Speedometer vaier

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Oddlaug

Speedometer vaier

Post by Oddlaug »

kort versjon: hvordan komme til speedometer vaieren ved venstre forhjul?

lang versjon:
leste et tidligere innlegg om løs speedometer vaier ved venstre forhjul. rimelig sikker på at dette er problemet hos meg også, men er ikke helt stødig på hvordan jeg skal komme til? vaier-strømpa forsvinner rett inn i hjulet og finner ikke noe å skru på for å komme til enden av vaieren. det ble snakket om navkoppen, men vet ikke hva det er. må jeg skru av hjulet for å komme til eller tar man det fra innsiden?
Kjelle
-
-

Post by Kjelle »

Enden av vaieren sitter i navkoppen og er festet med et klips...

Navkoppen finner du midt i senter av forhjulet på førersiden , på org stålfelger ser du den når hjulkapslen er av. På Coach og diverse andre felger er det som oftest en plastkopp\deksel montert på selve felgen så her må du ta av hjulet eller pelle bort plastkopp\dekselt først.
86 Caravelle Carat 112i
--------------------
03 VW Sharan Highline TDI
95 Mitsubishi Galant 1.8Gli
amubus
-
-

Post by amubus »

Ta av hjulkapselen. Den svarte "koppen" du ser da i senter av bremse-
skiven er nav koppen. Denne har et firkanta hull i senter som speedo-vaieren går gjennom og er festet på utsiden med en låsering. Vaieren er stukket inn gjennom spindelen fra baksiden. Press den godt inn. Du må ta av navkoppen for å klare å få vaieren gjennom. Når vaieren er langtnok inne ser du at hullet i koppen og firkanten på vaieren stemmer overens, da setter du på koppen og banker den inn samtidig som du passer på at vaieren gommer gjennom hullet (må være rent).
Last edited by amubus on 28 Mar 2006, 18:16, edited 1 time in total.
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Oddlaug

Post by Oddlaug »

det var nok hullet i navkoppen som hadde blitt rundt. så ut som det var sveisa der tidligere også. spørmålet er om det ikke er like greit å skaffe seg en ny navkopp eller om jeg skal prøve å feste det på annet vis. har ikke tilgang på svieseapp.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Bytt navekopp. Hadde samme problem på min. Gjort i en fei. Husk å tette igjen med svart gummikitt etterpå så den ikke ruster opp.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply