Ekstra sete i California

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
mortenmy

Ekstra sete i California

Post by mortenmy »

Hei

Noen som vet om det er mulig å få kjøpt ekstra enkelt-sete til å montere på gulvskinnene bak i min 2007 California camping slik at det blir en 5-seter? Har sett noen annonser med California som 5-seter, men ser ut som om dette er import-biler. Hva er eventuelt prisen på et slikt sete (gjerne med skinn/alcantara)?
Morten Myrvold
vw california 174 tip -07
oak
-
-

Post by oak »

Dette kan sikkert la seg skaffe, men husk at du da plutselig er innehaver av en personbil og ikke campingbil (siden det er krav til like mange sengeplasser som sitteplasser for at det skal kunne kalles en campingbil). Og dermed koster dette setet deg fort 250.000++ i avgifter
'07 VW T5 California, 174HK tip.
mortenmy

Post by mortenmy »

Har hørt noe om at det er lov å ha 5 passasjerer dersom mist en er under 14 år. Vet ikke om dette stemmer, men har sett en del av California'ene til salgs med 5 seter i Norge.

Ellers er vel sjansen for å bli stoppet veldig liten, har ennå ikke blitt stoppet i kontroll og har kjørt bil i 24 år.

Hvis man blir stoppet, blir man ikke bedt om å vise bilen på en trafikkstasjon, og rekker da å ta ut setet først? Har hørt om f.eks russebiler med for mange seter (eller var det bare for mange passasjerer?), ikke hørt at de har fått krav om avgift, bare at passasjerer må gå ut og bilen må vises senere med riktig antall seter.
Morten Myrvold
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Slik regelverket er (om jeg ikke husker veldig feil), forfaller avgiftbeløpet i sin helhet det øyeblikket misforholdet oppdages, dvs. i veikanten der og da.

Dette gjelder også utenlandskregistrert bil med sjåfør bosatt i Norge.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
oak
-
-

Post by oak »

Det med passasjer under 14 år vet jeg ikke noe om, men finner hvertfall ikke noe om dette i forskriften om engangsavgift på motorvogner.

Det som kan være er at de annonsene du har sett er importbiler hvor det 5. setet sitter i bilen når den ankommer Norge, men blir tatt ut før godkjenning/registrering, og dermed følger bilen som "bagasje".
sjupet
Car: California Comfortline 2,5 TDI 130 hk 2006
Phone: 93015435

Post by sjupet »

Iflg. han som jeg kjøpte min California av ( Bratland Bil, Bislett ) kan du ha 5 seter og 5 passasjerer men det må være 1 person under 15 år. Hvilket sete < 15 år, sitter i, er uvesentlig. Jeg har en utskrift fra en sak hos Biltilsynet som bekrefter denne tolkningen. Et originalt ekstra frittstående sete koster visstnok over 15.000 NOK hos Møller.
mortenmy

Post by mortenmy »

Dette var interessant :D
Har du mulighet for å sende meg en kopi av utskriften, evt legge det inn på forumet. Hadde vært fint å fått en 5-seter for en billig penge...
morten@myrvold.com
Morten Myrvold
oak
-
-

Post by oak »

Jeg er også interessert i å se kopi av dette hvis mulig.

Fant følgende i Forskrift om bruk av kjøretøy, Kapittel 3, personer, gods:

"Ett barn under 15 år i baksetet i personbil såframt plassen tillater det. I bil der det er montert bilbelte i baksetet må barnet kunne sikres i eget bilbelte eller godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet."

Nå er ikke jeg noen jurist akkurat, men jeg er overrasket dersom dette betyr at man fritt kan sette inn et ekstra sete i en campingbil bare man sørger for å at minst en av passasjerene er under 15 år. Stikkord i denne paragrafen er jo "personbil", hvilket det ikke er, og "baksete, dersom det er plass til det". Det er jo ikke plass i det eksisterende baksetet da det faktisk settes inn et ekstra.

Men misforstå meg rett, jeg synes det er gode nyheter hvis det virkelig stemmer at jeg enkelt kan montere et slikt sete lovlig i Californiaen.
akerlie

Post by akerlie »

Jeg har ekstra setet til min California men har ikke turt å kjøre med det, hadde vært veldig interesant å finne ut av det her. Det som er fint er at ekstra setet har ISO-fix, mens benken har ISO-fix festet i midten og gjør egentlig hele benken ubrukelig hvis en setter ett barnesete i midten :S
oak
-
-

Re: Ekstra sete i California

Post by oak »

Bumper denne gamle tråden.

Er på jakt etter å kjøpe et slikt sete dersom noen har et liggende.

Se innlegg i ønskes kjøpt:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=26348

Ang. ISOfix på den originale 2-seteren så er det en misforståelse at det kun er plass til ett sete og at dette da må sitte i midten av benken. Det er nemlig to stk. ISOfix fester. De ytterste festepunktene kan være litt vanskelig å oppdage nesten helt ytterst på hver side av setebenken.
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Re:

Post by Sovereign »

oak wrote:
"Ett barn under 15 år i baksetet i personbil såframt plassen tillater det. I bil der det er montert bilbelte i baksetet må barnet kunne sikres i eget bilbelte eller godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet."

Nå er ikke jeg noen jurist akkurat, men jeg er overrasket dersom dette betyr at man fritt kan sette inn et ekstra sete i en campingbil bare man sørger for å at minst en av passasjerene er under 15 år. Stikkord i denne paragrafen er jo "personbil", hvilket det ikke er, og "baksete, dersom det er plass til det". Det er jo ikke plass i det eksisterende baksetet da det faktisk settes inn et ekstra.
Utfordringen er nok, som du sier, at denne bestemmelsen gjelder personbil. Og dersom man omregistrerer sin California til personbil, kan man like gjerne registrere den som 5 seter...
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Og jeg er helt sikker på at den bestemmelsen ble fjernet 1. august 2013. Det er altså ikke lengre et alternativ.

Eneste måten å lovlig ta med en ekstra passasjer i bilen er altså å sørge for omregistrering.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
orusten
Car: T5 Calif
Phone: 95223288

Post by orusten »

Selv om dette er et gammelt emne håper jeg noen leser dette:

Jeg har kopi av noen dokumenter fra Toll og Avgiftsdirektoratet ang endring av Engangsforskriften av 19.3.01 nr. 268 som oppstod etter klage fra Ombudsmannen om definisjonen av soveplass. Argumentet var at for en VW California måtte man anse at en 5. person kan ha godkjent soveplass 160x50cm på forsetene.

Disse dokumentene fikk jeg med fra forhandleren når jeg kjøpte bilen sommeren 2009 og at den nye definisjon av Campingbil trådte i kraft 1.jan 2009. Jeg ble fortalt at flere California-eiere har omregistrert campingbilen fra 4 til 5 soveplasser,- og kan dermed sette inn et 5.sete.

Er det fortsatt gyldig ?

Mvh Øyvind
Christian-bettle

Post by Christian-bettle »

Hei tror og
du kan sette inn ekstra sete avgiftsfritt når bilen har vert registrert 10 år i norge
Men du må omregge til person bil
Post Reply