Atlantic syncro 112 hp med hevetak

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
mortenfjell
-
-
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Atlantic syncro 112 hp med hevetak

Post by mortenfjell »

Klarer ikke å få bilder inn her , heldigvis bedre til å skru :)))) siterer tekst fra nettet . Westfalia produserte fra 1988 modellen ATLANTIC. Atlantic ble produsert I ca 1500 eksemplarer hvorav ca 20 med syncro , av disse er minst 5 I Norge. 4 syncroer ble levert med den største bensinmotoren på 112 hk , hvorav minst to er I Norge. Det er også en Atlantic syncro med hevetak I Norge , FLERE ER IKKE KJENT !!!

Jeg har jo en Atlantic syncro 112 hk som skulle bli en av 4 , og den har hevetak så kan ikke skjønne annet enn at jeg har en VELDIG SJELDEN bil ??? Hadde Vært moro å høre litt synspunkter her , kan dette rett å slett være den eneste produserte av sitt slags ??? Det hadde jo mildt sagt Vært veldig moro . Produksjonsnummer 458 I 1990 på westfalia
HILSEN MORTEN
OddN
-
-

Re: Atlantic syncro 112 hp med hevetak

Post by OddN »

Gratulerer. Ja, Atlantic syncro er sjeldne greier.

Og vi kan vel takke de spesielle avgiftsreglene for campingbiler for at vi tross alt har såpass mange T3 campere i Norge, både Jokere og California/Atlantic. Dette var billige biler å importere i forhold til vanlige personbiler, men man måtte nøye seg med fire sitteplasser da.

Og at vi har så mange 112i biler her i landet skyldes noen unntaksregler vi hadde her i landet for katalysator som disse bilene havnet inn under den gang da. Resten av Europa krevde stort sett katalysator på alle biler, og da fikk de 95 hestere (MV og SS) i stedet.

Dette gjør kombinasjonen Atlantic syncro 112i til noe som vel må kunne kalles særnorsk :-)

Husker det sto en Atlantic syncro med hevetak på Ankenes utenfor Narvik i mange år. var flere ganger inne på tanken på å spørre om den var til salgs... men kom meg aldri så langt.
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Takker morsommre å skru når det er sjeldent .far min kjøpte den rundt 2000 og har faktisk ingen analyse om hvor han fant den men med tanke på hvor mange som er produsert er det jo ikke så mye å velge I og den har I alle fall klistremerke fra Nordkapp , jeg overtok den I 13 og har egentlig skrudd javnt og trutt uten å stresse , så nå begynner den å bli I skikkelig bra stand og faktisk pen å se på . Er jo mora at avgiftssystemet en sjelden gang kommer oss nordmenn til gode også da.
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Takker morsommre å skru når det er sjeldent .far min kjøpte den rundt 2000 og har faktisk ingen analyse om hvor han fant den men med tanke på hvor mange som er produsert er det jo ikke så mye å velge I og den har I alle fall klistremerke fra Nordkapp , jeg overtok den I 13 og har egentlig skrudd javnt og trutt uten å stresse , så nå begynner den å bli I skikkelig bra stand og faktisk pen å se på . Er jo mora at avgiftssystemet en sjelden gang kommer oss nordmenn til gode også da.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, ikke sant... Den jeg husker fra Narvik var i tiden 2005-2009 omtrent.
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Skal få hørt med han åssen han klarte å få tak I den . Med det samme , vet du om fremre rør ( sylinder 1 og 3 ) til syncro mv og ss vil passe til dj ? Hos gunzel står det bare mv og ss på fremre mens bakre står det dj mv ss . Delenummeret slutter på 171 AB JK Har syncro rør som slutter på 172 AB ??? ( tre ukers levering ) hver gang jeg har skiftet eksos del ryker den på innsiden så nå bytter jeg like greit disse to så har jeg helt nytt anlegg .
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

SVJV er det ingen annen forskjell på MV og DJ enn stemplene (pluss fordeler og motorstyring da). Kan ikke se noen grunn til at det røret ikke skulle passe.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-

Post by OddN »

Enig.

