Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Sukk. Kokker og søl og sånt.

Jeg veit ikke om jeg tør anmode om forsikring på Vespaen :

-fikk akkurat melding om at bilforsikringen er betalt ekskona :roll:
På én måte forståelig, hun har avtalegiro på forsikringa på jentungen, når forsikringa står i mitt navn skal hun betale for pikebarnets forsikring.

Da jeg opprettet forsikringa før jul mvf nyttår, etterlyste jeg jaggu innbetalingsdata og når forfall kom. Ubesvart på tross av purringer.
Nå som ny og framadstormende saksbehandler tok kontakt, avkrever jeg svar på hvorfor de velger besvare min henvendelse fra i fjor om innbetalingsdata samt purringer til den med at eksen betaler for bilen min... :evil:

Aventer svar, ikke synlig imponert.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ref forrige køl så var det køl tilhørende forsikringsselskapet, og de tok kritikk for ikke å dele på informasjonsflyten :

-den forsikringa de mente jeg skulle betale var ei som tilhører eksen. Så da de bastant skreiv "hei, din forsikring er midlertidig stanset" betød det at jeg ikke hadde bilforsikring for det er jo den eneste forsikringa jeg har :D
...noe som viste seg være feil ettersom de hadde avventet innbetaling fra eksen til de gikk lei og deretter valgte stenge den forsikringa det gjalt og varsle meg om at en irrelevant forsikring var stengt - sto ittno på giroen at dette gjalt en annen forsikring...

De har endra teksten på den slags utgående skriv, sier de :roll:

-Jeg har tatt meg tid denne uke til å besøke VW Classic parts, de tidligere ansatte ved VWs eget firma hvor de har t.d mye (De har EM-tilbud, forresten - sjekk ut dere som kjører T3, bobler etc). Og jeg var innom hos Güntzls nettsted for å myse litt.
Kan være penger å spare for California Coacheiere å kryssjekke nettstedene for prisnivå, ett sted er noe rimeligere enn det andre og vice versa.

Dropper å shoppe, ligger an til at jeg påkoster meg, dvs "bilen" en sånn Branderuplist med frontspoiler slik at jeg neste år kan innhente enten markise eller fortelt 8) Spre utgiftene litt.

Ellers ikke noe som helst nytt.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har kjørt omlag 2.100km i sommer ifm årets Nijmegenmarsj. I år gikk jeg ikke, er ute med langtidsskader i begge knær, men jeg sa meg villig til å sykle for to tropper med folk fra land og strand fra samlet under fanen til Norges reserveoffiserers forbund Bergen - de ble 47 startende og alle fullførte.

I tillegg støttet jeg og de to andre ordonnansene til NROF Bergen bl.a HV-02 I, TMBN HRS, marsjgruppen Viking Strollers første tropp så vi fikk jaggu gått omlag 10 mil på rasteplassene disse fire marsjdagene - i tillegg til 205km på hjul 8)

Skal ned neste år også men da med jentungen som turist, blir å fricampe i området de militære marsjdeltakerne passerer uten de sivile rundt seg siste dag.

Bilen fungerte godt og bra, selv om det er en storservice som klager og gnager i bakhodet mitt, som jeg aldri får tatt :roll:

Eksosen har jeg uttalt til bl.a MostlyHarmless (Arild) at er mer hull i enn stål, og det gjalt da framre del av eksosen. Idet man skulle til å kjøre inn i (militær) leir for å dumpe bagasje og sykkelen min ved forlegning, så ramla siste del av røret av. Det ble krigsskadereparasjon på stedet og den kjører jeg med pr idag :D

"Frieksos" som en kompis påpekte. Og det er det jo, inntil jeg har summet meg til å stikke oppom Arild og hentet deler for å bygge hel eksos før PKK (skal godkjennes innen utløpet av "oktober" (dvs november).

Nå driver jeg og småpakker bilen for tur til Svarstad neste helg, denna helga blir det å henge i landsbyen vi kaller hovedstad - kanskje en telttur i marks. Ellers bare småkose seg med å forberede to til tre netters tur med Turpaahjul-gjengen.
Skal samtidig rekognosere Merkedammen slik at jeg også har vært der, men kanskje mer viktig - at jeg veit hva som er der 8)

Ingen større planer for tiden, samler mot og penger for å ta PKK og deretter er det vel bare å ta punkt for punkt og en Vakker dag kaste seg på den smørbrødlisten Møller Kalbakken (#SvindelMøller) ga meg tidligere i år - det blir ikke utført mye på den lista hos dem når man da kommer i hu at prisene var borti det dobbelte av andre steder jf gjøremålene på lista.

Etter det vil bilen være frisk og rask (kom opp i 173km/t ved "et uhell" på autobahn i sommer, jeg fulgte slett ikke med på hastigheten og var i prossess med å forlate noen som kjørte i svært variabel hastighet hvor de like greit også begynte øke idet de så at det kom en camper i ytre felt... tullinger finnes det også der, og jeg sjekka - de hadde ikke norske skilt :twisted: Kommer ikke til å ta bilen opp til slike hastigheter igjen. Greit å ha vært der, frister ikke til gjentakelse. Det er forresten 4-5 km/t kjappere enn Kakemonsteret kom opp i, hadde den i 167km/t i sin tid men den var ikke tunet.

Jeg merket meg en ting på landeveiene, og det var forbruket. Jeg kjørte 130 - 140 nedover fra Frederikshavn torsdag 14. juli og det var fint å kjøre. Men jeg måtte fylle underveis, det hadde jeg da også regnet med.
Men før ankomst Nijmegen måtte jeg jaggu fylle enda en gang, muligens pga hastighetene. Så turen krevde fire fyllinger og jeg hadde anslagsvis 75 liter i tanken da jeg rullet ut av ferga påvei sørover.

Til sammenligning vil det å kjøre ombord, også det her i Oslo, på Colorline (mot Stenaline nå) og da komme ut i Kiel og kjøre maks 140 i 4.5 timer på autobahn resulterer i at jeg har noe over halv tank i Nijmegen - strengt tatt ikke engang behov for å fylle der ute. Erfaring tilsier at å fylle i Nijmegen og kjøre raka vegen tilbake til Kiel tar litt mer enn en halv tank (kjører kjapt, vil hjem sant). Men fire fulle tanker og det i tillegg til en nesten full tank fra starten av ? Steike forbruket gikk opp fra 140 til 160km/t... :(

Neste år blir det godt mulig nedover Jylland igjen men det blir som nevnt, med jentungen ombord og da på campingferie. Bruke tid ned og opp, ikke noe stress eller tidskrav. Da vil drivstofforbruket bli noe helt annet enn motorvei og autobahn og selv om jeg blir å bruke dagevis med lengre tid vil forbruket være mye lavere.
-Om jeg ikke tar Colorline og tar en kortere ferietur hva antall dager angår. Det får jeg se an når våren er her.

Ser også at det hjulsett jeg mistet gummideler av mønsteret på foran og dengang tok vekk framhjulene til fordel for helårsdekkene jeg kjøpte på bilen, så er tiden nå moden for bakhjulene å gjenta samme prossess. Bakdekkene er råtten gummi på og småbiter løsner derfra, så jeg får hive dem en vakker dag. Kanskje sette av kapital til et sett Continentaldekk til våren. Uansett er det vel greit å a) ikke ha flisete dekkmønster og samme felger rund baut ved PKK :D

Bilder kommer fra Turpaahjul-turen neste helg.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Sånn to og et halvt nanosekund før jeg starter på feilsøk på vannvarmeren fra Eberspächer i Vidvandre, for så å bygge den om til parkeringsvarmer så tok jeg et sveip der ute etter "modulur" eller styringsenheten for innfelling i dashbordet på bilene våre.

Ser at Seatronic i Moss har denne til 1.300,- og med mindre dere veit av at den går for mindre flette ny andre steds hen så handler jeg derfra.

Endelig mål hva motorvarmere angår blir å senere få plugga i blokkvarmer fra DEFA slik at jeg kan bruke Smart Startenheten til å styre enten DEFA eller Eberspächer etter behov - eller begge (for slikt går an).

Fikk meg noen småturer i år - mot formodning, kan man si. Til helga Arendal og så er det slutt for i år. Starter å pusle med bilen ved månedsskiftet når skiltene formelt skal av fordi bilen ikke har vært igjennom PKK denna gangen. Cunning Plan er å ta det til sommeren og så sikte på halv årsavgift når den tid kommer, småplukke på bilen over vinteren og kose litt nå og da. Garasjen bilen har sin plass i, holder 20'C året igjennom så jeg skal vel få slippe å fryse.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Seatronic har styringsenheten 990 men du trenger en termostat til 575 kroner. En annen model med termostat koster 1900 med termostat men kan ikke leveres lengere.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Steike, jeg la p.h ikke ut delenummeret... :oops:

EB221000303800
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg prøvde å bestille denne men fikk beskjed at det er utgått. Skal du montere eberen din selv?
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Fant et modulur på finn ivåres. Måtte ut med 500, men det var ubrukt, med kontakthus, alle terminaler, krølla bruksanvisning etc. Så de dukker jo opp fra tid til annen.

Litt dårlig tid her nå, men dette er iallfall nummerene jeg har listet opp i OneNote, antar det er diverse leverandører, samt rød eller blå belysning osv? Tror jeg har stjålet noe av infoen fra T4wiki:
VAGnr: 0005425311   /  8EU 007 696 - 04  /  221000304400 (als Ersatz Verwendbar 7D0998261A & 7D0963261A)
Ebernr: 22 1000 30 36 00

Om det hjelper deg i søket etter alternativ enhet...

Termostat-uret er vel for luftvarmer, hva jeg har forstått. Dvs, det kan brukes til vannvarmer, men hjulet gir da ingenting?Temperaturen i bilen styres fra AC/klima/varmepanel som (om det er rett kobla) får spenning når vannvarmer går...
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Indian
-
-

Vidvandre - ny bil

Post by Indian »

Noen som vet om jeg kan styre både luft og vannvarmer med fjernstyring samtidig med fjernkontroll?
Har denne

Image
Last edited by Indian on 11 Oct 2016, 21:18, edited 2 times in total.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Indian wrote:Noen som vet om jeg kan styre både luft og vannvarmer med fjernstyring samtidig med fjernkontroll?
Ja, men da må du ha to separate fjernkontroller. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Om du bygger din egen, ja. Hvis ikke, njæææ. Iallfall ikke med det som sitter integrert i T4 pr idag. De starter når *husker ikke hvilken* får 12V, så dermed må du enten:
1. Ha en to-kanals fjernkontroll á la Ebay, veldig enkel løsning. Av/på.
2. Bygge mottaker som styrer to kanaler fra telefon (med sim-kort, bluetooth, wlan e.l.)
3. Kjøpe etpar brennere som styres via CAN-bus, og så bygge et fjernstyringssystem til dette (som over). Til det finnes sikkert "original"/ferdigbygget å få kjøpt også.

Jeg har stor tro på 1. Det er hva jeg kommer til å gjøre selv. Dvs, kanal 1 skal styre eber, og 2 skal styre Defa av/på/på via ur (gidder ikke betale Defa for abonnement/månedskort hos dem). Det blir innfløkt som f(y), men da kan jeg enten styre brenner av og "på i 40 min" (liten timerkrets) via fjernkontroll, med bekreftelse via sideblinklys, eller via panel i bilen (av, på kjørevarmer, på parkeringsvarmer 40/60/120 min). Det er planen, men det blir vel aldri noe av. Som vanlig :D

Sorry, det blei litt O.T.
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

VWegard wrote:
Indian wrote:Noen som vet om jeg kan styre både luft og vannvarmer med fjernstyring samtidig med fjernkontroll?
-I utgangspunktet skal man vel kunne modde en og samma fjärris til å vekselvis styre begge. Min tanke er å bruke DEFA Smart Startcontrolleren fordi den styrer både blokkvarmern fra DEFA og da enten separat eller samtidig styrer wasser-varmeren foran.
Men det er jo ikke luftvarmeren, da 8)

For mitt bruk er dette bolt on. Skjema for oppkobling ligger out thar'.

Lufteberen ser ut til å være friskmeldt uten at jeg har gjort noe som helst med den, underlig men hvem klager :D
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:
VWegard wrote:
-I utgangspunktet skal man vel kunne modde en og samma fjärris til å vekselvis styre begge. Min tanke er å bruke DEFA Smart Startcontrolleren fordi den styrer både blokkvarmern fra DEFA og da enten separat eller samtidig styrer wasser-varmeren foran.
Men det er jo ikke luftvarmeren, da 8)

For mitt bruk er dette bolt on. Skjema for oppkobling ligger out thar'.

Lufteberen ser ut til å være friskmeldt uten at jeg har gjort noe som helst med den, underlig men hvem klager :D
Jeg vet vi spurte ekspertene hos enten Webasto eller Eberspächer om dette for noen år siden, og fikk til svar at dette var noe de hadde vært borti. Det kan la seg gjøre, men det blir mye styr uten den store nytteverdien. Og husk at med to brennnere i gang drar du på med 160-200 W av et kaldt batteri.

Du med Defa har det litt enklere.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yep, og det er dels grunnen til at jeg ser for meg det blir montert DEFA en vakker dag. Samt at man jo ikke glemmer at lufteberen i en California gjerne går på fritidsbatteriet, også da.

(som jeg i mitt eie aldri har gjennomført uten motordrift fordi de batteri jeg har eid ikke har vært nye)
Indian
-
-

Post by Indian »

Rudeboy wrote:Steike, jeg la p.h ikke ut delenummeret... :oops:

EB221000303800
Du må være litt rask hvis du vil ha denne modultimeren. Siste gang jeg kontaktet dem i sommer fikk jeg beskjed at den var utgått. Jeg sikret min i går.
Tror de har kun noen få hos importøren.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

den er påvei til å bli skjelden (sikkert fordi den begynner dra på årene).

Hadde den i handlekurven hos Seatronic til 1.299,- som før, måtte restarte PC og da gikk den opp til kr. 1.700,- så da driter jeg i å handle nå. Har ikke penga just nu.
Mener at de tidligere også har satt ned prisen tilsvarende, men om det var på vårparten i år eller i fjor - eller i fjor høst, det husker jeg ikke.

EDIT - stikker til Kristiansand imårra, skal fricampe eller finne den bobilparkeringa "ved fergekaia" - det er en eller annen caravanforhandler (bobil/campingvogn/utstyr) som har gått dukken og de reklamerer med 30-50% nedsatt pris lørdag så jeg kan jo late som om jeg må ha noe derfra.

40årslaget i Arendal lørdag skal jeg fort rekke på eftan lørdag.

Stort mål for dagen i morgen, bortsett fra å komme seg til i bilen er å ha en pizza og ei brus til kvelds mens man myser ut over fjorden. Stort mål for lørdag er å få i meg middag i selskapet. Søndag innebærer ingen mlsetting, skal kjøre kompis og far hass til Rodeløkka og så er det hjem.
Indian
-
-

Post by Indian »

Rudeboy wrote:den er påvei til å bli skjelden (sikkert fordi den begynner dra på årene).

Hadde den i handlekurven hos Seatronic til 1.299,- som før, måtte restarte PC og da gikk den opp til kr. 1.700,- så da driter jeg i å handle nå. Har ikke penga just nu.
Mener at de tidligere også har satt ned prisen tilsvarende, men om det var på vårparten i år eller i fjor - eller i fjor høst, det husker jeg ikke.
Denne til 999 kroner kan du bruke til både vann og luftvarmer. Ekstra sensor trenger du kun hvis du vil måle utetemperatur. Må sjekkes med Eberspächer da to forskjellige verksteder har gitt meg to svar.

http://www.seatronic.no/varmere-luftvar ... art-p-5186
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

poenget er å få panelet innfelt i dashbordet, man limte slike LECA-blokker på utsia av dashbord på 80-tallet :wink:

EDIT - pr 231016 bestilte jeg en Letsdeal-deal om EU-kontroll 311016 hos et firma på Holmlia/der om kring her i byen-
Det koster meg kr. 199,- og får jeg timen 311016 så blir det både en god indikator for hva som ellers må gjøres og om jeg da har fått utbedret venstrespeilet korrekt og montert tilstrekkelig eksosanleggdeler.

Hørte igår med Arild om eksosen påhans minkende delebil og det er fremdeles up for grabs - henter til helga, og ser om jeg ikke kan få montert på Vidvandre.

Speilet krever at jeg tar avv innertrekket på førerdøra for å komme til koblingspunktet på kabelklasen til speilet. Stor fordel der er at jeg da får inspisert både det kabelnettet og sentrallås på døra, sjekket for rust og da har muligheten til å montere lyddempende matter (får satse på godt lim...) i døra før nytt speil kommer på plass. Det ser jeg på som en meget bra ting :D

Det eneste eksosen kan (pun not intended) henge på er bakre feste ved bakre potte, må sveises fordi den til stadighet knekker. I tillegg vil jeg forsøke koble på det anlegget Mostlyharmless har før midtre eksospotte, da vet skyvedørsåpningen, fordi lenger bak vil drivakslingen være i veien for røret som 2wd har (hans bil er da altså ikke en syncro og forskjellene på eksosanlegget oppstår rett etter midtre potte). Jeg har noe Biltemamuffer og overganger jeg håper passer og sitter overbevisende nok til å kunne passere PKK.

Ut over det er det bare 1 ting jeg veit av mtp momentlista PKK pleide være og som jeg vet kommer denne gang. Ene bakhjulet er frikobla fra handbrekket, stag sleit seg for noen uker siden. Irriterende at de ikke skal holde to fulle år, uten at det blir feil på handbrekket ! :twisted:
Hatt bilen i 4.5 år og dette er tredje gang brekkfeil oppstår.

Skulle røska vekk alty, kjøpt nye deler og sauset dem inn med linolja - eneste sauen kan brukes til, bortsett fra ullproduksjon :wink: Kanskje det holder da.

Ser at Funderud tar kr. 2.400,- for innsausing og hadde jeg hatt akkurat kr. 2.400,- ville bilen stått til innsausing før PKK men det er ei anna soge, som de sier det.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Gah. Eksosanlegg hentet (i sin helhet, dóg delt foran midtre potte) hos Mostlyharmless/Arild (og takk for det).

Er i skrivende stund på leiting etter smøregrav for å ligge der og hate under bil og skulle få løs et eksosanlegg må være ett tusen ganger lettere enn å ligge under Vidvandre etterpå og skulle lirke og lure på plass fremre del av anlegget slik at bilen igjen slutter gå på frieksos...

Dårlig med plass, si :roll:

Jeg veit av ei smøregrav ikke så himla langt unna Rikshospitalet men den vil jeg dels slippe å bruke, og dels innbiller jeg med det ikke rekker med syncro for å komme til den - de hadde montert bom inn dit sist jeg så etter.
Kanskje blir det å høre med Esso/Grorud i morgen etter PKK, kanskje ikke.

Speil på førerdør byttet etter at en eller annen luring valgte kjøre på bilen min i vinter da jeg igangsatte flytting fra Bydel Bjerke og hit. Kjernekar, hvem enn det var.
Prøvde tidligere i sommer, og kom da fram til at jaggu må en ikke av med dørtrekket også, før man kan koble av kontaktene til el.motor og el.varme på speilet... Så gjort i dag, altså.

Da mangler kun den forbanna eksosen, før jeg kl. 0900 ankommer Olaves verksted på Prinsdal/Holmlia, etter at jeg fant fram til en sånn derre Letsdeal.no-deal med PKK til kr. 199,-. Det kan jo hende Vidvandre slipper igjennom med bare eksosen som den er, og da har jeg jaggu hele resten av mårradagen å gjøre på før bilen egentlig skal miste skiltene :D

Får se, worst case stikker jeg dit med delene og hører om de har tia til å montere fremre del av eksosanlegget for meg, dagpenga kommer jo i.l.a mårradagen og om jeg rekker dit for å parkere så kan jeg fint nappe av skiltene sjøl slik at ingen stikker av med dem for meg :wink:

Den tid, den sorg.

Skulle gjerne lagt ut bilder av speilmonteringa men tredjeparts-hosts og det å la bildene være tilgjengelige... :roll:
(men, hey! Jeg huska i det minste på å ta noen bilder, da)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-EU-kontroll, du. De kommer og går. Det gikk ikke sånn helt uten videre men ingen tre'erfeil og dermed var det jo bare å kjøre derfra på nåværende PKKs aller siste gyldighetsdato :roll:

Fikk toerfeil på stedvis manglende eksosanlegg, han tok det godt da jeg utbrøt "ja, det ligger jo i baksetet" så en vakker dag får jeg finne disse smøregravene og bytte svinnende anlegg med skinnende anlegg :D

Fikk toerfeil på håndbrekk, det er mer enn 50% forskjell høyre/venstre "igjen" som han sa - dette har vært vekselvis høyre og venstre side alt avhengig av hvilken PKK bilen har vært inne på i mitt eie. Må finlese lista fra forrige gang, det kan tenkes jeg fikk bytta alt under der forrige gang og om så var er det fremdeles påfallende & underlig at feilen fortsetter bytte side.. :? -Dette har bilen gått igjennom PKK med i 2014. I 2012 kom det på første testresultat og "de fiksa det" for meg og var vekk i hele tre uker etter godkjenning (wohey!) :roll:

ABS. Toerfeil. Ett eller annet trigger systemet når jeg bremser og det dirrer i pedalen under normal/svak oppbremsing. -Her trenger jeg tips og råd for hva det kan være. Bremsene funker tipp topp men det er da denne dirrende bremsepedal som betyr ett eller annet og verkstedhåndbøkene skildrer ikke symptomet.

Siste toerfeil er en langvarig liten sak. Jeg betalte i 2012 for motorvask og flinkingene hos bestekompisene til Mostlyharmless, Svindel-Møller, spylte da under panseret på toppen av bilen selv om bileier påpekte det var nedre del av motorrom samt motorblokk som hadde behov for å bli ren :evil:
Heldigvis har jeg fire sprayflasker merket "Motorvask" evt "motorrens" så å få rengjort en dag motordekselet under er tatt av, skal vel la seg gjøre. Jaggu er det ikke ei fireliterskanne med fettløser også i sortimentet man har :lol:

Jeg tror akkurat det oljesølet skal komme til å "forsvinne" på mystisk vis før retest.

Det kan godt skyldes sprukken bunnpakning, om det nå er der sølet kommer fra (i 2012 hadde flinkingen jeg kjøpte bilen av peisa på med olje til det skvalpet over påfyllingsrøret så mye av det som har runnet ned stammer fra der og da...) så må sikkert den pakninga byttes. Også meg som bytta olja i sommer, da :roll:

Det med handbrekkgreia bak skal jeg vel få til, sånn om litt. Og eksosen. Motorvask for å finne ut om det virkelig er lekkasje, blir det også årning med. Så kommer frågandet om hva F det der med ABS-bremsepedaldirringa er for noe, da.

