Boing lyd i bakstilling
Boing lyd i bakstilling
Etter å ha bent og bøyd og rugget og vippa uten å bli klok er tiden inne for
å høre om noen her inne har vært borti samme sak:
Ved kraftig krenging, f.eks. når bare det ene bakhjulet tar turen nedom en
dyp hump, så kommer det en boing-boing lyd fra bakstillingen på bilen.
Det begynte på venstre side, men kan nå også delvis høres om bilen rugger
mot høyre. Det er ingen boing-lyd ved kjøring i f.eks. fartshumper eller
i større dumper hvor hele bilen gynger ned og opp.
Er det noen som vet hva det kan være?
Sliten anti-roll bar? Eller innfesting av denne?
Den sitter jo i noen gummiforinger, men de pleier jo normalt bli løsere/sprøere
med årene og ikke så tighte at de hindrer vridning av krengestaget.
Demper og fjærer ser tilsynelatende ok ut, men det kan ikke utelukkes
feil på disse, dog er det snodig om de kan lage boing-lyd.
å høre om noen her inne har vært borti samme sak:
Ved kraftig krenging, f.eks. når bare det ene bakhjulet tar turen nedom en
dyp hump, så kommer det en boing-boing lyd fra bakstillingen på bilen.
Det begynte på venstre side, men kan nå også delvis høres om bilen rugger
mot høyre. Det er ingen boing-lyd ved kjøring i f.eks. fartshumper eller
i større dumper hvor hele bilen gynger ned og opp.
Er det noen som vet hva det kan være?
Sliten anti-roll bar? Eller innfesting av denne?
Den sitter jo i noen gummiforinger, men de pleier jo normalt bli løsere/sprøere
med årene og ikke så tighte at de hindrer vridning av krengestaget.
Demper og fjærer ser tilsynelatende ok ut, men det kan ikke utelukkes
feil på disse, dog er det snodig om de kan lage boing-lyd.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Re: Boing lyd i bakstilling
Boing lyd tror jeg må ha med fjærer å gjøre.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Oki - dobbeltsjekke fjærer da - ev. komprimere dem og sjekke etter brudd. Alt. plukke dem av og sjekke.
Jeg tenkte kanskje et trått krengestag også kunne lage boing lyd dersom den vrei seg i rykk og napp fremfor en jevn bevegelse.
Kan vel plukke av den og å sjekke med en liten kjøretur siden den vel er enklere å få av enn fjærene.
Er det lettest å få det av om bilen står på alle fire hjulene?
Jeg tenkte kanskje et trått krengestag også kunne lage boing lyd dersom den vrei seg i rykk og napp fremfor en jevn bevegelse.
Kan vel plukke av den og å sjekke med en liten kjøretur siden den vel er enklere å få av enn fjærene.
Er det lettest å få det av om bilen står på alle fire hjulene?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Fjørbeinslager kan lage boinglyd når fjøra vrir seg, men det har du bare foran...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
maasoey
- -

- Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.
Der Postmeister wrote:Fjørbeinslager kan lage boinglyd når fjøra vrir seg, men det har du bare foran...
Monterte nye fjærbeinslager for 2 uker siden. Ene er allerede gåent...
Det ironiske er jo at de gamle var helt fine, men de ble byttet når jeg byttet støtdempere...
-
Der Postmeister
- -

VW leverer fra i høst oppdaterte og bedrede lager. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
maasoey
- -

Farlig å kjøre med? Annet enn plagsom støy såklart...Der Postmeister wrote:VW leverer fra i høst oppdaterte og bedrede lager.
-
Der Postmeister
- -

I utgangspunktet går det vel ingen steder, men det kniper jo på fjøra og således påvirker det nok sving og kjøreegenskaper. Men...to uker=garanti. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
maasoey
- -

Bestilte deler selv, så teit som man var.Der Postmeister wrote:I utgangspunktet går det vel ingen steder, men det kniper jo på fjøra og således påvirker det nok sving og kjøreegenskaper. Men...to uker=garanti.
Får nytt lager ja, men det er jo ikke uten arbeid likevel...
-
Der Postmeister
- -

Hadde du kjøpt VW så hadde de tatt jobben for deg. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
einic
- -

- Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
Lagrene er så godt som frie for fett. Fyll de opp med sjøvannsbestandig fett før montasjen. Også utvendig. Det er saltvannet som spiser opp de originale lagrene.
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Hvis "boing-lyden" er fra fjærene fremme så har du godt selskap med flere. Har sporadisk det samme på min og fikk beskjed fra merkeverkstedet at de er kjent med dette. På min karakteriserte de det som en ufarlig "arbeidslyd" fra fjærene. I noen tilfeller hjelper det å bytte fjærene, men de sa at det er ingen garanti for at det gjør det. Det antas at det er anleggsflata for fjærene som kan være årsaken, og da begynner det å dra på seg med kostnader hvis du skal kjøre løpet helt ut. På min virker det som om det henger sammen med temperatur og som sagt kan det gå langt og lenge mellom hver gang. Bilen min går daglig på nedprioriterte hølete og telehivbefengte møkkaveier, og det er allment kjent at bilene her får juling. 
Fikk snoket mer på boinginga i bilen min nå.
Og det var fjøra. Det er et brudd i den i framkant på toppen, ca 1/2 omdreining før enden.
Det gjør at den lugger litt i gummiforingen som sitter der og da flytter den seg rykkvis - som gir boing.
Bilen måtte jekkes opp uten brekket på for å fremprovosere lyden så det var mulig å spore hvor den kom fra.
Bestille fjærer og dempere nå tenker jeg.
Og det var fjøra. Det er et brudd i den i framkant på toppen, ca 1/2 omdreining før enden.
Det gjør at den lugger litt i gummiforingen som sitter der og da flytter den seg rykkvis - som gir boing.
Bilen måtte jekkes opp uten brekket på for å fremprovosere lyden så det var mulig å spore hvor den kom fra.
Bestille fjærer og dempere nå tenker jeg.
Har 2 Fjærbeinslager sett, et fra vw 7e0412249b delenr og et uorginalt. Uorginalt har ikke kulelager en gang. Har dårlig erfaring med originale fra vw fra før, hvilken er best hvor mange km bør det holde ?
-
einic
- -

