Start vs. Forbruksmateriell, California.
Start vs. Forbruksmateriell, California.
Finnes det et sted å foreta en "clean cut" for å skille "campingforbrukerene" fra startbatteriet.
Dvs. Kabinlys, kjøleskap, stereo, heating til gassen, etc...?
Dette er en 90 modell Vanagon California Westfalia.
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Dvs. Kabinlys, kjøleskap, stereo, heating til gassen, etc...?
Dette er en 90 modell Vanagon California Westfalia.
-
StephanJX
- Car: T3 1987 JX Joker
- Phone: +4745870049
Re: Start vs. Forbruksmateriell, California.
Hei Dag,
bare for å sjekke: har du en Westfalia eller California Camper med originalt levert 2. batteri? I så fall er kabinlys, kjøleskapet og oppvarmingsystem standard koblet til 2. batteri, men stereo til startbatteri. Det er derfor relativt enkelt å koble stereoen til 2. batteriet som ligger jo under en av forsetene. Bare trekk en kabel fra stereo til batteriet, og ikke glem sikkringen ved siden av batteriet. Husk å koble både permanentpluss og brytet pluss til 2. batteriet, du kan få problemer hvis du kobler permament pluss til 2. batteriet, men brytet pluss på startbatteriet. Hvis du vil ha brytet pluss funksjonen, så kan du løse det med et rele.
Hvis du har en California uten originale 2. batteri (fikk man det faktisk uten 2. batteri? Alle originale Westfalia hadde jo 2 batterier) så vil jeg anta at alle kablinger var samlet bak kjøkkenet, og kjørt derifra til startbatteri. Jeg hadde derfor letet bak kjøkkenet først. Men jeg har aldri sett en California uten 2. batteri før, så det er bare en antagelse.
Hilsen, Stephan
bare for å sjekke: har du en Westfalia eller California Camper med originalt levert 2. batteri? I så fall er kabinlys, kjøleskapet og oppvarmingsystem standard koblet til 2. batteri, men stereo til startbatteri. Det er derfor relativt enkelt å koble stereoen til 2. batteriet som ligger jo under en av forsetene. Bare trekk en kabel fra stereo til batteriet, og ikke glem sikkringen ved siden av batteriet. Husk å koble både permanentpluss og brytet pluss til 2. batteriet, du kan få problemer hvis du kobler permament pluss til 2. batteriet, men brytet pluss på startbatteriet. Hvis du vil ha brytet pluss funksjonen, så kan du løse det med et rele.
Hvis du har en California uten originale 2. batteri (fikk man det faktisk uten 2. batteri? Alle originale Westfalia hadde jo 2 batterier) så vil jeg anta at alle kablinger var samlet bak kjøkkenet, og kjørt derifra til startbatteri. Jeg hadde derfor letet bak kjøkkenet først. Men jeg har aldri sett en California uten 2. batteri før, så det er bare en antagelse.
Hilsen, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
Takker!
Tenkte på. Få skilt de, for det er vel ikke et skillerele/dioder så vidt jeg vet?
De lades jo sammen, og de tappes sammen...
Tenkte på. Få skilt de, for det er vel ikke et skillerele/dioder så vidt jeg vet?
De lades jo sammen, og de tappes sammen...
-
StephanJX
- Car: T3 1987 JX Joker
- Phone: +4745870049
Det finnes et skillerele, sitter vanligvis rett ved siden av den 2. batteriet. Men plassering kan variere avhengig av byggeår og bensin/diesel versjon, og hvis det er en original California eller Westfalia, eller noe selvbygd med Westfalia deler.
Skillereleet kobler 2. batterien til bilelektrik etter generatoren begynner å produsere strøm. Hvis motoren står stille, eller under motorstart er 2. batteri frakoblet.
Skillerele sitter i ledningen mellom 1. batteri og 2. batteri, og hvis den er original, så går ledningen fra 1. batteri via sentralelektriken til skillerele og 2. batteri.
Det finnes også en liten problem ved å koble stereo til 2. batteri: originalt er ledningen mellom batteriene ikke veldig tykk (tror noe som 6mm2 eller noe slikt). Det betyr nok ikke så mye hvis du bare drive kjøleskapet via 2. batteri, og glødepluggen til oppvarmingen. Men hvis du kobler en digert stereoanlegg (jeg har stereo med 2 ekstra forsterkere med totalt 160W Sinus inn i bilen) så vil batteriet ikke ble oppladet skikkelig, også ikke hvis den er nye. Og den vil aldre derfor raskere. Det er nok i seg selv ikke et veldig stort problem, men jeg må huske alltid å skrue av stereoanlegget 20min før jeg havner på et campingplass hvor jeg vil starte dieseloppvarmingen. Glødepluggen trekker så mye strøm at den 2. batteri kan ikke levere det, hvis den er ikke skikkelig oppladt. Det finnes flere løsninger for å unngå dette problemet (noe clevere relekoblinger, eller et mye tykkere kabel mellom batteriene), men jeg kan leve med det.
