Spørsmål angående T5 Profile sykebil

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Spørsmål angående T5 Profile sykebil

Post by StephanJX »

Hei,

jeg skriver vanligvis hos T3 delen av forumet, men har noe spørsmål jeg stiller for en venn. Han har kjøpt seg en T5 Profile sykebil, noe slikt: T5 Profile sykebil. Tror han har en 2010 modell.

Spørsmålene:
- har noen før bygt om en slikt bil til campingbil, og ha noe gode tips? Finnes det evt. nettsider som beskriver dette?
- Det finnes flere utstyrsdeler (tilleggsvarmer, ekstra klimasystem, lys i passajerrommet) som er styrt via CANBUS. PROFILE har installert et ekstra styringskonsole for dette (som er koblet til VW sitt CANBUS system), og fjernet de vanligvis bruke styringselementer fra Volkswagen. Systemet fungerer ikke per i dag, trengs sannsynligvis en softwaresjekk eller noe som det. Den får strøm, og kablingen ser greit ut. Har en av dere tilfeldigvis software liggende som kan kommunisere med PROFILE sitt system? Ses ut som tilkoblingspunkten er et vanlig USB port.

Tusen takk for alle tips! Cheers, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Spørsmål angående T5 Profile sykebil

Post by Der Postmeister »

VW forhandlerne har en helt egen perm som inneholder endel info på T5 babu. Jeg mener det i var Opsahl i Drammen(Nå Møller vel) på Lierstranda som hadde hoved ansvaret for disse. Men...het det firmaet Profile da? Er ikke det de som hadde T4?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Zipperno
Car: Vw T5

Post by Zipperno »

Er VBKNordic i Horten som er leverandør av Profile ambulanser fra Finland.

Styringa du snakker om heter IWS. Et system uten rele eller sikringer.
Tror de leverer mye av dette systemet på busser ogå.
StephanJX

Post by StephanJX »

Der Postmeister wrote:VW forhandlerne har en helt egen perm som inneholder endel info på T5 babu. Jeg mener det i var Opsahl i Drammen(Nå Møller vel) på Lierstranda som hadde hoved ansvaret for disse. Men...het det firmaet Profile da? Er ikke det de som hadde T4?
Hei,

dette er definitiv en PROFILE. Jeg hadde bruksanvisning in fingeren. Finnes sikkert flere leverandører for sykebiler.

Er det her evt. noen som har tilgang til permen hos Møllerbil, som kunne lage en scan? Eller finnes dette allerede?

Tusen takk! Hilsen, Stephan
--
StephanJX

Post by StephanJX »

Zipperno wrote:Er VBKNordic i Horten som er leverandør av Profile ambulanser fra Finland.

Hei,

tror han hadde ringt VBKNordic allerede. Hvis alt går galt så må han kjøre der (men Horten er ikke akkurat rundt hjørnet fra Stavanger). Han var hos Møller allerede men de kunne ikke finne feilen i IWS (hva betyr det?) systemet. Det får strøm, og alle kabler ser så vidt greit ut (de har testet de viktigste), men systemet lar ikke slå seg på.

Men for feilsøking hadde det vært fint hvis han kunne få så mye info som mulig (f.eks. perm fra Møller) utenom VBK, og i beste tilfelle tilgang til software som kan forbinde seg med IWS systemet på software side.

--
Zipperno
Car: Vw T5

Post by Zipperno »

StephanJX wrote:
Zipperno wrote:Er VBKNordic i Horten som er leverandør av Profile ambulanser fra Finland.

Hei,

tror han hadde ringt VBKNordic allerede. Hvis alt går galt så må han kjøre der (men Horten er ikke akkurat rundt hjørnet fra Stavanger). Han var hos Møller allerede men de kunne ikke finne feilen i IWS (hva betyr det?) systemet. Det får strøm, og alle kabler ser så vidt greit ut (de har testet de viktigste), men systemet lar ikke slå seg på.

Men for feilsøking hadde det vært fint hvis han kunne få så mye info som mulig (f.eks. perm fra Møller) utenom VBK, og i beste tilfelle tilgang til software som kan forbinde seg med IWS systemet på software side.

IWS står for Intelligent Wiring Systems. Finsk firma.

https://www.google.com/patents/US7161782

http://evworld.com/article.cfm?storyid=335

Jeg skal se om jeg har noe på jobb om iwsen som vi bruker idag.
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei Zipperno,

det hadde vært superfint hvis du kan finne noe! Vi skal prøver alt vi kan for å unngå turen til Horten. Karene der er sikkert veldig hjelpsomt, men det er 50 mil one way...