Har heller ikke hørt at det skal finnes flere fremre rør til syncro og innsprøytningsmotor. Forgassermotorer har eget men det er en annen historie.
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Takker til begge , da burde det være trygt å bestille rør til 2,1 syncro og ferdig med det . Artig lyd om dagen med en og tre på nesten fri og to og fire helt tett .
caravellekjell

Post by caravellekjell »

Den Atlantic syncro`n på Ankenes ble solgt fra Nesodden i 2006 og fra Ankenes i 2009 tror jeg det var.
Jeg prøvde å kjøpe den begge ganger....Nå går den i Oslo og eier er her inne. 90 mod TD m.2 sperrer.
Kjell.
02 T4 Carthago syncrocamper
06 Harley Davidson Softail Heritage
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Subbet forbi en fin Atlantic søndagen, sto i landsbyen og kan godt være sistnevnte Atlantic. Fin å se til, tok etpar bilder.
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Den jeg har kjøpte far min rundt 2000 og har Vært I drammen området , ble levert uten sperrer fra fabrikk med AVV kasse uten sperrer , men fant ut at han hadde skiftet girkasse og endt opp med AVN med sperre så trenger bare utstyret for å betjene sperra . Jeg overtok I 13 og har skrudd på det meste , mange jobber som har lokket fram noen gloser , vifta til varmeapperatet, selvstarter uten løftebukk , clutch sylinder til jeg fant ut at jeg måtte justere stanga før jeg puttet den I sylinder , diverse vannrør, eksos, dynamo tempraturfølere sko ,skiver klosser , nedre bærekuler osv osv . Når det tekniske ble bra tok jeg for meg rust som det egentlig var lite av etter at skivene var byttet og hengerestet tatt med vinkelslipern og stålbørste , litt I plateskjøter og litt steinsprut bare . Flekket etter beste evne rubba og polerte hele greia for hånd . Nå er det sveising av gammel stil stativ for ting og tang I hestesko over hytte og et for ski og kano og ski til Glassfibertaket. Jeg og sønnen starter på Stryn sommerski og stopper ikke Før Nordkapp I sommer
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Den jeg har kjøpte far min rundt 2000 og har Vært I drammen området , ble levert uten sperrer fra fabrikk med AVV kasse uten sperrer , men fant ut at han hadde skiftet girkasse og endt opp med AVN med sperre så trenger bare utstyret for å betjene sperra . Jeg overtok I 13 og har skrudd på det meste , mange jobber som har lokket fram noen gloser , vifta til varmeapperatet, selvstarter uten løftebukk , clutch sylinder til jeg fant ut at jeg måtte justere stanga før jeg puttet den I sylinder , diverse vannrør, eksos, dynamo tempraturfølere sko ,skiver klosser , nedre bærekuler osv osv . Når det tekniske ble bra tok jeg for meg rust som det egentlig var lite av etter at skivene var byttet og hengerestet tatt med vinkelslipern og stålbørste , litt I plateskjøter og litt steinsprut bare . Flekket etter beste evne rubba og polerte hele greia for hånd . Nå er det sveising av gammel stil stativ for ting og tang I hestesko over hytte og et for ski og kano og ski til Glassfibertaket. Jeg og sønnen starter på Stryn sommerski og stopper ikke Før Nordkapp I sommer
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Så vidt jeg vet er det 3 Atlantic Syncro med høytak. Ørnulf i Stavangertraktene har en, så dukket det plutselig opp en på Hebridene og så er det en som jeg tror er i VW konsernets eie. Resten skal ha hevetak. De 2 siste tror jeg er hvite og Ørnulf sin er grønn. Jeg tror det også finnes 2 originale Syncro 16 westfalia høytak, hvorav 1 ble solgt til Canada og deretter videre til USA, for et par år siden.

Når det gjelder 112hk varianten så har Andrew en, så mener jeg det er en i Lillehammer?? og så er det denne? Det skulle ikke forundre meg om den siste dukker opp i norge også, dersom det altså bare er 4 stk.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hvilken var den norske som ble solgt til USA nylig av han belgieren som lever av å selge biler bl.a dit ? Var ikke han i Kristiansandsområdet og henta en...?
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Vet jo ikke sikkert men har lest på flere nettsteder på norsk England og USA, og det ser ut til at det hersker enighet om at det kun ble levert 4 stk med 112 hester ( ga vel 108 eller noe sånt grunnet annen eksos på syncro ) det virker logisk som Odd sier at alle kan ha blitt lever til Norge på grunn av katalysator regler . Må vel gå ut fra at den siste lever også ,blir litt å banne I kirka å hugge en bil det ble produsert fire stykker av
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Da har jeg blitt litt klokere vedrørende hvor bilen min kommer fra , av all verdens ting så kjøpte faren min den I en bilforretning I Drammen i 2000 ? Men han mente også at den kom nordfra. Dette stemmer antagelig godt med klistremerke fra Nordkapp Honningsvåg osv. Så ser faktisk ikke bort I fra at det var bilen du kjøre forbi stadig vekk odd .
Post Reply