Styrestag og hjulstillingskontroll

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vetz
-
-
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB

Styrestag og hjulstillingskontroll

Post by vetz »

Skal selv bytte styrestagene på min Caravelle. I den forbindelse er jeg klar over en må/bør ta en hjulstillingskontroll. I og med denne kontrollen, er det noen flere deler som bør byttes i samme slengen?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Styrestag og hjulstillingskontroll

Post by Der Postmeister »

Bør ta det ja, men måler du på de gamle(og tar høyde for slakken i de) , så går det fint uten.
Du må uansett ellers sjekke over resten av forstillinga for slakk.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vetz
-
-

Post by vetz »

Hadde den nettopp inne til EU kontroll hvor de påpekte at begge styrestagene må byttes. Ellers ingen anmerkning på ting i forstillingen. Bilen virker fin under kjøring. Det eneste jeg har merket under inspeksjon er at gummien i stabstagene begynner å bli tørr/morken. Problemet er at jeg ikke er noen ekspert på å finne/lokalisere slakk i forstillingen og hva toleransen skal være på de forskjellige delene.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Husk også at en EU kontroll i og for seg ikke er en tilstandskontroll, den bare skal sikre at bilen er i god nok stand, sånn er det med en NAF test også.
Med andre ord sier de kanskje ikke noe om en del er brukt 75% av levetiden, men du ønsker kanskje at den skal ha minst 60% igjen ellers skifter du den.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Post by hypomac »

De ytre er greie å bytte, men bør med fordel ha brytegaffelsett eller liknande for å gjere dette uten for mykje styr.
Og måle lengde som Rune nevner.

Det/dei indre styreledda/Indre endeledd er noken av dei enkleste å kjenne etter slakk i.
Trekk at og fram i styrestaget med hjulet/bilen i lufta så kjenner du nok slakk i minst eit av dei om du har fått det som mangel.

Indre endeledd er og greie å bytte, men krever voksen fastnøkkel eller skiftenøkkel..var det 32mm det var?
Det verste med jobben er å få mansjetten tilbake på tannstanga med klemmer og det hele.. bruk nye klemmer og egnet tang, trur eg er eit godt råd.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Vi brukte ofte bare gode strips på indre. Det funker fint. Ofte umulig å feste org klemmer el med tang der da er klink umulig å komme til rett vinkel. ;)

Løsne yttre endeledd fra spindel er enkelt hvis du skal bytte komplett styrestag. Et kakk med klubba holder ofte. Avdrager fra feiltema kan og duge, men den er svak i godset så du må være bestemt, eller rekker gjengene bestemme seg for å bøye seg for overmakta...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Øy... Den mansjetten kan du bare løsne ytterst for den smetter det indre leddet greit ut av når du svinger så det kommer utover ;) Da slipper du å knote med det indre mansjettfestet. Nåe det gjelder andre ting så finner møller Larvik ikke slakk i nedre bærekuler selv om jeg vet når de er på overtid. Da må forstillinga avlastes først.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
vetz
-
-

Post by vetz »

Takk for alle tips. Setter pris på svar :)

Det er det indre festet jeg er mest bekymret over. Det ytre skal gå fint, har kjøpt verktøy til å få det av på Biltema.

Planen er å bytte hele staget, måle opp lengden slik de blir mest mulig like med slakk.
Post Reply