Min kompis: Caravelle C, Camper 1913cm3 bensin med chassisnummer WvZZZ25ZFH009703 har fått mangellapp. Jeg trenger hjelp med følgende.
1. Speedometervaier har røket. Fikk løsnet den oppe ved dashbordet, men det ser ut som om bremsecaliper må taes av i tillegg til trommel nede ved venstre forhjul for å få byttet den. Det er for kronglete for meg. Noen i nærheten av Oslo som kan påta seg å bytte? Jeg har ikke reservewaier og små bestille. Jeg ser at Gunsel selger dem, men med forskjellige lengder. Hvilken skal jeg bestille? Om noen i nærheten av Oslo har en og i tillegg kan bytte for meg, ville jeg være svært takknemlig.
2. Frontlysene må justeres. Har noen tips om hvordan jeg justerer selv, eller hvem kan gjøre det i Oslo?
3. Jeg fikk mangel på svak håndbrems. Jeg har vært under og justert (strammet), men nå virker det som om bremsebåndene på v. bakhjul ligger "på" og bremser fortsatt når jeg løsner brekket. Jeg har justert tilbake igjen for å få slakk, men bremsebåndene ligger fremdeles svakt "på". Er det CRC i strømpene som vil hjelpe, eller må strømpene byttes? Det kan fortelles at bilen har stått mye ute og stille i vinter.
håper på rask hjelp....Terje
HASTER. Hjelp/tips til reparasjon av T3-84
Re: HASTER. Hjelp/tips til reparasjon av T3-84
Noen tips.
Speedometerwiren er bare stukket inn i spindelen foran. Du løsner klipsen på navkoppen og trykker wiren inn. Evt tar du av koppen. Da skal det være bare å dra wiren ut fra baksiden. Kan selvsagt sitte litt godt etter mange år i saltlake men det er ikke nødvendig å demontere bremser.
Lys finnes det mange skisser på nettet som viser hvordan disse skal justeres. Bare finn deg en vegg hvor bakken er helt flat (parkeringshus el). Også her kan ting sitte litt fast når du prøver å skru på justeringsskruene, så test gjerne på forhånd at de er mulige å skru rundt.
Håndbrems ville jeg ha bestilt ny wire hvis du mistenker at den går tregt. Gunzl har dette også. Selv bestiller jeg som regel fra Brickwerks. Men sjekk at grunnjusteringen bak i trommelen er rett før du justerer deg bort fremme. Kan hende er bremsebåndene bak egentlig utslitte, eller så sitter selvjusteringen fast. Kan være lurt å sjekke før du bestiller deler...
Speedometerwiren er bare stukket inn i spindelen foran. Du løsner klipsen på navkoppen og trykker wiren inn. Evt tar du av koppen. Da skal det være bare å dra wiren ut fra baksiden. Kan selvsagt sitte litt godt etter mange år i saltlake men det er ikke nødvendig å demontere bremser.
Lys finnes det mange skisser på nettet som viser hvordan disse skal justeres. Bare finn deg en vegg hvor bakken er helt flat (parkeringshus el). Også her kan ting sitte litt fast når du prøver å skru på justeringsskruene, så test gjerne på forhånd at de er mulige å skru rundt.
Håndbrems ville jeg ha bestilt ny wire hvis du mistenker at den går tregt. Gunzl har dette også. Selv bestiller jeg som regel fra Brickwerks. Men sjekk at grunnjusteringen bak i trommelen er rett før du justerer deg bort fremme. Kan hende er bremsebåndene bak egentlig utslitte, eller så sitter selvjusteringen fast. Kan være lurt å sjekke før du bestiller deler...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Kom på en annen sak... Er du sikker på at speedometerwiren er røket? Det er ikke uvanlig at det firkantede hullet i smørekoppen etter hvert blir rundt, og at wiren da hopper over og til slutt ikke går rundt i det hele tatt. Verd å sjekke i alle fall.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
-
terjes
- Car: T3 1984, Vannkjølt bensin, 1,9 Camper (Reimo)
takk for tips Odd - da tar jeg av smørekoppen og sjekker. Men nylonsnappern oppe ved dashbordet har brukket, så jeg har bestilt ny wire fra Gunsel. Men da kan jeg altså bytte selv. Takk igjen...