Biltema Epoxy primer - Mine erfaringer
-
Alf Torp
- -

- Car: 86/91 T3 JX/AAZ
- Phone: 40-62-70-60
Biltema Epoxy primer - Mine erfaringer
Jeg kjøpte en boks av Biltemas Epoxy primer http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... 000023393/ for noen uker siden, for å bruke den på dokaen min.
Erfaringsvis er jeg forsiktig med å blande forskjellige typer produkter men jeg tenkte at "Ok, her vil jeg eksperimentere litt". Dels fordi "proffe" epoxy primere er dyre og dels fordi jeg ønsker å finne ut hvilke produkter jeg kan stole på og ikke.
Her deler jeg mine erfaringer så langt.
Produktet:
Biltema 30623 Epoxi primer (Ikke stavefeil fra min side) primært beregnet for båt, men kan også brukes på bil.
3:1 blandeforhold primer/herder (herder medfølger)
Brukt hvordan:
Blandet 3:1+20% tynner for sprøytbarhet
Underlaget er gammel lakk, sparkel, sprøytesparkel, Glasurits syregrunning på bart metall og Eastwoods sprayboks syregrunning ved gjennomsliping.
Eastwoods syregrunning ble sprøytet og deretter Biltema epoxy primer mens syregrunningen fortsatt var lett fuktig.
Lakksprøyten har dyseåpning 1.4mm og trykket var ca. 4 bar.
3 lag ble sprøytet.
Førsteinntrykk:
- Lukter fælt, og herderen enda verre. BRUK MASKE og god - GOD - lufting.
- Ved sprøyting oppleves primeren som tykk og får lett struktur. Høyere trykk kan kanskje hjelpe mot dette, eller muligens mer tynner.
- Ingen reaksjoner med underlaget, ingen silikonflekker eller andre uhumskheter som tyder på at primeren er reaktiv.
- Kan legges ganske tykt uten at den renner, slik jeg opplever det.
- Lengre tørketid enn håpet. Kan være fordi det er 7 grader der jeg sprøyter og tørker, da...
- Slipbar etter 24 timer med ujevn temperatur.
- Lettslipt med P800 vannslipepapir.
- Fyller godt.
- Ved gjennomsliping blir overgangene mellom underlaget og primeren svært fine, jeg tviler på at dette vil synes gjennom lakken etter lakkering.
- Lett å rengjøre sprøyten etter bruk, dersom man gjør det umiddelbart.
Så langt virker dette som et anvendelig produkt.
Fyller på med mer etterhvert som erfaringene kommer. Skal prøve å få lakkert i løpet av uken/helgen.
Erfaringsvis er jeg forsiktig med å blande forskjellige typer produkter men jeg tenkte at "Ok, her vil jeg eksperimentere litt". Dels fordi "proffe" epoxy primere er dyre og dels fordi jeg ønsker å finne ut hvilke produkter jeg kan stole på og ikke.
Her deler jeg mine erfaringer så langt.
Produktet:
Biltema 30623 Epoxi primer (Ikke stavefeil fra min side) primært beregnet for båt, men kan også brukes på bil.
3:1 blandeforhold primer/herder (herder medfølger)
Brukt hvordan:
Blandet 3:1+20% tynner for sprøytbarhet
Underlaget er gammel lakk, sparkel, sprøytesparkel, Glasurits syregrunning på bart metall og Eastwoods sprayboks syregrunning ved gjennomsliping.
Eastwoods syregrunning ble sprøytet og deretter Biltema epoxy primer mens syregrunningen fortsatt var lett fuktig.
Lakksprøyten har dyseåpning 1.4mm og trykket var ca. 4 bar.
3 lag ble sprøytet.
Førsteinntrykk:
- Lukter fælt, og herderen enda verre. BRUK MASKE og god - GOD - lufting.
- Ved sprøyting oppleves primeren som tykk og får lett struktur. Høyere trykk kan kanskje hjelpe mot dette, eller muligens mer tynner.
- Ingen reaksjoner med underlaget, ingen silikonflekker eller andre uhumskheter som tyder på at primeren er reaktiv.
- Kan legges ganske tykt uten at den renner, slik jeg opplever det.
- Lengre tørketid enn håpet. Kan være fordi det er 7 grader der jeg sprøyter og tørker, da...
- Slipbar etter 24 timer med ujevn temperatur.
- Lettslipt med P800 vannslipepapir.
- Fyller godt.
- Ved gjennomsliping blir overgangene mellom underlaget og primeren svært fine, jeg tviler på at dette vil synes gjennom lakken etter lakkering.
- Lett å rengjøre sprøyten etter bruk, dersom man gjør det umiddelbart.
Så langt virker dette som et anvendelig produkt.
Fyller på med mer etterhvert som erfaringene kommer. Skal prøve å få lakkert i løpet av uken/helgen.
Mvh,
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Re: Biltema Epoxy primer - Mine erfaringer
Hva legger du over? Skal lakke en haug med deler med Glasurit PU-lakk, selgeren her mener det ikke trengs grunning utover heftgrunning. Men jeg bryr meg ikke så hardt om at overflaten blir helt jevn og fin, så jeg har jo ikke behov for en fyller å slipe på.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Apropos maske, bare en liten advarsel til alle oss amatører der ute: støvmaske er verre enn ingen maske, ikke fall for den fristelsen hvis du ikke har skikkelig utstyr. Maske, filtre og oppbevaringsboks så du slipper å kjøpe nye filtre hver eneste gang du skal bruke maska kommer på 6-700 kroner. Det er helsa verdt!
Joachim
Er du sprø? Sprøyter vel ikke 2k lakk med støvmaske...gassmaske er strengt tatt heller ikke godt nok. Det er best med en paranoid tilnærming, og egentlig er det uakseptabelt å ikke ha lakkboks (god avtrekk). Isocynates er drepen, og det er luktfritt og akkumuleres i kroppen via hud og øyne, og selvfølgelig åndedrettet.
Jeg er en kun en amatør, men 1,4 mm dyse er lakkdyse, ikke til grunning. Der bør du ha i hvert fall 1,8 mm. Har bl.a. erfaring med å sprøyte Hagmanns 2k epoxy (fåes kjøpt på Mekonomen). Den var lett å jobbe med. Skal naturligvis tynnes noe med riktig tynner (cellulose) for å sprøytes. Når det gjelder 2k epoxy så har de etter hva jeg vet normalt 3-4 timers åpentid for å bonde KJEMISK med neste lakklag. Hvis du sprøyter slipegrunningen etter dette mister du kjemisk heft og får kun mekanisk. Hvis epoxygrunningen står for lenge har jeg da mattet den godt ned og sprøytet et lag til 2k epoxy og sørget for å sprøyte slipegrunningen før vinduet lukker.
Jeg er en kun en amatør, men 1,4 mm dyse er lakkdyse, ikke til grunning. Der bør du ha i hvert fall 1,8 mm. Har bl.a. erfaring med å sprøyte Hagmanns 2k epoxy (fåes kjøpt på Mekonomen). Den var lett å jobbe med. Skal naturligvis tynnes noe med riktig tynner (cellulose) for å sprøytes. Når det gjelder 2k epoxy så har de etter hva jeg vet normalt 3-4 timers åpentid for å bonde KJEMISK med neste lakklag. Hvis du sprøyter slipegrunningen etter dette mister du kjemisk heft og får kun mekanisk. Hvis epoxygrunningen står for lenge har jeg da mattet den godt ned og sprøytet et lag til 2k epoxy og sørget for å sprøyte slipegrunningen før vinduet lukker.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
Alf Torp
- -

