Automat-Coachen Manfred

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: Automat-Coachen Manfred

Post by OddN »

Og etter en kjapp sjekk bak sikringsboksen fant jeg synderen til null lys... En løs jordingsledning fra styrestrømmen til releene. Kabelskoen var litt slapp så den ble byttet ut. Alt ok nå :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Siden sist har bilen igrunn bare virket, med ett lite unntak. En stund etter dørtrekkbyttingen sluttet høyre vindusheis å virke. Må ha dørtrekket av for å sjekke, men håper igrunn på at det bare er en løs ledning.
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote:Siden sist har bilen igrunn bare virket.
Og det skulle jeg antagelig ikke ha sagt. For da kjerringa skulle bruke bilen for å kjøre flyttelasset til ene dattera, så bestemte de rustne servorørene seg for å begynne å lekke. Jeg hørte hva det var før hun hadde parkert, så mye lyd var det fra servopumpa som gikk uten olje. Fikk fylt etter, men må få tak i slanger til å erstatte de rustne rørene.
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

OddN wrote:
OddN wrote:Siden sist har bilen igrunn bare virket.
Og det skulle jeg antagelig ikke ha sagt
Hehe sånn det pleier å være :lol:
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Kan ikke du sette opp hva som trengs slik at vi andre bare kan bestille?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Kan ikke du sette opp hva som trengs slik at vi andre bare kan bestille?
Kunne selvsagt ha kjøpt deler, fått laget slanger osv... Men siden nærmeste hydraulikkverksted er 120km unna gjorde jeg det enkelt, og bestilte dette settet fra Günzl: http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... /251498100

Image

De trekker fra tysk mva, så totalt kom det på ca 1300kr. Kan bli norsk mva på toppen av dette, men da får jeg det levert på døra.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Mener å huske at fittingsene i ene enden er litt ukurant dimensjon også, så ferdig sett fra Günzl er veldig greit... Monterte mitt på under en time.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-

Post by OddN »

Akkurat ja. Regner med verste arbeidet er å få bort de gamle rustne rørene.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Blir nok vanskelig å slå den prisen også.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Fikk forsåvidt tips om at de rørene ikke så helt bra ut på forrige EU-kontroll, så jeg har bare meg selv å skylde på for at ikke slangene allerede var innkjøpt.

Satser på at det går greit å bytte.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

OddN wrote:Akkurat ja. Regner med verste arbeidet er å få bort de gamle rustne rørene.
Stemmer det... :)
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-

Post by OddN »

Og mens jeg venter på servoslanger, så må jeg jo gjøre noe helt annet. Så da har jeg fått gjort litt småkosmetiske utbedringer.

Jeg har endelig montert Coach-klistremerket foran.

Jeg har festet spoileren ordentlig. Det var tre festeskruer på den høyre biten som var dratt igjennom plasten, og selvsagt satt skruene fast i blindmuttrene så vinkelsliperen måtte frem. Nå er nye blindmuttre satt inn, og spoileren sitter endelig som den skal.

Og når jeg først holdt på under støtfangeren, så sprayet jeg den lille stålleppa som vises mellom støtfanger og spoiler svart. Har alltid lurt på hvorfor VW absolutt skulle ha en sånn tynn karosserifarget stripe under støtfangeren...

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Servoslanger ankommet. Her er nærbilder av koblingene:

Image

Image

Så da er det vel bare å gå igang...

Og da bestemte jeg meg å prøve å få ut så mye som mulig av de gamle rustne rørene. Det viste seg å bli en utfordring. Jeg regner med det er et feste ett eller annet sted over tanken, så selv om jeg kuttet rørene rett foran tanken, klarte jeg ikke å dra de ut bakover. VW har strategisk skjøtet rørene rett bak tanken, så det gikk greit å demontere de derfra og bakover. Men de to bitene over tanken måtte jeg bare glemme å få ned. Nuvel, enda ett påskudd til å bytte tank ved en senere anledning. Det gikk greit å få tredd slangene fremover, og koblingene bak i motorrommet gikk veldig greit å løsne.
Disse slangene forutsetter at du gjenbruker de to korte slangestussene som går inn på hhv pumpa og reservoaret. Tidligere var det en del leverandører som leverte slanger som erstattet også disse stussene, men det gav etter sigende mer støy fra pumpa. Det skal visst sitte en slags ventil inni den ene stussen.

Når slangene vel var festet bak i motorrommet, brukte jeg strips og festet de til de store kjølerørene som går under hele bilen. Jeg fant ut at det var lurt å begynne stripsingen bakfra, og så til slutt legge slangene i en pen sløyfe under giroverføringen og inn på tannstanga. Da var jeg etterhvert blitt så skitten på hendene at kameraet fikk ligge...

Ny olje og litt lufting, og det ser faktisk tett ut. Drøye to timer tok det, men nå er det gjort. Må ta en inspeksjon etter første prøvetur for å sjekke at ingenting har forskjøvet seg eller ligger og gnisser.
OddN
-
-

Post by OddN »

Glemte å nevne en viktig sak. De overgangene som er skrudd in i ene enden på slangene må selvsagt løsnes og skrues inn i tannstang først. Så kan slangene festes i disse. Glemte å sjekke om det egentlig er samme dimensjon som på de gamle overgangene.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er bilen prøvekjørt med nye servoslanger og alt virker ok.

