Service - Bytte olje på diffen/klokka på syncro!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Service - Bytte olje på diffen/klokka på syncro!

Post by kennyeh88 »

Har en T4 Caravelle 2.5 TDI Syncro 2003 modell!
Motorkode: AXL
Kmstand : 289.000

Har ikke sett en tråd her inne forklart med bilder ( dårlig å lete og søke) hvordan man skifter olje på diffen/klokka til syncro systemet!

Jeg startet med å rygge bilen opp på 2 stk 2 toms 8!
Krøyp under bilen å begynte å lokalisere påfyllingsskrue og hvor tappepluggen er!

Image

Påfyllingsplugg er helt øverst og tappepluggen er nederst! (Logisk)

Anbefaler med å starte å løsne påfyllingspluggen pga veldig kjipt hvis du tømmer diffen /klokka fri førr olje og ikke får fylt på [emoji3]

Image

Før jeg begynte å løsne på påfyllingspluggen, tok jeg en god runde med stålbørsten! Pluggen ligger åpent (ikke beskyttelse ) så støv og drit samler seg inni pluggen! Dette fører til at verktøyet ikke passer inni påfyllingsplugg og du kan ødlegge verktøy eller plugg!

Denne må alle ha! En 17mm umbrako ?
Image

Etter dette var gjort , tok jeg å løsnet den litt, ikke helt!

Deretter var det å løsne på tappepluggen!
Image

Jeg hadde en pappplate under klokka og ei bøtte !
Image

På tappepluggen er det en magnet som fester til seg metallspon og slikt! Viktig å bytte olje på diff hvertfall hver 30.000! Noen mener hver 60.000? Hva er riktig?

Tappepluggen :

Image
Image

Tok en magnet på tappepluggen:
Image
Image

Tørket dette vekk med smerte å gru! Rengjor skikkelig og sprayet gjengene på tappepluggen med PFTE spray, da disse var møkkete! Nok engang viktig å bytte olje!!!

Stusset litt på hvor mye jeg fikk tappet av, bakhjula sto på 2 stk 2 toms 8!
Image

Image
Image

Har jeg fått tappet ut alt? Mener beholderen rommer 1 ltr?
Synes det virker som mer enn 1 ltr!

Før jeg fylte på olje på diffen, satt jeg bilen i fri og rullet ned fra 2 toms 8 riggen!
Å jekket bilen framme , på travers !

Oljen:
Image
Image

Jeg brukte denne til å fylle med - dette funket best for meg, syntes det ble litt gris med å fylle fra oljeflaska!
Image

Jeg fikk fylt på 1.1 /1,2 før det begynte å renne ut av tappepluggen !

Jeg er enda ikke helt sikker på mengden jeg tappet av! Skal ut senere idag å få fylt det over på den tomme oljeflaska for å anslå hvor mye som var på!

Noen meninger? Andre tips ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Re: Service - Bytte olje på diffen/klokka på syncro!

Post by oddvarr »

Ifølge Autodata, skal det på 1 liter 75W/90 på bakdiff på 2003 AXL.
Men det er vel ikke særlig trykk i det systemet.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Hnm! Hva tenker du at det ikke er særlig trykk i systemet ? Tenker du at det var mye på diffen? Eller?

Er det farlig å ha for mye på diffen ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kenneth Thomassen
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Ifølge Autodata har du 1-2 dl for mye på diffen. Men siden det ikke er noe særlig trykk der, ser jeg ikke for meg at det kan gjøre noe særlig skade.
Men ikke hold meg ansvarlig dersom dette fører til skade. :D
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Satan! Eneste gang du ikke brukte UTROPSTEGN var der det sto spørsmålstegn eller flere utropstegn :D

Som dyslektiker kan jeg røpe at det vises veldig godt. Skjit i det ;

-hva annet gjorde du siden du tok service på diffen ?
Og jeg så det sto VW-ett eller annet på flaska, er detta den VAG sier skal på diffene våre ? Meg bekjent så har Vidvandre lidd under Harald A. Møllers "du behøver ikke bytte olje i diffen" så en vakker dag må jeg fram med magnet og kar.

