Har kjørt omlag 2.100km i sommer ifm årets Nijmegenmarsj. I år gikk jeg ikke, er ute med langtidsskader i begge knær, men jeg sa meg villig til å sykle for to tropper med folk fra land og strand fra samlet under fanen til Norges reserveoffiserers forbund Bergen - de ble 47 startende og alle fullførte.
I tillegg støttet jeg og de to andre ordonnansene til NROF Bergen bl.a HV-02 I, TMBN HRS, marsjgruppen Viking Strollers første tropp så vi fikk jaggu gått omlag 10 mil på rasteplassene disse fire marsjdagene - i tillegg til 205km på hjul
Skal ned neste år også men da med jentungen som turist, blir å fricampe i området de militære marsjdeltakerne passerer uten de sivile rundt seg siste dag.
Bilen fungerte godt og bra, selv om det er en storservice som klager og gnager i bakhodet mitt, som jeg aldri får tatt
Eksosen har jeg uttalt til bl.a MostlyHarmless (Arild) at er mer hull i enn stål, og det gjalt da framre del av eksosen. Idet man skulle til å kjøre inn i (militær) leir for å dumpe bagasje og sykkelen min ved forlegning, så ramla siste del av røret av. Det ble krigsskadereparasjon på stedet og den kjører jeg med pr idag
"Frieksos" som en kompis påpekte. Og det er det jo, inntil jeg har summet meg til å stikke oppom Arild og hentet deler for å bygge hel eksos før PKK (skal godkjennes innen utløpet av "oktober" (dvs november).
Nå driver jeg og småpakker bilen for tur til Svarstad neste helg, denna helga blir det å henge i landsbyen vi kaller hovedstad - kanskje en telttur i marks. Ellers bare småkose seg med å forberede to til tre netters tur med Turpaahjul-gjengen.
Skal samtidig rekognosere Merkedammen slik at jeg også har vært der, men kanskje mer viktig - at jeg veit hva som er der
Ingen større planer for tiden, samler mot og penger for å ta PKK og deretter er det vel bare å ta punkt for punkt og en Vakker dag kaste seg på den smørbrødlisten Møller Kalbakken (#SvindelMøller) ga meg tidligere i år - det blir ikke utført mye på den lista hos dem når man da kommer i hu at prisene var borti det dobbelte av andre steder jf gjøremålene på lista.
Etter det vil bilen være frisk og rask (kom opp i 173km/t ved "et uhell" på autobahn i sommer, jeg fulgte slett ikke med på hastigheten og var i prossess med å forlate noen som kjørte i svært variabel hastighet hvor de like greit også begynte øke idet de så at det kom en camper i ytre felt... tullinger finnes det også der, og jeg sjekka - de hadde ikke norske skilt

Kommer ikke til å ta bilen opp til slike hastigheter igjen. Greit å ha vært der, frister ikke til gjentakelse. Det er forresten 4-5 km/t kjappere enn Kakemonsteret kom opp i, hadde den i 167km/t i sin tid men den var ikke tunet.
Jeg merket meg en ting på landeveiene, og det var forbruket. Jeg kjørte 130 - 140 nedover fra Frederikshavn torsdag 14. juli og det var fint å kjøre. Men jeg måtte fylle underveis, det hadde jeg da også regnet med.
Men før ankomst Nijmegen måtte jeg jaggu fylle enda en gang, muligens pga hastighetene. Så turen krevde fire fyllinger og jeg hadde anslagsvis 75 liter i tanken da jeg rullet ut av ferga påvei sørover.
Til sammenligning vil det å kjøre ombord, også det her i Oslo, på Colorline (mot Stenaline nå) og da komme ut i Kiel og kjøre maks 140 i 4.5 timer på autobahn resulterer i at jeg har noe over halv tank i Nijmegen - strengt tatt ikke engang behov for å fylle der ute. Erfaring tilsier at å fylle i Nijmegen og kjøre raka vegen tilbake til Kiel tar litt mer enn en halv tank (kjører kjapt, vil hjem sant). Men fire fulle tanker og det i tillegg til en nesten full tank fra starten av ? Steike forbruket gikk opp fra 140 til 160km/t...
Neste år blir det godt mulig nedover Jylland igjen men det blir som nevnt, med jentungen ombord og da på campingferie. Bruke tid ned og opp, ikke noe stress eller tidskrav. Da vil drivstofforbruket bli noe helt annet enn motorvei og autobahn og selv om jeg blir å bruke dagevis med lengre tid vil forbruket være mye lavere.
-Om jeg ikke tar Colorline og tar en kortere ferietur hva antall dager angår. Det får jeg se an når våren er her.
Ser også at det hjulsett jeg mistet gummideler av mønsteret på foran og dengang tok vekk framhjulene til fordel for helårsdekkene jeg kjøpte på bilen, så er tiden nå moden for bakhjulene å gjenta samme prossess. Bakdekkene er råtten gummi på og småbiter løsner derfra, så jeg får hive dem en vakker dag. Kanskje sette av kapital til et sett Continentaldekk til våren. Uansett er det vel greit å a) ikke ha flisete dekkmønster og samme felger rund baut ved PKK
Bilder kommer fra Turpaahjul-turen neste helg.