Girkasse problem
Girkasse problem
God morgen alle sammen!
Jeg har en t4 transporter som er på 4 girkassen på litt over et år nå og nå har den siste kassen funnet ut at tiden er inne for og gi opp. Det som skjer er at girskiftene blir lettere mot slutten før jeg ikke får den i gir i det heletatt med en del spon i oljen. Har singelmassesvinghjul med nesten ny clutch, motoren har ikke unormal gange og sviver ganske fint det eneste jeg vet at tenning ligger litt på etterskudd men kan det virkeligt ha så mye å si at kassene blir spist opp?
Er litt tom for ideer så litt innspill og tips hadde vært helt kjempe!
Mvh Torbjørn
Jeg har en t4 transporter som er på 4 girkassen på litt over et år nå og nå har den siste kassen funnet ut at tiden er inne for og gi opp. Det som skjer er at girskiftene blir lettere mot slutten før jeg ikke får den i gir i det heletatt med en del spon i oljen. Har singelmassesvinghjul med nesten ny clutch, motoren har ikke unormal gange og sviver ganske fint det eneste jeg vet at tenning ligger litt på etterskudd men kan det virkeligt ha så mye å si at kassene blir spist opp?
Er litt tom for ideer så litt innspill og tips hadde vært helt kjempe!
Mvh Torbjørn
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Girkasse problem
Bytter du hele tiden til brukte kasser?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Går i brukte kasser ja, har også fått med meg at de har en viss levetid men at alle 4 har de akkuratt samme symptomene før jeg ikke får de i gir lengre. kjører kun gl4 olje også, har prøvd alt fra dyr castrol olje til den billigste og tykeste fra biltema og det er akkuratt samme tralten.
-
Der Postmeister
- -

Hmm. Jeg ville jo tru at feilen lå mest i slitte kasser da.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ja en skulle tru det men etter 4 stk på ca 1 år? Trodde ikke det skulle være muligt. Nå blir det den 5 som går i nå når denne tilslutt tar kvelden
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Prøv enten overhalte girkasser eller f.eks en ny en.
-
Der Postmeister
- -

Det høres jo j..la mye ut ja. Enig der. Men hvis km er omtrent det samma og de har en svakhet som opptrer vd omkring samma km så er det vel ikke helt urimelig.
Brukt er brukt.
Jeg brukte sjøl 4 gearkasser på Postbilen før jeg fant en som holdt.
Nå var det automat T3 uten sammenligning forøvrig.
Brukt er brukt.
Jeg brukte sjøl 4 gearkasser på Postbilen før jeg fant en som holdt.
Nå var det automat T3 uten sammenligning forøvrig.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ja syns og det er liitt merkeligt at alle 4 er sånn, den siste som står i nå er fra en 2.4 uten turbo så har en utveksling fra h%&#^$/ men akkuratt det samme som skjer med den, og tanken jeg har er at det er litt dumt og legge de ekstra kronene i en ny/overhalt om det samme skulle skje med den. Den første kassa som sto i orginalt var det diffen som tok kvelden og slo hull inn i clutchhuset så om det har skjedd noe deretter som knekker kassene vet jeg ikke, er jo ikke akkuratt gratis heller disse kassene [emoji14]
-
Wiggo Jensen
- -

- Car: T4 2,5tdi 2000 mod
- Phone: 905 77 005
Du sier ingenting hvilked motor du har... Hvis det er en trimmet sak med dobbelt så mye dreiemoment som det skal være vil du nok ha klippekort på girkasser og ting forøverig.. 
-
Wiggo Jensen
- -

Vet ikke om dette har så mye å si, men hva med foringen som er inne i bakenden av veivakslingen. Den som støtter inngående aksling til girkassen. Hvis denne er slitt vil ikke akslingen stå helt i senter og lager og drev vil slites i girkassen. På mange biler er denne akslingen støttet opp med et kulelager, men på denne motoren er det en bronsje foring .
Takker for mangen gode svar her! Er den ville 88 hesters ajt motoren jeg har så tror ikke den drar skinnet av pølsa med det første
trimmingen står bil nr 2 for
men det du sier om bronsjeforingen kan være et veldig godt tips! For den informasjonen jeg har fått er at disse ikke har noen form for støtte på inngående aksling??! Noe jeg syns var noe merkeligt, men når et værksted forklarer meg at det er slik det skal vær så godtok jeg jo det!
-
Wiggo Jensen
- -

Rettelse. Ny feil kommer... Var å så på tingenes tilstand, og der er ikke akslingen lang nok til å komme inn i denne foringen.... Hvilked girkasse har du , begynner den på 02 B eller 02 G ? B kassen er visst mye svakere enn G kassen var det en her inne på forumet som skrev her for en stund siden. En annen faktor er vel hvor mye belastning kassen får, sånn som tunge tilhengere. Vil nok tro B kassen holder hvis den ikke har et par tonn på slepekroken ofte.
Har vært borti både 02 G og B, den som står i nå er en B, ser på bildene fra sist gang jeg gjorde d og kan ikke heller helt se hvor akslingen skal få "hvilt" på noe lager så da er jeg jo like langt [emoji14]
Kjenner allerede en stoorrr indre glede etter og få bytte kasse igjen... ikke akkuratt den kjekkeste bilen og bytte kasse på
Kjenner allerede en stoorrr indre glede etter og få bytte kasse igjen... ikke akkuratt den kjekkeste bilen og bytte kasse på
-
Wiggo Jensen
- -

Holder på å bygge om min 102 hk'er fra automat til manuell. Ironisk nok har jeg kjøpt en 88 hk'er til donorbil med 02 B kasse. Men kassen virker å være ok. Tappet ut oljen og der var ingen metalspon . Eneste var at oljen var gammel og skitten. Noe som skyldes bilpodusentenes idiotiske påstand at det ikke skal byttes olje på girkassen i hele bilens levetid... Dette er selvfølgelig fordi de vil ha deg på verkstedene sine med totalhavari etter et par hundre tusen kilometer, da det ikke er en dråpe av den evigvarende oljen igjen... Til sammenligning bytter man girolje på båtmotorer ved noen tusen gangtimer. Sjøl om oljen er ren ved bytting har den mistet mye av viskositeten. Jeg skal sette på denne 02 B kassen slik at ferien kan bli avviklet, så skal jeg lete etter en 02 G kasse som jeg har liggende på lur hvis denne kassa ryker. Er litt spennt på hvordan utvekslingen er på denne kassen ? Håper den ikke er som de gamle kassene som sto på 78 hk sugedieselen der det høres ut som at motoren skal komme inni bilen når man kjører i 90 km/t... Hvor høyt turtall har du når du kjører i 90?
Den kassa som står i nå er håpløs ang turtall, 2500 så har jeg rundtom 100kmt, 110 så har jeg 3000isj, "kjører ikke i 110 da"
Har satt i 5 giret fra den forrige og det hjalp på litt men iogmed denne har en annen utveksling inn så ble det ikke mye forskjell, tjente kansje 10kmt på bytte.. og på denne siste kassen så har jeg fyllt halvannen liter ekstra med olje på som virker til og hjelpe litt, er den som har holdt lengst til nå
Har satt i 5 giret fra den forrige og det hjalp på litt men iogmed denne har en annen utveksling inn så ble det ikke mye forskjell, tjente kansje 10kmt på bytte.. og på denne siste kassen så har jeg fyllt halvannen liter ekstra med olje på som virker til og hjelpe litt, er den som har holdt lengst til nå
-
Wiggo Jensen
- -

Ok. Det er altså ikke verre. På den automatkassa jeg endelig fikk kastet ut av motorrommet var uten 4 gir slik at at den hadde 2900 omdr i 3 giret når jeg kjørte i 80 km/t. Slitsomt å kjøre langtur med..
Kjenner følelsen, var i danmark nettopp og var kjedeligt å bli forbikjørt 130 sona [emoji14] holder meg til maks 90-95. Ingen som har noen andre tips utenom slitne kasser? 
Har nå bestill noe jeg kaller en nesten ny kasse
gått 116t med riktig med riktig kassekode også så får håpe det er denne som er kommet for og bli