Etter å ha kjørt min 99 mod 2,5 tdi i 2 år nå, har tanken streifet meg å bytte vannpumpe og registerreim. Bilen hadde ifølge forrige eier et reimskifte på 285000km. Nå har den passert 345000km.
Er dette noe som en kan spare på å få gjort i utlandet? Sverige?
Vet at mange gjør dette selv, men siden reg.reim er "hjertet" i motoren. Ønsker jeg ikke å gjøre feil med dette.
Hva anbefales?
Bytte registerreim
Re: Bytte registerreim
Jeg skal forsøke å gjøre dette selv på min. Om du er heldig har din motor stålpakning ved oljepumpa. Min 1998 har pakning av papir, og ser ut til å lekke olje der. Så jeg skal bytte til stålpakning samtidig som jeg skal bytte registeret. Da blir det oljeskift også, ettersom bunnpanna må ned. I tillegg vil jeg bytte simringene. Og det blir ny pakning til oljevarmer, toppdeksel og oljepåfylling. Jeg bytter svingningsdemperen også (det store reimhjulet nederst), da disse er kjent for å dele seg og kan gi registerhavari. Det er nok lurt å sette det på verksted, da en må kjøpe en god del timing verktøy for å kunne gjøre det selv, og en bør nok ha hjelp av en med erfaring. For å løsne og stramme ny bolt på veiva trenger du traktorverktøy (3/4"). I tillegg flusher jeg kjølesystemet, bytter servoolje, dieselfilter, luftfilter, kabinfilter....samtidig skal jeg bytte eberen osv.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Jeg ville unngått å sette det på første og beste verksted... Undersøk litt og se du finner folk med en viss troverdighet på at de vet hvordan denne jobben gjøres. Gå for erfaring. F.eks. VW merkeverksted, men de har kanskje mindre erfaring med T4 2.5 TDI de siste årene pga alderen/verdien på bilene? Ideelt sett finner du et uavhengig verksted hvor en mekaniker hadde fast jobb på Møller i perioden 2000-2007 
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
-
STOSSEL
- -

- Car: t4
- Phone: 46554057
Takk for TYDELIG tale
Da blir det inn til doktoren med oppgaven.
-
erlingjo
- -

- Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
- Phone: 950 59597
Knudsen autoservice på Shellstasjonen i Blomsterdalen KAN Transporter/Caravelle. Gamle Møller mekanikere..
erlingjo
erlingjo
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Merkeverksted på litt mindre steder har oftere en del t4 innom til tross for alderen på de.
Svingningsdemper på t4 er ikke så typisk feil, de som stod på Volvo 850/v70 med VAG motoren hadde imidlertid en annen svingningsdemper som er veldig hyppig å finne i biter.
Dersom svingningsdemper ser fin ut, ikke har badet i olje og ikke kjennes løs ut hadde jeg ikke skifta. Bedre med en original en i god stand enn å skifte til en ny av ukjent kvalitet. Eller er det snakk om ny original så er det noe annet, men de koster noen lapper da.
Svingningsdemper på t4 er ikke så typisk feil, de som stod på Volvo 850/v70 med VAG motoren hadde imidlertid en annen svingningsdemper som er veldig hyppig å finne i biter.
Dersom svingningsdemper ser fin ut, ikke har badet i olje og ikke kjennes løs ut hadde jeg ikke skifta. Bedre med en original en i god stand enn å skifte til en ny av ukjent kvalitet. Eller er det snakk om ny original så er det noe annet, men de koster noen lapper da.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)