Noen spørsmål om California

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
kasia-boy
Car: ØK: Cali Exclusive

Noen spørsmål om California

Post by kasia-boy »

Hei kjære bussvenner,

Etter 5 år med min trofaste 87 Caravelle C vurderer jeg nå å oppgradere. Stort.

Jeg har lyst på en nyere bil. Minstekrav er hevetak, dessuten har jeg svært lyst på gassbluss og kjøleskap integrert. Drømmebilen er en T5 California.

Så ser jeg samtidig på forumet her at mange er skeptiske til T5 - driftssikkerhet, større utgifter på rundt 200k km etc. Selv kjøpte jeg min T3 for 5 år siden, og har i snitt hatt ca 4.000 i reputgifter per år, pluss PKK. Godt vant mao.

Jeg sitter med noen spørsmål som noen kanskje kan svare på.

Spm. 1. Ble "California"-pakken først introdusert ved T5, eller kan man også skaffe T4 california, med kjøleskap, gassbluss, 2-seter bak sammen med skapplass? For meg ser det ut som at denne T3 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... Id=4201300 og denne t5 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... Id=6841786 er ganske like i oppbygning, men finner ingen t4 med tilsvarende interiøroppsett (gassbluss, kjøleskap)?

Spm 2. Jeg ser litt på konkrete t5 Cali. Jeg ser de ligger ganske høyt i pris (300.000 og oppover). Er dette jevnt over et "godt kjøp" sammenlignet med t4? Og hva er sjansen for å kommer over en t4 syncro california det neste halvåret?

Setter stor pris på litt hjelp her :)

MVH Stian
Last edited by kasia-boy on 26 Jan 2016, 13:06, edited 2 times in total.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Noen spørsmål om California, og litt kjøpshjelp

Post by Rudeboy »

California kom i 1988. Den er produsert ved at VW avleverte kjøretøyet til Westfalia som deretter monterte campinginnredningene i bilene på T3, T4 og T5 chassis.

Du fikk på T4-platformen både høyttak på Californiaen, oftest her i landet som California Exclusive (men også under betegnelsen California Coach) og med vippetak.
Forskjellen på vippetak ift høyttak er stort sett at i høyttakversjonen er sittegruppa flyttet fram til midten av bilen og til venstre med et lite bord (som kan "erstattes" av medfølgende større bord) mellom toseteren og framsetene som leveres med snurreunderstell. I tillegg kan man sitte der og ha sengplassen oppe utslått (blir lavt under taket da, men) slik at om en har med unger så kan de falle til ro mens man slapper av nede en stund til.

Bak toseteren er kjøkkenkroken på California med høyttak. To bluss komfyr, kjøleskap. Bakom den delen, dvs bakerst i bilen er toalett og langskap, dette har ikke California med vippetak.

Dem som kjenner t3 og T5 bedre får dekke disse platformene.
kasia-boy

Re: Noen spørsmål om California

Post by kasia-boy »

Takk for info Rudeboy :) Jeg skal prøve meg på å resonnere litt her.

DETTE er en T3 California (hevetak):

Image

Image

DETTE er en T4 Califonia (hevetak):

Image

Image

DETTE er en T5 California (hevetak):

Image

Image

Image

Etter hva jeg skjønner da, er alle disse bilene over Westfalia-ombygde modeller som er solgt av VW, er det riktig? Finnes det California-modeller som hverken har hevetak eller høytak?

Videre er dette (under) en T4 med Westfaliabygg, men IKKE California, riktig? Er det noen spesiell modellbetegnelse?

Image

Image

... på samme måte som denne (min <3 ) er en T3 med Westfaliabygg (?), men er heller ikke California, riktig? (den har heller ikke hevetak) Har denne modellen en spesiell betegnelse?

Image

Og etter hvordan jeg skjønner Rudeboy er dette en "exclusive" (som jeg ser av taket)?

Image

Spørsmål: Hva er forskjellen på en T5 Multivan California og en T5 Caravelle California, slik som disse to:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... Id=6841786 og
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... Id=6841786
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Steike som tråden stjal RAM fra jobb-PC'n... :D

Den T4b'ern du viser som ikke er Cali, heter Multivan INTRO. (Med bare store bokstaver, gitt) Bygget som limmo i Tyskland, fikk på seg Westfalias vippetak og "mistet" ett par seter i midten før de kom til Norge og Truls Farner (Trufa) monterte skap iht typegodkjenninga som dengang var.

Har hatt en slik en, flott bil. Setebenken står ekstra langt bak, er akkurat passe høy men det er inntil man åpner bakluka og skal stue bagasjen - da er sete og benkplata i flukt med setet når det er nedfelt for lavt for mitt bruk - få kolli jeg har eid som går under der, dessverre. Den er regga for fem, men mangler oppvarming, kokeplass og kjøleskap. Men har utslagsvask i skapet i skyvedørsåpningen.

Vidvandre er min California Coach syncro, Kakemonsteret var Multi INTROen jeg hadde så ser du der finner du både bilder (om disse forbanna bildeopplasterne ikke hadde vært så griske) og litt attåt.
kasia-boy

Post by kasia-boy »

Interessant, takk for info!

Jeg ser det er mange t4 fra 2002-2003 som passer din beskrivelse (TruFa-edition(?) med hevetak og konsoller med utslagsvask), totalt 8 stk som jeg klarte å finne (samlet her: http://m.finn.no/user/favorite/shared.h ... jr2ojtsmob)

Disse har da altså startet sitt liv som Multivan Limo (type INTRO)..?

Var det kun Truls F som sto for import/salg/formidling av disse, eller vw selv? Og hvor mye "opp" i pris må jeg regne med dersom jeg ønsker en t4 california i stedet for en t4 "trufa" som ligger på rundt 120-140 tusen?

Takk igjen, skal sjekke ut vidvandre og kakemonsteret ditt :)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nja og njei - i Tyskland er Multivan limo, med samma baksetet.
De bilene som gikk hit med vippetak mistet enkeltseter med 3-pkt-sæler og fikk etter ankomst Norge da skapene som TRUFA monterte.

Jeg har krangla såpass med forsikringsselskapene ved inngåelse av forsikringer at utsalgsprisen for min 2003 Multivan INTRO lå (estimert) på NOK 350.000 mens min 2000 California Coach syncro lå på NOK 450.000,-. En hel del forskjeller på dem.

Multivanen er vel det amerikanerne kaller en weekend camper, mens Californiaen - der første eier gadd bestille varmeapparat bak, å anse som en helårscamper. Det er jo, for å forvirre, også Multivans som har varme baki og ikke bare en spalte rett foran disse norske skapene.
kasia-boy

Post by kasia-boy »

Dette var forvirrende. Finnes det noen oversikt på nett over folkevognbussens historikk, fra T3en kom og frem til nyere tid? Skulle gjerne hatt bedre oversikt over hva som er hva.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

det er da nevnt her inne, men noen kontret stamtavle fra 1949 av (eller 1951 for Westfalias del) er det vel ikke å spore.

Det skulle bli endel modeller å skildre, nasjonsspesifikke som vår egen Multivan INTRO eller annet.
Post Reply