Hilsen, Stephan

Edit: det ses ut som dette bedrift (IWS International Oy) ble slått konkurs i 2015. Hjelper jo ikke akkurat, da...
--
Travelle
-
-

Post by Travelle »

StephanJX wrote:Hei,

jeg skriver vanligvis hos T3 delen av forumet, men har noe spørsmål jeg stiller for en venn. Han har kjøpt seg en T5 Profile sykebil, noe slikt: T5 Profile sykebil. Tror han har en 2010 modell.

Spørsmålene:
- har noen før bygt om en slikt bil til campingbil, og ha noe gode tips? Finnes det evt. nettsider som beskriver dette?
- Det finnes flere utstyrsdeler (tilleggsvarmer, ekstra klimasystem, lys i passajerrommet) som er styrt via CANBUS. PROFILE har installert et ekstra styringskonsole for dette (som er koblet til VW sitt CANBUS system), og fjernet de vanligvis bruke styringselementer fra Volkswagen. Systemet fungerer ikke per i dag, trengs sannsynligvis en softwaresjekk eller noe som det. Den får strøm, og kablingen ser greit ut. Har en av dere tilfeldigvis software liggende som kan kommunisere med PROFILE sitt system? Ses ut som tilkoblingspunkten er et vanlig USB port.

Tusen takk for alle tips! Cheers, Stephan

Hei.

Hyggelig at det er flere som har slike planer :D Jeg har også kjøpt en utrangert Profile ambulanse. Min er en 2009, 2,5l 4motion. På min fungerer IWS systemet som det skal, men selvsagt med unntak av blålys og sirene, som blir utkoblet ved salg til private. Det jeg har erfart er at det kan ha blitt gjort en dårlig jobb ved denne utkoblingen, selv om det er gjort av profesjonelle. Jeg hadde en stund litt problem med at mitt IWS system stadig restartet seg selv i vått vær. Dette viste seg å komme fra dårlig isolerte ledningsender fra blålysa på ene sidespeilet. Det har nok også vært kutta masse ledninger oppe i / ved alle blålysa på taket og i grillen. Er det overledning / kortslutning ved noen av ledningene vil nok ikke IWS starte opp. Husk også at noen av funsjonene bare fungerer når motoren går, slik som f.eks arbeidsslys bak og på siden.

Ellers har jeg vel ikke så mye tips og komme med til ombygging. Reglene sier vel at man skal bruke originale innfestningspunkt når man skal montere seter og belter på en såpass ny bil, og da blir jo innredningen litt styrt av dette. Hadde vært supert om du kunne få din venn til å lage en prosjekttråd om bilen og ombyggingen. Det kommer nok en tråd om mitt prosjekt også, bare det blir litt mer vår så jeg kommer igang...

.
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei Travelle,

jeg skal prøve å koble deg og vennen min sammen. Han holder på med akkurat nå å skaffe dokumentasjon han trenger for å få lov til å montere en sovenbenk fra Reimo (Vegvesenet oppfører seg latterlig, hvis du spør meg).

Angående IWS systemet ditt, når den "resetter" seg: var den helt "sort"/"bort" for en kort tid, og kommet tilbake etterpå? Eller kommer det bare en feilmelding på displayet, men det var fortsatt lys på skjermen? Hos min venn er systemet helt borte, lar seg ikke slå på, men hvis det er en permanent kortslutning i en av disse blålyskretsene så hadde dette kunne være forklaring av problemet.

Hilsen, Stephan
--
Hammer
Car: T4 Caravelle 95, T5Transporter 4Motion 07

Post by Hammer »

Vi er vel tre da! Jeg har også et slikt prosjekt. 2007, 4motion 2.5tdi.

Hos meg var bæbu-systemet helt frakoblet når jeg kjøpte den, og jeg valgte å rive ut hele driten. Det er maaange unødvendige meter med kabel bak all glassfiberen.. Jeg har revet ut rubbel og bit av glassfiber og ledninger bak, og koblet det jeg trenger av el i bakvogna på egne brytere. Lagt nytt golv, og resten av innredningen står for tur. Var en del jobb med å få ut alt, og Profile er over snittet glad i å bruke tech7 og fugemasse, så alt sitter noe jævlig.

Men jeg angrer ikke på at jeg reiv ut alt. Det gir bedre plass, større valgfrihet og muligheter, og det gir deg en forståelse for el-systemet, hva du faktisk har og hvor du skal lete om det er noe fuck-ups..

