Fikse opp en 97 mod Caravelle

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
HFFFG

Fikse opp en 97 mod Caravelle

Post by HFFFG »

Dette er mitt første innlegg i dette forumet så jeg begynner med å presentere meg selv. Jeg er en gutt på 17 år som bor i Oslo. Jeg blir 18 til sommeren og siden fattern skal kjøpe ny bil, hiver han ut det 2 bakerste setene i hans 97' VW Caravelle VR6 og regger den som personbil. (Hadde vært fint hvis noen vet reglene for omregistrering til personbil, og hva det koster). Denne får jeg bruke i noen år fremover.

Bilen har (selfølgelig!) ny automatkasse som er 1,5 år, og bilen er generellt i ganske fin stand. Det eneste er at den begynner å ruste i lakken! Skal prøve å få tatt bilder så dere kan se, men rusten er ved festene til speilene, i hjulbuene og på sideskjørtene. Er det noe som kan gjøres med dette? Fattern kunne tenkt seg å hellakkere bilen, men ikke til en pris av 40 000. Har hørt man kan få det ned i 10 000 hvis man gjør alt forarbeidet selv. Hva består forarbeidet av? Vil JEG kunne gjøre det?

Takker for hyggelige svar :D
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Ang lakk, ta da en tur til Holtan Billakkering på Kaldbakken, ved Møller Bil Kaldbakken, Snakk med Thomas om en god pris, Hils fra martin

Ang om reg, gartis om bilen er 10 år, regnes fra første gangs reg i norge

Martin
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Velkommen skal du være! :D
Her har du svaret på omregistrerning
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... ngsavgift& :wink:
prebeni

Post by prebeni »

www.toll.no kan du regne ut akkurat hva det vil koste for statusendring. Ikke så ille dyrt på en 97 mod vil jeg tippe.

Rust er et veldig kjent problem på disse på tross av at karosseriet skal være galvanisert. Litt rart i grunn når en ser hvor bra andre galvaniserte VW og Audi er i forhold til rust.
wirre
-
-

Post by wirre »

Caravelle + Salt = Rusthøl!
Martin

Den gule fare :)
HFFFG

Post by HFFFG »

vwbus.no wrote:Ang lakk, ta da en tur til Holtan Billakkering på Kaldbakken, ved Møller Bil Kaldbakken, Snakk med Thomas om en god pris, Hils fra martin

Ang om reg, gartis om bilen er 10 år, regnes fra første gangs reg i norge

Martin
Takker. Er det veldig mye dyrere å la Thomas/Holtan Billakkering gjøre alt grunnarbeidet i tillegg til lakkering? Isåfall hva kan JEG gjøre før lakkering for å spare litt penger?

:D Detta kan bli gøy! Lakkering, alu vinterfelger og nytt bilstereo gjør susen!

Edit: Det med statusendring... er ikke det noe som blir billigere og billigere for hver mnd som går, og etter 10 år er det gratis. Vil ikke det si at nå som det er igjen rundt 10 mnd så vil det koste ubetydelig lite?
Last edited by HFFFG on 25 Mar 2006, 10:25, edited 1 time in total.
HFFFG

Post by HFFFG »

--Dobbeltpost-- sorry....
Last edited by HFFFG on 25 Mar 2006, 10:26, edited 1 time in total.
prebeni

Post by prebeni »

Det med statusendring er riktig det blir billigere for hvert år som går frem til 10 år. Det siste året betaler du bare 5% av differansen mellom buss og personbil, året før 10% så det er registreringsdatoen er avgjørende. Med VR6 har du selvfølgelig ulempen at bilen har høy vekt, høyt motorvolum og høy effekt, altså alle faktorene som drar avgiftene drastisk opp. Men dra frem vognkortet og test kalkulatoren på linken ovenfor, så får du eksakt pris.
HFFFG

Post by HFFFG »

Nå vet jeg ikke helt hvor mye Caravellens egenvekt er, men med tanke på den store motoren har jeg "grov regnet" med 2200 kg. Er heller ikke sikker på når den ble førstegangregistrert, men det finner jeg ut senere. Hvis det er 9 år siden førstegangsregistrering koster det ca 10 000 for statusendring. Det var vel egentlig det jeg regnet med.

Men tilbake til hovedtemaet. Lakk! Er det noe jeg kan gjøre av forarbeid før lakkering? Med andre ord, hva består forarbeidet av? Pussing? Sandblåsing? Rust midler? Sparkling?

Takker for svar :wink:
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Det enkleste er vel å ta kontakt med et lakkverksted, og fortelle hvordan landet ligger. Så kan vel de gi deg tips om hva du kan gjøre og hva du helst ikke skal gjøre. Kan hende du risikerer å gi lakkereren mye mer jobb om du gjør en del sjøl....
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Hvis du vil gå inn for å gjøre arbeid selv så er det vel best å få noen du kanskje kjenner som kan dette. Ellers har du vel denne boken, jeg har ikke lest den, men det er jo haynes så det burde jo stå noe fornuftig der :P

http://www.bokkilden.no/ProductDetails. ... e=bic_wgcv
KARMØYSTIG

Post by KARMØYSTIG »

jeg har hørt om lakkerere som nekter å ta imot jobber der som de ikke får ta forarbeidet selv det beste er vel å la fagfolk ta seg av forarbeidet
vw caravelle coach entusiast på min hals
tlf 48144299
wirre
-
-

Post by wirre »

Jeg kjenner en selv som også helst ikke gjør det. Problemet er at folk skylder på lakereren, når egentlig grunnarbeidet var sjit dårlig, også får de dårlig rykte. Du kan godt gjøre deler av jobben selv, men det lønner seg å ha tilgang på en del luft verktøy, og en varm garage...
Martin

Den gule fare :)
HFFFG

Post by HFFFG »

Jeg går ut ifra at nedpussingen er det som tar lengst tid, og hvis man ikke trenger særlig kunnskaper til det, men heller masse tid så gjør jeg jo heller det og lar lakkereren gjøre resten av grunnarbeidet. Da sparer jeg hvertfall noen tusenlapper..
Post Reply