Lykke til! Stephan
Skillereleet kobler 2. batterien til bilelektrik etter generatoren begynner å produsere strøm. Hvis motoren står stille, eller under motorstart er 2. batteri frakoblet.
Skillerele sitter i ledningen mellom 1. batteri og 2. batteri, og hvis den er original, så går ledningen fra 1. batteri via sentralelektriken til skillerele og 2. batteri.
Det finnes også en liten problem ved å koble stereo til 2. batteri: originalt er ledningen mellom batteriene ikke veldig tykk (tror noe som 6mm2 eller noe slikt). Det betyr nok ikke så mye hvis du bare drive kjøleskapet via 2. batteri, og glødepluggen til oppvarmingen. Men hvis du kobler en digert stereoanlegg (jeg har stereo med 2 ekstra forsterkere med totalt 160W Sinus inn i bilen) så vil batteriet ikke ble oppladet skikkelig, også ikke hvis den er nye. Og den vil aldre derfor raskere. Det er nok i seg selv ikke et veldig stort problem, men jeg må huske alltid å skrue av stereoanlegget 20min før jeg havner på et campingplass hvor jeg vil starte dieseloppvarmingen. Glødepluggen trekker så mye strøm at den 2. batteri kan ikke levere det, hvis den er ikke skikkelig oppladt. Det finnes flere løsninger for å unngå dette problemet (noe clevere relekoblinger, eller et mye tykkere kabel mellom batteriene), men jeg kan leve med det.
Lykke til! Stephan
--
Takk Stephan!
Jeg får lete litt...
Kabler er 50mm^2...
Stereo'n er vel på vanvittige 25w
Jeg får lete litt...
Kabler er 50mm^2...
Stereo'n er vel på vanvittige 25w
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Enten virker ikke skillereleet, eller så er det koblet ut. Uansett får du ta deg en tur til Stoa og kjøpe et nytt på Biltema.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Har noen dagers erfaring med Biltema sitt skillerele nå og det funker helt fint. Om jeg er snar å koble til ladestrøm vil dioden på relèt lyse under lading noe som betyr at begge batterier får lading fra laderen som er koblet til fritidsbatteriet.
Det er ikke bra kan man si, men det er vel ingen forskjell på det og under kjøring?
Det er ikke bra kan man si, men det er vel ingen forskjell på det og under kjøring?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
Nå skal vel det skillereleet ha lading inn på start, og ikke på forbruk.
Det føler på startbatteriet, og kobler ikke inn forbruk i ladingen før start er på 13,8 volt eller noe sånt.
Setter du en lader på forbruk, er all bets off... Avhengig av designet på releet.
Det føler på startbatteriet, og kobler ikke inn forbruk i ladingen før start er på 13,8 volt eller noe sånt.
Setter du en lader på forbruk, er all bets off... Avhengig av designet på releet.
-
Needforspace
- -

Om man har lader koblet til forbruksbatteriet og setter 230V på den før spenningen har vert under 12.8V på startbatteriet beholder man skillereleet i lukket posisjon og batteriene er sammenkoblet og får begge lading fra laderen beregnet for forbruksbatteriet.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Ok.
Jeg har koblet 220v laderen til start...
Jeg vil ha opp start først, uansett scenario...
(Med elektronisk rele fra Biltema)
Jeg har koblet 220v laderen til start...
Jeg vil ha opp start først, uansett scenario...
(Med elektronisk rele fra Biltema)
-
Needforspace
- -

Nå har jeg bare en liten Defa vedlikeholdslader men til camping vil jeg gjerne ha en litt kraftigere lader for å dekke behovet med strøm tilgjengelig, som for eksempel på campingplasser eller ved besøk hos venner.
Har en 20A i campingvogna.
Om jeg allikevel skal ha lader dedikert startbatteriet vil jeg montere et rele på styringsledningen på skilledioden for å skille batteriene 100%
Har en 20A i campingvogna.
Om jeg allikevel skal ha lader dedikert startbatteriet vil jeg montere et rele på styringsledningen på skilledioden for å skille batteriene 100%
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14