontakte meg, om du ikke får til noe via møller. [WHITE SMILING FACE]
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Wiggo Jensen
-
-
Car: T4 2,5tdi 2000 mod
Phone: 905 77 005

Post by Wiggo Jensen »

Spørs om en billigkabel greier slikt. Jeg har en sånn sak til 6-700 kroner som sier at jeg har en feil : 18062 pleace check TDC instrument cluster. Men jeg aner ikke hvordan jeg får gjordt noe med feilen. Av og til slutter tempraturmåleren å fungere, men etter en stund kommer den tilbake. Mulig kan det være dårlig kontakt en plass.
Eivind S

Post by Eivind S »

Med VAGCOM får jeg feilmelding på sensor. Såvidt jeg kan se, så er det 2 sensorer på kjølesystemet. En slangemontert, står mellom radiator og motorblokk, og en oppe ved termostathuset. Motortempavlesing for motorstyring ser ut til å fungere som den skal.
Noen formening om hvilken sensor som har hva slags oppgave?
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Det skal være en giver som heter G62. Denne har litt forskjellig utforming og farge ut ifra når bilen er produsert og når den eventuelt er skiftet.

Felles for alle G62 er at det er en dobbeltempgiver med fire ledninger. Den ene kretsen går til styreenheten, den andre til instrumentet.

Dette har i mange år vært en stor feilkilde for mange VW modeller.

Sent fra min S50 via Tapatalk
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg hadde motsatt feil av deg. Feil på g62, men her var det motorstyringa som fikk beskjed at det ble kaldere og kaldere ettersom det ble varmere og varmere. Den startet greit og viste rundt 20 grader, men når tempen steg forsvant signalet til ecu ned på rundt 30-40 minusgrader. Det resulterte i høyere forbruk og vandrende tomgang. Jeg kjøpte ny sensor hos møller og verdiene ble fine med en gang.
Den samme feilen har min 2.4D nå, men den blir ikke fikset før vraking. Samme feil på samme sensor.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Post Reply