Jeg jobbet som billakkerer for noen år siden, og i noen år. Isocyanater spøker man ikke med nei. Ordentlig maske og god lufting er et absolutt minimum. Heldigvis er bruken av isocyanater som reaktivt middel i herdere (isocyanatene er ikke i lakken) redusert kraftig, og faren er dermed ikke så stor som den var.Harald wrote:Er du sprø? Sprøyter vel ikke 2k lakk med støvmaske...gassmaske er strengt tatt heller ikke godt nok. Det er best med en paranoid tilnærming, og egentlig er det uakseptabelt å ikke ha lakkboks (god avtrekk). Isocynates er drepen, og det er luktfritt og akkumuleres i kroppen via hud og øyne, og selvfølgelig åndedrettet.![]()
1.4 mm dyse holder. Det tar bare lengre tid og krever noe høyere trykk for å få gjennom. Gjerne litt mer tynner også.
Epoxygrunning ER slipegrunning. Oppå epoxygrunningen skal det sealer og lakk. Sprøyter du lakk på epoxy uten å slipe ber du om trøbbel uansett hvor fort du gjør det. Syregrunning er noe annet. Denne kan det ofte (men ikke alltid) sprøytes annen grunning rett oppå uten mellomsliping dersom man gjør det før den tørker helt. Dette gir god vedheft.
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
Alf Torp
- -

