Vann i kupe - løst!

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
laasern
Car: 06 Multivan

Vann i kupe - løst!

Post by laasern »

Har fått endel vann som dukker opp nede på gulvet rett under "flaskeholderen" på en 2006 T5 Multivan.

Har lett etter hvor dette kommer inn uten hell.

Har noen opplevd tilsvarende og kan peke i typiske områder som bør utforskes?

(edit: Endret header med "- løst")
Last edited by laasern on 11 Sep 2016, 19:57, edited 1 time in total.
haffij
Car: T5 2004 Multivan

Re: Vann i kupe

Post by haffij »

Hei. Har ikke vært bort i lignende på bilen min men jeg mistenker drenering til AC systemet.
einic
-
-
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972

Post by einic »

Sjekk under frontruta i motorrommet om åpningen for regnvann er full av dritt slik at vannet renner inn i luftinntaket til ventilasjonen i stedet for ned i skjermen.
laasern

Post by laasern »

Takker for tips (!), jeg skal ta en god runde en av kveldene nå og sjekke både dreneringen rundt luftinntak og AC. Oppdaterer når jeg har mer info.
laasern

Post by laasern »

Hei, da har bilen stått i garasjen i 1 uke for å tørke skikkelig opp.

Kjørte så 10 minutter med full varme (HI) på begge sonene. (Har av uante årsaker ikke regnet i Bergen i dag, så det har ikke kommet noe fra utenfor bilen).

Parkerte så i garasjen igjen, og sjekket under flaskeholderen - igjen veldig fuktig/vått.

Det kommer da ikke fra regnvann, kan dette komme fra AC'en?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Skal ikke komme stort fra AC ved full varme da. Mister ikke kjøleveske da?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
laasern

Post by laasern »

Det er godt mulig, men vet du hvor da kjølevesken kommer fra? Er det kjøleveske fra motorrommet?

Kjørte en ny runde med med både HI og LO for å provosere litt, litt mindre væske i dag (fortsatt ikke regn i Bergen...)
men nå ser jeg det veldig synlig dryppe ut v/sikringene. Skjønner ikke helt hva som kan ligge bak der som kan lekke?

Væsken virker farge/luktløs også.
laasern

Post by laasern »

Hei igjen - da fant jeg problemet.

Så endel videoer som beskriver tett drenering på andre biler. Var ikke helt enkelt å finne denne på T5'en, har bladd meg gjennom Haynes uten at det står dokumentert godt der.

På innsiden ligger den rett under teppet på passasjersiden. Kjente på denne, og den kjentes "fin" ut - hørte/kjente ikke væske når jeg klemt på slangen. Men, kjørte bilen opp på hjulbukker og begynte å leite. Fant en dreneringssak med en blå propp fra luftfilterboksen, men ikke dreneringen fra AC'en. La meg godt under bilen og leita med lys og lykt. Dro litt i varmeskjoldet i området sånn ca der utgangen burde være - og splætt! Føltes ut som det kom 5 liter vann, men realistisk tipper jeg 1/2 liter...

Konklusjonen, varmeskjoldet hadde lagt seg helt inntil dreneringen. Merk, denne øvelsen er veldig enkel å sjekke. Dra litt i varmeskjoldet rett under servicekoblingene til ACen på venstre side mot torpeoveggen. 5 cm. bak der ligger en gummipropp. Sjekk at den ikke er skvist mot mellom torpedovegg og varmeskjold.

Kjørt rundt med bilen i ettermiddag med full AC på LO og HI, og nå er alt fortsatt tørt!

Takker for tilbakemeldinger; haffij hadde ganske rett :-)
Post Reply