Da har det dukket opp litt elektriske problemer på vogna mi. For et par dager siden kom jeg ut fra butikken og fikk ikke låst opp bilen med fjernkontrollen. Den kom etter en del forsøk, så jeg tenkte dårlig batteri i nøkkel. Fikk tak i nytt batteri, men når jeg kom ut i bilen var det fullstendig livløst når jeg satte nøkkelen i tenningen. Sentrallåsen fungerte heller ikke. Gikk inn igjen for å sjekke om batteriet var satt feil vei i fjernkontrollen. Det var det ikke. Når jeg kom ut igjen fungerte alt som normalt, bortsett fra at alt ble nullstilt i bilen, slik som når batteriet har vært frakoblet. Tenkte ikke noe mer over det. På vei til jobb i dag begynte radioen å slå seg av når jeg brukte lysbryteren. Det samme skjedde når jeg brukte fjernlyset. Jeg parkerte utenfor jobb og lot bilen stå på tomgang. Da oppførte radioen seg normalt uansett hva jeg gjorde med lysbryteren. Stoppet bilen og gikk inn. Kom ut igjen etter jobb og alt var helt livløst igjen. Ingen sentrallås, ikke liv i noe når man vrir om nøkkelen, ingen funksjon i lysbryteren. Måtte bare sette bilen igjen og haike med en kollega. Jeg har søkt en del og funnet ut at el.del i tenningslås, rele 109 og lysbryter er gjengangere. Men jeg har ikke funnet noen som har hatt problem med at alt er livløst. Hos de jeg har funnet til nå, har disse feilene gitt andre symptomer. Er det noen som har opplevd dette og kan gi meg et tips? Jeg kommer uansett til å kjøpe el.del og rele for å ha i reserve, men det er jo greit å vite hvor man skal begynne.
Frode
Elektriske problemer
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Elektriske problemer
Tja...den var ny må jeg innrømme... Nevnte deler er lurt å ha iallefall.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Du kan ha en kombinasjon av fleire feilkilder.
Uansett så høyrest det ut som eliminasjonsmetodikk
er tingen i ditt tilfelle.
Begynn med å sjekke status på batteripoler, sørge for god kontakt på begge poler med egna fett og etterteiting.
Sjekk visuelt tilstand på jordforbindelse mot gearkassen.
Det at ting begynner å virke av seg sjølv etter feil har oppstått og at ingen sikringer ryker,
peiker imot dårlig jording eller 12v+ forbindelse på eller i nærleiken av batteriet.
At det skjer når store forbrukerar som lys blir slått på kan og tyde på dårlig kontakt ved + polen,
du har litt kontakt men ikkje nok til større strømmar som når du slår på fks. langlys.
Ladespenning og korleis den oppfører seg når feilen slår ut, kunne vært
greit å sjekke, om du ikkje alt har funne feilen.
Du skal ha rundt 14v ladespenning iallefall.
Gå og over alle rele og "rikkle" på dei før du trykker dei godt i tavla for å sikre god kontakt.
Uansett så høyrest det ut som eliminasjonsmetodikk
er tingen i ditt tilfelle.
Begynn med å sjekke status på batteripoler, sørge for god kontakt på begge poler med egna fett og etterteiting.
Sjekk visuelt tilstand på jordforbindelse mot gearkassen.
Det at ting begynner å virke av seg sjølv etter feil har oppstått og at ingen sikringer ryker,
peiker imot dårlig jording eller 12v+ forbindelse på eller i nærleiken av batteriet.
At det skjer når store forbrukerar som lys blir slått på kan og tyde på dårlig kontakt ved + polen,
du har litt kontakt men ikkje nok til større strømmar som når du slår på fks. langlys.
Ladespenning og korleis den oppfører seg når feilen slår ut, kunne vært
greit å sjekke, om du ikkje alt har funne feilen.
Du skal ha rundt 14v ladespenning iallefall.
Gå og over alle rele og "rikkle" på dei før du trykker dei godt i tavla for å sikre god kontakt.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Nissan Leaf Tekna 2013
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Lese av feilkoder ?
Kan man lese av feilkoder når alt er dødt? Jeg har uansett ikke utstyr til å gjøre det. Har vurdert å kjøpe Vagcom, men hadde vel ikke tenkt at det skulle bli behov for det etter kun en halv tank inn i eierskapet
Jeg får ta en sjekk på batteritilkobling i løpet av dagen. Det høres fornuftig ut med tanke på at alt er dødt og at klokka og annet nullstilte seg første gangen. Lading får vente til jeg faktisk får start på bilen igjen.
Takk for hjelpen så langt!
Frode
Jeg får ta en sjekk på batteritilkobling i løpet av dagen. Det høres fornuftig ut med tanke på at alt er dødt og at klokka og annet nullstilte seg første gangen. Lading får vente til jeg faktisk får start på bilen igjen.
Takk for hjelpen så langt!
Frode
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Poeng til Hypomac.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Ja, det er veldig kjekt med et kunnskapsrikt forum. Det er som oftest alltid en som har svaret.
Frode
Frode
Jeg har opplevd akkurat det samme som deg med min T4 2000 Synchro med 102 hk ACV-motor. Instrumentpanelet ble plutselig svart etter at jeg skrudde av tenningen, og verken sentrallås eller noe annet virket.
Tidligere har jeg hatt tull med sentrallåsen og har måttet gjøre innbrudd i min egen bil før jeg skaffet meg ekstranøkler til å ha i huset. Noen ganger har bilen låst seg selv opp igjen etter at jeg har gått inn i huset mitt, og så er den åpen når jeg skal på jobb morgenen etter. Kjempekjekt, når du har verktøy for flere tusen liggende inni!
Andre symptomer: Minnet i radioen ble slettet så jeg gang på gang måtte laste inn kanalene på ny, og triptelleren stilte seg på null, som ellers når bilen blir strømløs. Når bilen slår seg vrang, begynner en vanvittig klikking i et relé etter en stund. Jeg har også hørt frese- og summelyder fra rattstammen. Da må man jo bare kople av minuspolen på batteriet.
Jeg måtte ringe til NAF Viking og få den til Møller & Co. Slike feil hadde jeg ikke tid til å finne ut av på 1-2-3, jeg bruker bilen i jobben min og det er den eneste jeg har. Her kunne proff hjelp være god å ha. Så skjedde dette:
1. Møller fant ut at den tjuke jordingskabelen til minuspolen på batteriet var nesten av, og fikset problemet ved å bytte polsko og kutte rein kabelenden, og kople alle de brune ledningene på på ny. 1500 spenn, og bilen gikk igjen.
2. Samme problemet gjenoppstod samme dagen jeg fikk bilen igjen. Tilbake til verkstedet, men denne gangen smilte lykken og jeg slapp å ringe NAF og drite meg ut, men kjørte selv. Etter å ha lest på forumet her, tenkte jeg at tenningslåsen var slitt og ba om at den måtte skiftes. Møller mente at det kanskje var bedre å bytte sluttstykket (der alle ledningene går inn). Det hadde de sikkert rett i, det er jo der dårlig kontakt eventuelt oppstår, ikke i selve nøkkellåsen. Derfor, brukere av forumet: Ikke kall sluttstykket for tenningslås, det er upresist!
3. Mekanikeren startet bilen førti ganger uten feil etterpå. Vi antok begge at alt var OK etter en ny regning på 2880 kr.
4. Samme dag skjedde det på ny, radiominnet og triptelleren nulla ut og jeg tenkte at neste gang ble jeg stående midt i trafikken og bli dagens klovn. Konklusjonen ble at dette (18 år gammel T4) vet ikke Møller & Co nok om, eller de prøver å få meg til å kjøpe ny bil. Konklusjon: Ikke bruk penger på mekanikere. De kan sikkert svinge en fastnøkkel, men analytiske? Tja... (De står i fare for å bli arbeidsløse i framtida hvis de ikke har mer fantasi enn en computer.)
5. Jeg har følgende strategi for problemløsing, nå som jeg ikke tør å kjøre på jobb men må være hjemme og mekke, siden Møller ikke kan hjelpe meg:
a) Jeg har med et lednings-omsluttende ampéremeter (altså med klo) funnet ut hvilken brun ledning som går fra minus på batteriet til standby-forbrukerne i systemet ved å måle mens bilen stod i ro. Først må jeg da sjekke i andre enden av denne ledningen. Aktuelle er også jordingen til sikringspanelet og instrumentkonsollen. Disse ledningene har nok Møller-mekanikeren rikket litt på da han skiftet batteripolen og fikk bilen til å gå igjen, så der er nok en løs forbindelse et sted.
b) Jeg løsner panelene rundt rattstammen og ser etter sot, brente komponenter og ledninger som er løse eller mangler isolasjon.
c) Jeg sjekker alle sikringene og løsner reléene før jeg sprayer soklene og setter dem inn igjen.
d) Hvis ikke problemet er vekke da, kopler jeg ut sentrallåsen ved å trekke ut sikring nr.10 fra venstre i nederste rekke (tror det var den, ifølge brukerhåndboka som har fulgt med bilen hele tida). Jeg har stort sett hatt gamle biler og har ikke sansen for alle dippeduttene, klarer meg fint uten sentrallås.
e) Jeg har bestilt 2017 VAG VCDS VAGCOM 17.1.3 på aliexpress.com og håper dette skal finne problemet denne eller neste gang.
Jeg vil holde forumet informert om hva som hjalp i mitt tilfelle.