Sent from my iPhone using Tapatalk
StephanJX

Post by StephanJX »

Denne tech7 greier er ikke normalt - hvordan fikk du innretningen ut til slutten? Vi har ødelagt allerede noe kniv og snitråd. Vi tenker nå på en vibrasjonssag (a la Fein Multimaster, eller noe slik), men er ikke sikkert på at det vil fungere...
Hilsen, Stephan
--
Hammer

Post by Hammer »

Riv og slit. Et rent helvette, men det er bare å være respektløs. Bruk makt, og evt skarp kniv der det ikke er mulig å bare rive. Jeg brukte også brekkjern noen steder, men det gjelder å være forsiktig så det ikke går ut over lakken, eller ryker ei rute..

Nå er det fortsatt noe rester som sitter fast hos meg. Noen steder har jeg splittet glassfiberski når jeg rev, så det henger igjen et tynt lag med glassfiber. Jeg kommer nok ikke til å bruke masse tid og ressurser på å få ut det lille som er igjen, da jeg uansett kommer til å legge en form for vegg (og muligens isolasjon) utenpå uansett..

Sent from my iPad using Tapatalk
Hammer

Post by Hammer »

Vinkelsliper el.l funker også for å dele opp, slik ar det blir lettere håndterlig;)

Sent from my iPad using Tapatalk
Travelle
-
-

Post by Travelle »

StephanJX wrote:Hei Travelle,

jeg skal prøve å koble deg og vennen min sammen. Han holder på med akkurat nå å skaffe dokumentasjon han trenger for å få lov til å montere en sovenbenk fra Reimo (Vegvesenet oppfører seg latterlig, hvis du spør meg).

Angående IWS systemet ditt, når den "resetter" seg: var den helt "sort"/"bort" for en kort tid, og kommet tilbake etterpå? Eller kommer det bare en feilmelding på displayet, men det var fortsatt lys på skjermen? Hos min venn er systemet helt borte, lar seg ikke slå på, men hvis det er en permanent kortslutning i en av disse blålyskretsene så hadde dette kunne være forklaring av problemet.

Hilsen, Stephan

Det stemmer at IWS panelet ble svart når den resetter seg ja. Alt lys forsvinner en liten stund. Har aldri fått opp noen feilmelding på displayet. Tror foressten at det er minst to ulike typer av IWS panel/system. Mine panel er sorte og i enkel-DIN størrelse, men jeg har også sett grå panel i dobbel-DIN størrelse. Vet ikke om de er ulike i virkemåte og funksjoner.

Jeg sender deg en PM med epost og tlfnr, så kan din venn gjerne ta kontakt :D

.
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Hammer wrote:Vi er vel tre da! Jeg har også et slikt prosjekt. 2007, 4motion 2.5tdi.

Hos meg var bæbu-systemet helt frakoblet når jeg kjøpte den, og jeg valgte å rive ut hele driten. Det er maaange unødvendige meter med kabel bak all glassfiberen.. Jeg har revet ut rubbel og bit av glassfiber og ledninger bak, og koblet det jeg trenger av el i bakvogna på egne brytere. Lagt nytt golv, og resten av innredningen står for tur. Var en del jobb med å få ut alt, og Profile er over snittet glad i å bruke tech7 og fugemasse, så alt sitter noe jævlig.

Men jeg angrer ikke på at jeg reiv ut alt. Det gir bedre plass, større valgfrihet og muligheter, og det gir deg en forståelse for el-systemet, hva du faktisk har og hvor du skal lete om det er noe fuck-ups..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei. Kult at det er flere som bygger :D Jeg ser absolutt fordelen med å rive ut alt og begynne på nytt. Da vet man i det minste hvordan det elektriske fungerer og hva som er hvor. I min er det blant annet en vifte som starter i tide og utide som jeg ikke forstår, i tillegg til at den originale belysningen ikke er spesielt energisparende tror jeg. Har ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg vil rive ut av min, og hva jeg evt vil beholde. Ser for meg at det blir mer jobb å rive ut alt, men så få man jo som du sier bedre plass og mer valgfrihet forhold til plassering av ting. Min har forresten doble skyvedører som også gjør det mer utfordrende å plassere ting synes jeg...

Skulle gjerne sett bilder av prosjektet ditt. Er blant annet nysgjerrig på hva slags gulv du har lagt, hvor menge sengeplasser du planlegger, varme i bilen osv,osv... :mrgreen: ? Hva med en liten prosjekt-tråd?

.
Post Reply