Understellsmasse
Understellsmasse
Hva slags middel er det som er brukt i hjulbuene på T4? Jeg har skrapt en del, og det er en tjukk grå gummiaktig masse som har litt elastisitet igjen etter 20 år. Den ligger til dels veldig tjukt på overgangene.
Langs hjulbuer og kanaler ligger det et tynnere lag under lakken med noe som kan se ut som samme produktet.
Forøvrig har jeg kvittering på tectylbehandling på min bil for 10 år siden, og for noe søppel det produktet er. Jeg finner et tynt lag sprø tectyl under hele gulvet som har begynt å sprekke opp.
Langs hjulbuer og kanaler ligger det et tynnere lag under lakken med noe som kan se ut som samme produktet.
Forøvrig har jeg kvittering på tectylbehandling på min bil for 10 år siden, og for noe søppel det produktet er. Jeg finner et tynt lag sprø tectyl under hele gulvet som har begynt å sprekke opp.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
erlingjo
- -

- Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
- Phone: 950 59597
Re: Understellsmasse
Takk. Jeg har også slipt noen timer for å få vekk det seige grapset i hjulbuene og kanalene.
Har erstattet det med dette middelet:
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garas ... ay-621018/
Passet perfekt med hvit masse på hvit bil.
Når gammel tectyl sprekker opp, trenger vann og salt inn og gjør mye skade. Har sett det samme på begge mine Californiaer. Så det er viktig å kontrollere bilen under årlig. Skrap og puss vekk løs tectyl og spray med tyntflytende Merkasol. Når den har tørket kan du evt spraye over med tykk Merkasol etterpå.
erlingjo
Når gammel tectyl sprekker opp, trenger vann og salt inn og gjør mye skade. Har sett det samme på begge mine Californiaer. Så det er viktig å kontrollere bilen under årlig. Skrap og puss vekk løs tectyl og spray med tyntflytende Merkasol. Når den har tørket kan du evt spraye over med tykk Merkasol etterpå.
erlingjo
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
Kan anbefale fluid film (lanolinolje).
Kan kjøpes her: http://www.bilkontroll.no/fluid-film?gc ... cgodndUAkg
Hadde t5n min hos Buskerud antirust, anbefales.
Kan kjøpes her: http://www.bilkontroll.no/fluid-film?gc ... cgodndUAkg
Hadde t5n min hos Buskerud antirust, anbefales.
Renset du hjulbuene totalt for understellsmasse?erlingjo wrote:Takk. Jeg har også slipt noen timer for å få vekk det seige grapset i hjulbuene og kanalene.
erlingjo
Jeg bestemte å kun pirke på det der hvor jeg finner antydning til rustangrep. Sitter da med varmepistol og stor flattrekker og skraper løs massen så det er en tomme overlapp fra rustflekken til jeg finner strøken lakk. Massen sitter fortsatt veldig godt der hel lakken er fin...
Jeg sliper, ev. punktsandblåser og jobber inn Ferrobet rustfjerner med roterende stålbørste i mange omganger. Så er det på med to strøk Owatrol vått-i-vått. 72 timer tørketid og Arcanol (Bengalakk metallgrunning) tynnet med Owatrol oppå der igjen.
Disse understellsmassene er jo fine rustfeller...men helt nødvendig mot stensprut og ikke minst for å tette karosseriskjøtene. Det som gjør meg forvirret er at det ser ut til at samme produkt ligger rundt i hele buen og blir brukt til å tette karosseriskjøtene mot kanalen.
Karosserikitt og understellsmasse er vel ikke det samme.........
-
erlingjo
- -

Slipte kun vekk der jeg trengte å komme til stålet for kontroll og reparasjon. Så jo ikke ut etter å ha herjet med stålbørste og drill.
Fullt verneutstyr påkrevet.
erlingjo
Fullt verneutstyr påkrevet.
erlingjo
-
caravellekjell
Jeg bruker også lanolinolje. Funderud antirust i Eidsberg får besøk av meg annethvert år. Anbefales!
Kjell.
Kjell.
02 T4 Carthago syncrocamper
06 Harley Davidson Softail Heritage
06 Harley Davidson Softail Heritage
Å sprøyte stoff fra innsiden slik at det dekker flater og kryper inn i skjøter én ting, men å beskytte hjulhus og plateskjøter fra ytre påvirkning som steinsprang, salt og vann er noe annet. Fluid Film er sikkert et topp produkt, men er vel ikke svaret på det jeg lurte på 
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
Der brukte jeg wurth sin karosserimasse (husker ikke eksakt hva det heter i farta), også body sort+lakk. Jeg bruker minst mulig tjukk drit, koster heller på fluid film oftere for å holde fuktighet å salt ute.Harald wrote:Å sprøyte stoff fra innsiden slik at det dekker flater og kryper inn i skjøter én ting, men å beskytte hjulhus og plateskjøter fra ytre påvirkning som steinsprang, salt og vann er noe annet. Fluid Film er sikkert et topp produkt, men er vel ikke svaret på det jeg lurte på
Har du ikke innerskjermer å skvettlapper bør det monteres.
-
erlingjo
- -

Forrige Californiaen min var det brukt Wurth sin masse. Den var seig og god. Husker heller ikke navnet på den...
Er nok ikke nødvendig å fylle på like mye som det var orginalt på bilen.
Jeg ble veldig skeptisk til lanolinolje da jeg hørte hvordan verkstedet ville gjøre jobben. Ingen sandblåsing av overflaterust. Kun fylle på med olje under hele bilen...
erlingjo
Er nok ikke nødvendig å fylle på like mye som det var orginalt på bilen.
Jeg ble veldig skeptisk til lanolinolje da jeg hørte hvordan verkstedet ville gjøre jobben. Ingen sandblåsing av overflaterust. Kun fylle på med olje under hele bilen...
erlingjo
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Har all tro på lanolinolja.
-
california
- -

Vil bare gi dere et lurt råd ang. den gummiguffa som sitter under på div. tyske biler. Den er giftig som FY om du bruker varme og den tar fyr eller røyker. Har hørt om folk som måtte på sjukehus etter innhalering av gassene. Melk er visst motgift om du blir dårlig.....
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Melk er nøytraliserende og har vert brukt til sånt i industrien i mange år ja, men i dag er man kommet litt lenger og forsøker å stoppe gifta før den kommer inn i kroppen. 
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com