Tidligere har jeg hatt tull med sentrallåsen og har måttet gjøre innbrudd i min egen bil før jeg skaffet meg ekstranøkler til å ha i huset. Noen ganger har bilen låst seg selv opp igjen etter at jeg har gått inn i huset mitt, og så er den åpen når jeg skal på jobb morgenen etter. Kjempekjekt, når du har verktøy for flere tusen liggende inni!
Andre symptomer: Minnet i radioen ble slettet så jeg gang på gang måtte laste inn kanalene på ny, og triptelleren stilte seg på null, som ellers når bilen blir strømløs. Når bilen slår seg vrang, begynner en vanvittig klikking i et relé etter en stund. Jeg har også hørt frese- og summelyder fra rattstammen. Da må man jo bare kople av minuspolen på batteriet.
Jeg måtte ringe til NAF Viking og få den til Møller & Co. Slike feil hadde jeg ikke tid til å finne ut av på 1-2-3, jeg bruker bilen i jobben min og det er den eneste jeg har. Her kunne proff hjelp være god å ha. Så skjedde dette:
1. Møller fant ut at den tjuke jordingskabelen til minuspolen på batteriet var nesten av, og fikset problemet ved å bytte polsko og kutte rein kabelenden, og kople alle de brune ledningene på på ny. 1500 spenn, og bilen gikk igjen.
2. Samme problemet gjenoppstod samme dagen jeg fikk bilen igjen. Tilbake til verkstedet, men denne gangen smilte lykken og jeg slapp å ringe NAF og drite meg ut, men kjørte selv. Etter å ha lest på forumet her, tenkte jeg at tenningslåsen var slitt og ba om at den måtte skiftes. Møller mente at det kanskje var bedre å bytte sluttstykket (der alle ledningene går inn). Det hadde de sikkert rett i, det er jo der dårlig kontakt eventuelt oppstår, ikke i selve nøkkellåsen. Derfor, brukere av forumet: Ikke kall sluttstykket for tenningslås, det er upresist!
3. Mekanikeren startet bilen førti ganger uten feil etterpå. Vi antok begge at alt var OK etter en ny regning på 2880 kr.
4. Samme dag skjedde det på ny, radiominnet og triptelleren nulla ut og jeg tenkte at neste gang ble jeg stående midt i trafikken og bli dagens klovn. Konklusjonen ble at dette (18 år gammel T4) vet ikke Møller & Co nok om, eller de prøver å få meg til å kjøpe ny bil. Konklusjon: Ikke bruk penger på mekanikere. De kan sikkert svinge en fastnøkkel, men analytiske? Tja... (De står i fare for å bli arbeidsløse i framtida hvis de ikke har mer fantasi enn en computer.)
5. Jeg har følgende strategi for problemløsing, nå som jeg ikke tør å kjøre på jobb men må være hjemme og mekke, siden Møller ikke kan hjelpe meg:
a) Jeg har med et lednings-omsluttende ampéremeter (altså med klo) funnet ut hvilken brun ledning som går fra minus på batteriet til standby-forbrukerne i systemet ved å måle mens bilen stod i ro. Først må jeg da sjekke i andre enden av denne ledningen. Aktuelle er også jordingen til sikringspanelet og instrumentkonsollen. Disse ledningene har nok Møller-mekanikeren rikket litt på da han skiftet batteripolen og fikk bilen til å gå igjen, så der er nok en løs forbindelse et sted.
b) Jeg løsner panelene rundt rattstammen og ser etter sot, brente komponenter og ledninger som er løse eller mangler isolasjon.
c) Jeg sjekker alle sikringene og løsner reléene før jeg sprayer soklene og setter dem inn igjen.
d) Hvis ikke problemet er vekke da, kopler jeg ut sentrallåsen ved å trekke ut sikring nr.10 fra venstre i nederste rekke (tror det var den, ifølge brukerhåndboka som har fulgt med bilen hele tida). Jeg har stort sett hatt gamle biler og har ikke sansen for alle dippeduttene, klarer meg fint uten sentrallås.
e) Jeg har bestilt 2017 VAG VCDS VAGCOM 17.1.3 på aliexpress.com og håper dette skal finne problemet denne eller neste gang.
Jeg vil holde forumet informert om hva som hjalp i mitt tilfelle.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Det er derfor vi kaller det eldeltenningslås. Elektrisk del tenningslås mao. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Venter i spenning ? Ser ikke besvarelse (enda).fhl wrote:Ja, det er veldig kjekt med et kunnskapsrikt forum. Det er som oftest alltid en som har svaret.
Frode
Ref mitt eget forslag så gjalt det tåpelig nok når en får pressa spenning igjennom elektronikken slik at bilen i det minste kunne kommunisere. My bad.
-Tenningsbakstykket ? Liten bryter velter stor tue, sies det.