Startproblemer med varm motor
Startproblemer med varm motor
Har problemer med å starte bilen når motor er varm.
Starter ellers greit når den er kald.
Har sjekket ledning til gløding og starter, så tror det er i orden. Ellers leser jeg at det kan være jordingsfeil fra starter, hvordan sjekker jeg dette?
Kan det være noe annet?
Er en 1.6 TD
Starter ellers greit når den er kald.
Har sjekket ledning til gløding og starter, så tror det er i orden. Ellers leser jeg at det kan være jordingsfeil fra starter, hvordan sjekker jeg dette?
Kan det være noe annet?
Er en 1.6 TD
Re: Startproblemer med varm motor
Umulig å si uten mer info...halvard wrote:Har problemer med å starte bilen når motor er varm.
Hva skjer når du prøver å starte?
Går startmotoren rundt? Sakte? Eller klikker det bare?
Høres det ut som motoren nesten tenner, eller er den helt død?
Uten sammenligning for øvrig, så husker jeg et spørsmål på et annet forum (Mercedes) nesten ordrett likt dette...
Etter masse ulike forslag, viste det seg at det han faktisk hadde problemer med, var at tenningsnøkkelen ikke kunne dreies i tenningslåsen...
Så fortell gjerne nøyaktig hva som skjer/ikke skjer når du prøver å starte
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Startmotor drar godt, både varm og kald.
Men når motoren er varm nå vil den ikke tenne, om jeg ikke venter veldig lenge (om batteriet ikke går tomt). Nesten som å kinne uten å gløde først.
Når den er kald derimot hender det at den "ikke tar tak" før den tar tak igjen, og da kommer den med en gang.
Starter lett på gir.
Men når motoren er varm nå vil den ikke tenne, om jeg ikke venter veldig lenge (om batteriet ikke går tomt). Nesten som å kinne uten å gløde først.
Når den er kald derimot hender det at den "ikke tar tak" før den tar tak igjen, og da kommer den med en gang.
Starter lett på gir.
-
jokgel
- -

- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
Ta en beskrivelse hvordan motoren oppføre seg ! Starter( kjinner) den likke fort vis den er varmt ?
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
-
jokgel
- -

- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
Høres ut at starteren er problemet her ! Da går den vel likke dårlig kald og varmt. Første hva du kan gjøre , og sette et ekstra jordledning ifra batterie til motoren. Her tenkte jeg om en startkabel og ta derifra kun den svarte ledning. Vis det hjelper , er jording det prblem. Vis ikke må du sette den røde kabelen også på plass( helst med en andre person at du må holde den rett på startmotoren)
Hjelpe det ikke heller , da er starteren gåen !
Hjelpe det ikke heller , da er starteren gåen !
hilsen jørg
Når du kinner på varm motor, ryker det fra eksosen? Starter den fint når den starter? Eller er det hosting og harking? Røyk?
Kinner nok raskere/enklere når motor er varm. Men ikke store forskjellen.
Ryker litt eksos, men er ikke ekstremt mye. Starter fint når den starter, ikke noe spesielle lyder.
Skal prøve med kabel fra motor til batteri.
Ryker litt eksos, men er ikke ekstremt mye. Starter fint når den starter, ikke noe spesielle lyder.
Skal prøve med kabel fra motor til batteri.
Hvis du mener startmotoren går fort nok rundt, er det bare tre ting til som må være til stede: Forvarming(gløding), diesel og kompresjon.
Men hva legger du egentlig i "varm motor"? Hvis du har kjørt motoren ordentlig driftsvarm (halvtime++), stopper den og så umiddelbart forsøker å starte igjen, oppfører den seg da slik du beskriver? Hvis så, kan vi utelukke glødingen, da denne normalt ikke trengs i det hele tatt da.
Har den stått en stund, selv om tempmåleren viser relativt varm motor, trenger den gløding og evt at du betjener kaldstarthendelen. Hvor lenge lyser evt glødelampa da? Hvis den da ikke lyser, eller bare lyser en kort stund, kan det være tempgiveren til glødinga som er gåen (evt kabelen til denne).
Og hvis du også har normal gløding ved varm/halvvarm motor, og faktisk er sikker på at glødepluggene virkelig gløder, så er neste steg å sjekke dieselpumpe/timing og kompresjon.
Men hva legger du egentlig i "varm motor"? Hvis du har kjørt motoren ordentlig driftsvarm (halvtime++), stopper den og så umiddelbart forsøker å starte igjen, oppfører den seg da slik du beskriver? Hvis så, kan vi utelukke glødingen, da denne normalt ikke trengs i det hele tatt da.
Har den stått en stund, selv om tempmåleren viser relativt varm motor, trenger den gløding og evt at du betjener kaldstarthendelen. Hvor lenge lyser evt glødelampa da? Hvis den da ikke lyser, eller bare lyser en kort stund, kan det være tempgiveren til glødinga som er gåen (evt kabelen til denne).
Og hvis du også har normal gløding ved varm/halvvarm motor, og faktisk er sikker på at glødepluggene virkelig gløder, så er neste steg å sjekke dieselpumpe/timing og kompresjon.
Jeg hadde tilsvarende problemer, d.v.s. motoren startet greit når den først hadde oppnådd normal arbeidstemperatur og når den var helt kald. Når motoren var halvvarm var den vanskelig å starte. Det sitter en temperaturføler i forkant av motoren som gir glødereleet beskjed om ikke å slå inn når motoren oppnår en viss temperatur (blå og hvit kabel). Denne koblet jeg fra og dermed fikk glødepluggene strøm uansett motortemperatur. Dermed var problemet løst. Men glødepluggene får strøm så lange indikatoren på instrumentpanelet lyser, men det er bare å telle hvor mange sekunder du vil ha glødingen på (jeg tror jeg vanligis gløder mellom 5 og 10 sekunder).