Flott skildring av oljeskiftet, nå veit jeg hvordan jeg tar det skiftet på bilen.

Sist - men ikke minst - beklager for å spamme ned How to-innlegget ditt. Det er en uting og jeg skulle aller helst ha spurt via PM-funksjonen men den... eh...
fhl
Car: 2003 2.5TDI Syncro SWB

Post by fhl »

kennyeh88 wrote: Jeg fikk fylt på 1.1 /1,2 før det begynte å renne ut av tappepluggen !

Jeg er enda ikke helt sikker på mengden jeg tappet av! Skal ut senere idag å få fylt det over på den tomme oljeflaska for å anslå hvor mye som var på!

Noen meninger?
Jeg trodde det var normalt å fylle til det renner over på aksler og kasser med påfyllingsplugg et stykke opp på siden. Regner ikke med at det gir noen problem for deg.

Frode
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Rudeboy wrote:-Satan! Eneste gang du ikke brukte UTROPSTEGN var der det sto spørsmålstegn eller flere utropstegn :D

Som dyslektiker kan jeg røpe at det vises veldig godt. Skjit i det ;

-hva annet gjorde du siden du tok service på diffen ?
Og jeg så det sto VW-ett eller annet på flaska, er detta den VAG sier skal på diffene våre ? Meg bekjent så har Vidvandre lidd under Harald A. Møllers "du behøver ikke bytte olje i diffen" så en vakker dag må jeg fram med magnet og kar.

Flott skildring av oljeskiftet, nå veit jeg hvordan jeg tar det skiftet på bilen.

Sist - men ikke minst - beklager for å spamme ned How to-innlegget ditt. Det er en uting og jeg skulle aller helst ha spurt via PM-funksjonen men den... eh...
Jøss. Var ikke klar over det med utropstegn. Skal bli flinkere med det :D

Hva mener du? Hva annet gjorde jeg siden jeg tok service? Hva mener du? Hva annet av service? Det jeg gjorde var et rent oljebytte. Ut med gammel olje og inn med ny olje. Jeg kan også nevne at jeg sprayet litt PFTE spray på hele diffen også, slik at den er litt mostandig mot rustangrep.

Den flaska jeg tok bilde av og la ut her, det er den du skal bruke. Den andre som er GL 4 og GL5 skal visstnok ødlegge syncro ringer. Dette vet jeg ikke om det stemmer eller ei, derfor kjører jeg GL4.

Jeg har også hørt om at man ikke behøver å bytte olje i diffen, men jeg kjører aldri mere 30.000 på diff og gearkasse olje. Jeg kjører aldri mer på motorolje en max 15.000, men intervall 10.000-15.000 for min del. Motorolje bruker jeg 507.00 , Castrol Edge 5W-30 .

Anbefaler at du skifter olje på diffen, det er bare en ren og billig forsikring. Vedlikehold er viktig!
Flott at du fikk noe ut av denne posten, det var det som var meningen :)

Ingenting å beklage, bare positivt at du spørr og grubler!:)

Sent fra min SM-T805 via Tapatalk
Kenneth Thomassen
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

fhl wrote:
kennyeh88 wrote: Jeg fikk fylt på 1.1 /1,2 før det begynte å renne ut av tappepluggen !

Noen meninger?
Jeg trodde det var normalt å fylle til det renner over på aksler og kasser med påfyllingsplugg et stykke opp på siden. Regner ikke med at det gir noen problem for deg.

Frode
Jeg tror ikke det gir noe problemer for meg! Men den skal ha 1ltr , og etter nøye målinger på flaske så har jeg fylt 1,1 ltr. Så tror det går fint !:)

Det er vell normalt å fylle til det renner over, hvertfall på diffen! Men skal du gjøre det, er det fordelaktig at bilen står plant på bakken.

Sent fra min SM-T805 via Tapatalk
Kenneth Thomassen
Post Reply