Hei!
Jeg har nylig kjøpt meg en 2001 Caravelle med ACV-motor (102 hk). Ifm montering av ny cd-spiller oppdaget jeg at spenning var litt lav. Målte da 11,8V på hovedbatteri med motor i gang og 12,2V med motor avslått. Ladelampen lyser ikke når motor er i gang, men lyser opp og slukker som normalt i forbindelse med start av motor. Bilen har batteri under førersete til kupevarmer. I følge forrige eier skal begge batteriene ha blitt skiftet siste året.
Jeg har ikke hatt tid til å måle videre på dynamo enda, men håpet på noen tips her for å gjøre jobben lettere. Om jeg har forstått andre innlegg rett så kan dårlig kontakt en plass være problemet?!
Er det interne feil på dynamo som kan ha disse "symptomene"?
Dynamo lader ikke, ladelampe blir ikke tent.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: Dynamo lader ikke, ladelampe blir ikke tent.
Legne siden reimene ble bytta ? ("Alt" av reimer, da)
"Multireim" ser bra ut, ac funker og denne er vel på samme. Ingen slurelyder fra reim såvidt jeg kan høre.
Glemte å nevne at jeg muligens fikk en +-kabel til jord ifm bytte av CD-spiller, etter dette resetter klokke og tripptelleren seg etter at tenningen slås av. Om dette har sammenheng med andre problemet vet jeg ikke men det var da jeg oppdaget feilen med lading. Jeg ser også at turteller "hakker" seg ned til tomgang etter at tenningssekvensen er over, mulig den alltid har gjort det men er merkelig hvor mange feil man ser når man først har oppdaget et problem.
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Regner med at du har sjekket alle sikringer.
Kan det være noe feil med hvordan koblingen er til ekstrabatteriet?
Tenker da på om det er et skillerelé her, noe som er feil med denne.
Mener det nylig var en annen her inne som hadde tilsvarende problem med klokke o.l. etter bytte av radio/CD-spiller.
[Edit]Fant den: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=43465
Kan det være noe feil med hvordan koblingen er til ekstrabatteriet?
Tenker da på om det er et skillerelé her, noe som er feil med denne.
Mener det nylig var en annen her inne som hadde tilsvarende problem med klokke o.l. etter bytte av radio/CD-spiller.
[Edit]Fant den: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=43465
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Du har vel sikring fra dynamo og inn på batteri, i så fall er det første sjekk.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Takker for tips. Jeg vet ikke om det er sikring fra dynamo, men registrerte at det var en koblings-/sikringsboks i forkant av batteriet på denne bilen som ikke var på min forrige t4 (1998 mod). Ble dratt med på biltur til svigermor i går så skal få sjekket nærmere opp i dette når jeg er tilbake om et par dager.
Status her er at dynamo lader igjen. Jeg sjekket alle sikringer, fant kun en som var røket og den var ikke relatert til dynamo. Jeg målte spenning med dynamo frakoblet batteri (da kom lampen for ladefeil) og målte da 0,5V. Jeg hadde batteriet frakoblet bilen en stund og etter dette fikset ladingen seg, mulig at systemet trengte seg en nullstilling?! Problemene med trippteller, klokke og stereo kommer og går, så her er det nok en annen feil, mistenker overslag i noen ledninger knyttet til stereo. Her er det mye som er koblet fra og til med diverse gode og dårlig koblinger.