Tips mottas med takk.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Abs feil: jekk opp alle hjul, koble til voltmeter på en og en abs sensor, rotér hjulet imens du leser av AC spenning. Kanskje lav spenning på en av de? (Hjulsensorene er induktive givere som produserer en spenning når magnetfeltet brytes av telleringene)
Hvis du har tilgang på oscilloskop, bruker du dette i stedet for voltmeter :-)

Mener å huske at spenningen som blir produsert i den hastigheten du får hjulet opp i på denne måten er ca 1-2v AC, men sist jeg gjorde dette var på fagprøven i 2000
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Takk, jeg noterer 1 tur til Clas Olsson for innhenting av 1 stk multimeter :D

Skal sjekke det. Irriterende med vibreringa i pedalen når man kommer til lyskryss og må stoppe, "alle andre" pedaler er normale, bare den som er vrang :lol:
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Kan det være en sprukken dekoder-ring eller 4? Vår var sånn da vi kjøpte den, høyrefoten fikk epilepsi hver gang bilen måtte stoppes. Verksted fikk kjøpt alle ringene (sikkert fra der Ebay for alt jeg vet), og bytta alle fire for sikkerhets skyld. Normalt er det bytte av hele drivleddet/knuta/kall det hva du vil = dyrt, for VW selger ikke ringene løst. Tror jobben kom ca 3500,- for alle fire montert, mulig med noe mer inkludert for alt jeg husker. Iogmed at det er litt manuelt arbeid, tror jeg det var en OK pris...
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Epilepsi, ja - satt og tenkte Parkinsons første gang detta pågikk. Pris rundt kr. 2.500,- er i samsvvar med hva jeg husker fra sist.

Overkommelig på sitt vis men uoppnåelig i dag. Hvem vet hva morgendagen bringer 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Speilbyttet, om ikke annet, var stort sett greit. Rent kritisk ment, så brukte jeg to operasjoner på dette.

Først da medforumist Allan kom med byttespeilet, da jeg løsnet de tre utvendige skruene og tok ut komplett (knust) speil fra bildøra og oppdaget (din tosk) at speilet jo har ledninger til hhv oppvarming og styring. Gah... :roll:

Forsøkte lirke på ledningene for å se om de bare hang på innsia av døra men det gjør de slett ikke. Ikke trekk i kablene før du har vært på innsia av dørtrekket :wink:

Uansett. For å løsne dørtrekket må dekselet på selve dørhandtaket på innsia løftes av, vippes i samme bevegelse. En skrue i forkant av døra og en plastskrue som ser forferdelig skrøpelig ut (hah! Min holdt!).
Og da har man tre større skruer i friluft man tar av, før selve dørtrekket kan løftes av. En svært enkel sak.

Image

Oppe til høyre (som er oppe til høyre i front av døra) er et hull med skumgummi i. Der går kablinga inn/ut av speil/bil.
Som du ser er kablene for hhv motorstyring av speilets innstilling og oppvarminga montert separat og festet til klips hver for seg. Goodshit.

Jeg så for meg å lyddempe bildøra når jeg først sto i oppvarma garasje og puslet med dette, men det er støydempematte på innsia av dørtrekket så inntil jeg får klørne i asfaltplater så dropper jeg det.

Image

Mye ræl på bildøra der plasten til speilhuset er festet, en vakker dag får jeg rengjøre der 8)

-Å ! Mens jeg husker det - len deg tilbake før du åpner denne posten i tråden, bildene er noe større enn jeg pleide legge ut :D

Photobucket er ikke enkelt, men det fungerer på sitt vis.
Post Reply