Jeg legger lakk over. Men jeg bygger opp et underlag under lakken som skal ha mest mulig heft og -viktig - mest mulig rustbeskyttelse. Epoxygrunning generelt gir god beskyttelse mot vanninntrenging. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å sprøyte denne grunningen med mer tynner dersom du er ute etter et lettslipt og relativt tynt sjikt. Jeg sprøytet 3 lag, det er sikkert også mulig med 2. Men for mitt vedkommende er rustbeskyttelsen den vil gi (sammen med lakken) det viktigste. Derfor ble det 3 lag så jeg kan slipe det glatt og fortsatt ha et mest mulig helt epoxysjikt igjen på bilen. Jeg kommer også til å sprøyte med Glasurits lastebillakk, som vel er PU om jeg ikke husker feil.subwoofer wrote:Hva legger du over? Skal lakke en haug med deler med Glasurit PU-lakk, selgeren her mener det ikke trengs grunning utover heftgrunning. Men jeg bryr meg ikke så hardt om at overflaten blir helt jevn og fin, så jeg har jo ikke behov for en fyller å slipe på.
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
Alf Torp
- -

Godt tips. Nevnte jeg god lufting?subwoofer wrote:Apropos maske, bare en liten advarsel til alle oss amatører der ute: støvmaske er verre enn ingen maske, ikke fall for den fristelsen hvis du ikke har skikkelig utstyr. Maske, filtre og oppbevaringsboks så du slipper å kjøpe nye filtre hver eneste gang du skal bruke maska kommer på 6-700 kroner. Det er helsa verdt!
GOD LUFTING!!!
Bare sånn at det er sagt.
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Jeg har vel allerede warpet tråden din ganske kraftig, Alf, men hva tror folk om Jotun Antipest i denne sammenhengen? Lett tilgjengelig 2k-epoxy til en ikke alt for gal pris?
Jotamastic ("offshoregrunning") er vel det som regnes som best, men er kostbart og kanskje ikke veldig lett tilgjengelig.
Jotamastic ("offshoregrunning") er vel det som regnes som best, men er kostbart og kanskje ikke veldig lett tilgjengelig.
Joachim
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Jotamastic kjøpte jeg som smart pack, 2x 5 liter fra et firma i Drammen som heter vannhandel.no
Bruker å tømme over i to mindre glass som jeg mikser fra. Nå er ikke jeg på et så avansert nivå når det kommer til fremgangsmåter, men jeg bruker denne malingen på understell og under på bilene.
Senest i kveld på baljen under motoren på T4en. Den var dyktig skjemmet av tidens tann. Tillater meg å legge inn et par tre bilder som eksempel på min bruk av dette produktet.

Og et fra T3en også.

Bruker å tømme over i to mindre glass som jeg mikser fra. Nå er ikke jeg på et så avansert nivå når det kommer til fremgangsmåter, men jeg bruker denne malingen på understell og under på bilene.
Senest i kveld på baljen under motoren på T4en. Den var dyktig skjemmet av tidens tann. Tillater meg å legge inn et par tre bilder som eksempel på min bruk av dette produktet.

Og et fra T3en også.

VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
Alf Torp
- -

[quote="Needforspace"]Jotamastic kjøpte jeg som smart pack, 2x 5 liter fra et firma i Drammen som heter vannhandel.no
Har du noen eksempler etter tre til fem års bruk?
Har du noen eksempler etter tre til fem års bruk?
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Det har jeg ikke for meg personlig, relativt nykjøpt maling for meg, men den har jo vert brukt i skipsindustrien i mange år. Som oftest i en grå farge.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
-
Alf Torp
- -

Etter å ha sprøytet lakk over epoxygrunningen ser egentlig alt svært bra ut med tanke på kjemi, ingen reaksjoner (ingen bombe, epoxy er generelt svært lite reaktivt og brukes ofte for å isolere "tvilsom lakk/maling/grunning etc. fra ny lakk.) og så langt ser jeg lite av slipestriper og ettersynkinger. Nå har det bare gått noen få uker så jeg skal følge med videre.
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf