Lurer på om noen har anledning til å brainstorme litt rundt en t5 sammen med meg. Jeg er egentlig på utkikk etter noe billigere og med mer "stuk", men et morsomt eksperiment for tanken.
En 2005-mod gått 150k km, bruktimportert i 2005 med to eiere totalt, én eier siden 2006. Har trolig gått i Stavangerområdet mesteparten av sin levetid.
Det er noen ting med denne bilen jeg stusser på, som jeg ikke har fått svar på andre steder.
1. Ble ikke California solgt som Multivan i Norge? (kan forklaringen være at den er importert? Hørt rykter om at Multivan blir solgt under Caravelle-navnet i England) Og skinnene i gulvet gjør jo at jeg tenker at dette er en multivan egentlig?
2. Bør jeg være skeptisk til en bil som er bruktimportert? I så fall, hvorfor/hvorfor ikke?
3. Hva bør sjekkes ut spesielt ved kjøp av t5 camper? (eks hvor samler rusten seg, hvilke slitedeler pleier å gå dukken rundt 150-200k km, etc)
4. Er det ikke litt rart at denne bilen ikke er solgt før? Den har ligget ute en stund, og er veldig billig sammenlignet med andre t5 California. Hva kan være forklaringen? (til eksempel ble en multivan Cali 2008mod gått mer, dårligere utstyrt og mer slitt (synlig karosseriskade) i går solgt for 360 tusen kr, 60 tusen mer enn denne).
Noen tanker om denne? -På forhand takk for innspill
MVH Stian
Last edited by kasia-boy on 27 Jan 2016, 12:28, edited 1 time in total.
1. Du snakker om tre forskjellige biler.
2. Nei. Sasant den er fulgt opp.
3. Maaaaasse informasjon i T5 delen. Bare å lese.
4. Sann er det bare. Noen blir solgt. Andre ikke.
I mine øyne er en grå bil et gedigent gjesp og ikke verdt å kikke på.
Åsså er det T5 da...med absolutt alt det fører med seg.
Spontane tanker om bilen:
Interessant bil, er all service fulgt opp? Noen kjente feil?
Ved 150 kkm skal gummimuff x 2 + frihjul skiftes (Gates elastic coupling). Er det gjort? Koster ??? 10000-15000 hos møller ???
Den har ikke markise, noen vil ha det...
Ikke vindusvisker bak (!?)
Den har ikke sorte/mørke ruter, noen foretrekker det for mindre innsyn i bodelen...
Skal skrive mer sen når jeg har mer med tid...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Finn ut vem som eier bilen og ring å snakke med den personen. Sist jeg sjekke var det ikke Stavanger Bruktbil som var eier.
Min bil kjøpte jeg i feb. 2015 og den hadde da rullet 108 000 km, var importert i 2011 (!). Siden alt stemte med mine forventninger, krav på dokumentasjon, utført service/vedlikehold, magefølelse med selger osv osv så var det med bruktimportert ikke noe hinder for meg. Nå et år senere kan jeg konstatere at jeg fortsatt er meget fornøyd...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Til 1: Forklar gjerne. Tre biler? Jeg har forstått det slik at T5 bussplatformen er enten en transporter (varetransport), caravelle (persontransport) eller multivan (high end, veldig forenklet såklart). Videre trodde jeg at Cali er en campingombygd versjon av to av de tre modellene jeg nevnte, altså en "caravelle california" eller "multivan california". Hvis jeg forstår deg rett er det heller slik at det er fire modeller av plattformen: Transporter - Caravelle - Multivan - California. Kan du oppklare?
Er for øvrig enig med postmesteren i at grå biler er fryktelig kjedelig. Dette er selvfølgelig et stort minus.
Silenhag, takk for svar og erfaringer. Er det noen oversikt på nettet hvor man ser hva som skal gjøres på de ulike servicene / km-standene?
Jeg har vært i kontakt med selger og kommer ikke til å gå for denne bilen. Men jeg lurer på en ting: Etter hva jeg har lest meg opp på er det mye "tull" med motor og drivverk på de tidlige t5-modellene. Etter hva jeg har skjønt ble dette bedre rundt 2008. Er det noen som kan fortelle meg når dette skjæringspunktet var (er alle 08-modeller "bra"?) og hvorfor skjæringspunktet var nettopp i 2008 (hva ble endret?)
kasia-boy wrote:Postmester;
Jeg har vært i kontakt med selger og kommer ikke til å gå for denne bilen.
Takk så lenge
S
Edit: Skirveleif
Var det noe spesielt som gjorde at du valgte å ikke gå for den bilen?
Jeg hjelpte en kompis å kjøpe sin California for en mnd siden. Den i Stavanger var et alternativ men før han fikk sett på den i Stavanger så dukket det opp en mye nærmere som var helt topp og derfor ble det ikke utforsket mer rundt den i Stavanger...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag wrote:
Var det noe spesielt som gjorde at du valgte å ikke gå for den bilen?
Kun magefølelsen etter å ha snakket med selger. Jeg pleier å stole på magefølelsen. Hadde vært flott om du kunne sende meg annonsen på den Calien som kopisen din falt for, i tillegg til prisen de landet på, enten her eller på pm. - Jeg prøver å danne meg et bilde av markedet.
kasia-boy wrote: Hadde vært flott om du kunne sende meg annonsen på den Calien som kopisen din falt for, i tillegg til prisen de landet på, enten her eller på pm. - Jeg prøver å danne meg et bilde av markedet.
Takk!
Beklager, det kan jeg ikke gjøre, de får han selv gjøre hvis han ønsker å gå ut med den infon
Du får følge markedet et antall mnd så får du et godt bilde. Men om jeg ikke har helt fel så ligger stort sett alle over 300kkr...opp til en bra bit over 400kkr (?), gjelder årsmodell 2004 - 2010 (?).
I 2007 kostet en ny California (174 hk, manuell) i Norge (med noe ekstrautstyr) 920kkr (!).
Jeg kjøpte min i feb. 2015 og fikk betale 400kkr (!!!) og da rullet 108 kkm.
Jeg har også oppfatning om at de ofte fått mer kjærlighet (service/vedlikehold) enn f.eks. Transporter eller Caravelle...
Jeg foretrekker 2,5 l motor, 96 eller 128 kW spiller ingen rolle. Foretrekker manuell girkasse uten god begrunnelse mer enn at jeg hørt at automat kan gi trøbbel (?). Foretrekker videre at det er en "ekte" California og ikke en ombygget caravelle/multivan.
Det går nesten alltid å hitte diverse feil hvilket kan redusere priset noe hvis for høyt.
Jeg skal forsøke sammenstille en bedre oversikt snart...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Her kommer en del info jeg mener man bør tenke på ved innkjøp av California T5 (2003-2009).
GENERELT
Vanligste motoralternativ i Norge er 2,5 TDI i to utførende, en 96 kW (130 hk) eller 128 kW (174 hk). Det er samme motor med ulike turbo + software.
California T5 er en egen modell laget av VW, men (!) det finnes også Conversion-biler som tidligere vært Caravelle/Multivan, bygget om av andre enn VW. Disse biler mener jeg kan være helt greie men det er ofte tatt en og annen snarvei og noen har bl.a. mindre motor og dårligere hevetak som man kan gjenkjenne på det tynnere armene i hevemekanismen.
MOTOR (2,5 tdi)
Motor skal være i godt stand, service utførd og dokumentert. Motorolje må vært skiftet i riktig tid, helst på faste intervaller (<15,000km).
