Kommer kun kaldluft mot skyvedøra

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Svennok
-
-
Car: vw caravelle t4 2.5 Tdi 1998
Phone: 41519195

Kommer kun kaldluft mot skyvedøra

Post by Svennok »

Har 2 sluser på golvet en rett bak og en mot skyvedøra
Den mot skyvedøra har kun kaldluft ..noen som veit hvorfor?
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Kommer kun kaldluft mot skyvedøra

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Den som er i stigtrinnet på T4 er innsug til vifta, og den som er rett bak passasjerstolen/under toseteren er utblåsning.
Svennok
-
-

Post by Svennok »

Runewilliam_Mercury1952 wrote:Den som er i stigtrinnet på T4 er innsug til vifta, og den som er rett bak passasjerstolen/under toseteren er utblåsning.
Den kommer det kaldluft ut av den som er i stigtrinnet...
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Er varmeapparat boksen under bilen inntakt?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Svennok
-
-

Post by Svennok »

Needforspace wrote:Er varmeapparat boksen under bilen inntakt?
Hmm kommer varme i den som går rett bak og den på sia kun kaldluft
Hvordan sjekke om den funke da
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Snakker vi om to svarte klosser på gulvet nå - dieselbil ? Sugediesel eller TDi ? Er no skjit å fylle ut profilfeltene slik at det som står i venstremargen kan komme deg selv til nytte :wink:

I stigtrinnet er luftinntaket til bakre (midtre) varmeapparat, det skal ta inn luft. Svart kloss skal etter at motoren har nådd sin driftstemp avgi varme som varmeregisteret i dashen, de "drives" av retur-/spillvarme på kjøleanlegget fra motor i retning radiator hvor ei slynge går til dashen og en forlengelse av den eller en slynge til leder bak til bakre varmeapparat.

Fungerer det noen vifte der når du slår på bakre varmeapparat, da ? Jeg kjørte Tyskerbrakka (AAB, sugediesel) etpar sesonger før jeg befant meg i Østerdalen midtvinters og syns det var ille å kjøre derfra og forbi Minnesund/Dal før bilen fikk lunk i kupéen - viste seg at jeg mangla viftemotoren bak.
Henger en kloss med kjøleslanger på og viftehus under om du kanskje har en AAB-bil. Der fant jeg tomt viftehus og fikk asap montert en viftemotor jeg hadde anskaffet og jaggu! Jeg kunne kjøre fra Rena og merke varme i bilen rett før Elverum 8)

Da var livet bra, da.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Dette varme apparatet gir altså kun resirkulert luft. Det henter luft i stigtrinn og blåser ut gjennom laksetrappa bak passasjersetet. Om det er noe slags skade på apparatboksen som henger under bilen kan det gi kald luft i stigtrinn.
Jeg har opplevd at et sånt apparat ikke virket fordi det hadde viklet seg noe tråder og annet boss rundt akslingen på viftemotoren.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Svennok
-
-

Post by Svennok »

Har en 1997,1998 2.5tdi
Viftene går bak..men mere fart på vifta jo mere kaldluft mot skyvedøra
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

det som står "mot" skyvedøra er fremdeles ett luftinntak. Flere har skildret dette nå.
Du har ikke oppvarming av det stedet i bilen med størst varmetap.

Informasjonen om bilene dine kan du fremdeles legge til venstre i profilen din. Så slipper du gjenta deg :wink:

Du beskriver mer enn ei vifte bak og da gjetter jeg den ene er ved høyre D-stolpe. Den er i såfall til kaldluft fra taket. Flott at den også virker men den gir deg ikke varme. Varme, som på sitt vis pleier gå oppover, kommer fra kilder lavt i bilen. Enten en spalte som Multivan INTRO-serien har eller en allerede beskrevet svart kloss bak førersetet (mest vanlig plassering).

Her er et kjempeforslag.

Åpne skyvedøra og ta en MMS og legg ut hva du har. Da kan folk gjøre seg opp en mening og deretter eventuelt svare bedre.
Svennok
-
-

Post by Svennok »

Image
Har dette panelet i front

Legger ved video her nu
https://vimeo.com/197035658
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Når du vrir den midtre knotten til Varmt, og den øverste til høyre til 1,2 eller 3 skal det suges luft fra stigtrinnet til det sorte gitteret bak passasjerstolen. Hvis det blåser ut av stigtrinnet, skulle man tro at vifta var feilkoblet. (Feil polaritet) Kan du sjekke med papirstrimmel, lighter eller lignende at det faktisk blåser, og ikke suges luft inn i stigtrinnet. Og om det blåser/ suger bak passasjerstolen?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Som flere har beskrevet er gitteret i stigtrinn innsug innsugningskanalen til vifta som ligger under gulvet. Den blåser i sin tur varm luft ut av den ventilen du sier blåser varmt. Dersom den blåser i begge retninger er det noe dramatisk galt med vifta di. Og minst ett digert hull i viftehuset hvor den suger luft utenfra. Har imidlertid vanskelig for å tro at den klarer å blåse begge retninger samtidig ;) som Rune nevnte, papirstrimmel eller fukt en finger for å identifisere luftens fartsretning så ser du nok at den suger luft fra stigtrinnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Filmsnutten viser begge de to forventede objekt du har (og skal ha) der bak. Luftinntaket i skyvedørstrinnet blåser luft, som Frode sier er det noko galt med områdt rundt varmeapparatet ditt under for det er et inntak og skal ikke blåse "feil" vei.

At du har varme i den svarte klossen er en god ting, skal jeg starte vill gjetting vil jeg (som Frode er inne på) at du kan ha en lekkasje i ett eller flere punkt svært nært varmeapparatet ditt. Du må ned og under bilen for å inspisere nærmere for som du jo vet skal ikke et luftinntak blåse luft, det skal dra inn luft og da slik at lufta varmes opp og uhindret går til den svarte klossen som er utgangen på varmeapparatet.

Interessant at det blåser den veien det skal trekke :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Hvordan gikk dette - Hadde du mer enn ett høl som var mulig å finne fra inntaket til varmeapparatet ?

Ser du holder hus i Kongsvik, får satse på at det blir Nordlandstreff til sommeren. Mulig det er etpar år siden sist det ble arrangert, jeg og jentungen deltok i 2012 sist.
Post Reply