Lunken 1.9TDK Start

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Pettur
Phone: 91552928

Lunken 1.9TDK Start

Post by Pettur »

Hei

jeg har et teknisk spørsmål til dere erfarne VW folk.

Jeg har en 1.9TDK stående i min bil. Så når jeg skal starte kald motor tenner glødelampen og motoren starter raskt og fint.
Men når jeg har kjørt motoren en kort tur slik at den er lunken (evt. la den stå en liten stund etter den er kjørt varm), da tenner ikke glødelampen og jeg må kjøre starteren lenge før jeg får start.

Er dette vanlig? Tips til å forbedre dette?

fører jo til at det ikke hjelper stort med motorvarmer på vannet før start ettersom den da er mer tungstartet.

Petter
Bohz2
-
-
Car: Karmann Gypsy 89
Phone: 92817777

Re: Lunken 1.9TDK Start

Post by Bohz2 »

Min er helt lik. Jeg "gløder" litt selv om glødelyset ikke kommer på når den er varm, og da starter den litt kjappere :-)
-------------------------------------
Arne
Pettur

Post by Pettur »

Ok. Så den gløder faktisk selv om lyset ikke tenner?

Ser for meg at nå som kulda inntreffer blir det for vanskelig å få start, men det er kanskje ikke uvanlig på disse dieselene

Vurderte hvis ikke å legge opp en manuell glødeknapp til glødereleet som jeg kunne bruke i disse tilfellene.

Noen som har gjort noe lignende?

Petter
OddN
-
-

Post by OddN »

Har aldri opplevd at min AAZ har vært spesielt tungstartet, hverken varm eller kald. Ved varm motor lyser ikke glødelampa, som du sier, men motoren starter lett likevel.

Jeg tror jeg ville ha gått over glødesystemet, inkl releet og tempsensoren som styrer dette. Det kan jo være at elektronikken tror motoren er varmere enn den er.

Evt fått sjekka kompresjonen på motoren. En utslitt motor vil som regel være tungstartet.

Jeg har også vært borti (riktignok på gamle Mercedes dieseler) at ventilene har vært feiljustert, og at klaringa dermed har blitt for liten på varm motor, med resultatet at de har blitt tungstartet. Men du har vel hydrauliske løftere?
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Napp ut tempsensoren til glødinga. Da vil den gløde uansett og du velger selv hvor lenge. (Den gløder da til startmotoren starter uansett)

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Pettur

Post by Pettur »

Smud. Så den tempsensoren går bare til gløding?

Jeg tenker at det bør være gunstig å ca alltid gløde.

Er det noe som gjør at man ikke børe gløde hvis motoren er noe varm?

Petter
OddN
-
-

Post by OddN »

Pettur wrote:Smud. Så den tempsensoren går bare til gløding?

Jeg tenker at det bør være gunstig å ca alltid gløde.

Er det noe som gjør at man ikke børe gløde hvis motoren er noe varm?

Petter
Det er to tempsensorer. En til glødinga og en til instrumentet. Bare pass på å ta den rette :-)
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Mener jeg fant ut av dette på min tdk/AAZ.

viewtopic.php?f=55&t=37695&start=125
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Pettur

Post by Pettur »

"Da har jeg funnet ut følgende: Giveren som står på stussen som går ut av siden på toppen er giveren som starter pumpa og vifta. Den legger også inn gløding når motoren er kald nok for det. Den andre giveren som et avbildet måler temperatur mens den som er på baksiden av samme stuss, på enden av toppen, har jeg ikke funnet ut av enda."

Så det du mener er at temp føler til gløding også går til pumpa og vifta? Altså ugunstig å koble ut?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Var det jeg konkluderte med og har ikke registrert at noen har vert uenig med meg. Klarer ikke nå å huske det i detalj. Bruker tråden min til "huskeliste". :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
steinarontour
Car: 2 stk T3 Syncro 1990
Phone: +4790122014

Post by steinarontour »

På JX er dette et velkjent problem. Derfor har bilen en kaldstarthendel som skal trekkes ut ved særdeles kald eller halvvarm motor. Spaken er koblet med en wire til dieselpumpa. Man endrer dermed tenningspunktet, jeg tror den blir litt senere/lavere, dvs nærmre ØD. Om denne også blir montert på TDI vet jeg ikke. På min nye bil med AAZ er også denne kaldstarten montert og fungerer som ved JX motoren.

Problemet ved halvvarm motor er at da blir ikke glødepluggene innkoblet/aktivert og du får ingen forvarming. Kontroller derfor om kaldstarten er innkoblet. Uttrekkspaken sitter på høyre side av rattet. Om glødelampen lyser og du ikke får startet, kan en eller flere glødeplugger være deffekte.

Hilsen steinarontour
OddN
-
-

Post by OddN »

steinarontour wrote:På JX er dette et velkjent problem. Derfor har bilen en kaldstarthendel som skal trekkes ut ved særdeles kald eller halvvarm motor. Spaken er koblet med en wire til dieselpumpa. Man endrer dermed tenningspunktet, jeg tror den blir litt senere/lavere, dvs nærmre ØD. Om denne også blir montert på TDI vet jeg ikke. På min nye bil med AAZ er også denne kaldstarten montert og fungerer som ved JX motoren.

Problemet ved halvvarm motor er at da blir ikke glødepluggene innkoblet/aktivert og du får ingen forvarming. Kontroller derfor om kaldstarten er innkoblet. Uttrekkspaken sitter på høyre side av rattet. Om glødelampen lyser og du ikke får startet, kan en eller flere glødeplugger være deffekte.

Hilsen steinarontour
Godt poeng. Og det glemte jeg å nevne lengre opp. På min AAZ er kaldstarthendelen i drift og jeg bruker den som du sier på kald og halvvarm motor. Når jeg har kjørt et par kilometer og stopper motoren trenger jeg ikke å bruke kaldstarthendelen.
Pettur

Post by Pettur »

Ja jeg har kaldstarthendelen innkommet, men visste ikke at den skulle brukes på Halvvarm motor også. Får prøve neste gang
Renax
-
-

Post by Renax »

På min TDK måtte jeg bruke kaldstarthendel også på halvvarm motor, glødet også ofte. (Hadde gløding på egen knapp så det gikk noe automatikk etterhvert)

ole81
Phone: 91638191

Post by ole81 »

Ryker den mye når du får start når motoren er lunken da?
hadde samme problem på syncro dokaen med aaz,da skifta jeg ei dyse og den ble lett startet igjen,lakk diesel gjennom dysa når den var lunken
1989 syncro doka 1,9 td aaz

1986 vw joker westfalia 2,1 dj
Renax
-
-

Post by Renax »

Røyken står normalt på mine biler både ved oppstart og fullgass. Det har med pumpejustering å gjøreB-)

Pettur

Post by Pettur »

Ja ryker litt.

Tenkte å montere bryter på glødinga. For hvis jeg kobler av tempsensoren under oppstart slik at jeg får glødet starter den veldig lett og fint.

Er det vanskelig å skifte dyser?
Renax
-
-

Post by Renax »

Kan vere vanskelig å skifte dyser ja, ofte er de kokset fast. Du trenger en spesialpipe. (Evt lang 22mm?)
Er en teknikk på å få de løs, løsne til det kniper, så stramme litt. Gjøre dette på nytt og på nytt flere ganger så kommer de. Ved maktmisbruk knekker de.

Bør ha nye flammeskiver når du skal montere igen..

Post Reply