Webasto, bilen har to stk, en kjørervarmer (hvis ikke konvertert til parkeringsvarmer) og en bodelsvarmer. Sjekk at disse fungerer riktig. Hvis bodelsvarmeren starter men stopper etter 1-2 minutter så kan det være Earth Shunt Fault (dårlig jording) da dette er et meget vanlig feil men kan rettes opp DIY for den hendige. Vannpumpe bør byttes hver 80,000 km (noen bytter hver 60,000 km) men finnes normalt ikke på service-programmet. Hvis den ryker kan ta med seg hele motoren til helvetet (vann i motorolje). Bytt med ønsket intervall, peile olje og sjekk kjølevann-nivået regelmessig. Svinghjul (og clutch) er en svak punkt som mange biler får skiftet etter hvert. For optimal levetid skal man alltid holde turtall på > 1800 (> 2000). Sjekk AC, som jeg mener jeg er en svak punkt da det bl.a. er 3. klima zoner i bilen hvilket betyr ekstra rør med kuldemedium under bilen til bakre zon. Finnes mange biler hvor man fått reparere lekkasje.
Manifold kan ha sprekk hvilket fører til eksos inn i kupen.
Er bilen en sen -2006 eller nyere så vil den ha dieselpartikkelfilter + EGR-ventile. Disse gir trøbbel etter hvert og må skiftes til store kostnader. Men det er mulig å fjerne dieselpartikkelfiler, blende av EGR samt programmere bort. Iflg flere her inne på forumet går bilen da fortsatt gjennom EU-kontroll (per i dag, jan -16).
Reflektorer i nærlyset blir brent/sotet, vanlig feil på mange biler generelt.
Hva slags service som skal utføres står i serviceboken (gidder ikke å skrive ned alt her). Det som bør oppmerksommes her er at bilen ikke har reg.reim/reg.kjedje uten kunn tannhjul + to gummimuffer (Gates Elastic Coupling) med tenner innvendig. Tannhjulene er frie fra vedlikehold men gummimuffer ( 2stk + frihjul) skal skiftes hver 150 kkm. De sitter på fremside av motor, drives av reg.tannhjulene og går til AC-kompressor, styrservo-pumpe samt dynamo.
INTERIØR
Armlene i begge stoler foran kan være knekte. De er gjorde for å lene armen på, ikke hoppe på med full kroppsvekt når man skal opp i andre etasje (DIY mulig fra Ebay).
Display i taket kan miste rader med piksler (DIY-mulig).
Roteringsknappen ved siden av ovennevnte display kan være ødelagt på grunn av at man renner hodet i den når man går fra bakdel til fremdel inne i bilen (DIY mulig).
Låsmekanisme til campingbord i skyvedør ødelagt/løs (DIY mulig) hvilket fører til vansker med å få ut/inn bordet.
Skyve-vindu på venstre side kan lekke in vann. Bakenforliggende årsak er oftest dårlig pakning. I tillegg er drenerings-hål i spåret som skyve-viduet løper i dårlig/tettet hvilket betyr at vannet lekker in i bilen og ned bak kjøkkenbenk og gjør skade hvis man ikke gjør ved det. Finnes mange biler hvor dette er tilfelle da eier ikke er bevisst/ rengjør og vedlikeholder pakning + spor og vindu-kassett. Nytt vindu ca 2000 nok + arbeid.
Skruer/innfestning på hengsel og gass-dempere til lokk/plate på spesielt kjøleskap, men også gasskomfyr og vask kan ha skade/ være ødelagt hvis de kommet seg løs noe uten at eier oppdaget og strammet dem. Har sett mange med dette feil, DIY mulig.
Alt av bodelsutstyr skal selvfølgelig fungere så som svingbare (180 grader) stoler frem, benk bak går å skyve i skinnene og slå ned til seng, skap, hyller, gasskomfyr, vask, vanntank (x 2), kjøleskap, rullegardin (x 6), bord (x 2), belysning (x 12-13), seng oppe osv.
Bilen har et startbatteri og to forbruksbatteri, fint om de er i orden da det koster mye å kjøpe 3 nye.
EKSTERIØR
Takseksjon rett ovenfor frontruten, før hevetak må tidligere blitt fikset på garanti ellers vil rust oppstå (galvanisk rust, trur man). Undersøk denne del nøye for rust og bobler.