Åpne lager og tilsett fett. De er nesten helt tørre fra leverandør. Jeg skiftet ett i fjor som ble helt fylt med Biltema propellakselfett. Poster en melding hvis det feiler igjen. Det som ble byttet ut bar preg av å ha svømt i veisalt hilsen Statens Vegvesen. Marint fett er å anbefale på disse.
Jeg har også en 1302 boble fra 1972 som gikk i vanlig trafikk til 1992 før den ble pusset opp. Også McPherson og fjærbeinslager. Disse ble brukt videre etter restaurering da både gummi og lager var ok.
Det samme gjelder drivaksler. Disse fikk nytt fett.
Har inntrykk av at nyere deler er programmert til å feile etter en tid.
PS: jeg kjøpte original fjærbeinslager, 160 kroner tror jeg det kostet. VW er flinke til å oppgradere deler som feiler prematurt. God erfaring med å kjøpe originaldeler. Med unntak av blinklyshendel, der var prisforskjellen for stor. 1750 original, på nett fra Tyskland inklusive frakt: 62 Euro. !! Her var i tillegg problemet en knekt fjær, fikset det på 2 minutter, har reservehendel klar til neste havari.
Jeg har også en 1302 boble fra 1972 som gikk i vanlig trafikk til 1992 før den ble pusset opp. Også McPherson og fjærbeinslager. Disse ble brukt videre etter restaurering da både gummi og lager var ok.
PS: jeg kjøpte original fjærbeinslager, 160 kroner tror jeg det kostet. VW er flinke til å oppgradere deler som feiler prematurt. God erfaring med å kjøpe originaldeler. Med unntak av blinklyshendel, der var prisforskjellen for stor. 1750 original, på nett fra Tyskland inklusive frakt: 62 Euro. !! Her var i tillegg problemet en knekt fjær, fikset det på 2 minutter, har reservehendel klar til neste havari.
-
Der Postmeister
- -

Kom som sagt nye typer fjørbeinslager i fjor. Første oppdatering. Det tok 13 modellår...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
einic wrote:Åpne lager og tilsett fett. De er nesten helt tørre fra leverandør. Jeg skiftet ett i fjor som ble helt fylt med Biltema propellakselfett. Poster en melding hvis det feiler igjen. Det som ble byttet ut bar preg av å ha svømt i veisalt hilsen Statens Vegvesen. Marint fett er å anbefale på disse.
Må du ikke av med hele hendelen for å bytte fjæren? Hadde ikke du problemer med at den blinket feil vei 3 ganger etter å ha blinket andre veien og dreid på rattet?
-
einic
- -

Hele hendelen må av, grei jobb. Start med å ta av batteripol, løsne klips som holder airbag, løsne ratt, løsne tildekking rundt rattaksel, løsne en klemme som holder spakene, det som jeg sleit litt med: skyve opp en "låsespak" som holder ledningene fast på hendelen.
Skrudde ut 4-5 skruer og åpnet hendelmekanismen. Lirket ut en plastknott som fjæra skyver på. Fjæra kan settes med de "hele" endene mot hverandre og den knekte sia "inn og ut".
Har ikke montert tilbake hendelen så jeg vet ikke hvor lenge det funker fordi jeg hadde kjøpt ny. Men den fungerer helt fint når den ligger på bordet.
Det som tok 2 minutter, var å åpne hendelen og snu fjæra.
Måtte lirke litt for å frigjøre airbag, og knotet lenge før jeg fant låsingen på den elektriske tilkoblingen. Rattet og rattakselen er merket med kjørnemerker.
Skrudde ut 4-5 skruer og åpnet hendelmekanismen. Lirket ut en plastknott som fjæra skyver på. Fjæra kan settes med de "hele" endene mot hverandre og den knekte sia "inn og ut".
Har ikke montert tilbake hendelen så jeg vet ikke hvor lenge det funker fordi jeg hadde kjøpt ny. Men den fungerer helt fint når den ligger på bordet.
Det som tok 2 minutter, var å åpne hendelen og snu fjæra.
Måtte lirke litt for å frigjøre airbag, og knotet lenge før jeg fant låsingen på den elektriske tilkoblingen. Rattet og rattakselen er merket med kjørnemerker.