ABS- ESP-ASR-ATC Noen som vet mere
ABS- ESP-ASR-ATC Noen som vet mere
Hei!
Jeg har fått tak i en ESP bryter og skulle gjerne likt å se om jeg kan bruke denne. Er det slik at den bare slår av ABS enheten? I følge skjema jeg har så ser det slik ut.
Mva Per
Jeg har fått tak i en ESP bryter og skulle gjerne likt å se om jeg kan bruke denne. Er det slik at den bare slår av ABS enheten? I følge skjema jeg har så ser det slik ut.
Mva Per
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: ABS- ESP-ASR-ATC Noen som vet mere
Den slår vel ikke av ABS. Bare den elektroniske differensial sperra.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Interessant. Da dukker det automatisk opp et nytt spørsmål. Har jeg elektronisk differensial sperre?
-
Der Postmeister
- -

Funker vel må den måten at abs bremsene slår inn hvis et hjul spinner og fordeler kraften over til andre drivhjulet. Det er altså ikke en mekanisk, men elektronisk diffsperre. EDS.
Har du slik knapp fra fabrikk så har du nok det ja.
Har du slik knapp fra fabrikk så har du nok det ja.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Takk for interessant svar. Eneste bryteren jeg har originalt er ASR, og da har jeg en følelse av at anlegget mitt er noe "basic". Jeg har også en liten "boks" som heter ESP duosencor. Den sitter i gulvet rett under gearstanga. Jeg kunne godt tenkt meg å bygge om men ikke for en hver pris. Mangler nok fortsatt noen dippedingser.
-
Der Postmeister
- -

ASR er AntiSpinnRegulering. På tysk som det kommer noe slikt som Antriebsschlupfregelung som er mer korrekt betegnelse. Tyskeren har det med å kalle en ting med beskrivende ord...
En spade blir fort masseforflytningsredskap.
En spade blir fort masseforflytningsredskap.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Der Postmeister
- -

Det går jo litt fort i svinga når jeg leser ser jeg... Du spørre vel egentlig om ESP som betyr Elektronisches Stabilitäts-Programm, elektronisk stabilitets program. Og det funker mer slik at bilen føler at nå slipper veigrepet og dermed setter også denne gangen ABS inn og bremser det aktuelle hjulet den finner befintelug for å klare ratte bilen inn på rett kurs igjen.
Mens EDS funker mer på det å kravle seg frem. Alle disse systemene henger jo sammen med ABS på en eller annen måte, men om det er enkelt å tilføye nye duppeditter og funksjoner på en allerede produsert bil tør jeg ikke svare på.
Mens EDS funker mer på det å kravle seg frem. Alle disse systemene henger jo sammen med ABS på en eller annen måte, men om det er enkelt å tilføye nye duppeditter og funksjoner på en allerede produsert bil tør jeg ikke svare på.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Er du ute etter å bygge om til ESP?
Flere forskjeller på biler med kun ASR og biler med ESP, bl.a. rattvinkelsensor. Lang historie kort, det er ikke verdt å bygge om mtp. tid og kostnad.
Flere forskjeller på biler med kun ASR og biler med ESP, bl.a. rattvinkelsensor. Lang historie kort, det er ikke verdt å bygge om mtp. tid og kostnad.
Det er omtrent dette jeg også har skjønt nå ja. 
Nå er jeg derimot i ferd med å bygge om min webasto fra termostatstyrt til manuell. Noen sa en gang at termostaten står innenfor grillen. Antar at jeg trenger å operere under førersetet. har en plan om å bruke en av bryterne jeg har tilgode sammen med et bistabilt rele med en spole. Bryterne til T5 er ikke on/ off, bare puls så jeg antar at bistabiltrele i tillegg
vil fungere perfec.
I kveld driver jeg å sjekker om det finnes noe skjema (VW T5) over webastoen, men er nermest ved å gi opp. Med skjema slipper en all søkingen og sparer mye tid
Hvis det er flere der ute som ønsker å bygge om varebil til personbil med blant annet bakre varmeapparat så bistår jeg gjerne her på forumet. Mange av festene til blant annet rørgaten er allerede på plass, og er det ikke montert gjengehylser så er hullene allerede på plass.
Nå er jeg derimot i ferd med å bygge om min webasto fra termostatstyrt til manuell. Noen sa en gang at termostaten står innenfor grillen. Antar at jeg trenger å operere under førersetet. har en plan om å bruke en av bryterne jeg har tilgode sammen med et bistabilt rele med en spole. Bryterne til T5 er ikke on/ off, bare puls så jeg antar at bistabiltrele i tillegg
vil fungere perfec.
I kveld driver jeg å sjekker om det finnes noe skjema (VW T5) over webastoen, men er nermest ved å gi opp. Med skjema slipper en all søkingen og sparer mye tid
Hvis det er flere der ute som ønsker å bygge om varebil til personbil med blant annet bakre varmeapparat så bistår jeg gjerne her på forumet. Mange av festene til blant annet rørgaten er allerede på plass, og er det ikke montert gjengehylser så er hullene allerede på plass.
Termostatstyrt? Mener du fra tilleggsvarmer som er styrt av motor/utetemp. til parkeringsvarmer?
Isåfall, det finnes ferdige kit til dette http://www.carsystems.pl/multivan-t5-web,tag.html
Kort oppsummert så er det en kabel til startsignal av brenner, kabel til sirkulasjonspumpe og kabel til kupevifte som må til.
Alle originale koblingsskjema kan du finne på http://erwin.volkswagen.de
Isåfall, det finnes ferdige kit til dette http://www.carsystems.pl/multivan-t5-web,tag.html
Kort oppsummert så er det en kabel til startsignal av brenner, kabel til sirkulasjonspumpe og kabel til kupevifte som må til.
Alle originale koblingsskjema kan du finne på http://erwin.volkswagen.de
Hei!
Jeg har registrert meg hos ErWin, men mitt nye mastercard blir avvist. hva er dette? Er det noe sært jeg må ta hensyn til?
Jeg har registrert meg hos ErWin, men mitt nye mastercard blir avvist. hva er dette? Er det noe sært jeg må ta hensyn til?
Med termostatstyrt mener jeg denne termobryteren som sitter i snuten etter det jeg har skjønt.
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Det er en temp.sensor (så vidt jeg vet) som sitter innenfor frontfanger, men den bruker bilen til mye (ikke bare Webasto). Om det er 5 grader eller kaldere så starter Webasto samtidig som motoren starter (tilleggsvarmer). Vil du styre Webasto uten motor igang (konvertere til parkeringsvarmer) så trenger du de kit som oeb linker til.Per Ole wrote:Med termostatstyrt mener jeg denne termobryteren som sitter i snuten etter det jeg har skjønt.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Den webastoen jeg har satt inn nå har jeg hentet fra båten. En Termo top C. Eneste forskjellen er at sirkulasjonspumpa satt der luftfilteret på VW versjonen sitter. For å få båtwebastoen til å bli VW måtte jeg bytte lokket med slangestussene på pumpa og plassere pumpa på rett sted på opphengsbraketten til webastoen på siden. Når webastoen oppholdt seg i båten brukte jeg bare en bryter for å starte den. For å bygge den opp til parkeringsvarmer har jeg sansynligvis allt jeg trenger. Nå gjenstår det kun å få downloaded datablad hos erwin så er vel allt i boks. Kom til å tenke på at det kanskje tar litt tid etteer registrering før jeg kan kjøpe noe der.
Det ligger forresten skjema for webasto på nettet
Det ligger forresten skjema for webasto på nettet