Hevetaket skal selvfølgelig fungere fint og heves/senkes jevnt på begge sider. Trekket/duken kan lett bli klemt i saksmekanismen hvis man ikke senker på riktig måte, dvs med minst en dør åpen (sånn at 2 kubikkmeter luft kan fise ut) og overvåkning på at duken legger seg innåt.
Rust rundt håndtak i skyvedør (grunnet dårlig konstruksjon) (DIY mulig).
Høysittende bremselys lekker inn vann. Sett mange biler med dette feil og der eier ikke er bevisst/ bryr seg. Bremselyset må skiftes dersom det lekker inn vann, ca 650 NOK + arbeid, DIY mulig.
Sjekk evt markise, kan være mye mugg hvis man ikke lar den tørke og vedlikeholder den. Campingstoler (x 2) i orden? Finnes innfelt i bakluka.
Eventuelt sykkelstativ, kan lage bobler i bakluka dersom lasten ikke er fastsurret godt.
ØVRIG
Dette er en året-rundt-camper og det fullt mulig at også campe om vinteren. Webasto-varmeren til bodelen har god kapasitet (3,0 kW, Air Top 3500 ST) og forbruker rundt 0,3 L diesel per time. Om vinteren er det enklest at sove nede siden det er varmest uten trekk gjennom duken i andre etasje. Det er dobbelglass i flere av vinduene nede. Det finnes løsning på komfortabel opphold også i andre etasje om vinteren, det heter Calicap (trekk /hette over hele taket) og/eller Cali-Cozy (ekstra trekk på innsiden). Jeg har Calicap og syns den fungerer som en skaljakke (vann/vindtett) og det gir doble vegger i andre etasje. Jeg har med denne løsningen overnattet i minus 22 grader i andre etasje med varmen innstilt på steg 6 (av 10) uten problem. Seng oppe er noe mer komfortabel da den er mykere og breiere.
Generelt er bilen mest optimal for 2 personer (særlig om vinteren), men det går at åke/sove 4 personer i bilen. Vi har vært fire i min bil (om sommeren) men med mye turutstyr har vi vært nødt til å ha et telt utenfor for oppbevaring av greier når bilen har alle seter i sovemodus. Man kan ha takboks og/eller boks hengende på bakluka.
Last edited by silenhag on 31 Jan 2016, 15:31, edited 2 times in total.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Hei! Som ny bruker av forumet, setter jeg stor pris på andres erfaringer. Vi har nylig kjøpt en 2005 California, 130 hk manuell. 167000 km. Den gikk første året i Tyskland, og har hatt en eier siden.
Vi har endel erfaringer med forskjellige VW, først en 87 Caravelle ombygget til a la California av Truls Farner. Men 112 bensinhester og tre trinns automat var ikke det helt store. Så en 2003 California med 102 hk manuell, den fungerte helt fint. Deretter kjøpte vi en lang Transporter, som vi fikk hvite skilter på en måned før myndighetene satte stopper for denslags. Egenprodusert campinginnmat fungerte helt greit. Så har vi hatt to stk. Transportere, en med 180 hk og DSG kasse, med litt campinginnmat. Bilene har gått greit, uten de store problemene.
Californiaen vi nå har kjøpt, har vært på service, nesten til riktig tid. Men eieren har ikke alltid sett behovet for vedlikehold. Så de siste dagene har det blitt mye krabbing rundt og inne i bilen. Beklageligvis har den ikke fått antirustbehandling, det skjer rett over sommeren. Så jeg håper vi slipper for mye tull.
Eksos lukter inne, Climatronic virker ikke, litt smårust (heldgvis ikke alvorlig) her og der.
Leser gjerne nye erfaringer! God sommer.
Westfalia laget California, Trufa monterte både Reimo og noe fra Haugalandsområdet (husker ikke i farta hva de heter, de er visstnok fremdeles i drift).
Rudeboy wrote:Westfalia laget California, Trufa monterte både Reimo og noe fra Haugalandsområdet (husker ikke i farta hva de heter, de er visstnok fremdeles i drift).
Fra 2004, dvs alle T5 og T6 er det VW som lager California (ikke Westfalia).