Eivind
Eivind
Skal jeg prøve.eivindch wrote:Jeg hadde tilsvarende problemer, d.v.s. motoren startet greit når den først hadde oppnådd normal arbeidstemperatur og når den var helt kald. Når motoren var halvvarm var den vanskelig å starte. Det sitter en temperaturføler i forkant av motoren som gir glødereleet beskjed om ikke å slå inn når motoren oppnår en viss temperatur (blå og hvit kabel). Denne koblet jeg fra og dermed fikk glødepluggene strøm uansett motortemperatur. Dermed var problemet løst. Men glødepluggene får strøm så lange indikatoren på instrumentpanelet lyser, men det er bare å telle hvor mange sekunder du vil ha glødingen på (jeg tror jeg vanligis gløder mellom 5 og 10 sekunder).
Eivind
Ser ingen blå og hvit kabel, skal det være en eller to kabler?
En av disse?
http://postimg.org/image/t2seskw2l/
Hei, på bildet ditt ser jeg ganske tydelig en blå og hvit kabel. Hvis du følger denne videre, gjetter jeg at den går via en gul skjøtekontakt oppe i forkant av motorrommet. Da napper du bare denne fra hverandre. Lykke til.
Eivind
Eivind
-
steinarontour
- Car: 2 stk T3 Syncro 1990
- Phone: +4790122014
Et velkjent problem på JX motoren. For det første, har du trukket ut kaldstarten også ved halvvarm motor? Ved "halvvarm" motor får du normalt ikke glødet motoren. Som regel starter den ved å trekke ut kaldstarten. Jeg plundret mye før jeg lærte dette. Om motoren fortsatt er vanskelig å starte, ta en kompresjonsprøve. Har motoren gått over 150.000 til 200.000 km kan motorslitasje være grunnen.
PS! Et lite tips når det er kaldt, -10 grader eller kaldere! Glød motoren to ganger og ikke glem kaldstarten!
hilsen steinarontour!
PS! Et lite tips når det er kaldt, -10 grader eller kaldere! Glød motoren to ganger og ikke glem kaldstarten!
hilsen steinarontour!
-
steinarontour
- Car: 2 stk T3 Syncro 1990
- Phone: +4790122014
En liten informasjon om dieselmotorer. De fleste kjenner til dette, men på grunn av mange "rare" spørsmål og kommentarer. Tyskerne kaller ofte dieselmotorene for "selbstzünder". Med andre ord en dieselmotor tenner kun av kompresjonsvarmen. Er kompresjonsvarmen for lav, tenner den ikke. Derfor forgløding! Dette er spesielt viktig ved forkammer dieselmotorer som JX er. Å trekke ut "kaldtart håndtaket" betyr kun at man endrer innsprøytingspunktet noen få grader. Om det blir "lavere tenning" (nærmere ØD) eller "tidligere tenning" (lengere før ØD) er jeg litt usikker på. men jeg mener at tenningen/innsprøytningstidspunktet blir lavere ved å trekke ut kaldstarten. Dårlig kompresjon, dvs slitt motor er på dieselmotorer ensbetydende med startproblemer.
Hilsen steinarontour!
Hilsen steinarontour!
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Tipper at du har dårlig kompresjon. Med de symtomene du forklarer så er det nok det. Hvis motoren starter normalt ved kald motor og ikke ved varm motor, så er motoren er på godt norsk: sliten.
Det er dette steiarontour forklarer: En dieselmotor tenner kun av kompresjonsvarmen. Er kompresjonsvarmen for lav, tenner den ikke.
Kun 2 muligheter her: 1. Bytt motor. 2. overhall den du har.
Det er dette steiarontour forklarer: En dieselmotor tenner kun av kompresjonsvarmen. Er kompresjonsvarmen for lav, tenner den ikke.
Kun 2 muligheter her: 1. Bytt motor. 2. overhall den du har.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Det var jo ergelig. Når du ikke har problemer med start av kald motor, tyder jo det på at glødepluggene fungerer. Når du har koblet fra temperaturføleren slik som vist på bildet, skal du også ha full kontroll over hvor lenge glødepluggene er koblet inn. Dette virker jo mystisk. Starter motoren normalt når den har normal arbeidstemperatur eller bare når den er halvvarm? Det var det siste jeg hadde problemer med.halvard wrote:Da er den koblet ut.
Likevel virker det ikke som den skal ved varm motor
Eivind
?OddN wrote: Men hva legger du egentlig i "varm motor"? Hvis du har kjørt motoren ordentlig driftsvarm (halvtime++), stopper den og så umiddelbart forsøker å starte igjen, oppfører den seg da slik du beskriver? Hvis så, kan vi utelukke glødingen, da denne normalt ikke trengs i det hele tatt da.
Har også vært borti enkelte gamle Mercedes-motorer der klaringa på ventilene blir mindre etter hvert som motoren blir slitt. Da resulterer det i at de blir tungstartet på varm motor.
Hei!
Hadde også dette problemet når motor var varm og det viste seg at tenningen var stilt ett hakk feil på registret.Ble helt topp etter justeringen og starter på første omdreining.
Hadde også dette problemet når motor var varm og det viste seg at tenningen var stilt ett hakk feil på registret.Ble helt topp etter justeringen og starter på første omdreining.