Klarte selvsagt å fylle for mye servoolje sånn at det rant over på prøveturen... Nåvel, det var uansett på tide med en motorvask. :lol:

Men utover det ser det tett ut.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er det ferie og først står en mc tur til Nordkapp via Lofoten på programmet. Men så skal største jentungen begynne på folkehøgskole i Hardanger, og da må vi ut og kjøre flyttelass.

Så for å kunne overnatte baki bilen på turen flytter jeg nå midlertidig Multivan baksetet fra syncroen over i Coachen. Det ser selvsagt helt på trynet ut med mørkebrunt baksete i ellers grå bil, men dette et rent midlertidig. De lysbeige gardinene stakk seg imidlertid ikke så mye ut.

Egentlig tror jeg at jeg ønsker meg et R&R baksete med GL velour... Noen som har og vil bytte i et pent GL baksete med armlener?
OddN
-
-

Post by OddN »

Har vært inne på tanken før og nå blusser ideen opp igjen. Tidlige T4 fikk du med et "sengebrett" som gav helt flat sengebunn oppå standardsetene. Slik:

Image

Image

Image

Enda flere bilder her: http://www.gaskutsche.de/auswahlberatun ... eboden.php

Kanskje noe sånt kan gjøres på T3 seter også...
OddN
-
-

Post by OddN »

Leker litt mer med denne ideen i hodet.

Å skjære ut kryssfinerplatene til dette er den enkle delen. Men uten en rettvendt toseter som kan være støtte for plata må den vel ha bein. Og da ser jeg for meg noe ala campingbord. Altså en bred "U" som er hengslet i plata og kan låses i utslått stilling. Kanskje man til og med kan finne noe ferdig i camping avdelingen.

Og så må de trekkes med noe som ser ok ut. Kanskje det Bluestar stoffet kan brukes. Det finnes fremdeles i metervare fra Günzl.

Så må bakseteryggen kunne låses i nedslått stilling. Vet ikke hvordan det er i andre GL'er men i min så blir ryggen liggende litt skrått når jeg klapper den ned.

Til slutt må den fremre plata hengsles i toppen av ryggen på en enkel måte. Lang pianohengsel kanskje?
OddN
-
-

Post by OddN »

Etter en liten campingtur på dårlige fjellveger klarte jeg jammen å slå et aldri så lite hull i bensintanken. Har en mistanke om at den har vært svekket av rust lenge. Magnetiske avleiringer i bensinfilteret tyder i alle fall på det.

Ikke rare hullet, men det begynte å lukte bensin rundt bilen. Og etter en inspeksjon fant jeg hullet. Da var det igrunn bare å bestille ny tank. Surt men nødvendig. Og ikke akkurat uventet. Så da står begge bussene på bukker her. Syncroen for siste innspurt på girkassebytte og denne da for tankskifte.
OddN
-
-

Post by OddN »

I dag ble ny tank fra Brickwerks levert på døra. Den er lakkert med en eller annen slags sølvfarge, men jeg tok og gav den et lag understellsmasse på oversiden. Tenkte jeg skulle være lur og vente med å male den på undersiden til den er på plass.

Bilen er jekket opp i alle kanter og satt på bukker, og da var det bare å gå i gang. Løsnet alle slangene, inkludert påfyllingsstussen, og la meg under for å løsne stroppene. Hadde satt jekken under og det var nok lurt. Stroppene var litt vriene, så der måtte jeg bøye litt på festeørene i bakkant for å få lirket de ut.

Lufteslangene gikk lettere å nå enn jeg hadde fryktet, måtte riktignok av med hjulene for å komme ordentlig til. Men når alt var løsnet gikk det lett å slippe tanken ned.

Håper det går like greit å få den nye opp...
OddN
-
-

Post by OddN »

Ny tank er hengt opp og det gikk på skinner. Og med nye pakninger overalt gikk det veldig greit å få både tankpåfylling og alle lufteslangene på plass. Og den har fått et godt lag med understellsmasse. Hadde bare 10 liter bensin stående, men det er nok til å kjøre på bensinstasjonen i morgen. Krysser fingrene for at alt er tett.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Åssen gikk det å montere tankmåler? Jeg har prøvd to tanker fra ettermarked. Den ene fra Werk34. Og på begge sleit jeg noe inni h...te for å få vridd måler på rett plass. Den ene fikk jeg ikke til. Og den andre knuste jeg rett og slett plastikken i forsøket før element nr to gikk nesten på plass.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Åssen gikk det å montere tankmåler? Jeg har prøvd to tanker fra ettermarked. Den ene fra Werk34. Og på begge sleit jeg noe inni h...te for å få vridd måler på rett plass. Den ene fikk jeg ikke til. Og den andre knuste jeg rett og slett plastikken i forsøket før element nr to gikk nesten på plass.
Jeg sjekket hvilken vei den skulle vries og så tok jeg en liten nebbtang og bøyde forsiktig opp hjørnene på alle metallflikene litt sånn at måleren entret lettere. En liten dusj med silikonspray på pakningen gjorde nok også operasjonen enklere.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hmm...prøvde alt så har vel kanskje ikke vært flink nok eller Max uheldig. Jaja...tankhelvete må ut ennå en tur for å bli tett så sann går no dagan...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Hadde lest om flere som plagdes med akkurat det du beskriver så jeg var nok ekstra forsiktig.

Dette er tank fra Brickwerks, men de lager nok ikke tankene selv og jeg tror egentlig ikke det er veldig mange forskjellige produsenter...

Har ikke fått sjekket at den er tett enda, men krysser fingrene når jeg drar til bensinstasjonen.
Post Reply