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Odd Eric wrote:Hei! Som ny bruker av forumet, setter jeg stor pris på andres erfaringer. Vi har nylig kjøpt en 2005 California, 130 hk manuell. 167000 km... ...
Eksoslukt inne i bilen er ofte sprukket eksosmanifold. Støpejern er det beste har jeg hørt.
Ja, fornuftig med antirustbehandlng under bilen. Dukker det opp rust på karosseri er det best å ta tak i det så fort som mulig. Noen gang henger dører eller trenger justering for å ikke gnage hull på lakken og danne grunnlag for rust. Viktig å ikke smelle igjen dørene med full kraft, og viktig at man har den lille gummiknotten helt nederst på dørene (ikke alle har det) slik at nedredel på døren ikke fladdrer når man stenger døren. Sen har vi zink-slip, små prikker der lakken løsner. Ser ut som en liten prikk/hull i midten på en boble. Det er vanskelig å se/oppdage, men gjør man det tidlig, så kan man gjøre noe med det. Hvis ikke så er det en femkroning med rust etterhvert. Derfor har jeg blitt litt av en detailer og vasker bilen regelmessig for å oppdage disse. Jeg løfter bort løs lakk med en kvass mini skrutrekker, kanskje tar jeg litt med Dremel stålbørste. Når det er ferdig har skaden en diameter på ca 5-10 mm. Så legger jeg i 2-3 lag med primer (bruker Brunox foreløpig), men ikke så mye så det fyller ut hele på høyden (må vare rom til baselakk også) går over lett med 1000 våtslip mellom hver lager (klarlakken er hard på vw T5). Så sprayer jeg baselakk i riktig farge (jeg har metallic). Denne krymper/trekker seg sammen og er lett å jobbe med. Kanskje 3-6 lager, 1000 våtslip mellom hver lager slik at du akkurat får bort baselakk som lagt seg på klarlakken. Jeg bruker nå et papp-ark som jeg kuttet et hull i, noe større enn skaden. Dette ark holder jeg på stedet. Har også meskeringstejpet ca 1 kvadratmeter. Står innendørs i garage slik at vind og annet ikke yr opp støv i lakkeringen. Får du for mye baselakk slik at skaden blir helt fylt opp så vil våtslipendet begynne å ta mitt i skaden også og det blir ikke pent på metallic. Det beste er å slutte rett før det er fylt opp helt i høyden. Da kan du ta med våtslip bare sånn at du får bort baselakk som lagt seg på klarlakken uten å få kontakt med baselakk som ligger nede i skaden. Til sist tar man et par lager 3-4 med klarlakk, med noe større hull i papp-arket. Våtslip mellom hver lager. Føl med fingrer over. Nå skal hele skaden fylles opp i høyden inntil den er jevn med lakkoverflaten. Avslutt med 1500 våtslip og så 2000. Deretter polerer jeg området med en DA maskin (Rupes BigFoot LHR15), blå spiderpad (Scholl Concepts) med S20 compound (Scholl Concepts S20 Black Signature Series). Det blir nesten helt usynlig Samme teknikk går å bruke på andre lakkskader. Men vill man få det 110 % så må man la proff lakkere hele panelet. Andre vanlige steder der rusten begynner er det berømte håndtaket på skjyvedøren. Rundt høysittende bremselys. Rundt plast greien over skiltet bak (mareritt å demontere på California) og selvfølgelig nederkant av dører, spesielt i framkant av skyvedør bak gummilist. Nederst i hjulhusene i overgang til terskel, samt skjermkanter frem.
Jeg skriver også om skyvevindu lengre opp og dårlig pakning. Det er viktig å holde rent i sporet der vindumekanismen løper. Her samles støv og grus lett. Dette gnager på plast(!)mekanismen slik at vinduet tilslutt glapper og lekker inn vann.
Det er mange ting som kan feile/ikke fungere optimalt i bodel og bilen generelt. Men heldigvis kan man gjøre myyyee selv hvis man er litt av en handyman og kan lese på nett og i verkstedsbøker..
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.